Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:11

Ik zit stiekum te denken aan een stukje onder het afdak buiten...volgend jaar wellicht :o

Weet je dat ik geen flauw idee heb wat een hoefsmid tegenwoordig kost...jarenlang heeft mijn stahouder mijn jongens beslagen,ik betaalde alleen materiaal.
Nu begeleid mijn voormalige rijmaat mij met de voeten van de jongens.Ik vijl zelf en hij checked eens in de zoveel tijd of de stand ed nog goed is.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:29

Ik zie veel rubberen tegels verschijnen. Ik ben echt heel tevreden van de mijne in de stal. Ga er deze winter wel stro op gebruiken in plaats van de houtkrullen die ik altijd gebruikte. Testje.

Mijn piste en paddock waren weer verzopen na deze nacht. Heb wel gewoon gereden. Lekker aquatraining.

Mijn smid komt om de 3 weken om Andor bij te vijlen. Anders is hij te gevoelig op zijn voeten. Ik betaal 10 euro als er weinig aan moet gebeuren en 20 als het wat meer is. Bij andere mensen vraagt hij 25 euro voor te bekappen maar bij mij wat minder omdat ik een deel nieuwe klanten bij ons in de buurt heb aangebracht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:33

Hier 36 euro voor bekappen, 77,50 voor beslaan voorhoeven, 110 voor vierkant. Een verloren ijzer er opnieuw onder maken is 27,50 euro. Ze gaan bijna elk jaar wel omhoog met de prijs. Zijn fijne hoefsmeden, ze werken heel secuur en kunnen goed met mijn kramperige/atactische paard, maar ik vind het verschil met een andere (prima!) hoefsmid in de buurt wel groot worden. Die werkt in zijn eentje wel twee keer zo snel (snel vind ik niet goed, maar ik merk niet dat de kwaliteit er onder lijdt) voor beduidend minder geld en ik heb nooit gedacht dat het er niet netjes onder zat. Dat kan ik zelf goed zien, omdat ik een enkele keer een trainingspaard heb staan dat door hem wordt beslagen en hij valt tijdens de vakantie in voor mijn eigen smeden.

Zijn jullie er altijd bij als de smid er is?

Hier is nog nooit een paard beslagen of bekapt zonder dat ik (of in uitzonderlijke gevallen mijn moeder) erbij was. Ik vind het ook goed om te kunnen overleggen en om te weten of er nog bijzonderheden zijn, daarnaast snap ik dat het voor de smid fijn is dat ik ze vasthoud. Wij hebben echter een normale poetsplaats waar de paarden veilig en droog kunnen staan, met goede verlichting. De paarden zijn braaf. Groene paarden uit de opfok laat ik pas bekappen of beslaan als ik ze helemaal mak heb gemaakt op de benen. Laatst kon het alleen op een kantoordag van mij en ik kreeg absoluut geen vrij. Toen vond ik het wel moeilijk dat ze niet voor één keertje zelf twee paarden wilden doen. Ik kon alles klaarzetten en de paarden naast de stal in de paddock doen. Ze kennen de paarden goed. Uiteindelijk heeft mijn moeder een dag vrij moeten nemen. Je staat er alleen met een los touwtje, voor de sier, dus dat vond ik op dat moment wel even irritant. Het ging om één keertje. Ik vroeg me af hoe anderen dat deden.

Een paard vierkant beslaan kost hier meer dan 1,5 uur. Bekappen 20 minuten ongeveer. Ik sta soms wel 4,5 uur en sinds ik mijn rug heb gebroken lukt me dat niet eens meer zonder stoel. :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:40

Hier 25 euro bekappen, 50 voor half beslag en 75 voor vierkant beslag.
Voor bekappen reserveer ik een half uur, voor half beslag (voor of achter ijzers en rondom bekappen) een uur en voor vierkant 1.5 uur.
Eigenlijk werkt mijn man alleen met de eigenaar of vaste verzorger er bij, heel zelden maakt hij daar een uitzondering op maar dan is dat een klant die we al heel lang in ons bestand zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:41

Mijn man werkt wel altijd op avonden en zaterdagen, dus lange dagen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:42

Ik betaalde 100 euro voor 4 pony's bekappen. In het begin kwam hij om de 6 weken, toen 8. Daarna heeft hij mij laten zien hoe ik zelf kan vijlen en heb ik een vijl bij hem gekocht. Nu komt hij om de 12 weken en betaal ik 85 euro. Zelf vijl ik nu om de 3 weken ongeveer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:47

Hier 25,- bekappen
65 voor
80 rond

Rondom ong een uurtje werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:52

Maar voor die mensen die vijlen... hoeft er dan nooit iets aan de straal of steunsels gedaan te worden???
Als ik die niet bijwerk (of laat bijwerken) dan krijg ik een overgroeide zool c.q. steunsels die IN de voet naar elkaar gaan toe groeien en daar een hoop ellende (pijn, hoefzweren etc) gaan veroorzaken.
Als de straal niet in model gesneden wordt kan ik er niet meer tussen om het in de straalgroeven schoon te houden en in nattere periodes komt er schimmel te zitten.
Dit is een proces van jaren voor je er problemen mee krijgt, maar áls je die eenmaal hebt dan duurt het ook weer jaren voor je er af bent.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:00

Mijn smid is goud waard. :) Beer heeft lastige voeten en sinds hij hem beslaat (vierkant) is hij zoveel lekkerder gaan lopen. Hij heeft (minimaal) aangepast beslag.. liploos, afgerond voorijzer. Ik betaal 95 euro voor vierkant beslaan. Bekappen is 20. Voor mijn ruin (beslag) komt ie iedere 6/8 weken, en voor de merrie (blote voeten) komt ie dezelfde dag alleen dan eens in de 12/16 weken. Die heeft veel betere en makkelijkere hoeven. Hij is met bekappen maar een minuut of 20 bezig en met beslaan een uur en een beetje, ligt eraan hoe krom Beer op zijn poten staat. :') En of ie alle ijzers nog heeft. Hij maakt alles ter plaatste op maat. Zeer geduldige, beleefde en correcte jongen, ook naar de paarden. :P Eerst was ik sceptisch vanwege zijn jonge leeftijd maar toen mijn oude smid door ziekte niet meer kon werken ben ik naar hem overgestapt en daar ben ik heel blij om!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:07

Als ik de hoeven vijl dan haal ik idd ook een mes langs de stralen als dat nodig is, maar met de ondergrond hier hoeft dat nouwelijks.
Stralen zijn super mooi, ook bij degene die eigenlijk bijna altijd rotstraal had. Ook heeft hij geen mok meer gehad toen het eenmaal weg was na de verhuizing nl>fr.

Al is de wei waar ze nu staan wel zachter dus ben benieuwd hoe de hoeven er over een maand uit zien. Ze trekken wel regelmatig een sprintje van voor naar achter, heuvel af en dan weer op :)

Hier thuis kwam ik weleens een stukje afgebroken hoef tegen omdat ik dan net te lang had gewacht om ze te bekappen (daar zit niet echt regelmaat in) maar dan zag de hoef er weer "mooi" uit en was het niet meer nodig. Mooi in de zin van goed kwa lengte want het is niet heel mooi recht afgebroken uiteraard ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:09

Ik ben er altijd bij met bekappen. Vooral met het jonge spul moet je de stand goed in de gaten houden en ik zie ze iedere dag en weet de aandachtspuntjes per dier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:10

Dubbeldun dat doet mijn smid uiteraard ook wel als ik hem laat komen en dat nodig is.

Lorette, ik ben er altijd bij met de smid. Altijd. Ook al zou het gerust zonder mij erbij kunnen. Ik ben erg blij met deze smid. Hij is zeker niet de beste die ik al gehad heb, maar is de enige die wel elke 3 weken wil komen en die luistert naar wat ik van hem vraag en ook openstaat voor eventuele kritiek en eens verder wil kijken dat zijn neus lang is. Echt een fijne kerel. Hij kent de problematiek van Andor en zijn voeten zijn zo belangrijk! Hij vraagt ook altijd updates als we naar de kliniek geweest zijn etc.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:11

Oh ja, ik ben er ook altijd bij. Een keer lukte het niet ivm werk en toen was mijn vriend erbij. Ik vertrouw de smid overigens wel goed genoeg om hem het alleen te laten doen want hij is de expert. :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:14

Ik heb die van mij op kunststof staan, die bestel ik zelf en laat ze er dan onder slaan (€65), voor vierkant erop is ie ongeveer een uur bezig. Als er tussendoor iets af ligt (meestal achter) probeer ik die er eerst zelf onder te krijgen, anders bel ik toch de smid weer.
Ik probeer er wel altijd bij te zijn, anders mijn man wel. Vooral omdat het een stomme tuthola is die het liefst op schoot gaat zitten als je met de achtervoeten bezig bent >;)

Toen ik haar nog op blote voeten had staan deed ik het zelf, heb al het gereedschap ook nog, nu geërfd van papa :+ Maar omdat ze biljardeert was dat niet vol te houden. Ik trek nu zelf wel ijzers eraf en doe er tussendoor dus nog wel eens weer een onder in de oude nagelgaten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:38

DD...ik heb 2 renetten en daar doe ik de straal mee indien nodig.
Ook haal ik de renetten even langs de zool zelf,al het dode blijft hangen aan de renet en haal je zo weg,meestal valt het er al af als je er tegenaan tikt.
Ook haal ik hem langs de witte lijn om evt steentjes ed weg te halen.Als dat klaar is gaat de vijl over de zool zodat de boel weer mooi vlak word...dan op de schraag om de rand mooi te maken en af te ronden zodat ze makkelijk afrollen en er minder snel stukken loslaten.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:46

Ik betaal 100 voor rondom op ijzers. Bekappen vam mijn shetlander is geloof ik 25 euro. Beiden zijn super braaf maar ben er wel altijd blij.

Met die regen van vannacht ben ik blij dat ik gisteravond nog even mestkorrels op 1 vd weides heb gegooid. Is vannacht mooi nat geregend. *\%/*

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:50

Kreeg net een appje dat mijn vriend 'zelluf' de wei heeft vermaakt en de paarden er op heeft gezet.. hij is heel onhandig met weiland veranderingen..hahaa, ik weet niet of iemand zich het 'deken-afdoe' akkefietje nog herinnert... (die 'maagbanden' bleven vast dus Viola kon er zo uit stappen...' :') Ben heel benieuwd wat ik aantref vanavond. :')

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:58

Hahaha kristelhans heel herkenbaar!
De mijne was laatst zo lief om met mijn paard naar de kliniek te gaan voor een peesscan. Hij heeft ook heel braaf haar (lees paarsgeblokte, hoge) transportbeschermers omgedaan maar vond het bij de kliniek niet nodig om ze allemaal weer af te doen. Heeft hij de hele tijd met een paard met 3 transportbeschermers om rond gelopen := _O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:04

Hahah, oeps! :+

We hebben wel geoefend met laden enzo, dat wanneer het echt nodig is en ik ben er niet of kan niet dat hij wel zelf de paarden kan laden. Hij snapt hoe het werkt nu, kan zelfs bijna een 'paardenknoop' maken. :') Beer staat dan om de haverklap weer los want die krijgt alles uit de knoop.... behalve mijn knopen, zeer grappig om naar te kijken. Voorhoeven uitkrabben kan ie ook al, achter nog niet gedaan. Dekens op lukt ook en stallen uitmesten kan ie als de beste, net als hooinetten vullen! <3 Zo fijn dat hij het ook niet erg vindt om te helpen, anders wordt het wel een gedoe..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:11

Ja fijn is dat he Kristel. Ik vind het vooral leuk dat de mijne de 'randvoorwaarden' zo leuk vindt. Rijden wil hij absoluut niet maar op wedstrijd houdt hij haar altijd trots vast of loopt een rondje 'zodat ze alvast een beetje kan kijken waar ze nou weer terecht is gekomen' :Y)
Het voer klaarzetten doe ik wel zelf maar hij doet altijd de laatste hooi ronde om half 11, haalt de eventuele mest eruit en trekt de stal recht :+:
Inderdaad een super fijn gevoel als je partner de pennyhobby ook leuk vindt :j

Edit: zit op de tablet en typfout weggehaald :Y)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:23

Kijk maar uit, die van mij geeft inmiddels trainingstips >;) :') "Moet je niet weer eens buitenrijden", "zo'n kort rondje maar?", etc.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:25

Ik heb de laatste pagina's nog niet bij gelezen. Vanavond maar even doen. We zijn net een paar uurtjes terug van Rosie halen. Ik had een mooi stuk voor haar afgezet zodat we rustig konden kijken.

Eerst een vriendelijke hinnik.... Maar mijn merrie gaat helemaal uit haar dak. Ze gaat nog net niet door de omheining.....
Ik heb haar nog nooit zo gezien met andere paarden. We hebben Rosie nu maar even op stal gezet. Ze werd er behoorlijk bang van. De merrie echt decoren in de nek en mond wijdt open.

De stal staat aan de paddock. Ik heb de boven deur open gehouden. De merrie is nu rustig en staat een eind verder op. Maar net toen ik naar Rosie ging kwam ze op een gegeven moment. Eerst even kijken. Toen snel weer weg en weer terug rennen met de oren in de net naar binnen kijken en de mond weer wijdt open.
Ik laat Rosie nog maar even zo op stal. Hopelijk trekt de merrie bij. De shet vind het denk ik wel goed. Maar de merrie bijt haar als ze dichter bij komt. Een echt loyaliteitsverklaring probleem.
Rosie zoekt bescherming bij ons.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:26

WendyBZ schreef:
Kijk maar uit, die van mij geeft inmiddels trainingstips >;) :') "Moet je niet weer eens buitenrijden", "zo'n kort rondje maar?", etc.

_O- :')

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:26

Hahaha Wendy . Fijn je eigen'Sjef' aan de zijkant ;)

Ons (mijn paard en mij) werd wel nadrukkelijk verteld dat na zijn zweten bij het aanleggen van de buitenbak, hij nu ook heeeel veel zweetdruppels van ons in die bak wilde zien vallen {:} }:)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:29

kvulden schreef:
Ik heb de laatste pagina's nog niet bij gelezen. Vanavond maar even doen. We zijn net een paar uurtjes terug van Rosie halen. Ik had een mooi stuk voor haar afgezet zodat we rustig konden kijken.

Eerst een vriendelijke hinnik.... Maar mijn merrie gaat helemaal uit haar dak. Ze gaat nog net niet door de omheining.....
Ik heb haar nog nooit zo gezien met andere paarden. We hebben Rosie nu maar even op stal gezet. Ze werd er behoorlijk bang van. De merrie echt decoren in de nek en mond wijdt open.

De stal staat aan de paddock. Ik heb de boven deur open gehouden. De merrie is nu rustig en staat een eind verder op. Maar net toen ik naar Rosie ging kwam ze op een gegeven moment. Eerst even kijken. Toen snel weer weg en weer terug rennen met de oren in de net naar binnen kijken en de mond weer wijdt open.
Ik laat Rosie nog maar even zo op stal. Hopelijk trekt de merrie bij. De shet vind het denk ik wel goed. Maar de merrie bijt haar als ze dichter bij komt. Een echt loyaliteitsverklaring probleem.
Rosie zoekt bescherming bij ons.

Het zal wel heeeeel toevallig zijn maar het tinkerveulen van mijn vriendin heet ook rosie en die is vanmorgen opgehaald door de nieuwe eigenaar. Ben jij dat toevallig?? :+