Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:18

SillyB schreef:
jezus Jade wat een oelewapper heb jij := dat zijn van die kleine dingen waarvan je niet denkt dat het mis kan gaan en dan nog...

Hij heeft de veearts indertijd ook geleerd dat als je nieuwe boxen neerzet met tralies in de deur die je open kan klappen, je er dan ook voor moet zorgen dat je die tralies vastzet tegen de onderste helft van de box om te voorkomen dat ze met het luikje gaan spelen en (bijna) hun kaak breken :7 zelfde paard wat indertijd de waterleiding langs de bovenrand van de box krom heeft geslagen en een keer met 1 achterbeen uit zijn luikje heeft geslapen. nu ik erover nadenk was hij misschien wel een beetje bijzonder :+

zo, schrikken lorette :oo vervelend dat het ook zo onduidelijk is waar het door komt :\

leuk plaatje met de kat, wij hebben er helaas geen meer sinds de vorige is platgereden Y;( zijn ook nog niet aan een nieuwe begonnen, ze rijden hier toch harder dan ik vantevoren verwacht had.

olympia, heb ik ook last van, het is op stal toch kouder dan ik verwacht had, dus ondanks dat mijn merrie met deken over staat, heeft ze behoorlijk dikke vacht, en het ziet er gewoon een beetje shabby uit ten opzichte van kort sportvachtje vind ik :o ze doet alleen niet veel op het moment, dus om alsnog te gaan scheren vond ik ook een beetje onzin.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:20

_Lorette_ schreef:
Nee, eigenlijk niet. Ik merk geen nadelige invloed op zijn lijf. En hij is zo atactisch, spastisch en kramperig als de pest, dus doorgaans is dat wél snel het geval. :7

[MD] Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Deze bedoelde ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:21

boemel schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik heb zere hersenen van het peinzen over een mogelijke oorzaak, maar ik heb echt geen flauw idee.

Er loopt momenteel een topic over een pony die buiten ook helemaal in de stress raakt.
Die gaat volgens mij de medische molen in. Misschien interessant om te volgen. Wellicht heb je er wat aan.

Ik heb het een beetje gelezen, maar volgens mij is die pony nu 24/7 in paniek, alleen iets minder op de momenten dat hij doodmoe is. Frum is op stal meteen rustig en ontspannen, dat maakt het zo gek. Anders had ik ook direct aan een medische oorzaak gedacht.

Afbeelding

Hij is onder het zadel gewoon zijn fanatieke zelf (incl. iets te enthousiaste pirouettes) en niet bang. Dat is ook buiten. :7
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-11-20 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:22

Lorette wat ontzettend vervelend!
Mijne kunnen wel ook ineens de ene dag compleet idioot zijn als ze naar buiten mogen, of als ik ze 'te laat' binnen haal de hele wei omracen, maar zoals die van jou doet, ken ik niet nee...

Ik probeer overigens juist helemaal geen ritme aan te leren aan mijn paarden :P geheel tegen de regels in, maar ik wil geen paarden die precies om 5 uur voor het hek staan te drammen of niet even een halfuurtje langer binnen of buiten kunnen blijven. Ze krijgen de aandacht als het mij uitkomt en dat maakt ze eigenlijk allemaal heel rustig. Als ik dan eens een dag niet kan en een vriendin het overneemt, hoeft die er ook niet op speciale tijdstippen te zijn voor ze...
Hoe zien jullie dat?

Jade, Mijne slaat inderdaad ook alles stuk als ze het er niet mee eens is... waterbak er al eens afgetrapt op pension, 3 boxen verder stond het nog blank de volgende ochtend :')
Gat in de muur, gat in de duur, ketting van de spoelplaats door... alles... nee is zo duidelijk nee -O- Dan is er gewoon geen beginnen aan... koehalsters door, tussenschotten van trailers krom... dat soort dingen ja.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:22

Erg gaaf paard! En mooi fotogeniek!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:26

@my_chimanga, wij hebben ook geen heel strikt ritme, ze gaan ergens tussen 8 en 10 naar buiten op het moment, en ergens tussen 1700 en 1900 naar binnen.

het was niet eens dat hij het er niet mee eens was, soms vermaakte hij zichzelf gewoon op een enigszins ongewenste manier :7 zat me laatst nog te bedenken dat ik me toen ook een keer krom gelachen hebben toen hij op de poetsplaats de kraan uit de muur trok. niet superhandig, maar hij stond er zo trots bij te kijken, dat ik niet meer bijkwam :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:09

Lorette, hij blijft mijn favoriet. Frum is gewoon :knuffel: met zijn bijzonderheden. Balen hij buiten zo gestrest is en blijft en dan zo gevaarlijk wordt......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:22

Die pony uit dat topic is idd wel heel bizar. Hopelijk komen ze er daar ook nog achter wat dat gedrag veroorzaakt.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:42

SillyB schreef:
wow my_chimanga wat een lekker plekje zo maar vanwaar zo'n grote maat boxen? das toch alleen maar een hoop meer uitmesten / opstrooien / onderhoud?. Camera is inderdaad wel een idee, ik heb alleen geen bereik op stal idd

@karin is dat een hele grote poes!?

Een heilige birmaan :D
Iets groter dan een "huis tuin keuken" kat idd :D
Al is onze maine coon nog groter.

Dat onze raskatten buiten lopen is ook wel bijzonder idd.
Is wel eens een voorbijganger gestopt en aangebeld of ik wel wist dat onze maine coon buiten liep :D

_Tarzan

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:00

Die zwemmende haflinger _O-
En wat een prachtige stallen chimango, heel mooi!
Lotette, balen dat hij nog altijd zo idioot doet buiten, heel vreemd!

En ja hier ook zo’n lelijke dikke smerige vacht, heb al 20x de deken op willen leggen maar hij voelt zich schijnbaar erg gelukkig zonder deken :D

Hier ook geen ritme, ik moet ze nu ook nog binnen halen, toen ik vanmiddag wilde gaan bleek mijn band lek dus moeten ze even wachten :=

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:33

Ik heb mijn ene merrie vandaag een deken opgelegd. Ik wilde dit jaar écht zonder doen, maar bij gebrek aan een schuilstal/schuilmogelijkheden en een gevoelige rug heb ik besloten dat ik haar toch een deken op leg. Het voelt niet goed om het niet te doen. Mijn nieuwe merrie heeft nauwelijks wintervacht aangemaakt, maar toont geen tekenen van kou of ongemak. Zolang ze comfortabel is mag ze lekker zonder blijven lopen.

Wat een grote kat in de kruiwagen met hooi! Fijn dat ze ook lekker buiten kunnen lopen, ondanks dat het raskatten zijn. Hier komen onze 2 oude sokjes niet meer buiten, het is best nog druk hier op straat en ik zou het zo sneu vinden moesten ze plat gereden worden.
Op het erf loopt er wel afentoe een wilde/hele schuwe kat en hij ligt 's nachts altijd in het hooi te slapen. Als ik overdag op de paddock bezig ben ligt hij van een afstandje te kijken. Ik heb hem een naam gegeven en hij krijgt 's avonds een paar brokjes van me in ruil voor een slaapplekje in het hooi en hij moet muizen wegjagen/vangen :).

Chimango, wat een mega chique stallen!!

Lorette, wat een pech met Frum. Zo sneu ook dat je niet weet wat het is en het daarom ook niet kunt oplossen. Ik vind hem wel echt onwijs knap!
Hier hadden ze vandaag trouwens ook weer een stressdag. Mijn man stond er toevallig bij en ineens schrikken ze allebei en is het helemaal paniek en hij zei ook dat er gewoon niks te zien/horen of ruiken was... Dus wat dat dan is? Géén idee! Ik moest vanavond in elk geval geen hooi bijvoeren of water bijvullen want ze hebben nauwelijks gegeten en gedronken vandaag. En waarom hè?

Hier heeft het gisteren niet gevroren gelukkig. Gistermiddag zakte de temperatuur naar 2 graden, maar 's avonds ging hij weer naar boven. Zaterdag hadden we hier een heerlijk zonnetje, zondag was het een grauwe koude dag. Perfect om de kerstboom op te zetten :D.

Zaterdag en zondag hebben we ook de omheining weer een stukje verder neergezet. Het einde komt in zicht *\o/* .

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:04

"een beetje bijzonder" Jade :') _O- Dat kun je wel zeggen ja := :')

Lorette, knappe Frum.. maar wat een bizarre actie zeg!! Zo half over je heen springen om de stal maar in te kunnen... ik zou ook niet weten wat er aan de hand kan zijn, maar vind 't wel sneu voor hem en jou :(:)

Haha grote kat in 't hooi :P Wel een knapperd <3 Grappig dat die voorbijganger even aanbelde :') Ik zou daar niet aan denken haha
Wij hebben nu 4 katten, waarvan er 2 al buiten komen. En 2 vind ik nog te jong, want we hebben ook een weg voor 't huis lopen waar ze soms zo achterlijk hard rijden.. En vooral de poezel vangt minstens 1 muis per dag := De jeweetwel kater loopt meer rondjes :') En teert op haar vangsten :')

Je hebt echt prachtige stallen Geeske!! :+: Heerlijk zo ruim!! Wij hebben ook geen vaste tijden.. maar de paarden kennen het geluid van de schuurdeur maar al te goed, en dan weten ze ook dat het eten eraan komt :') De buurt wordt hier altijd wakker van zingende paarden 's ochtends :') En ik ook, want vriendlief voert ze 's ochtends, als ik nog in bed lig <3 :D :+:

Mooie omheining Dais! En ziet eruit als een gezellig plekje zo :+:

Ik heb ook héérlijk genoten van het koude weer van 't weekend! Zo lang het maar niet waait kan ik echt genieten (uiteindelijk :') ) van deze temperaturen :+: Zeker als dan ook het zonnetje er nog bij komt kijken <3 Kan niet wachten tot we weer 's een dik pak sneeuw hebben <3 Maar stiekem hoop ik dat het een flutwinter wordt, want als het ijs dik genoeg wordt voor een Elfstedentocht, maar hij door de corona niet door kan gaan, ga ik echt huilen... ;( :=

Lekker ritje gemaakt :D

Afbeelding

En de schuur helemaal leeggemaakt en we hebben de staalmatten ook al gelegd, nu de laatste dingetjes voorbereiden (o.a. ook een ethernet kabel leggen, zodat we camera's achter op het erf ook kunnen hangen :D ) en dan hopelijk snel de nieuwe vloer storten! Alleen naast allebei een fulltime baan gaat 't toch soms minder hard dan gehoopt :')

Afbeelding

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:16

Bij ons zijn de paarden ook wat schrikkerig en kijkerig..ik dacht, komt doordat het mistig is ofzo? Misschien zien ze dan minder en zijn ze schrikkeriger. Niet zo erg als bij jou lorette, dat is wel heel vervelend en zo lastig om achter te komen wat het is!

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:19

Jullie gaan toch hard vind ik hoor Natasja!
Ik zou het je niet nadoen haha.

Hier 2 boze merries omdat zij een nachtje buiten moeten bivakkeren terwijl de ruin op stal mag O:)
Die kan deze natte kou niet zo goed hebben dus even nachtje drogen en dan kan ik hem morgen een deken opgooien.
Zal de merries morgenochtend maar een snoepje geven en kijken of ze mij willen vergeven :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:22

Hier hebben ze allebei een deken op. De ijslander blijft op regenachtige dagen beter op gewicht met deken op. Ondanks zijn vacht. Man op leeftijd. Voor de merrie is het een mooi lesje. Deken op, deken af.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:22

Gaat nu ook wel een beetje z'n tol eisen := Als de stallen straks zo ver af zijn dat de paarden er lekker gebruik van kunnen maken, gaan we ook ff niks doen denk ik :') Maar het liefst werk je er de hele dag aan.. dan is 't nog veel sneller af! :P Maarja... dat gaat niet, want 't moet toch ook ergens mee bekostigd worden :=

Hahaha vast wel, dat ze je vergeven! :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:34

Ik vind het echt heel knap wat jullie allemaal doen naast een fulltime baan!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:00

Bbbbrrrr zwemmen met dit weer...

Gave stallen komen voorbij, hier ook grote stal en die blijft juist veel schoner (1 natte en vieze hoek rest schoon).

Water krijgen ze hier uit kuipjes, kan ik mooi in de gaten houden hoeveel er gedronken wordt. Of vullen met slang of met krui en h2go zak.

Kwam net filmpje voorbij met wolf op nog geen km afstand... geen fijn idee met onze schaapjes en ponys die buiten wonen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:37

Oja!! Dat zwemmen, hahaha Olympia :') Ben je mooi klaar mee :=

Ohhh dat is eng Nimmy!! :oo Ben als de dood dat ie hier opduikt en m'n pony's pakt....

Dankjewel Dais :D Soms wel even fijn om te horen, want blijf zelf het idee houden dat we dan niet genoeg doen.. terwijl ik ook wel weet dat meer niet gaat, maar toch :')

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:12

Of mn schapen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:56

Wolf zit een m of 25 hiervandaan.. Mijn smid op werk had hem laatst gefilmd. Mooi maar ik blijf erbij dat die hier niet thuis hoort
Het heeft flink geregend, alles nat, hoop dat het snel wegtrekt, heb straks weer rijles

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:55

Helemaal met je eens Lynn Nikita! Best akelig dat die zo dichtbij rondloopt! :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:06

Hier ook de wolf al gespot op de hei, maar nog niets uit de buurt gehoord van slachtoffers onder boerderijdieren.

Hier is het ook erg vies buiten; Peppy is aardig nat, maar die kan het wel hebben zo te zien en Boon heeft ipv haar 200 grams nu een regendeken op. En zolang eten uit de bak de voorkeur heeft boven het net wat in de schuilstal hangt zal het ook wel meevallen.

@xXutopiaXx: jammer dat ie zo laag is anders zou ik er een binnenbak/schuilstal van maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:07

Ik denk (hoop) dat ons natuurgebied achter het huis niet groot genoeg is voor de wolf en dat ze hier alleen voorbij trekken en dan gaan voor de schapen die hier een halve km verderop staan :=

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:12

Hier ook alles nat en koud.

Als wolf hier dan gewoon voorbij trekt en wat wild konijn en ree eet, geen fijn gevoel zo dichtbij.