[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 00:43

Voor twee mini’s kan je volgens mij prima af met paden van 1,5 m. Die hebben dan ruimte zat. Als je ruimte genoeg hebt kan je op stukken 2-3 m gaan met tussensplitsingen zodat ze twee kanten kunnen nemen.
Ik heb de smalste stukken voor grote trekpaarden per twee op drie m.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:45

Maar wil je er met een voertuig doorheen? Dan zou ik die breedte aanhouden

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:23

Dit is het idee.
Het is niet mega groot. Maar wel er wel wat moois van maken.
De pension waar ze nu staan gaat dicht en daar staan ze 24/7 buiten. Dit vind ik helaas niet in de buurt. Dus daarom het besluit om thuis te zetten. Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:18

Ziet er leuk uit voor de ruimte die je hebt.

Bedenk even of je er met een sleep oid overheen wilt (zoals LN hierboven ook zegt). Dan moeten de paden zo breed zijn dat dat kan. Ik zou als minimale breedte de lengte van je pony's aanhouden plus een klein beetje. Zodat ze makkelijk kunnen draaien zonder hun hoofd in te trekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:45

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:46

Helaas heb ik geen insta en kan er dus niks van zien.
Ik ga eens even kijken of ik via iemand anders kan kijken.

Ik ga even overleggen met de vriend die dit gaat realiseren hoe breed zijn voertuig is een die ruimte aanhouden.

Bedankt al voor de tips

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:12

Hm, persoonlijk zou ik het hele idee van weide weghalen op zo een klein oppervlak. Dat is dan toch meteen kaal en heb je voor de rest dan volledig onbenut. Mis ook een stukje "open vlakte". Als ze nu gaan rollen op de paden dan heb je kans dat ze binnen no time vastliggen in het draad.

Misschien wat meer werken met eetbare struiken, bomen en bloemen in plaats van proberen een weitje te behouden ?
Geeft meteen schaduw in de zomer en windbrekers in de winter. En persoonlijk zou ik de paden minimaal 2 meter breed , maar het liefst wat breder maken. Juist voor dat rollen en ravotten, gekke bokkensprongen, maar ook voor jezelf mocht je bijvoorbeeld een zitmaaier, trekkertje, quad of kleine auto gaan gebruiken om de paden en bak te slepen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:44

Oei, 10 m is wel erg smal. Dat is de kleine paddock van mij. Twee paden van twee meter dan heb je nog 6 m over, zou ik ook eerder een grote bak van maken met misschien wat obstakels waar ze rond, onder en overheen kunnen

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:06

Ik wil het eerst ook uitzetten met paaltjes. Om te kijken hoe mij idee eruit ziet als ik het realiseer.

Er zijn genoeg schaduw plekken omdat er bomen bij staan.

Er is ook plek over om goed te rollen.

Ik vind veiligheid ook uiteraard belangrijk

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:17

Ik ben me aan het inlezen in dit topic (ben bij pagina 73 :') )want hier komen de paarden ook naar huis, en ivm hoefbevangenheid zullen we grasvrije stukken moeten maken.

Nou viel het me op dat hier heel veel gebruik maken van koord ipv lint. Vind koord er op de tracks veel rustiger uit zien, maar heb vanuit vroeger altijd geleerd dat paarden achter lint moeten omdat koord voor hele lelijke wonden zorgt als ze daar met een been in komen te zitten.
Hoe is jullie visie daarop? Is het koord tegenwoordig anders, was dat vanuit vroeger onzin, nemen jullie het risico voor lief?

En wat zijn jullie overwegingen geweest om voor koord of lint te kiezen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:24

Ik vind lint lelijk :') dus wij hebben alles koord. Rondom van dat dikke koord, en in het midden stukken met dunner koord. Ze zijn er de afgelopen jaren weleens doorheen gekomen, maar ik heb nog nooit wonden aan benen of ergens gehad. Vind het ook erg arbeidsvriendelijk, na storm of hardere wind, het kan eigenlijk alles af.
Mijn buren hebben wel lint, en dat gaat regelmatig vliegen als het hard waait of hangt de hele weide weer slap, en dan zijn ze opnieuw aan het spannen. Tevens moet lint met kortere afstanden tussen de palen om het voldoende strak te krijgen.

Super leuk dat je paarden naar huis komen!

Persoonlijk zou ik het bovenstaande ook niet perse met weitjes afzetten, denk dat je echt ontzettend veel palen en afrastering krijgt op een klein stukje. Misschien eerst met prikpaaltjes afzetten, dan weet je hoe het werkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:33

Ik heb buitenom lint. Wel gekozen voor bruin lint. Dat hangt er nu 3 jaar en ziet er nog steeds heel netjes uit. Ik heb het tot nu toe 1x opnieuw moeten spannen. Voor de kleine snackweitjes heb ik gekozen voor bruin draad, omdat het minder opvalt en het rustiger oogt in combinatie met het bruine lint.

Hier zie je links en rechts snackweitjes met draad en rechtdoor langs de weg het lint.
Afbeelding

Lint langs de weg van dichtbij
Afbeelding

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:48

Wij hebben zowel lint als koord, buitenomheining is een houtenhekwerk omdat wij dat netter vonden en veiliger.
Maar, onze ervaring is dat zowel koord als lint breekt wanneer ze er in komen/doorheen gaan.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:53

Wij hebben koord, vrijwel alles 6 mm. Vind het mooier uitzien en heb graag dat de paarden goed zien waar de omheining staat. Als ik het zelf al amper kan zien lijkt me dat minder veilig.
Geen beenwonden gehad hier met koord. Wel 1x gezien op een postzegelweitje en die draad was dikker. Denk dat beide voor- en nadelen hebben en je voor jezelf moet afwegen welke het beste bij jouw situatie past.
Als paarden door de draad gaan (niet dat dat vaak gebeurd) breekt t draad, de poortgreep of isolator. Liever dat kapot dan een paard :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 10:58

Ik heb wit koord 8 mm rondom voor de buitenkanten, en voor de grotere stukken weides/tracks.
De twee grote stukken van de trekpaarden zijn onderverdeeld in 4 en daar heb ik hetzelfde maar bruin koord, iets rustiger voor het oog.
Lint gaat uiteindelijk gaan doorhangen en paaltjes moeten dichterbij.

Ipv een track kan je misschien kijken naar een browsing paddock? Dan hou je eigenlijk je volledige stuk, maar maak je ronde puntjes, dingetjes waar ze rond en overheen en onderheen kunnen. Eigenlijk dus meer visuele obstakels waar ze niet verplicht zijn om een bepaald pad te volgen, maar eigenlijk overal heen en tussen kunnen.

https://nl.pinterest.com/lenavandersman ... se-homoet/

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:20

Hier ook 6 mm koord. Heel erg tevreden over; hangt strak, netjes, geleid goed, heel makkelijk op te bouwen en verwerken. Ik heb alleen voor tijdelijke afzettingen (strookbegrazing bijvoorbeeld) goedkoper wit lint omdat ik daarvoor het koord te duur vindt. Hier idd ook de ervaring dat als ze erdoorheen gaan er iets knapt voordat er wonden van kunnen komen. Ik zou dus altijd voor koord gaan tenzij je een paard hebt met bijvoorbeeld slecht zicht of lint zelf mooier vindt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:58

Ik heb ook 6cm bruin lint. Wit lint vind ik niet mooi.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:59

Maken je paarden veel gebruik van de glijbaan? Leuk idee wel, origineel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 00:34

Ir111 schreef:

Zekers, ze mesten ook zelf uit met het kruiwagentje _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 01:29

Wij hebben overal bruin koord en de afstanden tussen de palen op rechte stukken om de 5m.

De bak met bruin lint, maar wel op de hoeken en in het midden van die strakke dingen en dat linkt hangt al een paar jaar vrij netjes.

Alleen buitenom hebben we bovenop wit-groen, maar dat is voor de zichtbaarheid.

Matheno, leuke pp. Ik zeg altijd dat niet alleen onze paarden de pp leuk vinden, maar ook de varkens en honden. Onze zoon is te groot, maar kinderen dus ook :) En dat snap ik .......

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:04

De glijbaan en het speelgoed staan niet in onze paddock hoor. De verharding is deel van onze oprit, en daar waar nu het speelgoed nog ligt komt uiteindelijk een klein voedselbosje. Links achter ons huis langs loopt de paddock door

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:19

Matheno schreef:

Wat heerlijk zulke zelfstandige paarden ! :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:58

Wij hebben groen lint omdat we in een bos wonen en wou juist iets wat niet meteen opviel. Nog steeds erg blij mee en geen uitbrekers of ongelukken mee gehad.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:07

Matheno schreef:
Ir111 schreef:

Kun je dat die van mij ook leren? Die gooit alleen nog maar de kruiwagen om met z'n nieuwsgierige neus :')

Nu alles in onze paddock paradise weer in blad staat merk je echt dat de paarden weer steeds meer gaan browsen. Alles waar ze bij kunnen wordt lekker weggesnoept. Er is wel een duidelijke voorkeur voor de wilgen en de jongere uitlopers. Binnenkort mogen ze ook weer momentjes op het gras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:29

Hier hebben ze paarden er weer een stuk bij. Het laatste stuk. We hadden er 3 jaar voor uitgetrokken om alles in te richten en het is klaar. Op het normale onderhoud enzo na dan natuurlijk.
Afbeelding

Ik heb de palen laten staan, want dan kan ik een draadje spannen zodat ze apart kunnen eten. Jim is het daar niet per sé mee eens :+
Afbeelding

En de phacelia staat prachtig in bloei en wordt druk bezocht. Morgen gaan we met buurtgenoten een insectenhotel van pallets maken en weer wat inzaaien. Alles is gefaseerd ingezaaid, zodat we hopelijk van juni tot eind september bloemen in bloei hebben.
Afbeelding
Afbeelding

En gewoon omdat ie zo lief is <3
Afbeelding