[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:45

Ik zou de plantjes door elkaar zetten anders krijg je rare gaten als 1 soort vroeger schiet dan de andere in het voorjaar!
Het eerste jaar moet je ze zeker nog afschermen anders trekken ze ze zo uit de grond. Je kan wel zelf takjes snoeien en geven aan de paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:14

Je moet ze zeker afschermen, anders heb je geen plantjes meer :D
Leuk! Ik zou ze door elkaar zetten, zigzag. Dan krijg je een mooie gemengde haag. Dus alles behalve de treurwilg en kastanje.
De treurwilg en kastanje zijn mooie bomen die later schaduw geven. Die zou ik solitair of als groepje bij elkaar zetten, maar dan met 1,5-2 meter afstand. Of meer, zodat ze er tussendoor kunnen lopen. Maar ook deze afschermen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:25

Ik zet ze juist 5 om 5 ongeveer. Dus 5 van 1 soort (elk ongv 25cm ertussen) en dan weer 5 van 1 soort etc. Juist als je ze om en om zet verdringt de ene soort de andere is mijn ervaring.

Als je ze zigzag zet, dus 2 rijen dik dan krijg je snel een echte volle haag inderdaad, heel mooi!

Heb je geen plantadvies gekregen van de kweker? Wie het meest kans van overleven heeft is afhankelijk van je grond. Of bedoel je dat de kippen het gaat eten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:29

Ik had ze wel gemixt, maar verder uit elkaar en dan zigzag. Ik had ze op 50 cm staan. Dat ging prima. Dichter op elkaar weet ik niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:30

Met meer ruimte zal wel lukken inderdaad. Ik zet ze vrij dicht op elkaar omdat ik -later als de plantjes heel groot zijn- het als veekering wil gebruiken. Dan moet het echt een ondoordringbare haag worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:34

Ja, jij gaat ze leggen toch? Doe je dat met een gemengde haag? Of alleen met de meidoorn?
Ik had ze meer als voedselbosje/haag staan en dat ging prima gemengd op 50cm. Maar is inderdaad maar net wat je doel is :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:17

Ik heb ze ook aantal van dezelfde, meen 3 of 4 en dan steeds zo verder
Zeker afzetten, hier groeit het al niet snel genoeg omdat ze er net aan kunnen en zo alles kort houden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:13

Daihyo schreef:
Ja, jij gaat ze leggen toch? Doe je dat met een gemengde haag? Of alleen met de meidoorn?
Ik had ze meer als voedselbosje/haag staan en dat ging prima gemengd op 50cm. Maar is inderdaad maar net wat je doel is :j

De gemengde haag moet een veekering worden die wordt niet gelegd. De Meidoorn moet een wolfkering worden, die ga ik leggen. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:21

De bomen komen idd solitaire. Bij de trekpaarden komt id ene weide een wilg en de andere bij de kippen de kastanje, zo dat de schaduw zowel op de tracks als in de weide komt. De andere twee wilgen bij de rijpaarden want dat is het natste land, ook in een hoek vd weide zodat er schaduw is voor tracks en weide.
Voor de stal vd rijpaarden hebben we op 7 m een kleine talud, daar wil ik een haag op, die mag dan relatief hoog groeien en zal id winter wind tegenhouden en in de zomer schaduw op de paddock geven (hiervoor die haagbeuk gebruiken?)
En dan bij de kipjes een strook die ook schaduw/windkering geeft. En de rest random langs de track denk ik. Dan kijken wat er overleeft en ev volgend jaar bijbestellen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:23

Ik doe altijd 5 van 1 soort en dan weer 5 van een andere soort.
Had dit jaar op de ene kant 4 soorten ( haagbeuk, hazelaar, zomer Linde en Fladder iep) en dan elke keer herhalen.
Op de andere kant heb ik 3 soorten wilgen. Helaas was er eentje niet mee geleverd. Ook die 5 van elk.
En dan ongeveer 5 planten op een meter.

Je moet ze zeker afzetten, anders blijft er niets over en trekken ze alles er uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:54

Deel van de plantjes vandaag er al in gezet, de rest ligt binnen. Sneeuwt het hier 20 cm en ze geven min zes uit dit weekend. Wacht ik beter tot na de vries om ze te planten of duw ik ze toch de grond in?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:21

Vandaag is de grond goed bevroren, morgen toch proberen ze te planten of laat ik ze liggen tot volgende week als het weer dooit?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:38

Ik zou ze nog even laten liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:40

De regel is bij vorst niet planten, dus inderdaad even laten tot temperaturen weer boven 0 zijn voor dag of wat. Weersvoorspelling even in de gaten houden, zit weekje warm genoeg weer aan te komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:50

Ir111 schreef:
De Feed X is al besteld. :D

Ik ga beginnen met de oprolbare van AKO, die heb ik toch nodig dus ik ga kijken of het daarmee ook werkt. Die aangepaste van Gallagher is gelijk zo kneiterduur...

Ik wilde nog even melden dat we de Feed X gate timer nu 3 maanden in gebruik hebben icm een oprolbare draad van AKO. Wordt dagelijks gebruikt en we zijn er super tevreden over!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:15

Heeft er iemand ervaring met bamboe?
Dit zou superleuk zijn voor kippen, makkelijk groeien en ook in de winter groen blijven, maar ook wel invasief. Ik heb geen zin in een weide vol bamboe, mogen paarden dat ook eten? (en eten ze dat dan ook effectief? )

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:35

Geen ervaring ik neem het risico niet dat ik straks een weiland vol bamboe heb. Daarbij probeer ik het toch wel zoveel mogelijk inheems/passend op een 'boerenerf' te houden. Daar past bamboe niet bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:41

Je hebt meer klomp vormende soorten. Ik heb er 1 in de tuin (van vorige bewoner nog), woekert niet en soms krijgen de konijnen er wat van. Of paard er geen snijwonden van op de tong krijgt zou ik niet durven zeggen, spul kan vrij scherp zijn, maar giftig is het niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:43

Het idee zou zijn om enkel bij de kippen te zetten zodat die meer beschutting hebben, en het niet tot bij de paarden te laten komen, maar ALS de paarden er wat van eten dat het geen risico is natuurlijk.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:17

Bamboe is eetbaar voor paarden, hier vinden ze het best oke. Staat niet binnen bereik maar ik knip weleens wat

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:38

Duhelo schreef:
Heeft er iemand ervaring met bamboe?
Dit zou superleuk zijn voor kippen, makkelijk groeien en ook in de winter groen blijven, maar ook wel invasief. Ik heb geen zin in een weide vol bamboe, mogen paarden dat ook eten? (en eten ze dat dan ook effectief? )

Ja wij hebben een haagje van polvormende bamboe. Staat nu zo'n 4 jaar en is niet gewoekerd. In de winter krijgen de paarden af en toe wat takken en ze lusten het graag. Schijnt een hele goede bron van silicium te zijn.

Ik ga er denk ik ook een paar in de bomensingel zetten voor de paarden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:37

Mijne vonden bamboe lekker. Ik had drie soorten allemaal niet woekerend. De grootste soort hebben ze volledig gemolesteerd. Dat was lekker om op de schuren en doorheen te walsen. Die groeit ook nagenoeg niet terug. Dan een kleine groeit nog wel wat en de derde is een middelmaat die n een paar jaar nu ook langzaam bijtrekt. Als je het netjes wil houden zorg dat ze er beperkt bij kunnen maa het groeit langzamer dan dat ze het eten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:38

Paarden zijn toch leuk he! :+
Hebben jullie toevallig een idee hoe de niet woekerende soorten heten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:54

Uit mijn hoofd fargesia. Maar vaak staat het bij de tuinwinkel er wel bij.

jufclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:29

Hoi hoi, ik heb een vraagje. Wij wonen in centraal Portugal en we zijn een pp aan het aanleggen. We hebben een glooiend land met kleigrond. De loonwerker geeft aan dat ze wat willen afgraven voor de track en ik meen te hebben begrepen, grotere stenen, geotextiel, kleinere stenen en zand? Ze vragen 6 euro per m2. Ik had bedacht om de hele track 3 meter breed te doen, maar dat wordt toch best prijzig. Zouden we ook 2 meter kunnen doen en dan het hek en schrikdraad wel op 3 meter zetten? Dan worden de zijkanten wat grassig of ze lopen het zand wat uit. Iemand hier ervaring mee? t scheelt een boel geld.