Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:26

Gelukkig merk ik er nooit iets van als die van mij hengstig is. Ik merk het aan de andere merrie dat dan haar neus wel eens onder de staart wil steken :)

@tinky: ziet er strak uit. Ik vraag me wel af hoe zacht het eigenlijk is, want van de normale dikke rubber matten vind ik dat nog best tegen vallen nl.

@Simone0308: mijn buuf heeft 4 jaar terug de bak laten keren en die is nog steeds veel te mul om in te rijden/longeren. En die wordt regelmatig gevlakt en zelfs is er al ander zand bijgemengd.

Ik heb zelf de moed hier maar opgegeven en er maar weer gras ingezaaid.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:29

Hier wat kiekjes van onze wei die nu paddock en bak is.

Afgetrapte wei.. Als ik dit nu zie moet ik bijna huilen haha! :')
Afbeelding

Zand storten, stuk of 10 van dit soort wagens.

Afbeelding

Sleep'm!

Afbeelding

Zoek de pony.. :P maar even om te laten zien hoe de bak 'nat' is.

Afbeelding

Zo is ie ongesleept en droog, nooit echt heel mul. En anders de sproeier via de grondwaterpomp erop maar dat is nog nooit nodig geweest.

Afbeelding

En de boel in de winter met een heel kittig merrietje die mijn ruin even op z'n kop geeft.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:31

Die matten heb ik ook, zijn oude speeltuin matten. Vind ze echt geweldig want grote gaat weer liggen in haar stal en dat doet ze op beton met tot haar knieën in het stro dus niet.

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:38

Kirstelhans dat ziet er inderdaad uit als een fijne bodem. Hopelijk heb ik binnenkort ook zoiets.... Leuk stelletje zo samen :)

Gelukkig heb ik 3 merries die de hengstigheid nauwelijks tonen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:54

@kristelhans : ziet er goed uit. Gaan ze niet graven om de polletjes gras toch weer bloot te leggen ??

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:05

Nee, daar is het net te veel zand voor en ik heb geen gravers. Gelukkig. Zie bij de overburen altijd 1 van hun paarden graven en die gaat dan in dat gat liggen.. :+ Zijn flinke gaten soms.. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:10

DubbelDun schreef:
Net naar een voerboer in Harskamp gereden voor iets wat ik op zijn website had zien staan... beide niet op voorraad ;( en verder werd ik dusdanig geholpen dat ik daar ook niet meer naar toe ga.

Goede voerboer is veel waard!
Hier in het dorp gelukkig eentje die zelf ook fokker is, veel aan bijscholing doet en op allerlei manieren mee probeert te denken. Ook de minder gangbare soorten wil hij voor mij bestellen dus dat is super.
En alles netjes aan huis geleverd, dat is ook fijn want er gaat hier aardig wat doorheen aan voer en bedding.

kvulden, goede ventilatie in de trailer :D

Maarten1987, mooie plaatjes!

Lisa_vera, niet leuk als mensen zo doen.

ohjajoh6, bult-loos *\o/*

Buren? Praat me er niet van!
Inmiddels na zo'n 16 jaar is 1 overbuurman (grootste zeikerd volgens de rest van het dorp en de gemeente :+ ) een beetje bijgedraaid. Dat ging t/m een rechtszaak over geluidsoverlast van een printer en geuroverlast van een koffiezetapparaat. Tot de rechter zei ze kunnen ook 100 varkens gaan houden, wat heb je liever? :')
Voordeel is wel dat de gemeente bij ons nog nooit moeilijk heeft gedaan.
Andere buren aan 1 kant zijn ook paardenmensen en dat is heerlijk.
En de andere kant buren wonen op zo'n afstand dat last niet eens mogelijk is. En tussen onze weide en hun huis zitten hun hondenkennels dus geluidsoverlast is er ook niet.
Verder juist een goede samenwerking met een boer uit de buurt. Ideaal met het onderhoud van het land, zij doen het onderhoud en ruwvoer winning en gebruiken dan in de zomer een deel van ons land voor het weiden van jonge hengsten omdat onze omheining daar geschikt voor is.

Liseef, dat is opgeknapt!

Aanleg van rijbodems heb ik geen verstand van. Hier zit goed zand in de grond dus dat was keren en klaar.
En tegenwoordig is alles paddock aangezien er niet meer gereden wordt.

Tinky12, dat ziet er super uit!

Het is weer even wennen met regen :\
Door het mooie weer van de afgelopen tijd zou je gewoon vergeten dat het al weer oktober is...

abaft, leuke omschrijving _O-
Zo gaat het hier tijdens het dekseizoen ook. En dan ook nog met meerdere dekhengsten op stal. 1 grote hormoonbende is het dan :roll:

kristelhans, ziet eruit als een mooie bodem!

Gisteren kennisgemaakt met een nieuwe hoefsmid die donderdag voor het eerst komt.
De vaste smid die hier al een jaar of 14 komt, heeft een zwaar ongeluk gehad maar uiteindelijk moeten de paardjes toch een keer gedaan worden.
Zal wel even wennen zijn, ben best wel pietje precies daarmee en dan is na zoveel jaar moeten wisselen van smid niet simpel...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:11

Hahahah, een buurman die moeilijk doet over de koffie en een printer? :') Dan heb je echt geen leven...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:17

Ja dat ging om wijziging van het bestemmingsplan ivm kantoorruimte aan huis. Maar er zit ook nog agrarische bestemming op dus die 100 varkens waren nog wel geleend ook als dat nodig was geweest. Dat was een goede tip van de rechter }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:23

Die man moet wel een uitzonderlijke goede neus en oren gehad hebben :D

Hier ook wat smid 'problemen'. Ik was erg tevreden om een vrouwelijke smid die ik gehad heb, maar die kwam haar afspraken niet na. Toen op zoek naar een andere, die bevalt wel, maar is me te 'voorzichtig'. Eens in de 5 weken willen komen is tot daar aan toe, maar niet voor de 45 euro die hij vraagt en er dan een millimeter afhalen zodat het eigenlijk na 3 weken alweer nodig is.
Toen een lokaal iemand geprobeerd, maar die hield er duidelijk een hele andere opvatting op na (ik ben voorstander van het natuurlijk bekappen). En als je als smid niet zit dat er een stuk overgroeide steunsel op de zool ligt, zeker bij een paard wat na jaren eindelijk weer fatsoenlijk kan lopen wegens achterstallig onderhoud dan houdt het al snel op.
Dus ik doe het maar weer deels zelf en hoop dat de dure smid met wat langere tijd er tussen mijn werk wil aanvullen :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:24

Ik krijg dan meteen van die 'Rijdende Rechter' ideeën bij zo'n verhaal. :')

Wat was het donker vanmorgen trouwens zeg! Ik heb de paarden iets later (07:20) naar buiten gedaan want ze sliepen echt nog toen ik kwam voeren... eentje lag nog te pitten en de ander had van die kleine oogjes.. <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:35

Kirrr schreef:
Tinky, misschien heb ik het gemist maar vanwaar heb je de tegels en wat voor soort (dikte) is het?
Ziet er strak uit!

Tegels zijn natuurlijk geen waterbed maar je merkt wel dat het enorm scheelt met lopen en zitten.Je hebt ook geen "knietjes" nodig met leggen wat je bij beton wel nodig hebt.

Ik wilde ze graag hebben met het ook op de winter,ik maak altijd wel een "opklapbed"bij strenge vorst maar vond dit een fijner idee.De tegels isoleren zodat het nooit zo koud wordt als betontegels.Ook laten ze vocht door dus een plasje of een uitdruippony is ook geen punt.
Met vriesweer wil je ook geen emmer water over de tegels gooien :+
Deze tegels zijn erg dik,7 cm,kon ook voor 4,5cm of 5 gaan maar qua prijs scheelde niet zoveel dus dan maar de dikste :o

Het dempt ook enorm het geluid...

Je verdiend ze eigenlijk pas echt terug als je ze in een stal plaatst waar je ook stro of zaagsel indoet.Met rubber heb je in principe geen bedding meer nodig,alleen wat voor de knabbel.Daar is dus veel op te verdienen...je zou theoretisch het binnen een á 2 jaar terugverdiend kunnen hebben.

Ik niet :P ik heb ze voor mijn eigen gemoedsrust en of ze er ooit gebruik van gaan maken...geen flauw idee maar ze liggen er en ik ben er blij mee :)

Hengstige merries...ik ben blij dat ik ruinen heb :+

Hier waren de jongens wakker hoor...maar pikke donker en hard regenen...uurtje grazen en nu paddock arrest.Staan lekker onder het afdak een beetje strootjes te pulken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:39

Hier komt normaal gesproken 1x per maand de smid en doet dan wie nodig is. Veulentjes gaan vaak de eerste tijd 1x per maand maar ik heb er ook oudere bij die rustig 3 maanden kunnen wachten.
Maar over de 20 mini's bekappen op een dag vindt geen een smid leuk :D
Donderdag maar eens kijken hoe de nieuwe smid het doet.

Tinky12, ik heb de 4cm doorlatende matten in de schuilstallen en daar liggen ze ook erg graag :j
Hoeft idd niets in qua bedding. Scheelt dus naast geld ook een hoop werk en ruimte op de mesthoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:46

Sterker nog; ik heb ze dus al in grote haar stal liggen en ga ze dus vrijdag ophalen voor kleine haar stal.
Kost mij 100,-- euro heb ik de box vol met matten en ik ben op het moment 50,-- euro per maand aan zaagsel kwijt voor kleine. Dus ik heb het er met 2 mnd. al uit...

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:47

@Kvulden: Ik quote mezelf even, eerder in het topic heb ik er ook al wat over geschreven :)

Simone0308 schreef:
Ik heb drainage in mijn bak gelegd, PP450 buizen van 60 mm doorsnede, lopen aan beide kanten uit op de sloot. Aan de uiteinden zit een halve meter regenpijp van 70 mm, zodat de buizen niet omhoog gaan staan. In de gleuven waar ze in liggen hebben we drainagezand gestort, zodat het water goed doorgelaten wordt.

Met een dunnere laag zul je inderdaad eerst geulen moeten graven, anders hebben ze zo je buizen te pakken als ze een keer gaan graven. Ik heb geulen gegraven, daar doek in, buizen erop, afvullen met drainagezand en dan m3c erop.

@Tinky: Ziet er goed uit zo! Bij mij gaan er ook rubbermatten in, ideaal.

@Kristelhans: Dat is ook een mooie bak! Jullie hebben echt een voordeel met zandgrond. Dat hoef je hier niet te proberen, zo je zand op de kale grond te storten, dat is vragen om ellende :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:50

Wauw dat is wel bizar zo'n buurman!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:52

Dat scheelt wel heel erg Ohjajoh...en ook idd met het werk en afvoeren.
Heb hier verder nooit wat op de grond dus daar hoefde ik het niet voor te doen.

Lastig trouwens met die bakken,blij dat ik daar niet overna hoef te denken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:54

kristelhans schreef:
Wat was het donker vanmorgen trouwens zeg! Ik heb de paarden iets later (07:20) naar buiten gedaan want ze sliepen echt nog toen ik kwam voeren... eentje lag nog te pitten en de ander had van die kleine oogjes.. <3

Hier precies hetzelfde! Hartstikke donker en ze kregen een hartverzakking toen ik naar de stallen liep, terwijl ik mezelf expres al duidelijk had aangekondigd.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:07

Hahaha, dat is ook herkenbaar.. mijn ruin is echt zo dom soms.. we hebben aan 2 kanten luiken in de stal die altijd open staan (behalve als het giert van de wind, dan 1 kant dicht en dan kun je kiezen welke) dus hij kan mij altijd zien aankomen vanuit de achterdeur maar bijna elke ochtend schrikt die knol zich een hoedje.. zo dom! :') :x Mijn merrie is echt veel scherper.

@Simone; ja we hebben redelijke zandgrond alleen ons stuk is vroeger moeras geweest. :') Grondwater staat heel hoog dus als het echt dagen hoost (zoals afgelopen zomer een paar keer) dan is alles wel echt nat.. en dan duurt het ook echt een paar dagen voor het droog is. Behalve de paddock/bak. :D :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:12

@tinky: en deze tegels kun je dus direkt op het zand leggen zonder dat ze gaan verzakken ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:31

DubbelDun schreef:
@tinky: en deze tegels kun je dus direkt op het zand leggen zonder dat ze gaan verzakken ??

De bodem was al flink aangestampt en je kunt ze met pennen verbinden.

Op deze foto zie je goed de gaten zitten...

Afbeelding

Zolang er geen muizen onder gaan zitten woelen zou de boel zo moeten kunnen blijven liggen O:) .Extra houvast aan de pennen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:37

Tinky mooie tegels!

hele maffe buurman, ik had varkens gehaald ~~}> :D

Met de smid geen problemen :D (manlief)
en 45 euro voor bekappen? had ze gouden werkhamers?
Wij zitten nog altijd op 25 euro bekappen en natuurlijk , orthopedisch of wat voor idiote term ze er aan vast plakken, paard moet gewoon zo optimaal komen te staan voor dat paard!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:38

Die tegels heb ik ook.. speeltuin tegels wel. Die zijn iets dunner. Heb een massieve beton vloer er onder zonder put. Op elke hoek vd tegel een gat geboord in de beton vloer,Zeg maar naar de zandlaag er onder. Werkt prima. Ik heb het puur voor het warme. Anders lagen zr s winters op stro op beton. Is zo koud. Nu dus rubber er onder.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:43

Ik wil ook nog zulke tegels aanschaffen omdat de hoeven een beetje te kort zijn naar mijn zin, maar die dingen zijn zelfs gebruikt nog best prijzig als je een beetje een groot oppervlak moet tegelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:07

Ik zou die tegels wel een stuk buiten willen hebben, maar het moet dan idd wel heel stabiel blijven liggen.

45 euro is idd heel duur, zeker als ie om de 5 weken wil komen (of anders niet... ) en dat ga ik dus ook niet doen.