Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:05

In dat geval is het wel makkelijk ja! Ik moet zelf uitmesten en buitenzetten, en het is een behoorlijk eind in de auto vanaf ons nieuwe huis... Ben bang dat ik dan juist minder tijd zou hebben!
Wij zitten in western Washington en het is hier inderdaad erg nat in de winter! Gelukkig loopt ons land heuvel af richting het weiland, dus hopelijk kunnen ze wel gewoon in het land straks, als het omheind is.

Mooie foto! Zo koud is het hier gelukkig nog niet :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:03

het is kous maar prachtig buiten
Ik zou ook die ene maand gebruiken om alles thuis helemaal in orde te maken, juist met paarden erbij is het allemaal onhandiger

Mijn pensionklant is weg, helaas met oneenigheid omdat ze niet bergijpt waarom ik ermee stop.
Vanmorgen voor de 2e dag gevoerd en opgeruimd met alleen mijn paarden en het scheelt echt wel met maar 2 paarden. Voel mij ook veel vrijer

Afbeelding

Mijn bevroren oma paard en de Spanjaard met deken

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:57

Jammer dat ze het niet begrijpt en niet exht leuk weg gegaan is. Twee paarden er extra bij is toch wel wat extra werk en dat merk je wel.

Ohhh libera woon je in Amerika?? Wat super!
Tja wat zou ik doen. Denk wel paarden naar huis meenemen. Weet niet of je de stallen ook gelijk wil gebruiken en hoe het weer bij jullie in de winter is maar anders die beetje redelijk klaar maken zodat ze kunnen schuilen of erin gezet kunnen worden. Stuk land of paddock waar ze in kunnen en waar ze niet staan gelijk klaar maken zoals je het wil. Dan later in de zomer als ze gewoon op land continu staan de paddock en stallen goed aanpakken.

Hier ook alles mooi wit.
Heb tegenover mijn huis een stuk land en baal enorm. Durf ze er niet op te zetten want er staan een rij esdoornbomen naast en al het blad is daar in gevallen.
Kwam net filmpje tegen op Facebook van herinneringen en toen had ik ze wel met mooi weer erop. Maar op 1 of andere manier durf ik het niet aan.
Best jammer want het is de afgelopen dagen best mooi weer geweest en de paarden zullen het heerlijk vinden.

Maar ik ga van weer uit hier in Nederland. Weet niet hoe het weer daar bij jullie is en wordt
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 04-12-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:59

Even vraagje wij willen zon voeder bak met net maken voor buiten, zo'n halve witte bak met net er over heen. Maar hoe krijgen ze dan eigenlijk het onderste er uit? En wat zijn goeie afmetingen.

Word voor onze haflingers namelijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:02

Janinevv schreef:
Even vraagje wij willen zon voeder bak met net maken voor buiten, zo'n halve witte bak met net er over heen. Maar hoe krijgen ze dan eigenlijk het onderste er uit? En wat zijn goeie afmetingen.

Net over de bak gaat niet denk ik, dan kunnen ze alleen bij het bovenste beetje of je moet echt een bult maken en de bak heel laag.
Ik heb een frame van verwarmingsbuizen erin.
Afbeelding
(Dit net was lang niet stevig genoeg overigens, heb nu een duur net erin en dat gaat al een paar maanden goed terwijl deze met 2 dagen gaten had)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:24

Azmay schreef:
Janinevv schreef:

Net over de bak gaat niet denk ik, dan kunnen ze alleen bij het bovenste beetje of je moet echt een bult maken en de bak heel laag.
[ [url=m/aiiyOS.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dit net was lang niet stevig genoeg overigens, heb nu een duur net erin en dat gaat al een paar maanden goed terwijl deze met 2 dagen gaten had)

Ja zo iets willen wij ook! Wat bedoel je met die verwarmingsbuizen?
Hoeveel plakken hooi gooi jij er altijd ongeveer in?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:27

Janinevv schreef:
Azmay schreef:

Ik heb erg grote balen, daar gaat 1 plak van in. als ik het niet uit elkaar haal gaat er zon 25kg in en anders rond de 18 maar ik vul tot 3 kwart ongeveer. Noot echt nagemeten als ik eerlijk ben, als ik 1 keer los vul komen ze er met zijn 2tjes normaal de nacht makkelijk mee door.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:47

Azmay schreef:
Janinevv schreef:

Ik heb erg grote balen, daar gaat 1 plak van in. als ik het niet uit elkaar haal gaat er zon 25kg in en anders rond de 18 maar ik vul tot 3 kwart ongeveer. Noot echt nagemeten als ik eerlijk ben, als ik 1 keer los vul komen ze er met zijn 2tjes normaal de nacht makkelijk mee door.[/quote]

Oke bedankt!!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:59

Wat vervelend dat ze het niet begrijpt Lynn... Maar nu heb je in ieder geval al meer rust.

Vanmorgen lekker naar het bos geweest! :D
Afbeelding

Afbeelding

Alleen Nick is echt veeeel en veel te dik. Hij krijgt hooi en brokken. Pony brok. Dan moet ik daar toch maar minder van geven. Het is ook lastig zo'n eerste winter 24/7 met een nieuwe paardje.
Maar ik denk dat ik hem nu te veel brok geef. Ik doe daar altijd zijn magnesium op en gaf hem nu wat extra omdat hij in de kou staat dag en nacht. Maar ik denk dat hij het toch niet nodig heeft dat beetje extra :+

in ons volgtopic staan meer foto's :)
[PP] [VOLG]Het begin van een nieuwe vriendschap

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:01

Ik zou een dikke pony helemaal geen krachtvoer geven maar vitaminebrok. Nick is inderdaad wel "wat stevig" :')
Prachtige fotos wel met die rijp overal :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:24

Ja hij is gewoon veel te dik. Wat voor brok raad je aan?
Waar hij dus niet dik(ker) van wordt :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:28

Chasey schreef:
Ja hij is gewoon veel te dik. Wat voor brok raad je aan?
Waar hij dus niet dik(ker) van wordt :')

Ik voer zelf heel tevreden Vitalbix, maar er zijn meer goede vitaminebrokjes. Een zak ik best duur maar je hoeft maar weinig te geven dus netto bent je meestal goedkoper uit dan met gewone brok.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:47

Hewoon lekker veel met m doen, Chasey. Komt helemaal goed!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:49

Ja ik doe natuurlijk ook nog niet veel met hem. Maar krijgt nu duidelijk meer dan dat hij nodig heeft ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:00

Ik kreeg Caj ook moddervet binnen. Heb haar op dieet gezet en dat hielp wel wat. Maar uiteibdelijk was het gewoon kms maken. Ik heb haar nu 3,5 jaar ennu is ze goed. Goeie vit brok is prima. En de kms komen met de tijd ook. Over een paar jaar heb je een prachtig strak paard. Let maar op. No worries!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:01

Heb het idee dat paarden niet echt dikker worden van wat brok maar van ruwvoer. Dat is de reden ook dat ik mijn paarden niet onbeperkt kan geven. Groeien ze echt binnen no time dicht.

Hier ook te dik maar ook helaas onbespiert dus dan krijg je nog meer hangbuik effect :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:04

Oei. Ja ik geef hem ook extra hooi. Omdat ik bang ben dat ie te kort komt met die koude dagen. Het is echt nog uitzoeken. Lastig!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:04

tinkersjakie schreef:
Heb het idee dat paarden niet echt dikker worden van wat brok maar van ruwvoer. Dat is de reden ook dat ik mijn paarden niet onbeperkt kan geven. Groeien ze echt binnen no time dicht.

Hier ook te dik maar ook helaas onbespiert dus dan krijg je nog meer hangbuik effect :=

Dat ligt aan je kwaliteit ruwvoer natuurlijk, ik geef ook wel stro bij zodat ze altijd kunnen knagen en eventueel niet te dik worden maar op dit moment vallen ze beide af op onbeperkt.
Mag wel even maar moet niet te lang duren zo.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 15:56

Tinky gefeliciteerd!! :)F Y)(^) *\%/*

Ohjajoh, nu ben ik wel benieuwd naar jouw wormschema natuurlijk, misschien heb ik er wat aan.

Fabster, las over teenlander, plaatst hij wel even ver onder dan voorheen? Als zijn achterbenen niet voorbij zijn knie komen wordt landen op de hiel ook lastiger.

tinkersjakie, ik zie je pb graag tegemoet. Maar er is geen haast bij, nu ik weet waar je werkt zal het tot kerst nog wel druk blijven? Januari mag ook hoor :j

Hoe ging het vandaag Wendy? Je hebt er in ieder geval mooi weer bij! Knap hoor, rennen ben ik echt heel slecht in, ik haal nog niet eens eentiende van wat jij doet :o

Wauw, toffe vogel onderweg. Hier in de natuur rond het meer zit ook veel, prachtig!

Oooh hypos, jouw ezel <3 <3 <3

Chasey, als je eigen vervoer hebt mag je wel eens hier komen met Nick? We wonen een uurtje bij elkaar vandaan. Heb zelf helaas geen auto, dus geraak lastig bij jou.

Welkom Libera, dat is een eind weg! Ben wel benieuwd naar omgevingsfoto's :D
Ik zou eerst de stallen doen. Als je eerst ze buiten laat lopen terwijl je de stallen doet, moeten ze daarna alsnog naar binnen wanneer je buiten aan de slag gaat. Kan je beter gelijk binnen klaar maken en ze pas buiten doen als dat ook klaar is. En dat zeg ik, als anti-stalhouder :+

Wat jammer dat het zo moet Lynn, maar nu lekker genieten van je eigen! Twee of drie scheelt inderdaad, kan begrijpen dat het genieten is.

Het is inderdaad héérlijk weer, alleen jammer van de harde bak, ik had wel zin in springles -O-
Nu zometeen maar rondje zonder zadel naar buiten, lekker warm!

Ik heb een soortgelijke constructiebak als azmay, zal straks even foto's maken. Inderdaad ook een duur net, heb aanhangernetten aan de muur hangen, maar die knagen ze zo door. Mijn bak is 100 x 120 x 80, buitenom gemeten, er past een heel pakje hooi in, en ik heb echt grote zware pakjes, in je eentje amper te tillen en 2 Tinkers van 1m50 doen er 24 uur mee.

Heerlijk Chasey! Ik vind Nick echt leuk <3

Er is een verschil tussen hooi en hooi naar mijn idee. Ik heb onlangs twee midi baaltjes gehad, plastic verpakt, maar was echt hooi. Toch zijn mijn dames van de ene week met dat spul aanzienlijk gegroeid. Ik heb normaal onverpakte pakjes, en toen was het ook zo weer in balans. Qua manier van voeren geen verschil. Ik had dit idee al veel langer, maar zo even een steekproef bevestigt het voor mij echt zeker. Hoe droog, grof en langstengelig hooi in plastic ook is, de paarden worden er ronder van dan van onverpakt hooi.

Ik heb ook een nieuwtje, of een oudje :Y) Ondanks dat ik twee paarden echt ideaal vind, en helemaal happy ben met mijn twee dames, komt er eind van de maand een derde Tinker bij. Deze keer geen verkoopprojectje, maar een dame die hopelijk tot haar einde (over hele lange tijd) mag blijven. Lieve Caily, mijn droompaard, de moeder van Lola, mijn sprookje, komt weer bij ons wonen :+:

Afbeelding

Afbeelding

Niks negatiefs tegenover de huidige eigenaren hoor! Ik ben zo onwijs blij en dankbaar voor wat zij Caily hebben kunnen bieden, hun inzet en doorzetten afgelopen jaar, en uiteraard de geweldige kans om haar weer terug te nemen. Soms gaan dingen gewoon niet zoals je verwacht/hoopt, hoe hard er ook wordt geprobeerd. We hebben onderling erg veel en goed contact, en ik hoop ook echt dat dat ook als Caily weer hier is, zo zal blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:16

Kan de uitgebreide versie naar je fb messenger sturen caily, hier pakt de uitgebreide versie geloof ik niet, herinner mij er maar eens aan als ik het vergeet...

En vergeet ook niet dat MiniMe ppid had, ik kon het niet van mestonderzoek laten afhangen (als ik er al in geloofd had)...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:32

Gefeliciteerd, Caily, met de terugkomst van Caily. Leuk!

En dat toonlanden: op het harde doet hij dat dus niet. Dus voorlopig trainen we op de straat. Eens kijken hoe dat gaat. Volgende week komt ook de smid, dus vraag t bij hemook nog even na.

En datop straat oefenen aan de hand doe ikvoortaan ook maar weer met Sjaak. Zijn oefeningen doet hij allemaal keurig, maar dit is toch soort nieuw terrein. Vindt hij lastig in de concentratie, dus dat is meteen een goede oefening.

Ach, Nikita-Lynn, die reactie had je mss al een beetje verwacht? Naar aanleiding van wat jij vertelde over haar, verbaast het mij in ieder geval niks. Maar beter zo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:18

Caily... fijn dat je paardje weer terug komt *\o/* (en dank je :o )

Tinkersjaki... brok is korte termijn powervoer, ruwvoer is langzaam afgevend voer (hmm staat raar, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P )

Mijn jongens staan ook niet op 100% hooi/gras maar krijgen voor een groot deel stro om te eten, dat is er onbeperkt.
In hooi zit veel verschil, afhankelijk van het land, de bewerking daarvan en het punt van oogsten. Vraag het aan degene waar je je hooi vandaan haalt.
Voor paarden is het fijn als het langstengelig, zeer grof hooi is van onbemest land.

Als een paard dik is...brok de deur uit. Brok heeft meestal als bindmiddel melasse = suiker = dikmaker.
Beter kun je wat vitamine brok voeren, evt met wat grasbrok en zemelen, schepje nezo zout ( zout zonder jodium!)

Als het erg koud is, kun je evt het hooi wat opvoeren, weeg het ook zodat je exact weet wat hij eet. Je kunt je er enorm op verkijken ;)
Geef hem langzaam aan steeds wat meer stro bij, zodat hij ook daar rustig aan kan wennen.

Met extreme koude geef ik ze vaak een handje muesli bij (zonder melasse) :)

Welkome nieuwe :wave:

Mooie foto's komen er voorbij...was mooi vandaag maar ik vind het niets. Maakt mij ziek, bah.
Ik kruip weer onder mijn deken...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:27

Gefeliciteerd Tinky. Jammer dat je niet van het mooie weer kan genieten. Dan maar onder de wol met iets lekkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:40

Pfff hoezo vlak na mijn reactie in slaap gedonderd, helemaal niet gelezen over Caily, Caily. Gefeliciteerd.

En jij nogmaals gefeliciteerd Brenda!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:03

@tinky: gefeliciteerd!
@lynn: ik snap dat het wel even balen is dat het zo gaat, maar op zich klinkt het wel als de juiste beslissing :j
@caily: best bijzonder dat ze weer terug komt :j Het blijft een aansprekende tinker zeg!

Brenda heeft al veel gezegd over hooi.
Ik heb hier echt hooi in plastic. Heeft de hooiboer vorig jaar voor mij en een andere klant aangeschaft. De andere klant vond het echter niet goed genoeg, maar mijn paarden doen het er goed op :j Het is vrij arm spul....

Het hardlopen ging lekker vanmorgen! Mijn doel was om 15 km onder de anderhalf uur te lopen en dat heb ik ruim gered :j Het was er ook heerlijk weer voor, zonnetje erbij :) Mooi parcours door het montferland, maar zeker niet te zwaar.
Het grappige is dat ik met hardlopen ben begonnen omdat ik met een kantoorbaan merkte dat mijn conditie achteruit rende. We zijn gewend om op vakantie hele dagen te lopen, maar dat trok ik ineens niet meer, terwijl ik begin 30 was. Maar ja, met de auto naar het werk en dan de hele dag zitten is niet heel bevorderlijk... Ik kwam ook nog aan, kreeg een buikje. Zo kende ik mezelf niet, voelde niet goed.
In mijn studententijd had ik wel eens hard gelopen (batavierenrace) en op mijn werk kun je weleens meedoen met wedstrijdjes waarbij de werkgever de inschrijfkosten betaalt. Je doet dan samen met collega's en clienten mee.
Dus toen de mogelijkheid zich voordeed, heb ik me ingeschreven voor de 5km in Enschede. En sindsdien loop ik dus weer hard.
Wel leuk, dit is de eerste keer weer na mijn buikoperatie 2,5 jaar geleden dat ik weer een 15km wedstrijd heb gelopen. Op hetzelfde niveau als voor de operatie!