Matheno schreef:Ik heb totaal geen ervaring met pssm. Hoe uit dat last van de spieren zich dan ?
even gekopieerd dat gaat sneller
PSSM1
Door een genetische afwijking in één specifieke gen, de glycogeen synthase 1 gen (GYS1), ontstaat er een abnormale stapeling van suikermoleculen in de spiercellen. Dit zorgt ervoor dat paarden met PSSM1 snel last krijgen van stijve en harde spieren, extreem zweten of niet willen/kunnen werken. PSSM1 komt ook vaak in aanvallen. Tijdens een aanval heeft het paard vaak spiertrillingen (in de flanken en/of op de hals), zijn ze spierbevangen, strak op de buik, staan ze alsof ze willen plassen en heeft het paard donkere urine
Vit. E tekort Een tekort aan vitamine E kan leiden tot spierdystrofie (spierzwakte) en is te herkennen aan zwakte, trillen, stijve bewegingen en veel willen liggen. Een tekort aan vitamine E tast ook de immuunfunctie bij paarden aan (1, 5, 6) en heeft een neurologisch effect op de spiercontrole, wat zich kan uiten in onhandigheid en zelfs ataxie.
Vit E tekort is bewezen, PSSM1 nog niet, de vader is vrij van maar als moeder het wel heeft kan hij het ook hebben maar dan de mildere vorm ( hoe ik het begrepen heb)
Hoe dan ook is hij vaak stijf en loopt niet lekker vooral in draf merk je dat, moeite met de galop, heeft hij moeite met spierherstel na het rijden, snel spierpijn ook als weinig gevraagd is. Ook speelt het verhaal mestwater nog mee en ik weet niet of dat een apart iets is of ermee samenhangt
Sinds mei geloof ik is het tekort bekend, ervoor heeft de eigenaar nooit testen gedaan of iets gemerkt maar het was geen fanatieke ruiter en paard heeft op verschillende stallen gestaan dus veel wisselingen in voer