Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:11

Ik had een bijrijder toen ik in verwachting was en bekken instabiliteit had en voor de shet omdat die veel te dik was (is!)

Mijn paard toen had echt haar rijden nodig anders werd ze stijf en lastig. Niet elk paard kun je maar 1 x per 2 weken rijden. Zeker met kleine kinderen in net spel heb je vaak minder tijd. Daarom ga ik ze niet meteen verkopen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:32

Ik had toen een bijrijder omdat ik 2 paarden had (Beer kwam erbij toen Fax zijn stalmaat ging verhuizen) en ik veel in het buitenland zat.
Ook vind ik het gezellig om samen te rijden... :)

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:38

Samen rijden is ook gezellig. Daarom rij ik met iemand uit de buurt :D . Ik geliof nuet dat ik een goede hoofdrijder ben (hoe noem je dat?) voor een bijrijder. Ik bemoei me overal mee. Het zijn mijn paarden en ik wil t zoals ik t wil. Dus ik doe t maar niet. Wordt niemand vrolijk van :+ Om diezelfde reden heb ik niemand in pension.

Ik zou soms ook liever meer tijd hebben, maar dat is niet zo. Kan ik weinig aan doen. Dus soms hebben de paarden wel een 2 weken vrij. Vinden ze niet erg hoor. Onder het mesten en voeren knuffel ik iedereen even. Vind ik ook gezellig. En het 'werk' komt een andere x wel weer.

Soms heb je hulp nodig (zwanger, ziek, werk). Dat snap ik wel. Maar dat heb ik niet. Dus ik rommel lekker door.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:48

De enige paarden in de buurt...waren die van mij :P Weinig keuze en ik moest toch een maat voor Fax :) Bovendien had ik toen mijn stalmaat die Beer ging bijrijden,die vertrouw ik alles blindelings toe...nog steeds :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:52

Tinky12 schreef:
De enige paarden in de buurt...waren die van mij :P Weinig keuze en ik moest toch een maat voor Fax :) Bovendien had ik toen mijn stalmaat die Beer ging bijrijden,die vertrouw ik alles blindelings toe...nog steeds :)

Dat is wel lekker. Voordeel met weekendjes weg :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:59

Voordat ze begon was het al bekend van Wondergirl.
Haar rijden was niet geweldig. Ze heeft veel geleerd in korte tijd. Heb er veel tijd ingestopt.
Zijn er genoeg om op te rijden hier.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:03

Les is voor haarzelf winst. Zij wordt er beter van. En kost niks extra.
Ze bood zelf aan om de zondag te komen. Vervolgens door omstandigheden weer afgezegd.
Ik hou niet van aanmelden en afzeggen.
Woorden zijn mooi en ik wil graag de daden ervaren.
Iemand kan zeggen te willen, ik wil het ervaren. Aan alleen horen heb ik zo weinig.

Wondergirl voor mezelf houden is egoïstisch. Ze wil heel graag. Ik kom er zelf niet aan toe.
Hou niet van half werk. Deze meid leek gemotiveerd. Helaas kwam het niet zo in daden naar voren.
Hier is veel mogelijk. Mits je afspraken nakomt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:13

Ik heb 3 bijrijders. Vind het gezellig om dingen samen te doen en ik deel mijn paarden graag met anderen die niet de mogelijkheid hebben om ze te houden. Niet alleen met bijrijders maar iedereen die langskomt en wil zet ik erop. En daarnaast heb ik hulp met de verzorging. Ik vind het ideaal.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:15

Heerlijk SL. Heb al heel lang een fijne verzorgster. We hadden er graag nog zo eentje bij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:17

Afspraken nakomen... :+

Ik heb altijd met bijrijders afgesproken..."Als je niet kunt,laat mij weten want dan kan ik wat anders regelen".Tsja...op een miezerige dag stond ik al een tijd te wachten,op een geven moment was ik het zat en ben ze gaan longeren.
Krijg ik een sms-je van die persoon (was meen ik al meer dan een uur later dan de afgesproken tijd)...die niet voor mij bedoeld was.Ze had met iemand anders afgesproken _O-
Jawel hoor...2 tellen later een sms aan mij gericht dat ze de afspraak met mij niet ging redden (die conclusie had ik al getrokken voordat ik die 1e sms kreeg :x )

Dat was dus exit _-:( :evaw:

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:25

Whaha...ja precies.
Ik vind het belangrijk dat het serieus genomen wordt.
Nu kan idd dat mijn visie daarin anders is dan die vd bijrijder.
Gezin staat op een gedeelde plaats met de paardjes op nr 1 in mijn leven.
Dus hoogste prioriteit. Mijn hobby kost me veel tijd, geld en werk. Ik neem het heel serieus. Daar matcht dus niet iemand bij die het ergens laag in zijn rijtje heeft staan. Hoeft echt niet op nr 1. Top 3 is wel wenselijk. Gezin, school, paarden. Echter als daar nog een rij voorkomt zoals vrienden, shoppen, uitgaan etc. Dan wordt het lastig als ik er last van heb!
Verder geen punt, alleen matcht dat gewoon niet hier.

En idd ik ben bereid om te delen, echter wel met de juiste persoon (matchende instelling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:35

Ik ben ook ontzettend blij met mijn bijrijdster hoor, soms is het een beetje pushen bij haar, maar dat heeft niets te maken met dat ze niet wil, maar gewoon een veel te lieve meid is en dan een beetje dichtklapt. Is niet gek ook als je zon halve tamme als mij tegen over je hebt....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:37

Ik heb een bijrijder gehad toen ik nog in Nederland zat. Ik kende haar al van stal en wist dat ze gek was op mijn paard en netjes reed. Heb haar toen gevraagd mijn paard beweging te geven toen ik op vakantie was en haar uiteindelijk de kans gegeven om hem eens per week te rijden op voorwaarde dat ze hem extra zou doen wanneer ik op vakantie was.
Zij blij, ik blij, paard blij dus helemaal super. Ze vond het ook erg jammer toen we gingen emigreren aangezien ze echt gek op hem was.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:38

Sure_lee schreef:
Ik heb 3 bijrijders. Vind het gezellig om dingen samen te doen en ik deel mijn paarden graag met anderen die niet de mogelijkheid hebben om ze te houden. Niet alleen met bijrijders maar iedereen die langskomt en wil zet ik erop. En daarnaast heb ik hulp met de verzorging. Ik vind het ideaal.

Zo is dat voor mij ook :)
Ik ben er niet afhankelijk van maar het is mooi meegenomen en gewoon erg gezellig!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:05

Aantal bijrijders gehad..Ze gingen meer werken, weer naar school of kwamen niet. Mee gestopt dus. .

Weideseizoen is open! Ze mogen weer de wei op. Heerlijk. Obesitas seizoen is weer geopend! Haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:39

Haha...ja lekker ronde buiken tijd!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:38

Ik snap frustraties ten aanzien van bijrijders.... Mits zij volwassen zijn, met kinderen weet je dat ze niet de verantwoordelijk kunnen dragen, die nodig is bij het verzorgen van paarden. Bijrijders hebben niet de binding die wij hebben met onze paarden( logisch, het is niet hun paard en ook feitelijk niet hun verantwoording). Uiteindelijk verschilt het per persoon.... Met sommige bijrijders mag je je handen dicht knijpen.... Bij andere kun je hun keel dichtknijpen ( haha).

Zelf heb ik ooit een meisje van haar 11e tm haar 17e bij ons gehad... Wij noemde haar ons leasekind... Zij hielp mij altijd.... Met inrijden en uitstappen... Zo kon ik er een flink aantal achter elkaar rijden. Ter compensatie mocht ze dan mee op ritjes naar duin, strand of bos... Zelfs meegeweest op vakantie.

Dat was er een van goud... Nu heb ik er 1 ( paardje) dus heb ik ook geen bijrijder nodig.... Eerder nog een paard ( haha)

Ik heb vandaag gelest... Ging naar tevredenheid... Smiddag heb ik mijn terras gespoten met de hogedrukreiniger ... Van die buitenschilderijen opgehangen en nog plantjes in de tuin gezet.
Ik kan terug kijken op een bevredigende dag... Die wel bewolkt was!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:44

karev schreef:
Aantal bijrijders gehad..Ze gingen meer werken, weer naar school of kwamen niet. Mee gestopt dus. .

Weideseizoen is open! Ze mogen weer de wei op. Heerlijk. Obesitas seizoen is weer geopend! Haha.

Hier bijna over... -O- :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:54

Hier echt heel hard gewerkt vandaag. Manlief is fietsen met vrienden in de Ardennen, dus de meiden hebben het rijk alleen. Helaas voor mijn dochter betekent dat wel werkkamp :D . Dus een deel van het vorige week bemestte weiland is netjes verspreid en de achtertuin staat er weer keurig bij. Zal morgen wel spierpijn hebben. Maar ik ben heel tevreden met het resultaat.
Morgen nog zo n dag. Laatste deel mest verspreiden en nog wat in de tuin doen. Dochter heeft een moestuintje die nog aan kant moet en ik wil nog weer graag bloemetjes zaaien voor in de zomer, dus er moet nog iets gebeuren.

Ik kan zi blij worden als dat dan allemaal is gebeurd!

En als beloning vanavond friet en een lekkere meidenfilm :P

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:07

Fabster: Dat klinkt gezellig... meidenweekend..En lekker....frietjes... En film.
Vandaag maar sla gegeten... Gisteren al het buikje rond gegeten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:12

Klinkt gezellig!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:41

Heerlijk zo'n meidenweekend!
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:47

Pffff nou als gras dit gedrag teweeg brengt krijgt ze nooit weer wat...

Alles maar dan ook alles was eng. T was net een Fries met de kop in de nek..

Opzij springen, vreselijk heet...kolder in de kop..

Maar dan ben ik de beroerdste niet. Geen gel*l in de krul en lopen kreng! Schuim stond er op. En bij thuiskomst stond ze nog te stuiteren. .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:52

Wij huren met z'n drieën ons stukje voor vier pony's. We zijn elkaar bijrijders, hartstikke handig. Zo kan ik rustig een rondje doen met de KWPN'er als haar eigenaresse onhandige uren heeft op haar werk, en traint de eigenaresse van de Shet mijn Quarter wel eens aan de dubbele lange lijnen of neemt mijn Welsh mee voor een rondje naast de step. Qua stalwerkjes proberen we zoveel mogelijk dagen met z'n tweeën of drieën te gaan, maar i.v.m. school en werk lukt dat niet altijd. Dan vullen we bijv. op zondag vast hooinetten die op maandag gegeven kunnen worden, en zorgen we op dinsdag dat het op maandag niet geveegde stoepje even geveegd wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:06

Dat werkt fijn Hilary...maar je hebt hier wel een groep voor nodig die dezelfde lijn loopt en niet te beroerd is om wat extra's te doen.
Dat had ik op mijn vorige stal ook...elk paard werd verzorgt,of je er nu wel of niet was.Stal schoon,op tijd voeren en op tijd naar buiten.
Als de staleigenaar een dagje weg ging (liefhebber van koers en dan met name korte baan),dan deed ik in de middag de paarden.De stallen waren dan al klaar...

Ook wel gehad dat ze in de late ochtend bij een trainingsstal waren en ik staldienst had.Heb het voordeel dat ik radicaal omslag van weer goed kan aanvoelen met als resultaat daat de paarden allemaal veilig en droog op stal stonden terwijl de hel losbrak.Op de trainingsstal vonden ze het wel meevallen en moesten op het laatste moment rennen en hebben paarden willekeurig in stallen gegooid (de lucht was werkelijk gitzwart :+ ).

Degene die het eerst op stal is na het voeren,zorgde ervoor dat de paarden naar buiten gingen,als ik wist dat mijn stalmaat wilde gaan rijden,ging er een deken op zijn paard zodat die niet onder de bagger zat als hij aankwam...en omgekeerd.

Omdat ik op het laatst geen stalwerk meer kon doen,richtte ik mij op weide en omheining onderhoud.

Iedereen stak de handen uit de mouwen maar daar het je een goede groep voor nodig.Degene die na mij zijn gekomen...tsja...wat zal ik zeggen :x

Een goede groep,mensen waar je echt van op aan kunt...knijp je handen dicht als je dit hebt.Goud waard...