Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:45

Even tijdje weggeweest, kom even onder mijn steen vandaan gekropen. Gaat hier niet echt denderend, vandaar mijn radiostilte.

Bevroren water...heb er nu al geen zin in -O- Normaal gesproken water in een IBC vat wat aangesloten is op de dakgoot en een badkuip.
Als er langere periode van vorst aan gaat komen, gaat alles leeg, tank en de regentonnen. Een ton gaat de garage in en die vul ik af met regenwater. Zo heb ik een voorraadje om hooi mee nat te maken.

Ik heb een geïsoleerde waterbak met van die ballen erin, zit erover te denken om er een verwarmingselement in te plaatsen. Die heb ik nog liggen...zouden eerst met cementkuipen een maken maar de ballebak diende zich aan :D

Onze 1e winter hier was het -20gC, ik weet niet of luchtbellen je bak dan vriesvrij houden :P Slepen met emmers dus.

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:31

Ik sleep ook ook al met emmers. Ach het houd je wel fit. Mooie fitness oefening ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:46

Wij hebben ook icb container heb 1 keer kapot getrokken, tegenwoordig met vorst draaien we kraan niet helmaal dicht, dan lekt hij niet en kun je daarna gewoon kraan openmaken zonder stuk te draaien.

Als heel erg vriest nemen we paar jerriecans mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:57

@caily: op advies van een dierenarts. En nee, als je gewoon netjes ontwormt werk je hiermee resistentie dus niet in de hand :n Dat is juist de grap, resistentie wordt in de hand gewerkt door onjuist ontwormen, niet door juist ontwormen.
En de voorwaarden voor een betrouwbaar mestonderzoek zijn zo specifiek dat ik daar niet aan kan voldoen. Zelfs niet met mijn 2 paarden die eigenlijk nooit ergens anders komen (behalve de ene dan op buitenrit). En daarmee is mestonderzoek in mijn ogen gewoon volledig onbetrouwbaar.
En ja, ik ontworm dus liever preventief (en vraag maar eens goed door bij dierenartsen, er zijn er eigenlijk maar heel weinig die wormonderzoek echt als alternatief zien voor gewoon netjes ontwormen).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:42

Ik had een 1000 liter vat wat in de loop van de jaren is ingekort tot een 600 liter vat, de rand ging stuk.
Ik pomp grondwater dus even opletten wanneer het gaat vriezen en zorgen dat de bak vol zit voor dat.
Slang heb ik richting schappeweitje liggen, dat loopt af dus slang is altijd leeg na gebruik.

Ik moet zeggen dat het in de 18 jaar dat ik hier woon echt maar een aantal winters is voorgekomen dat ik met water uit het huis moest werken.
Dan leg ik de tuinslang aan de kraan in het huis, verplaats de waterbak en pomp hem daar vol, duurt veel langer maar het werkt ook.

Verder regelmatig hakken zodat ze bij het water kunnen al is Blue ook heel handig met meppen van een voorbeen tegen de bak en Tika kan dat ook.

Mijn DA zei ook dat ik nauwelijks hoef te ontwormen omdat ze altijd op de paddock staan maar met Tika er bij moest ik echt opnieuw beginnen en Blue en Nina gaan ook mee op buitenritten dus ik ontworm toch wel 3 x per jaar.
Voorjaar net voordat ze op de boswei mogen, dan 8 weken later nog eens en dan in november nog een keertje met zo'n zware.

Gisteren een mooie zonsondergang.
Zon zie ik niet ondergaan, staan gebouwen voor maar de zon schijnt wel altijd heel mooi op het bos.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:18

Wendy schreef:
@caily: op advies van een dierenarts. En nee, als je gewoon netjes ontwormt werk je hiermee resistentie dus niet in de hand :n Dat is juist de grap, resistentie wordt in de hand gewerkt door onjuist ontwormen, niet door juist ontwormen.
En de voorwaarden voor een betrouwbaar mestonderzoek zijn zo specifiek dat ik daar niet aan kan voldoen. Zelfs niet met mijn 2 paarden die eigenlijk nooit ergens anders komen (behalve de ene dan op buitenrit). En daarmee is mestonderzoek in mijn ogen gewoon volledig onbetrouwbaar.
En ja, ik ontworm dus liever preventief (en vraag maar eens goed door bij dierenartsen, er zijn er eigenlijk maar heel weinig die wormonderzoek echt als alternatief zien voor gewoon netjes ontwormen).

Klinkt logisch wat je schrijft Wendy. Wat zijn de voorwaarden voor een betrouwbaar mestonderzoek?

"juist ontwormen" kan toch alleen als je weet welke wormbesmetting er is? Als je ontwormt terwijl je niet weet of en met wat voor wormen je paard al dan niet besmet is, dan is een wormenspuit geven toch zinloos? En geeft het alleen maar een belasting voor je paard? Tenminste, zo is het mij uitgelegd bij VPL het Woud. Ik twijfel nl naar aanleiding van alle tegenstrijdige berichten over ontwormen versus mestonderzoek.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:20

Onderdoseren schijnt veel "gevaarlijker" te zijn dan te vaak ontwormen, zelf ontworm ik niet vaak eerlijk gezegd.

Net contact gehad met de dierenarts in het dorp en die wil nu eerst mestonderzoek doen voordat ik een kuur mee krijg terwijl ik om Pramox vroeg ivm me te mager blijven. Dat gaat dus minder dan nuttloos zijn. Even een andere dierenarts proberen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:35

Van "onderdoseren" heb ik ook inderdaad gelezen dat, dat niet goed is.

Op zich begrijp ik je dierenarts wel. Wie zegt dat het door wormen komt dat het paard te mager blijft?
Ik begrijp jou ook, want mijn gedachte zou precies hetzelfde zijn.

Ik ontworm alleen op basis van mestonderzoek. Maar laat het ook geregeld onderzoeken. Ook de lintwormen dmv een speekseltest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 12:40

Precies dat [***]. Meten (mestonderzoek) = weten. Natuutlijk is onderdoseren iets wat resistentie in de hand werkt. Maar jaar in jaar oud met hetzelfde wormmiddel ontwormen ook. Er hoeft immers maar een worm niet te reageren op het middel, die overleeft, plant zich voort, en tadaa, na aanzienlijk korte tijd heb je een hele groep wormen die overleeft. Door te varieren in middel gaat worm X die resistent is voor middel A wel dood bij de volgende ontworming met middel B. En voor worm Y is het weer andersom. Omdat we vroeger niet bewust waren van de verschillen is de veelvoorkoomende spoelworm bijvoorbeeld al resistent voor ivermectine.

Azmay, jouw DA slaat de plank volledig mis, tussen grofweg oktober en maart is mestonderzoek niet/minder betrouwbaar. Grote kans dat er niks gevonden wordt terwijl er wel degelijk (ingekapselde) wormen zitten. Door dit soort gouten kweek je dus onbetrouwbaarheid en ongeloof, erg stom. Ik zou haast eens op willen bellen, sukkels. Pramox is een erg zware maar ook belangrijke spuit die veel wormproblemen ondervangt. Die hoor je sowieso te krijgen (tenzij er al minimaal 2 jaar geregeld mestonderzoek wordt gedaan).

Pramox werkt erg goed, maar we moeten ervoor waken dat er niet hetzelfde gebeurd met pramox en strongyliden, als dat er met ivermectine en spoelwotmen gebeurd, want dan vallen er pas echt doden.... oa mijn Lola was er dan nu waarschijnlijk niet meer geweest :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:41

Azmay schreef:
Onderdoseren schijnt veel "gevaarlijker" te zijn dan te vaak ontwormen, zelf ontworm ik niet vaak eerlijk gezegd.

Net contact gehad met de dierenarts in het dorp en die wil nu eerst mestonderzoek doen voordat ik een kuur mee krijg terwijl ik om Pramox vroeg ivm me te mager blijven. Dat gaat dus minder dan nuttloos zijn. Even een andere dierenarts proberen -O-

Je woont ook in de buurt van een grens waarom haal je het daar niet?
Ik regel mij ook zo wormenkuren nog nooit via een arts gehaald, ik ga echt geen mestonderzoeken doen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:42

Tinky dikke knuf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:43

Waarom niet lyn?
Ik probeer te begrijpen wat de voors en tegens zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:47

[***] schreef:
Waarom niet lyn?
Ik probeer te begrijpen wat de voors en tegens zijn.

Omdat ik te vaak gezien heb dat paarden wel wormen hadden ( bij vriendin dr paard ware er overduidelijk aarswormen en en het mestonderzoek kwam terug dat er geen eitjes waren aangetroffen)
Je zou dan al aan 1 x mestbal opsturen net daarin de eitjes moeten hebben.
ik ruim de mest dagelijks op en geef volgens schema 3 keer per jaar een wisselende kuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:58

Oke. Maar gaat het dan om 1x een mestonderzoek of heeft ze dan ook regelmatig onderzoek laten doen?

Ik hoor/lees vaak dat mensen de ervaring hebben dat een mestonderzoek negatief is en dat het paard toch besmet blijkt te zijn. Maar dan vraag ik mij af of dit eenmalige onderzoekjes betreffen of dat dit regelmatige over een langere periode is onderzocht.
Lastige materie
Daarnaast blijf ik het raar vinden om te "ontwormen" als je niet weet of er wormen zijn....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 14:25

Zoals ik al eerder zei, mestonderzoek in de wintermaanden is ook niet betrouwbaar. Dus daar komt een groot deel van de horrorverhalen weg, dankzij oa de DA van azmay.

Aarswormen zitten ook niet in de darm/mest, maar rondom de anus. Ontwormen helpt daar niet tegen, meerdere malen per keer de.anus schoonmaken met babydoekjes oid wel.

Wormenspuiten kan je makkelijk uit buitenland bestellen, wel andere kant vf zee en niet bij onze buurlanden. Er loopt ook een topic op bokt voor samen bestellen.

Ik ontworm trouwens op de gok ook ca. 3x per jaar, twee ivermectine, een pramox. En toch bij Lola een epg van 4500, waar het 200 mag zijn. Dus als de donder ontwormen. Blij met mestonderzoek, want heb geen worm gezien, had anders nog ca. 2 maanden gewacht met ontwormen en dat was voor haar echt niet tof geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:35

:* Brenda.

En ik geloof ook niet in mestonderzoek, maar wel in overdoseren van het juiste middel in het correcte jaargetijde.

Ook te vaak gezien en gehoord, dat een paard helemaal vol zat met wormen en er niets uit de mestonderzoeken kwam.
En nu ben ik er altijd als een havik op geweest, door MiniMe haar PPID en toevallig vorig jaar of het jaar terug een overzicht voor mijzelf gemaakt, met behulp van onze wormenkoningin hier op Bokt :D ;) , zoda t ik in 1 oogopslag kan zien wanneer ik wat moet geven...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:37

[***] schreef:
Oke. Maar gaat het dan om 1x een mestonderzoek of heeft ze dan ook regelmatig onderzoek laten doen?

Ik hoor/lees vaak dat mensen de ervaring hebben dat een mestonderzoek negatief is en dat het paard toch besmet blijkt te zijn. Maar dan vraag ik mij af of dit eenmalige onderzoekjes betreffen of dat dit regelmatige over een langere periode is onderzocht.
Lastige materie
Daarnaast blijf ik het raar vinden om te "ontwormen" als je niet weet of er wormen zijn....

Maar dat bedoel ik dus met al die voorwaarden, daar kan/wil ik dus niet aan voldoen.
Want om het goed te doen moet je dus liefst ook meerdere monsters nemen, bijvoorbeeld.
En omdat het zoveel voorwaarden zijn, waar eigenlijk niemand aan voldoet, maakt dat mestonderzoek in de meeste gevallen gewoon onbetrouwbaar is.

En over het niet weten of er wormen zijn: er zijn altijd wormen, daar is iedereen het over eens.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:00

Ik heb nog nooit een mestonderzoek laten doen eigenlijk. Ik laat de dierenarts gewoon 2 keer per jaar komen voor de apk. En dan krijgen ze ook een wormen spuit.

Binnenkort moet de tandarts komen. Heb al aan bericht gedaan, maar nog geen afspraak gemaakt. Maar als het even kan voor het eind van het jaar nog. Bliksem maakt proppen en Nick is ook niet nog geweest sinds ik hem heb. Dus tijd voor een check up.

En even lekker gek gedaan net tijdens het voeren. :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:03

Wendy schreef:
[***] schreef:

Lastige materie

Maar dat bedoel ik dus met al die voorwaarden, daar kan/wil ik dus niet aan voldoen.
Want om het goed te doen moet je dus liefst ook meerdere monsters nemen, bijvoorbeeld.
En omdat het zoveel voorwaarden zijn, waar eigenlijk niemand aan voldoet, maakt dat mestonderzoek in de meeste gevallen gewoon onbetrouwbaar is.

En over het niet weten of er wormen zijn: er zijn altijd wormen, daar is iedereen het over eens.

Ja daar heb je gelijk in. Er zijn altijd wormen.
Voor zover ik heb begrepen gaat het erom dat je een goed evenwicht krijgt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:57

Chasey schreef:
Ik heb nog nooit een mestonderzoek laten doen eigenlijk. Ik laat de dierenarts gewoon 2 keer per jaar komen voor de apk. En dan krijgen ze ook een wormen spuit.

Binnenkort moet de tandarts komen. Heb al aan bericht gedaan, maar nog geen afspraak gemaakt. Maar als het even kan voor het eind van het jaar nog. Bliksem maakt proppen en Nick is ook niet nog geweest sinds ik hem heb. Dus tijd voor een check up.

En even lekker gek gedaan net tijdens het voeren. :D
[ Afbeelding ]

Haha! Leuke foto!

Ik doe wel mestonderzoek. En ja, er zijn altijd wormen. Geeft niks, ze gaan zichzelf daar ook lekker tegen beschermen. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. En daar zie ik wel het nut van onderzoek in. En inderdaad, dat moet regelmatig, want anders heb je nog geen overzicht. Met: 'daar wil ik niet aan meedoen', heb ik weinig. Want de grap is natuurlijk, dat iedereen zegt dat ze het perfect doen, dat ontwormen, dus daar heb je geen DA of onderzoek voor nodig. Maar ondertussen is er heel wat resistentie en weinig nieuwe mogelijkheden om dat op te lossen. En dat allemaal omdat iedereen precies weet wat ie doet en niet wil meewerken aan nutteloos onderzoek.

En ja, natuurlijk is het niet waterdicht. Maar noem maar eens iets wat dat wel is. Het zelf aanklooien met de wormenkuren was duidelijk de oplossing ook niet. Maar dat is niemands schuld, want we doen het allemaal prima....

en ja, ik hou ervan om dingen zwart-wit te stellen. Dat is duidelijk. Genoeg tinten grijs te melden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:04

Fabster schreef:
Ik doe wel mestonderzoek. En ja, er zijn altijd wormen. Geeft niks, ze gaan zichzelf daar ook lekker tegen beschermen. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. En daar zie ik wel het nut van onderzoek in. En inderdaad, dat moet regelmatig, want anders heb je nog geen overzicht. Met: 'daar wil ik niet aan meedoen', heb ik weinig. Want de grap is natuurlijk, dat iedereen zegt dat ze het perfect doen, dat ontwormen, dus daar heb je geen DA of onderzoek voor nodig. Maar ondertussen is er heel wat resistentie en weinig nieuwe mogelijkheden om dat op te lossen. En dat allemaal omdat iedereen precies weet wat ie doet en niet wil meewerken aan nutteloos onderzoek.

En ja, natuurlijk is het niet waterdicht. Maar noem maar eens iets wat dat wel is. Het zelf aanklooien met de wormenkuren was duidelijk de oplossing ook niet. Maar dat is niemands schuld, want we doen het allemaal prima....

en ja, ik hou ervan om dingen zwart-wit te stellen. Dat is duidelijk. Genoeg tinten grijs te melden.

Ik stel het ook behoorlijk zwart-wit hoor.
Maar weet je waar ik bang voor ben? Dat men:
- met dit beleid vooral niet-ontwormen in de hand werkt
- en we uiteindelijk een veel groter wormprobleem hebben dan voorheen.

En: wie heeft de betrouwbaarheid van wormonderzoek eigenlijk onderzocht? Naar mijn weten niemand namelijk.

Daarom ga ik liever voor iets wat bewezen betrouwbaar is: preventief ontwormen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:38

Goedemiddag,
Ik ga voor een deel met Wendy mee, dat je dus in de hand werkt dat mensen helemaal niet meer ontwormen ivm het vrij verkrijgen ervan.

Ik geef voor ze het land opgaan en als ze van het land komen.
Ik geef dan verschillende spectrums.... en equest.... in het najaar en een andere ( naam ff kwijt, wel de dure varianten tenminste). 1x pj mestonderzoek, als de veearts toch enten ( aug/ sept)

Vanmorgen met mijn baby gefietst, ze vindt het echt heel leuk. Ik merk ook dat ze sterker wordt in de zin van meer conditie. Met Ikja heb ik 9 km gereden....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:41

Wendy schreef:
Fabster schreef:

Ik stel het ook behoorlijk zwart-wit hoor.
Maar weet je waar ik bang voor ben? Dat men:
- met dit beleid vooral niet-ontwormen in de hand werkt
- en we uiteindelijk een veel groter wormprobleem hebben dan voorheen.

En: wie heeft de betrouwbaarheid van wormonderzoek eigenlijk onderzocht? Naar mijn weten niemand namelijk.

Daarom ga ik liever voor iets wat bewezen betrouwbaar is: preventief ontwormen.

Maar het niet-ontwormen heeft toch niks met de betrouwbaarheid van het onderzoek te maken? Dus omdat mensen geen mestonderzoek willen doen, kun je ze maar beter aan laten modderen? Volgens mij hebben we juist daardoor de resistentie in de hand gewerkt.

En het wormonderzoek is het tellen van eitjes. Wie de betrouwbaarheid heeft obderzocht, weet ik niet. Maar weet je dat wel van bijvoorbeeld een bloedonderzoek? Of doe je die dan ook maar niet?

En door wie is dat preventieve ontwormingsbeleid dan bewezen? Nogmaals; volgens mij zijn we; doordat iedereen het maar deed zoals ze dachten dat het moest, bij de resistentie aangekomen die we nu hebben.

Iets heel anders; vanmiddag éindelijk weer eens mijn paarden kunnen pakken. Alle 5 in de loswerkring gehad en vooral mijn oudje even de spirit te pakken! Die was me toch aan het sjesen! Zat geen rem meer op, dus heb m maar even laten uitrazen :D . Vind het toch altijd wel een beetje eng, want ben altijd bang dat hij onderuit gaat. Maar het ging goed en hij was er zelf heel tevreden mee =:) .

Met de Belg nu weer iets anders. Die is achter ineens een teenlander geworden. Dat was hij niet, dus ik pieker me suf hoe dat nou weer kan. Volgende week komt de hoefsmid, dus die mag het eerst eens beoordelen. Anders de osteopaat er maar weer eens bij. Iemand anders nog ideeën?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:40

Dierenarts zag niet wat het seizoen met de betrouwbaarheid van het onderzoek te maken heeft. Geen onderzoek met eitjes geen ontworming en wel eitjes dan alleen ivermectine. Heb bij definitie al geen vertrouwen in deze dierenarts dus ik contacteer mijn oude wel.

De puincontainer is meegenomen, ligt nu niet veel meer :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:45

Lynn_Nikita, Claudia :*

Resistentie is door onderdoseren, je geeft te weinig waardoor wormen kunnen overleven...die worden resisient.

Azmay... ik heb er helaas maar een voor je.Vervelend als een DA zo tegenwerkt.

Je moet je paarden gewoon goed in de gaten houden, goed mestbeleid op nahouden en de mest ook controleren (sommige wormen zoals spoelwormen zijn zeeer duidelijk te zien :P )