Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:25

Draver hè :D Ze rommelt wel eens wat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:31

Ja...ik heb ook eens nagedacht om een töltende draver op te snorren maar dravers zijn niet mijn ras.(no offence) vind het fijne paarden en heb hoop mee gedaan maar niet voor mezelf.
We hebben op stal toen wat veullies gehad en er was er een bij die op dag 3 alle 5 de gangen liet zien :D Haar moeder was een heel goede pacer,veel gereden en die gang was super bij haar :j

Bedenk mij net dat ik met die merrie ooit eens een volleerde capriole heb uitgevoerd...kwam een hond op haar afrennen toen ik met haar reed.Was ze niet van gediend...heb nog nooit een hond bijna in de lucht 180 graden zien draaien...hij komt nooit meer bij paarden in de buurt _O- beest schrokt zich lam... :=

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:50

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou graag jullie mening willen.
Wij waren vandaag bezig over de kleur van het traliewerk. Graag jullie mening wat jullie denken welke kleur het mooist is. Ikzelf zat te denken aan zwart maar de andere zeiden barn red of gwn grijs. Wit vond ik zelf een beetje erover. Wat denken jullie ? Wat is het mooiste bij de kleur hout? Barst los :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:54

Gewoon metaal laten, scheelt een hoop verfwerk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:55

Overigens kun je je afvragen waarom er sowieso traliewerk in moet, of de paarden moeten elkaar naar het leven staan :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:55

Rood :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:01

Ik zou iig verf nemen die loodvrij is en niet giftig... paarden willen nl wel eens met de tanden langs de tralies schrapen ;)

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:05

DubbelDun in de stallen komt er traliewerk omdat ik wil dat de paarden er kunnen rusten. Heb namelijk merries die gesteld zijn op hun rust en privacy en ik wil hun die ook gunnen zonder dat er de hele tijd gebrul en geschopt word. Hoe en wat ze buiten doen om zich af te zonderden zoeken ze zelf maar uit. Wat prima werkt tot nu toe.

Spatter wat voor rood bedoel je. Wij hadden dat barn red zoals usa in ons hoofd.

Groen ga ik zeker ook eens naar kijken.

Zowieso word het verf die geschikt is voor paarden stallen.
Weet ook nog niet als het geverfd wordt gemoffeld of gecoat. Zoals de meeste standaard deuren die je koopt.

Typefouten veranderd

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:53

barn red ja, lijkt me heel mooi :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:37

Toen ik Rosie in het afgesloten stuk wilde zetten werd de merrie helemaal wilt. Ik heb toen besloten Rosie even veilig in de stal te zetten. Zo kon de merrie wel naar haar kijken door de bovenkant van de staldeur. Even later heb ik de merrie even iets verder weg gezet zodat Rosie weer naar buiten kon. En heb de Shetlander de kans gegeven om even te kijken, want die gaf aan dat wel graag te willen, maar de merrie belette haar. Hun kennismaking ging best goed. Dat merrie bleef op afstand maar heen en weer galopperen. Na een tijdje Rosie weer in de stal en de merrie er weer bij gelaten. Zelf naast de deur gebleven om haar wat rustiger te houden. In de stal was Rosie niet bang voor haar. En ze zoekt bij mij haar steun. Nu is de stal helemaal dicht zodat we veilig de nacht in kunnen en dan proberen we morgen weer verder. Gaat wat lastig, maar komt vast goed. Had het alleen echt niet verwacht. Heb mijn merrie nog nooit zo meegemaakt. Ik zag al wel dat op het laatst de Shetlander voor de deur van de stal ging staan zodat de merrie er minder goed bij kon. Morgen maar een wisselen en de merrie even op stal zetten. Nog even bedenken hoe ik dat ga doen met wisselen. Wordt een leuke puzzel. Haha

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:07

Lekker de tijd nemen hoor kvulden. Je kunt het beter langzaam opbouwen dan te snel. Toen mijn shetlander erbij kwam heeft het denk ik ongeveer een maandje geduurd voordat ze bij de hele kudde kon. Mijn draver werd helemaal witheet als hij haar zag. Dat had ik ook echt niet verwacht. Als ik haar even in een afgezette cirkel zette die ik had gemaakt dan ging hij er de hele dag rondjes om heen rennen. Ziekelijk gewoon!
Maar rustig laten wennen en eerst rustig bij de andere paardjes gezet totdat zij haar hadden geaccepteerd en toen de draver erbij... Mijn merrie had het er druk mee om hem uit haar buurt te houden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:37

Ja ik ga het zeker rustig opbouwen. Ik ben blij te zien dat de Shetlander wel naar haar toe wil. Was echt wel grappig. Het was of ze met me praatte. Ik had ze even alle drie apart gezet en stond zelf bij de Shetlander in. Ze kwam echt naar me toe en keek naar het veulen en probeerde me er heen te sturen en me duidelijk te maken dat ik het schrikdraad weg moest halen. Legde het hoofd tegen me aan en keek me weer vragend aan. Echt heel lief en echt heel duidelijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:44

Ah dat is echt lief. <3
Ik wilde ook de eerste nacht mijn hafjes uit elkaar houden. Dus mooi lint gespannen er tussen. Werd ik wakker en keek uit het raam.. Stonden ze gezellig naast elkaar naar me te kijken... Daag lint

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:49

spatter schreef:

Als er dan toch geverfd gaat worden, ga ik met spatter mee! :D

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:31

MarvanTom schreef:
spatter schreef:

Als er dan toch geverfd gaat worden, ga ik met spatter mee! :D

Ja zit echt nog in twijfel met de kleuren. Er komt naderhand nog het stal teken op de staldeuren gebrand dus nu weet ik niet welke kleur dan het mooiste gaat zijn van trailies

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:55

Barn red met brandmerken op hout: zo mooi...
Maar de keuze is aan jou.
Ik wacht op de foto's. Zie dan vanzelf de kleur wel. :D

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:52

MarvanTom schreef:
Barn red met brandmerken op hout: zo mooi...
Maar de keuze is aan jou.
Ik wacht op de foto's. Zie dan vanzelf de kleur wel. :D

Ja ik zie het ook al voor mij alleen op dit moment met verschillende kleuren. Ga morgen eens wat kleuren afprijzen en dan eens zien hoe het staat op het hout denk ik, geeft am wel een beter beeld denk ik dan.:) foto's post ik sowieso dan wel. Als dat oké is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:02

Komt wel goed met Rosie hoor :(:) , maar ik kan mij voorstellen dat je het liefst zou willen dat ze meteen dikke vrienden zijn. Bij ons heeft het ook wel een paar maanden geduurd voordat de pony door mijn merrie geaccepteerd werd. Mijn ruin vond het al snel oke, maar merrie had wat langer nodig.....

DoubleVv, ziet er mooi uit! Ik heb gewoon hele saaie tralies. Heb ze er om dezelfde reden als jij wel in laten zetten. Merrie heeft haar "privacy" nodig ;) . Vroeger op de pensionstal heeft ze ook al een keer de drinkbak van de wand gemept. Qua kleur kan ik je niet adviseren, maar ik ben erg benieuwd naar het "Barn Red".

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:38

Wat heb ik toch telkens makkelijke paarden als ik dit allemaal lees.
Ik gooi alles altijd direct bij elkaar. Hengsten, ruinen, merries.. (uiteraard geen hengsten bij merries :D :+ ) en nog nooit problemen gehad. Even 10 minuten uitrazen een paar beten verder met de hengsten en klaar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:43

Yontheke schreef:
Wat heb ik toch telkens makkelijke paarden als ik dit allemaal lees.
Ik gooi alles altijd direct bij elkaar. Hengsten, ruinen, merries.. (uiteraard geen hengsten bij merries :D :+ ) en nog nooit problemen gehad. Even 10 minuten uitrazen een paar beten verder met de hengsten en klaar.

Ja ik ook hoor, maar met een veulen durf ik dat niet direct aan. Ik heb vandaag de tijd, dus ga eens kijken wat ik ga doen. Als de Shetlander en Rosie samen goed gaan dan mag de merrie vannacht op stal ;-) maar wie weet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:47

Ik heb het meeste last gehad met de shetlander te introduceren. Andor moest dat kleine mormel echt niet in het begin. Die joeg hem telkens van het gras als de shetlander nog maar in de buurt van de haflinger kwam. Na 3 dagen was dat ook over gelukkig. We hadden wel de stal afgebonden met draad zodat de shetlander er onderdoor kon en in de stal kon gaan staan als de rest te opdringerig werd.
Nadat de haflinger ingeslapen werd, was het opeens veel beter en nu zijn het dikke maatjes. Kan ze gerust samen op stal zetten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:01

Ik zou het traliewerk ook niet verven, ben meer van onderhoudsvrij en natuurlijke materialen. Maar als je het verft grachtengroen zou ik grachtengroen doen.

kvulden inderdaad lekker de tijd nemen om ze aan elkaar te laten wennen, dan komt het wel goed :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:54

Pff..allereerst vreselijk jaloers op al die mannen die jullie nog een handje willen helpen met het paardenspul.
Mijn man zou mijn paard niet eens herkennen...hahaha...Hij vindt het allemaal prima en komt 2x per jaar kijken, hij heeft er echt helemaal niets mee. In het weekend ben ik altijd op stal bezig en hij kookt strijkt en doet de boodschappen, ook wel fijn. En hij kan heerlijk koken <3

Traliewerk zou ik persoonlijk ook niets aan doen, mijn merrie schraapt met haar tanden, zou lelijk worden.
Kvulden succes met je nieuwe aanwinst.En inderdaad, rustig de tijd geven. Je hoopt altijd dat het snel goed gaat. Hier zijn alle paarden in kuddeverband opgegroeid en dat is heel goed te merken. Zijn sociaal naar andere paarden, nooit een gil of een uitslaand been. Kan uren naar het spul kijken hoe ze met elkaar communiceren. Een draaiend oor is voldoende om aan te geven, nu weg is mijn gras.
Van de zomer een nieuwe merrie bij de kudde gevoegd, 1dag met een lijntje en het was goed. Makkelijkst is als ze net de wei opgaan, gras!!!!!!! en na een week he, een nieuw paard!!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:04

Mijn man doet gelukkig erg veel mee met de paarden. Hij is er gemiddeld een keer of 2-3 per week en helpt dan mee met uitmesten, voeren, hooi geven. Hij is meer op zijn gemak als de paarden loslopen dan dat hij er eentje moet vasthouden :)
In de winterperiode rijdt hij 2x per week met de trailer mee naar de binnenpiste zodat ik kan rijden. Ik en trailerrijden is namelijk ook niet de beste combinatie en bij ons aan de weide hebben we echt beperkt licht dus dat waag ik helemaal niet...

Gelukkig staat mijn man ook volledig achter mijn hobby. Ook financieel. Anders had ik mijn dure brokkenpiloot al lang moeten inslapen.