Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:02

greendragon schreef:
Ik heb ook veel boterbloem, teveel voor mijn halve hectare weiland, het verdingt het gras en dat heb ik zo nodig.... Primstar schijnt goed te werken, maar voor een consument kun je die alleen in verpakkingen van 125 ml krijgen. En voor een halve hectare heb ik dan wel 8-10 verpakkingen nodig... Dat kost rond de 125 -140 euro terwijl een liter (licentieplichtig) rond de 50 euro kost... Maar dan moet je iemand laten komen en dat kost ook weer... Wie bel je daarvoor? Een loonbedrijf? Die komen toch vast niet voor dat postzegeltje van mij...
Ik denk dat ik eerst maar ga beginnen met zelf spuiten op de ergste plekken en kijken of het helpt...

Loonwerker komt heus wel. Je moet alleen heel flexibel zijn qua dag en tijd. Als ze een weiland in de buurt doen rijden ze daarna bij jou langs en gaat het restje gif er bij jou op. En zolang je er geen rekening van wilt gebeurd het in de schaduwboekhouding en vallen de kosten ook wel mee.

Hier dit jaar ook veel boterbloem maar nog niet in bloei. Ik weet niet beter dan dat boterbloem dol is op natte zure grond. Dus kalken en hopen dat het droog blijft. Afmaaien kan prima maar pas op met de hoge struiken! Dit is een andere soort dan de kruipende en veel giftiger. Blijft ook gedroogd langer giftig.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:55

Loonwerker komt niet bij mij hoor, Nathalie. Die vindt het te klein voor zijn trekker. Dus wordt zelf giffen. Ik heb de hoge én de kruipende staan ;(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:57

Ik heb ineens veel klein kruiskruid.
Wel op kale stukken grond waar geen gras staat dus heel raar is dat niet.
Ik ga nu per weitje gewoon rond en trek ze er uit. Kkk wortelt gelukkig niet zo heel diep dus is te doen.
Gewone jkk hier nog niet gespot gelukkig.

Loonwerker wil ik volgend jaar laten komen voor kalken.
Ik heb ook geen enorm stuk maar ik betaal er toch gewoon voor en hij kan het meteen combineren met mijn buurvrouw.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:08

Wij hebben 1 hectare.Een recht stuk,maar de loonwerker is 1 keer geweest en daarna niet meer.Het land is te klein.Nu een deal met de buurboer.Wij betalen een bedrag per jaar en hij doet al het onderhoud.Gras hebben we genoeg dus zijn pinken staan er ook voor de helft op.Ook goede schriktraining voor onze ruin,er zit alleen een draad tussen.1 keer hooit hij voor ons en als het nog een keer kan is dat voor hem.Werkt prima.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:23

Oh echt, doen loonwerkers daar moeilijk over? Ik heb vorig jaar drie verschillende gehad en nooit wat gehoord over dat het te klein zou zijn. Wij hebben ook een halve hectare. Wel zijn wij mega flexibel, we halen het hek van het slot en als hij even belt van tevoren zetten we de paarden er niet op. Voor de rest maakt het ons niet uit wanneer ze komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:30

De machines zijn te groot.Ze kunnen dan de draai niet maken.De buurboer heeft nog de normale grote aan trekker en machines.Hij kent ook iemand met ouderwetse hooipak maak machine.Zoiets.Vraag eens na in de buurt aan boeren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:35

Mijn stukjes zijn 20x80 maar ik kan hier en daar gewoon de linten los maken mochten ze niet kunnen draaien.
Mijn buuf heeft 2 hectare vorige maand laten kalken. Koste haar 300 euro. Volgens mij kun je daar niks van zeggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:16

Ons beleid met Jacobs kruiskruid is laten staan en als het in bloei komt plastic zakjes erom (van die zakjes waar je bij Appie Hein je losse broodjes in doet, met van die gaatjes erin). Zakjes goed om de stengel dichtplakken en dan wachten tot het is uitgebloeid en het echt herfst wordt. We hebben het idee dat de wortels dan kleiner worden omdat de plant 'klaar' is. Dan is uitsteken ook makkelijker.

We hebben een set blauwe prikpaaltjes die niet bruikbaar zijn voor schrikdraad en wat gewone paaltjes die ook niet meer voldoen (te veel afgebroken oogjes). Die zetten we bij elke plant die we vinden en laten we na het uitsteken ook staan, zodat we volgend jaar kunnen kijken of er planten opnieuw terugkomen. Ik moet dit jaar de ronde nog doen, dus heb nog geen resultaten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:22

Bij een paar plantjes kan dat idd wel, bij 100 plantjes begint het al vervelend te worden, laat staan bij meer.
De rozetten kun je ook niet inpakken dus in theorie loop je altijd een jaar achter

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:26

Onze theorie is dat die plant tweejarig is en zich wil uitzaaien en daarna uit zichzelf dood gaat. Hij mag zich dus uitzaaien van ons, mits braaf in een zakje. Anticonceptie voor plantjes :+
Maar met honderden planten gaat dat 'm inderdaad niet worden. Ik zie je al gaan met je paaltjes, zakjes en ducktape :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:21

Ik dacht ook, hé dat is een goed idee. Tot ik me gelijk daarna bedacht, ik heb een hectare+ vol staan met dat spul.

Speaking of which, ik ga maar weer eens een rondje uitsteken...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:28

LdJ schreef:
Ik zie dat jullie het over spuiten hebben. Heeft iemand een gouden tip voor jacobs kruiskruid? Ik ben al twee jaar aan het steken, maar het lijkt zoveel dat er niet tegen aan te steken is.. Dit voorjaar veel eenjarige plant. Soms wel een stuk of tien/twaalf op een vierkante meter -O-

Kunstmest opgooien

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:49

Ben benieuwd of Primstar goed werkt.

Boterbloem is ineens in opkomst.
Niet extreem...toch wil ik het op tijd bestrijden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:53

Ik laat het morgen weten ;-)
Het grote land wordt gemaaid, het kleine stond niet veel dus heb ik vanmiddag gespoten.
Bij de zuring zag ik het de dag erna al, dus hopelijk met de boterbloem ook...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:13

Hoi! Ik kom even binnenvallen.
Binnen nu en een aantal weken komt mijn bijrijdpony bij mijn vriendin aan huis. Alles is in principe klaar en geregeld, maar we zijn nog even aan het kijken hoe we het beste hooi kunnen voeren. Dat we het uit een slowfeeder willen geven staat vast. Op die manier hebben ze onbeperkt/het grootste gedeelte van de dag beschikking tot hooi en dat willen we graag.

Het gaat om een D pony en 2 mini's. Allemaal aanleg om dik te worden dus dat is misschien iets om rekening mee te houden?

Maar wat is het makkelijkst? Grote rond balen en een net/koepel/rek omheen? Opzich prima te doen, maar hoelang doen ze hiermee en hoeveel verspilling geeft het?
Ze hebben 2 stallen tot hun beschikking waar in 1 de baal zou kunnen staan, dus dan verspilt het vrij weinig want je veegt het zo weer bij elkaar.
Krijgen ze dit snel genoeg op met z'n 3tjes zonder dat het beschimmelt? De tijd dat ze in het gras staan gaan ze hoogstwaarschijnlijk geen hooi eten.

Of kopen we grote rechthoek balen bestaande uit plakken en stoppen deze in netten/een bak/in een container? dit zou betekenen dat je s ochtends en s avonds moet vullen gok ik? In principe geen probleem, want ze staan toch thuis.

Kleine baaltjes zijn niet handig lijkt mij. Met 3 pony's voer je al snel meerdere balen per dag.

Het moge duidelijk zijn dat we geen/weinig ervaring heb met het bijna onbeperkt voeren van ruwvoer, maar we willen wel graag de mogelijkheid er toe maken :)
Tips/adviezen/ervaringen zijn dus zeker welkom. Dan kunnen we kijken wat het beste bij ons past!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:31

Staan de ponys ook op gras?
Ik voer kleine baaltjes uit een ibctank met daaroverheen een slowfeeder Net.
1 groot paard. 1 d pony en 1 mini pony.
Swinters 2.5/3 baaltjes per dag en zomers als ze op de wei staan 1 baaltje per 2/2.5 dag.
Groot pak schimmelt snel met zo weinig ponys.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:37

Bij mij doen 2 d-pony's 4 tot 5 dagen met een kleine ronde baal als ze geen gras krijgen. De kleine baaltjes 1,5 per dag.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:51

Ja staan op gras. Bedoeling is overdag op gras en dan strookbegrazing, en 's nachts in de bak/een kaal gevreten stuk. Altijd toegang tot schuilstal.

Kleine pakjes valt dus mee. Ze staat alleen voor de zomerperiode aan huis, dus dan zouden kleine pakjes uit kunnen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:18

Ik ben blij met kleine baaltjes. Met de hand te tillen. Hier met 2 paarden net een baaltje per dag in de winter. Nu ongeveer een halve omdat ze op gras staan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:01

Hier ook kleine baaltjes (wel redelijk zwaar ca 22-23 kg). Ideaal om in een slowfeeder te doen. Ik schud het los in een net en dan in IBC-vat. Als ze veel in het gras staan heb ik aan 1 baaltje per dag genoeg voor 3 paarden. In de winter max 2 baaltjes. Ze hebben onbeperkt hooi en kunnen de hele dag eten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:24

In de winter voer ik grote balen (2 paarden) of midi balen, maar dat doe ik in porties in een slowfeeder (IBC bak). De grote balen doen ze 2 weken mee, de midi balen 5 dagen.
In de zomer leven ze ongeveer van het gras....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:24

Ik zou als ik jou was gewoon kleine pakjes doen. Zeker als het alleen voor de zomer is.
Zo'n groot pak krijg je niet op voor het gaat schimmelen, zeker niet als ze overdag op het gras staan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:28

Dan worden het kleine pakjes. Ik had geschat dat ze ongeveer 2 kleine pakjes per dag zouden eten maar dat is dus veels te veel :+
Dan worden het kleine baaltjes en dan verdeeld over meerdere voerplekken. Zo hebben ze altijd wat te eten en hoeven ze elkaar er niet bij weg te jagen :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:30

Als ze nu 2 pakjes per dag eten kan je ze na de zomer wegrollen denk ik _O-

We waren vanmiddag aan het bbqen met mn ouders
Had Puck even opgehaald uit de wei.
Hij vond het net zo gezellig, gek beest.
Bij iedereen langs schooieren en de tuinkussen van de stoelen gooien.
Mn jongste wilde er even op zitten.
Hooguit een minuut want hij is erg allergisch voor paarden.
Puck vond het allemaal wel best :D

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:47

ClaudiaHS schreef:
Als ze nu 2 pakjes per dag eten kan je ze na de zomer wegrollen denk ik _O-

Die van mij spelen het klaar als ik ze los onbeperkt geef :')

Heb nu de extra sterke netten van equiculinair met daar overheen nog een action aanhangernet en nu eten ze met 2 in 24 uur 22 kilo weg zonder dat het op raakt.

Vreetzakken, lijken wel koudbloedjes soms :Y)