Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:39

Waar gaan die prijzen over? Hooi voordroog of stro? :+

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:44

De mijne over voordroog :D dacht de rest ook

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:47

tinkersjakie schreef:
De mijne over voordroog :D dacht de rest ook

Ik kon het niet vinden, vond het zo goedkoop voor hooi maar duur voor stro dus zo zomaar kunnen.

Ik betaal 65 euro voor 350kg hooi en 35 euro voor een even grote maar ik denk zwaardere baal stro.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:55

Inderdaad voordroog. 40euro incl bezorgen de baal weegt 450kilo. Hoor hier ook wel 5 extra voor bezorgen. Maar mijn hooiboer dus niet. Hij brengt er nu 2 per keer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:59

kvulden schreef:
Inderdaad voordroog. 40euro incl bezorgen de baal weegt 450kilo. Hoor hier ook wel 5 extra voor bezorgen. Maar mijn hooiboer dus niet. Hij brengt er nu 2 per keer.

Prijzen die ik net noemde is incl bezorgen. Hij heeft ook voordroog van 350kg voor ik geloof 50 euro maar dat spul ruikt naar zuurkool en is me veel te nat. Paarden deden het er ook echt niet goed op.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:05

Ohh ik weet niet hoe zwaar de balen zijn die bij sta komen. Zijn trouwens langwerpige en geen ronde. Dacht dat ie eens zei dat ze 500 kilo ofzo waren. Midibalen van mij ook iets zwaarder. Dacht rond de 200 a 250 kilo.
Ik geen spinazie hooi gelukkig maar mooi droog. Zal eens kijken of ik vanavond foto kan maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 21:05

Dan zit jij in een duurdere regio azmay?
Hier gewoon weer terug naar pakjes a 3,50. Echt zware van 20+kg, dames doen 20 uur met 1 baaltje. 25 euro bezorgkosten per keer, maargoed, hij laat ze thuis dan ook op voor me...

Tinkersjakue. Vlasta is mij DA. En bij jullie? Ik rij ook met multi bridle, met bit bij Kyra, merk daar ook positief verschil bij tov klassiek hoofdstel. Rij af en toe met side pull maar mis dan het overwicht een beetje. Met Lola dus keuze voor monty roberts halster omdat ik die bitloos duidelijker vind. (Bedenk me nu dat ik die bij Kyra ook wel eens kan proberen).
Die bow balance heb ik ook naar gekeken, maar twijfel, en is best duur om te proberen.

Heb zondag springles in de grote bak bij de manege hier in de buurt, ohjee, ben benieuwd...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:25

Heb niet de multi maar competion, bitloos is Sjakie te sterk voor.

Wonen dichtbij dus je mag best eens de beugels proberen hoor
Ik heb ze eerst ook van iemand geprobeerd voordat ik ze kocht. Was wel even wennen maar wil niks anders meer. Merk het echt in mijn knieën en enkels.

Ik zelf heb rutghers. Heb wel stalgenootje die vlastra heeft. Meeste van ons hebben rutghers. Alleen is er wel een wisseling van meiden (op vaste groep na) en die hebben soms een andere da.

Even nieuwsgierig hoe doen jullie meesten het met water voor paarden. En vooral met vriezen.
Ik zelf heb een 1000 litervat waar ik water in opvang of zelf vul als er geen regen is.
En heb er een luchtpomp in hangen als het vriest.

http://s248.photobucket.com/user/jagerj ... 6.mp4.html

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:26

Ik ook voordroog vierkante pakken. Haal ze zelf op per keer.
Deze is net zo droog als hooi mlen ruikt heerlijk en iets grover van stengel.
ik haf 20 pakken midi pakken geseald hooi besteld voor de zomer maar de pakken van 2016 waren belabberd van kwaliteit. 2 pakken gehaald die vol zand en schimmel zaten die ik ook kon ruilen. De nieuwe pakken waren zuur en wederom vol zand. Die ga ik dus afzeggen. Zonde normaal heeft hij echt fijne balen. Wel iets duurder in verhouding maar geen broei erin

Ik heb voor water 1000ltr vateb maar als het gevroren heeft sleep ik met jerrykannen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:27

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:36

Wij hebben thuis stromend water in de wei dus hoeven daar niet te slepen met water. De andere weides is nog geen water waar de paarden bij kunnen dus tot die tijd zal het met een IBC tank moeten. Bij vorst gaan ze wel leeg omdat anders de kop bij de kraan stuk vriest (zei de leverancier tenminste).

Hooi hebben we hier voor €10 per baal van 350 kilo, wel van het vorige jaar, maar de paarden doen het er prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:51

Wat apart palousa boy: heb zelf jaren met de ibc containers gewerkt en ook de kraan is toch kunstof? Nog nooit bevroren bij mij terwijl wel het water erin 1 bonk ijs was...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:53

Maar water zet uit als het bevriest dus in principe zou dat het binnenwerk van de kraan kapot kunnen drukken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:01

Een keer proberen klinkt goed. Kan nog niet zeggen op welke termijn, ben erg druk. Weet niet hoe jij zit? Ik ben op woensdag altijd in Groningen en dan kom ik met de trein terug bijna langs jullie denk ik? Ik weet dat ik over 2 weken vroeg vrij ben?
Rutgers hoor ik ook veel goede dingen over, zelf maar een keer getroffen met een kreupelheidsonderzoek, qua omgang en kennis wbt paarden geen punt, maar man wat een chaoot, en dat ben ik ook. Dus niet echt handig :+ En mijn eerste paard was nogal een angsthaas, die deed het bij een vrouw een stuk beter. Inmiddels alweer ruim 4 jaar Vlasta als vaste arts en tot nu toe een en al lof, ook wbt haar mening over koudbloeden/Tinkers en hun verzorging, wat ook fijn is. Heb ook een aantal keer Fred Smit gehad ter vervanging, spoed of omdat mensen die hun paard bij mij hadden dat graag wilden. Ook geen vervelende man die zijn vak verstaat. Enige hier in de omgeving die ik negatief kan benoemen is Veendam, maar die doen geen paarden meer meen ik.

Hier loopt een leiding onder de grond door naar de schuur, waar ik dus gewoon een kraan heb. Voorheen ook automatische bakken in de boxen, maar nadat die koppeling twee keer was gesprongen (en ja, dan heb je dus een enorme waterval die niet stopt), hebben we dat systeem eraf gehaald, ik gebruik de boxen toch niet. Gisteren was hij voor het eerst bevroren. Heb kruiwagen gepakt, langwerpige waterbak erin, naar huis gereden waar ik hem bij de buitenkraan aan de gevel heb gevuld, en bij de paarden weer omkiepen in hun waterbak. Ging eigenlijk wel vlotjes, ik loop toch tig keer op een dag heen en weer, dus dit systeem mag nog even door :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:08

Waarom zijn die bow balance lekker voor de gewrichten? Ik heb al tijdje last van mijn knieen. Ben beetje bang dat ze aan het verslijten zijn. Is bog niet heel erg, maar merk het wel. Ik dacht zelf meer aan Elestosteps. Die veren. Maar daar zue ik hier niks van terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:19

Op huidige stal hebben de automatische waterbakken rubber? Leidingen maar ook daar kunstof verbindingen en daar kan het geloof ik wel -15 worden, doet het nog steeds, terwijl de koperen leiding achteraan er dag 1 al uitlag... wil wel eens vragen wat voor spul dat nou precies is?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:21

Tektileen, denk ik. Weet niet of je dat zo schrijft. Wij verkopen dat in de winkel :o

Edit: Tyleen heet dat. Maar goed dat mijn man de verkoper is... :+

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:24

Ik momenteel ook erg druk met werk maar heb een auto dus kan ook jouw kant opkomen (ik zelf woon in froombosch en sta momenteel niet bij stal waar de trein vlakbij langs komt)
In froombosch geen treinen.
Dan kun je op je eigen paard het uit testen want dat dan hoef je ook niet te wennen aan een ander paard en voel je beter het verschil.
Maar heb wisselend rooster.

Bow balance zijn gedraaid waardoor je enkels al minder druk hebben omdat ze meer al hangen zoals je je voet hebt. En ze kunnen bewegen dus ook daardoor denk ik minder schokken op je gewrichten.
Even filmpje gezocht
https://m.youtube.com/watch?v=mVTNJpfQQiE

prutsmuts ligt de waterleiding al 5 jaar onder de grond alleen mis net een stuk om bij stal te komen en is bij het huis ook nog niet aangesloten. Dus schiet niet echt op hahah
Heb wel een waterslang naar achteren liggen dus als mijn bak leeg is dan vul ik hem daarmee.
Alleen die slang bevriest mij wel.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:26

Fabster schreef:
Tektileen, denk ik. Weet niet of je dat zo schrijft. Wij verkopen dat in de winkel :o

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:31

Fabster schreef:

Ja zo heet dat idd. Maar daar zijn de verbindingsstukken toch ook can kunstof?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:35

Tyleen is zelf ook een kunststof. De verbindingen daarvoor heb je ook van tyleen. Die zijn wel harder inderdaad. En ja, dat kan ook stuk. Maar minder snel dan koper of pvc. Daar zit geen rek in en is dus meteen aan snot (volgens mijn deskundige man... :o ).

Dank je voor het filmpje van de bow balancer. Hier kunnen dan geen korfjes aan, natuurlijk. Dat vind ik wel heel fijn rijden, eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 30-11-16 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:39

Ibc vaten hrb ik nog nooit leeg gemaakt met vriesweer. Ik heb wel de deksel eraf en nooit helemaal vol zodat het ijs uit kan zetten en heb ze toch al zeker 8 jaar en geen defecte kraan

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:44

Ik ook nooit leeg. Wel bevriest mijn kraan vast en ja dan moet je niet zoals mij doen... heb heel hard aan getrokken en toen zelf kapot getrokken :roll:
Als de slang vast bevroren zit dan schep ik het met een emmer uit de bovenkant. Die is bij mij ook open. Zie je ook wel op het filmpje

Korfjes aan de bow balance wil niet nee. Maar ze hebben een bredere voetgedeelte waar ik nog nooit vanaf gegleden ben of door geschoten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:55

Beugels heb ik geen verstand van.
Ontwormen doe ik 3 keer per jaar met equest, 1 keer per jaar met pramox.
Mestonderzoek is gewoon onbetrouwbaar, daar doe ik niet meer aan. Slechte ervaringen mee, en ik ben bepaald niet de enige.
Snap er niks van dat dat zo gepromoot wordt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 23:50

Oh dat is helemaal lief Tinkersjakie! Ik werk ook onregelmatig, deze week wordt hem sowieso niet, maar neem het aanbod graag aan! Jammer dat ik geen twee rijpaarden heb, dan konden we samen een stukje op pad. Of je moet in de gelegenheid zijn jouw Sjakie mee te nemen?

Hier de waterleiding ook van kunststof, alleen de kraan zelf niet. Misschien volgende keer even heet water over de kop gooien voordat ik misschien wel onnodig met kruiwagen in de weer ga :=

Mestonderzoek is absoluut niet onbetrouwbaar en ontwikkelt enorm snel. Het hangt er alleen heel erg van af wanneer je wat onderzoekt, hoe vaak je het onderzoekt en welke soort je onderzoekt. In de winter (okt/nov - mrt/apr) is er geen zinnig woord over te zeggen, daar heb je gelijk in. Maar dat is ook niet het risico seizoen aangezien dan de meeste paarden niet of nauwelijks op de wei komen. Een los staand mest onderzoek is net zo betrouwbaar als een momentopname, je kan geluk of pech hebben dus. Maar structureel mestonderzoek, ondersteunend met ontworming (bijv. de o zo belangrijke pramox in het najaar tegen ingekapselde strongyliden) geeft absoluut een betrouwbaar beeld van wat er in je weide, in je kudde en in het individuele paard speelt.

4 keer per jaar equest ontwormen? Mag ik vragen waarom?
Naar mijn idee werkt resistentie nogal in de hand. En dat heeft als gevolg dat oa jonge (voor wormen is tot ca. 6 jaar categorie jong) of verzwakte paarden die hun natuurlijke weerstand nog moeten opbouwen straks wormen krijgen die niet meer, op een nu nog zeer belangrijk middel als moxidectine (= equest), reageren) los daarvan beperk je je paarden nogal omdat een spuit ivermectine of ander middel weer andere wormen, andere wormleeftijden en andere groepen resistentie pakt. We willen er toch zeker naar toe dat we paarden steeds minder hoeven te ontwormen (immers is het gewoon schadelijke troep wat je ze binnen spuit), en niet dat de worm straks een serieuze bedreiging voor het (jonge) paard gaat vormen? Bij zo vaak ontwormen krijgt het paard ook geen kans zijn/haar eigen weerstand te ontwikkelen.