Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:11

karev schreef:
Pffff nou als gras dit gedrag teweeg brengt krijgt ze nooit weer wat...

Alles maar dan ook alles was eng. T was net een Fries met de kop in de nek..

Opzij springen, vreselijk heet...kolder in de kop..

Maar dan ben ik de beroerdste niet. Geen gel*l in de krul en lopen kreng! Schuim stond er op. En bij thuiskomst stond ze nog te stuiteren. .

:') :') Ik moest echt hardop lachen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:15

Karev...krijg je ervan als er een grasspriet vast komt te zitten in het brein _O-

Wel zieluhg dat je arme dier zo hebt afgebeuld >;) **Denkt erover om dierenpliesie te bellen** :')

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:20

Bel maar! Ze vond zich zelf ook zielig...kreng.
Kan dr wel om lachen. Ze heeft gewoon meerdere persoonlijkheden. .De ene week doodbraaf en niet vooruit te branden. De andere week een losgeslagen volledig van de pot gerukte fjord...Toch hou ik van dr.

Ze houdt de balans er in. Als ze saai dreigt te worden komt evil k weer te voorschijn. En als ik dr bijna enkeltje slager beloofd heb komt miss goody two shoes weer om de hoek piepen haha.

Waarom is jou weideseizoen bijna afgelopen brenda?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:22

Hahaha, arme Karev heeft een heeeuuullll zwaaaar leven!

Hier grote schoonmaak vandaag, al mijn tuig ingevet (met mijn lieve bijrijderpennymeid) en alle bitten in een sopje en de eerste lading dekjes gewassen. Alle dekens uitgezocht en opgeruimd en van alles uitgezocht dat weg mag dus volgende week eens even een advertentie maken. Heb alles op de foto gezet maar wacht nog even op een nieuwe boom voor mijn 'nieuwe' zadel en als ik daar tevreden over ben gaat mijn andere zadel ook nog in de verkoop. Schuur is opeens weer een stukje groter!

Ook nog een staartje gewassen en manen geknipt want mijn merrie mag morgen als demo paard mee naar clinicdag van Chris Irwin in Castricum.. 2 uur met de trailer maar dan heb je ook wat! :P We laden rond 7 uur. Net alles al ingepakt, lekker dagje op pad!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:27

Wat leuk kris! Wat doet hij precies?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:28

Dan ben je heeeeeeeeel dicht bij mijn huis Kris!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:34

karev schreef:
Wat leuk kris! Wat doet hij precies?

Het is grondwerk of rijden, beetje wat de behoefte is van jou en je knol. Ik heb een paar lessen in grondwerk genomen een tijd terug toen Viool totaal ontspoorde en die vrouw is in opleiding bij Irwin en moet vandaag en morgen weer van alles aantonen enzo. Voor een fiks gereduceerd tarief mag ik dus met Viool meedoen. De module waar we mee beginnen het zoiets als 'train de trainer' en dan moet de mevrouw mij coachen in het communiceren met Viool op de grond en Chris kijkt dan mee... en dat is superleerzaam want waar Beer een goedzak is en alles wel doet, straft Viool mij keihard af als ik niet duidelijk genoeg ben. Ik heb de juf een paar keer met Viool zien werken en dat is echt cool! Ik had altijd wel een grondwerkbasis maar dit gaat verder en is echt tof om te doen ook.

Later in de middag gaat de juf met Viool werken onder begeleiding van Irwin om verder te komen (ze is al gecertificeerd enzo maar blijft zich ontwikkelen) en dan kan het of lange lijnen zijn of zelfs onder het zadel (met mij of haar). Denk dat onder het zadel te hoog gegrepen is want er is genoeg werk op de grond. Sommige mensen willen bv de clinic rijdend doen en dan blijkt dat ze daar nog laaaaang niet aan toe zijn en dan 2 uur naast hun paard staan..haha, vind ik lollig. :')

Het is open voor publiek (kaartje kost 25 euro en geen idee of er nog plek is) dus ik gok tribunes enzo.. :') Best spannend dus. Ik hoop dat Viool haar 'flip-moves' laat zien zodat ik ter plekke kan oefenen hoe dat aan te pakken. Het gaat al 23830102 keer beter en rijdend zijn er vrijwel geen issues maar aan de hand kan het echt een draak zijn... 15 jaar zonder opvoeding gok ik.. :')
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 02-04-16 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:34

kun je de reistas ff halen!

Spannend joh. Zul je zien dat ze dan hun beste beentje voor zetten haha.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 02-04-16 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:35

Leuk Kristel! Ben benieuwd wat je van hem vind :D

Over bijrijders: ik heb al zeker 12 jaar dezelfde bijrijder. Ze heeft 2 jaar haar eigen pony gehad die mij mij gestald stond, maar pony is weer weg en zij rijdt Andor zo nu en dan. De fjord durft ze niet aan. t Liefste ment ze met mijn shet. Ze heeft ook haar koetsiersbewijs gehaald. Qua verzorging is ze ontzettend betrouwbaar, 1 smsje en alles wordt geregeld. Erg fijn! :j
Zo ook deze dagen, ik ben bij Margreet Bouwmeester, voor de Centered Riding opleiding, en zij mest alles en veegt en kijkt of Andor is voor wat grondwerk. Hij is niet zo fit, heeft helaas weer lyme.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:36

Ipsilonka schreef:
Dan ben je heeeeeeeeel dicht bij mijn huis Kris!

Leuk! Ik zal zwaaien! Of kom kijken als je niks hebt. :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:37

karev schreef:
kun je de reistas ff halen!

Spannend joh. Zul je zien dat ze dan hun beste beentje voor zetten haha.

Haha, daar bemoei ik me niet mee. :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:38

Nou Viool heeft genoeg werkpunten zeg maar.. ze wilde graag een paard met een achtergrondverhaal meenemen, interessant om die ontwikkeling te zien en een uitdaging, vind ik ook heel leuk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:35

Tinky12 schreef:
Dat werkt fijn Hilary...maar je hebt hier wel een groep voor nodig die dezelfde lijn loopt en niet te beroerd is om wat extra's te doen.

Een goede groep,mensen waar je echt van op aan kunt...knijp je handen dicht als je dit hebt.Goud waard...

We hebben met z'n drieën (maar ook met z'n tweeën) regelmatig als we aan het klussen zijn, of onderweg terug in de auto, zo'n "hè, wat fijn dat we met z'n drieën op één lijn zitten"-momentje. Zowel qua verzorging / huisvesting als qua training.
Wat ik ook heel fijn vind: ik heb in het verleden op stallen gedoe gehad met het natmaken van hooi voor mijn pony (stofallergie). Mensen die het te veel moeite vonden, of onzin. We voerden al sinds juni droog hooi zonder problemen, weinig tot geen hoesten en in november en december waren mijn beide DA's (regulier en holistisch) erg te spreken over haar longen. Helaas hoest ze momenteel weer meer. Of het nou aan de andere hooibaaltjes ligt (lijken iets stoffiger), of aan de lente (pollen), weet ik niet. Even een paar dagen aangekeken (er zat een baal tussen waar uiteindelijk schimmel in het midden bleek te zitten), maar het wordt niet heel erg extreem beter. Dus vanaf vandaag maken we weer hooi nat. Want Misty heeft het nodig, dus doen we dat <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:45

Leuk Kristel! Ik kom oorspronkelijk uit die buurt. Als ik daar nog had gewoond, had ik even komen kijken. Ik heb m even opgezocht. Ken die man niet. Ik doe zelf veel aan grondwerk, dus altijd leuk om anderen aan het werk te zien. Zit wel een instructrice hier vlak over de grens in Belgie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:32

Heerlijk als je zo een leuk groepje hebt!

Antheman. Leuk! Ben ik ook geweest!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 06:39

Antheman...naar een paard met Lyme,is daar een behandeling voor?Ik ken eigenlijk alleen maar de drama's bij mensen.Fijn zo'n bijrijdertje <3

Kristel...wat gaaf zo'n clinic,veel plezier en heel fijne dag :wave:

Karev.... _O- Dr.Jeckell en Miss Hide ,blijft spannend zo'n paard,nooit saai.

Mijn weideseizoen is bijna over...ik ga straks kalkkorrels strooien,omdat het van de week pestweer gaat worden,ka het mooi inzakken.Dan de mest erover...als ze dan het maïsveld gaan ploegen,is het klaar.Dan is er geen gras meer...
Mijn weide krijgt dan rust tot juni en ik kan alleen maar hopen dat ik fit genoeg ben om straks weer te maaien zodat ze toch gras kunnen krijgen maar zoals het nu gaat betwijfel ik dat.

Enige "mazzel" is dat ze pas gaan ploegen als de grond wat droger is omdat het hier verderop kleigrond is.Ik kan nog even op het maïsland blijven.

Hilary...mijn Kjarnemans hoest ook,ik snap er niets van...alles wordt toch natgemaakt.Heb hem nog steeds maar op de "kipkruiden"staan...fenegriek,gelukkig vind hij dat heerlijk :)

Duimen vandaag dat de bodem stabiel genoeg is om deels te freesen en te slepen,ben die bagger echt zat,zo zwaar om op te lopen.Toplaag zit helemaal dicht...als losgemaakt is en gesleept dan is het straks met de regen zo droog en weer stevig :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 06:49

Hier zijn ze gisteren ook geweest. Omgeploegd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:56

Waarom doe je ze niet op je wei dan brenda? Ipv maaien?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:40

Mijn weideseizoen is ook over, nu. Eind juni zijn ze de eerste. En dan tot (eind) maart weer. Dan wordt er bemest en dan moeten ze weer wachten tot eind juni.

Mijn Beau heeft Lyme gehad (volgens Laarakker. Heb dat nooit laten bevestigen met een bloedtest). Dat is wel weg nu. Heeft wel even geduurd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:23

In de maand mei komt er een groeispurt,gras krijgt dan even de tijd om rustig te groeien en de mest in te laten werken.Tegen die tijd is het gras in de berm al lekker hoog en kan ik daar maaien.

Tegen de tijd dat dat op is,kunnen ze bij mij ook weer op het gras.Het gras is dan al flink hoog en kan dan gegeten en gemaaid worden.Ik voer in die periode gras in de hooinetten ipv hooi.

Het gaat om een periode van een week of 6 dat ze niet op het gras staan.Klinkt erger dan het is maar kijk op tegen het extra werk :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:39

Nou de voorspelling is weer lekker dit weekend. Ik had me verheugd op een mooi droog en zonnig weekend. Gisteren ging het nog. In de middag brak toch even het zonnetje door. En heb kunnen doen wat ik wou. Was wel veel zwaarder dat mesten dan ik dacht, maar het is gelukt. Nu regend het hier en aan de lucht te zien is dat nog lang niet weg. Grrrr

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:50

Hier miezert het ook...zou rond 11 uur echt weg moeten zijn...hopelijk niet natter dan nu anders kan er weer niet gefreest worden :\ Blijf nog even hoop houden...kan iig vanmiddag wel kalk uitrijden met mijn karretje.Heb hem gister al even vertroeteld met wat siliconenoliedus hij rent weer als een zonnetje :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:14

Hier ook nat en duurt nog wel even.....
Dinsdag vertrek ik voor een paar dagen naar andalucie ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:14

Hier droog, gelukkig. Moet ook nog dingen doen vóór het vanavond gaat regenen. En het wordt rustig aan, want ik ben aardig gaar van gisteren. Spierpijn valt wel mee, maar er zit geen gang in... -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:15

Donja schreef:
Hier ook nat en duurt nog wel even.....
Dinsdag vertrek ik voor een paar dagen naar andalucie ;)

Dat is het betere werk!