het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:44

Wat gaaf Karin.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:08

Gaaf zeg, genieten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:17

Supergaaf zeg <3

Een bekende van me is nu met haar eigen paard op trektocht in frankrijk. dat lijkt me ook echt zo gaaf!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:22

Heerlijk Marit en Karin om zo lekker samen te genieten. Ook al hadden jullie dan beide een heel andere rit!

Foto’s van de buitenrit zien er gaaf uit.

Logisch Marjan dat je t lastig vindt. Ze is een lief paard en je ziet haar iedere dag.

Na 5 maanden revalideren mocht Diekke weer mee naar de verenigingsles. Wat was ze blij!
Afbeelding

En Mir dus voor het eerst sinds 5 maanden weer alleen thuis. Ik heb veel op de camera gekeken, maar Mir vond t helemaal prima. Die was dolgelukkig met haar extra hooinetje :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:29

Wat fijn, ziet er ontspannen uit.
En ook erg prettig dat mir rustig blijft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:31

ik zit er 50 min. vandaan ( Toverland) zit zuidelijker dan de meeste van jullie

Mooie omgeving voor een eerste rit met je dochter

Fijn dat je weer meer mag doen Boemel

Ik heb pssm1 test ingediend voor tinker, is niet getest, vader is vrij maar moeder is onbekend. Blijft na rijden last houden van zijn spieren, ook al doe ik niet veel.
Hij heeft nog steeds ook vit. E tekort maar ik wil alles uitsluiten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:32

Ohh wat gaaf zo'n rit in de bergen! Dat lijkt mij ook nog eens heel vet om te doen. Nu nog iemand vinden die mee wil :')

Toverland is hier aan de overkant van het IJsselmeer. Wij hebben hier Pantropica op fietsafstand. Ook erg leuk voor kinderen en volwassenen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:36

Klinkt verstandig die test. Hoe vervelend ook, het zou me niet verbazen als ze positief test.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:39

ja klachten komen ook erg overeen met vitamine tekort en dat is bewezen maar ik wil mij daar dus niet blind op staren dus ik wil in ieder geval weten hoe het daar mee zit.
Vreemde vind ik wel dat geen enkele arts het daar ooit over gehad heeft, als tip om dat te testen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:03

Ik heb totaal geen ervaring met pssm. Hoe uit dat last van de spieren zich dan ?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 22:07

LN pssm is erg onbekend. Ook bij onze kliniek toen ik belde om oude bloeduitslagen was het nee kan niet dan had ze een keer spierbevangen moeten zijn geweest...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:18

Verstandig LN! Je weet t natuurlijk nooit al is vitamine E ook wel waarschijnlijk dat dat voor de klachten zorgt

Fijn boemel!

Vrijdag ga ik voor de tweede keer naar een Fjord kijken. Echt zo’n 1 die je mee in je tas wil nemen en op de achterbank naar huis :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:58

Oh heerlijk Marjan, een fjord zou mij ook wel passen. Is gewoon een grote shet :) (qua karakter en werklust)

Gaaf Karin!

Ik heb vanavond 4km gewandeld met de hele kudde (3 pony’s haha)
Doortje en Dizzie lopen zelfde tempo (tot Dizzie moe werd natuurlijk) Joep is traag./ en wil niet door water etc, die moest ik dus even los laten omdat we anders te ver weg zakte in de modder (Doortje en Dizzie vooral) maar hij kwam toen op z’n eigen manier naar me toe. Hij moet nog best wat leren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:14

Ik geloof dat ik het zuidelijkst zit van iedereen. Toverland is meer dan een uur rijden. Verder lees ik veel ontwikkelingen met de zoektocht naar een nieuw paard en weer de trainingen kunnen uitbreiden met andere paarden.

Hier vooral druk en aan het aftellen tot ik vakantie heb in september. Dus ik lees weer verder mee onder mijn steen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 06:20

Wat een mooie rit!

Fijn dat Diekke weer mee mocht Boemel. En wat een geruststelling dat Mir zo rustig bleef.

Lijkt me nog lastig Marit zo met 3 op pad. Ook al zijn ze niet groot, je moet er niet aan denken dat de een naar links besluit te gaan en de ander naar rechts ;-)

Ben benieuwd LN, hopelijk heeft hij het niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:44

Het formaat maakt hierin niet veel uit, maar ze moeten het wel afzonderlijk van elkaar leren. Reageren op kleine hulpen en goed bij me willen blijven :)
De meiden doen dat in dit geval beter maar dat komt omdat zij een iets hoger tempo hebben, Joep gaat snel tegen de druk van het halster in, maar dat komt wel.

Ze zijn wel echte vrienden dat helpt. En ik wissel ze ook van positie om het uitdagend te houden.
Binnenkort wil ik Dizzie of Joep als handpony naast Doortje mee nemen tijdens het mennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 07:47

Matheno schreef:
Ik heb totaal geen ervaring met pssm. Hoe uit dat last van de spieren zich dan ?

even gekopieerd dat gaat sneller

PSSM1

Door een genetische afwijking in één specifieke gen, de glycogeen synthase 1 gen (GYS1), ontstaat er een abnormale stapeling van suikermoleculen in de spiercellen. Dit zorgt ervoor dat paarden met PSSM1 snel last krijgen van stijve en harde spieren, extreem zweten of niet willen/kunnen werken. PSSM1 komt ook vaak in aanvallen. Tijdens een aanval heeft het paard vaak spiertrillingen (in de flanken en/of op de hals), zijn ze spierbevangen, strak op de buik, staan ze alsof ze willen plassen en heeft het paard donkere urine

Vit. E tekort Een tekort aan vitamine E kan leiden tot spierdystrofie (spierzwakte) en is te herkennen aan zwakte, trillen, stijve bewegingen en veel willen liggen. Een tekort aan vitamine E tast ook de immuunfunctie bij paarden aan (1, 5, 6) en heeft een neurologisch effect op de spiercontrole, wat zich kan uiten in onhandigheid en zelfs ataxie.

Vit E tekort is bewezen, PSSM1 nog niet, de vader is vrij van maar als moeder het wel heeft kan hij het ook hebben maar dan de mildere vorm ( hoe ik het begrepen heb)

Hoe dan ook is hij vaak stijf en loopt niet lekker vooral in draf merk je dat, moeite met de galop, heeft hij moeite met spierherstel na het rijden, snel spierpijn ook als weinig gevraagd is. Ook speelt het verhaal mestwater nog mee en ik weet niet of dat een apart iets is of ermee samenhangt

Sinds mei geloof ik is het tekort bekend, ervoor heeft de eigenaar nooit testen gedaan of iets gemerkt maar het was geen fanatieke ruiter en paard heeft op verschillende stallen gestaan dus veel wisselingen in voer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:52

Wat een geweldige foto's komen er voorbij, zowel van binnen en buitenland.

Pssm, ja dat is wel een dingetje ja.
Maar volgens mij voer jij wel sober en dan zou het ook minder aanwezig moeten zijn toch?

En magnesium, krijgt hij dat bij?
Dat kan ook echt verschil maken op de spieren.

Oh ja, 25 min van toverland en ben er nog noot geweest :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:06

Hier word nu gemaaid.
Zie de trekker nu voor het kamerraam. :D

Hopen dat die 0,1 van vrijdag zo blijft staan, want dat is dan niet meer dan dauw.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:07

@karin: wat geweldig om te doen samen met je dochter en wat een mooie natuur daar.
@boemel: een blije Dieke en een tevreden Mir. Daar word je zelf ook blij van :)

Mijn telefoon zei vanochtend dat het 28 graden was... die lijkt me iets van het padje :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:17

DuoPenotti schreef:
Wat een geweldige foto's komen er voorbij, zowel van binnen en buitenland.

Pssm, ja dat is wel een dingetje ja.
Maar volgens mij voer jij wel sober en dan zou het ook minder aanwezig moeten zijn toch?

En magnesium, krijgt hij dat bij?
Dat kan ook echt verschil maken op de spieren.

Oh ja, 25 min van toverland en ben er nog noot geweest :D

Ze staan niet op gras, krijgen hooi laag in suiker van eigen land, krijgt vitamine brokjes bijgevoerd en nu extra vitamine E. magnesium in bloed was goed dus krijgt hij nu niet
osteopaat is geweest, zat op 3 plekken wat vast maar niks dramatisch

Stallen zijn schoon,watebakken ook en gevuld.
Zo het huis eens onder handen nemen op mijn vrije dag.

Ik frustreer mij alleen aan de quad, er zijn bijna geen onderdelen meer voor te krijgen en elke keer als het ene opgelost is gaat wel wat anders kapot. Is gekocht als opknapper maar door gebrek aan onderdelen wordt het wel erg lastig.
Net nog eens op mp gekeken maar 2500 voor een oud kapot ding is echt niks.
Heb hem nodig om de bak te slepen en de kinderen crossen er soms mee, wil er echt niet teveel geld aan kwijt maar dit is ook drama.
Met de auto kan ik de randen niet mooi slepen,de sleep is smaller dan de auto en de kinderen vinden door de bak en paden crossen zo leuk/ Vooral mijn zoon die amper buiten komt en alleen naar een woongroep gaat en niet naar school geen hobby`s heeft vind dit erg leuk.
maar voor dat geld zou ik bijna mini tractor kopen ipv een quad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:22

Soms zijn onderdelen in bijv. Duitsland makkelijker te krijgen.

Ik dacht even snel uit te mesten voor de bui, maar die kwam iets sneller dan ingeschat. Dus ik onder het afdak wachten op de ridder met paraplu, maar die kwam ook niet :)
Dus maar naar huis gehold om de regenjas aan te doen zodat ik de kruiwagen kon legen, die bleek na de laatste wasbeurt ook niet waterdicht meer te zijn.
Maar de koffie smaakte daarna extra lekker :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:06

Wij willen ook een quad en zitten met hetzelfde vraagstuk LN. Voor slepen van de paddock zou een 125cc kinder quad prima kunnen kreeg ik als advies van mijn loonwerker. Dus wij kijken nu naar die quad. En ik hou Troistwijk Auctions en domeinen in de gaten.

Hier nu ook regen. Ik zit in de auto voor de supermarkt te wachten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:40

Wij hebben een trekker die nagenoeg nieuw was met slechts 250 uren op de teller.

We gebruiken m alleen om de weide te slepen en de bak te slepen. En daar zijn we niet al te fanatiek in, dus volgens mij zijn daar de afgelopen 3 jaar slechts 125 uren bij gekomen.

Echter nu al voor de 3e problemen met de versnellingsbak.
En iedere keer als hij wat hobbeltjes gepakt heeft in de wei. Trekker moet dus wederom terug voor reparatie.

Misschien ook maar eens naar wat anders uitkijken.
Ik vind een quad geweldig, maar onze slepen passen er niet op, dus dat wordt m helaas niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:48

Ik heb een minitrekker, best oud ding maar een keer bij de vorige eigenaar gereviseerd en doet het verder prima. 1x accu vervangen, maar hij zit zo basic in elkaar dat dat soort dingen heel simpel zelf te doen zijn. Doe er veel mee, zand verplaatsen, paddock/bak/wei slepen, palen uittrekken, maaien. Enige wat ik er niet mee doe is grote hooibalen verplaatsen, want heeft geen voorlader. Zou evt met een apart karretje en wat handigheid wel kunnen hoor maar is nu niet nodig.

Voor degene met een rijbak hier, hoe doen jullie de kantjes bijhouden? Ik hark nu met de hand, zat te denken aan zo'n kantsleep die je zelf kunt trekken maar vindt ze best duur. Nu twijfel ik of het niet handig is om misschien een randje (en een wieltje) op de sleep te lassen wat het zand naar binnen kan duwen. Ik breek mijn hoofd er nog wat over maar misschien hebben jullie geniale ideeën. Ik heb betonnen opsluitbanden om de rijbak.