Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:28

Gedroogde boterbloem kunnen ze idd gewoon veilig eten.
Hebben hier ook veel staan maar ze eten er idd omheen. Als ik al had kunnen maaien had ik het gedaan maar het is nog te nat op de plekken waar alle boterbloem staat.
Dat is ook meteen het probleem, er is erg veel regen gevallen dus hebben weer veel boterbloem :+
Zou wel kunnen spuiten, ook meteen tegen de rest aan onkruid maar ook daarvoor moet er een trekker door de wei. Klein detail, de paarden staan er ook nog :Y)

Onze paarden zijn ook nog weleens eenkennig, dat geeft vooral problemen als we er niet bij zijn. Gelukkig komen er hier geen kinderen aan de deur.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:32

Hier lijkt het gelukkig nog mee te vallen met onkruid. Alleen veel brandnetel en riet
Ook met de pennymeisjes. Maar ik heb wel de dochter van een kennis over de vloer dus. Zij gaat alleen nog niet zelfstandig aan de gang

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:41

Citaat:
.
Dat is ook meteen het probleem, er is erg veel regen gevallen dus hebben weer veel boterbloem

O, komt het daardoor? Vorig jaar was het hier minder nat, dus minder boterbloem....

Ik ga voor nu in ieder geval maaien. Ik zie dan volgend jaar wel weer. Misschien een keer een loonwerker het hele land laten spuiten.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:47

Ik had nooit boterbloem en nu ineens best veel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:53

ClauH schreef:
Citaat:
.
Dat is ook meteen het probleem, er is erg veel regen gevallen dus hebben weer veel boterbloem

O, komt het daardoor? Vorig jaar was het hier minder nat, dus minder boterbloem....

Ik ga voor nu in ieder geval maaien. Ik zie dan volgend jaar wel weer. Misschien een keer een loonwerker het hele land laten spuiten.

Veel vocht is een van de oorzaken. Zure grond bijvoorbeeld ook..

Hier zie je op afstand heel duidelijk welke plekken het natste zijn, aan de gele bloemen ;) de rest valt mee met boterbloem maar daar groeit bijvoorbeeld weer distel of zuring.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:13

O zure grond? Heb bet het juist sinds ik er kalk op gooi. Dus dacht juist dat het daar van kwam: grond minder zuur. Maar dan zou ik op die plekken mss ook nog extra kalk kunnen gooien?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:38

Teteltee schreef:
Karin_deB schreef:
Even egopostje, lees straks bij.
Mn bak is gefreesd *\o/*
Ik heb helaas geen duidelijke voor foto, alleen na.
Ik spreek nog niet zo goed boers dus had de tijd dat hij zou komen niet goed begrepen :7

Hier een vage voor. Bak was al 2 jaar niet gebruikt en helemaal dichtgeslagen met onkruid.
[ [url=m/Q50dYB.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu zo:

[ [url=m/lThRjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi Karin! Heb je het onkruid eerst dood laten spuiten of gewoon meteen laten frezen? En hoe diep is er gefreesd, weet je dat? Ik ben met precies hetzelfde bezig namelijk, onze 'bak' die 2 jaar geleden is aangelegd komt weer wat gras omhoog (is gewoon zand zo op de klei, maar vooruit :+) en omdat de paarden er in lopen is hij uiteraard flink ingeklonken. Onze hooiboer die tevens akkerbouwer is kan 'm frezen, maar ik twijfel of ik eerst nog ga spuiten of dat alles toch wel dood gaat doordat de wortels kapot gefreesd worden, iemand ideeën/ervaring?

Dat wilde ik wel doen, maar daar ben ik helaas niet aan toegekomen voordat de boer kwam.
Ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt :D
Paarden komen pas in het najaar dus best kans dat het nog een keer moet voor die tijd.
Zelf hebben we nog geen sleep, maar die hopen we op de korte termijn wel aan te schaffen.
Morgen komt iig de zitmaaier *\o/*

Het is op 10-15cm gefreesd.

Overigens is onze bak door de vorige huiseigenaren ook zonder vergunning oid gelegd. Blijkbaar doogt (schrijf je dat zo) de gemeente hier nogal veel :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:28

Marinka begint nu ook te wennen dat ze op de wei staat. Ze heeft nu door dat ik wel steeds kom. Als ze straks lekker gewend zijn wil ik ook weer met ze aan de slag. De wei is niet direct bij huis. Dus zou daar bv willen borstelen ed. Hebben jullie ook een plek in de wei waar je ze vast kunt zetten?

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:19

Hier is één keer en pennymeisje geweest. Omdat ik zelf niet elke dag echt bezig kon zijn met Fara, heb ik gezegd dat ze mocht komen knuffelen en poetsen zoveel ze wou. Rijden mocht niet. Ze is welgeteld één keer geweest... nu zou ik ook nee zeggen. Ik ben geen manege .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:35

Ik heb juist bij mijn niet voeren bordje erbij gezet dat ze aan mogen bellen als ze willen knuffelen. Nog niemand aan de deur gehad :+

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:22

Ik heb ook veel boterbloem, teveel voor mijn halve hectare weiland, het verdingt het gras en dat heb ik zo nodig.... Primstar schijnt goed te werken, maar voor een consument kun je die alleen in verpakkingen van 125 ml krijgen. En voor een halve hectare heb ik dan wel 8-10 verpakkingen nodig... Dat kost rond de 125 -140 euro terwijl een liter (licentieplichtig) rond de 50 euro kost... Maar dan moet je iemand laten komen en dat kost ook weer... Wie bel je daarvoor? Een loonbedrijf? Die komen toch vast niet voor dat postzegeltje van mij...
Ik denk dat ik eerst maar ga beginnen met zelf spuiten op de ergste plekken en kijken of het helpt...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:55

Ik heb onze opnieuw te zaaien wei door een boer in de buurt laten spuiten. Gewoon vrij gelaten voor wanneer te spuiten, dus wanneer het hem uit zou komen, dat dus neerkomt op "als hij zelf ook aan het spuiten is". Bij ons ging het dan om Roundup dus dat is wat makkelijker dan een specifiek middel.
Maar je kunt het natuurlijk altijd aan iemand vragen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:16

Onze buurman heeft vast wel iets. Heb t al inde groep gegooid. Zal ik t waarschijnlijk zelf moeten doen, want ik heb ook 4 postzegels. Maar ik denk dat ik dat toch ga doen. Het verdringt inderdaad al je gras.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:05

Ik heb een zuringvreter :')
Gister had ik toch echt nog 4 planten staan op het stuk waar ze nu staan.
Nu steken er alleen nog een paar zielige stengeltjes uit de grond _O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:20

Ik heb mijn postzegel ook zelf gespoten (nu 3000 m2 het andere deel staan ze nu op), maar niet eens helemaal, ik heb meer gericht gespoten en ik had meer dan genoeg aan 125 ml....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:43

Mer1980 schreef:
Ik heb mijn postzegel ook zelf gespoten (nu 3000 m2 het andere deel staan ze nu op), maar niet eens helemaal, ik heb meer gericht gespoten en ik had meer dan genoeg aan 125 ml....

Dat was ik ook van plan. Wat heb je gespoten en heeft t gewerkt?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:56

Citaat:
Ik heb een zuringvreter

Mag ik die lenen volgend jaar :')

Ik heb de zuring ook zelf gedaan. Ongeveer 5000m, ook gericht.
Toen stond die stomme boterbloem er natuurlijk nog niet.
Nu staat er zoveel dat eigenlijk alles gespoten moet worden. En dus voor de 2e keer _-:(
Daarom morgen maar maaien....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:01

Ik weet niet wie van de 3 het heeft opgegeten :')
Ik heb wel een vermoeden *kuch*haflinger*kuch*
Morgen het restantje maar even weghalen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:12

Fabster schreef:
Mer1980 schreef:

Dat was ik ook van plan. Wat heb je gespoten en heeft t gewerkt?

Ik heb dus primstar gebruikt en ik heb nog geen idee want ik heb het nog maar net gedaan :D Ik laat het zsm weten ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:16

Ok, ik ben benieuwd. Ik ga morgen nog eens met de buurman praten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:17

Geen idee wat te spuiten voor boterbloem, dat hebben wij niet :')

Wel wat zuring... die ga ik straks uitroeien en dit jaar flink kalken weer...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:23

Kan het kalken nu ook nog, voor de boterbloemen? Ik heb al gekalkt, maar draai ze graag extra hun nek om :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:34

Wij hebben zoveel kalk nodig hier dat we het in meerdere keren per jaar doen

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:43

Ik zie dat jullie het over spuiten hebben. Heeft iemand een gouden tip voor jacobs kruiskruid? Ik ben al twee jaar aan het steken, maar het lijkt zoveel dat er niet tegen aan te steken is.. Dit voorjaar veel eenjarige plant. Soms wel een stuk of tien/twaalf op een vierkante meter -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:50

Ik heb een wei gewoon met roundup laten spuiten tegen de jkk, we zijn er al 3 jaar mee bezig om er vanaf te komen en het lijkt alleen maar meer te worden. 2 weken geleden dus maar gewoon een beetje gif eroverheen en binnenkort opnieuw laten zaaien zodat we weer een mooie dichte grasmat hebben en het hopelijk niet terug komt. Het is een wei die we willen gebruiken voor hooi dus dan is jkk niet zo handig :+