Fabster schreef:Ik doe wel mestonderzoek. En ja, er zijn altijd wormen. Geeft niks, ze gaan zichzelf daar ook lekker tegen beschermen. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. En daar zie ik wel het nut van onderzoek in. En inderdaad, dat moet regelmatig, want anders heb je nog geen overzicht. Met: 'daar wil ik niet aan meedoen', heb ik weinig. Want de grap is natuurlijk, dat iedereen zegt dat ze het perfect doen, dat ontwormen, dus daar heb je geen DA of onderzoek voor nodig. Maar ondertussen is er heel wat resistentie en weinig nieuwe mogelijkheden om dat op te lossen. En dat allemaal omdat iedereen precies weet wat ie doet en niet wil meewerken aan nutteloos onderzoek.
En ja, natuurlijk is het niet waterdicht. Maar noem maar eens iets wat dat wel is. Het zelf aanklooien met de wormenkuren was duidelijk de oplossing ook niet. Maar dat is niemands schuld, want we doen het allemaal prima....
en ja, ik hou ervan om dingen zwart-wit te stellen. Dat is duidelijk. Genoeg tinten grijs te melden.
Ik stel het ook behoorlijk zwart-wit hoor.
Maar weet je waar ik bang voor ben? Dat men:
- met dit beleid vooral niet-ontwormen in de hand werkt
- en we uiteindelijk een veel groter wormprobleem hebben dan voorheen.
En: wie heeft de betrouwbaarheid van wormonderzoek eigenlijk onderzocht? Naar mijn weten niemand namelijk.
Daarom ga ik liever voor iets wat bewezen betrouwbaar is: preventief ontwormen.