het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:15

Ik had toen 250km enkele reis gereden... Paard kreupel. Vond ik toch niet tof. Al was het maar om de benzinekosten die je voor niks maakt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:16

Mijn eerste haalde ik trouwens ook uit Friesland. Maar dat was eens en nooit meer.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:17

Ik word steeds erger met afstanden van aangekochte pony's :') . Mijn eerste pony kwam uit Zuid Limburg terwijl ik in midden Nederland woonde destijds, de nu drie jarige was 150 km verderop in Duitsland, en de nieuwste aanwinst was 430 km rijden enkele reis (wel keuze uit 10 veulens daar).
Maar ik snap dat je daar net na een verlies geen trek in hebt.

De nieuwe aanwinst heeft vandaag zijn stamboekkeuring, ben benieuwd hoe hij wordt beoordeeld. Volgende week ga ik 'even' op bezoek en daarna is het afwachten tot hij hier wordt bezorgd eind oktober.

Mijn drie jarige is goed aan het opknappen van haar maand aan een zijden draadje hangen. Gisteren voor het eerst een paar stapjes los onder de man gemaakt. We moesten even aan elkaar wennen, maar ik stapte met een lach van oor tot oor eraf. Wat een toffe driejarige <3 Mijn vriend keek mooi even via de camera mee of ik het allemaal overleefde terwijl hij binnen aan het werk was :+
Afbeelding

Verder vakantie, dus veel achterstallig werk aan het bijwerken. Ondertussen wat huidig hekwerk aangepakt waar wat mee moest, nu zin maken om een extra lusje aan de track te gaan maken zodat ik twee gescheiden groepen erop kan hebben zonder dat het doodloopt. En de schuilstal moet ik nog aan drie kanten beitsen (nu alleen de voorkant gedaan :+ dus vanuit de tuin ziet het er al leuk uit haha)
Door de splitsing van de groep staan de twee zusjes nu direct achter het hek in de tuin, is wel gezellig 's ochtends :D
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:22

Ben ook wel eens verderweg gaan kijken en 1 had zware cornage maar was alleen maar moe... (hoe verzin je het)

Zocht toen een paard van 165 of groter en kom bij smal ponietje uit dat zeker weten de 160 niet een haalde.
En vond die op de foto al niet groot dus heb toen nog speciaal gevraagd of die wel 165 was...

Bij gezonde dieren die kreupel liepen, dus wat dat betreft is dichtbij e fijn ja

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:32

Vroeger 4 paardenhandelaren in straal 15km met een totaal aanbod van zo’n 30 paarden.
Waar is die goede ouwe tijd ha ha

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:36

Ik ben nu 3x bij een paard wezen kijken en ik heb ze alle 3 gekocht :')

Quinta was anders, die heb ik online besteld :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:40

:')

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:46

Ik heb dezelfde ervaring met ver rijden en dan pas info krijgen waardoor je anders niet was gaan kijken.. 250 km gereden voor 3 bezichtigingen, 1 had een soort spatader op zijn hoofd die volliep als het hoofd lager zat dan boeghoogte- zag er heel spannend uit en was ook daadwerkelijk een risico maar niet te zien als het paard aan het werk was. Tweede was geen 1,65 maar 1,58cm schoft waardoor ik er écht niet mooi op zat. Eerder gestuurde filmpjes was met een kleine ruiter waardoor het niet opviel. Vriendin die mee was om ook te proberen erop, "nou dan is het toch wat voor haar!" terwijl zij nog langer en zwaarder was dan ik en helemaal geen paard zocht 8)7 en de derde waren ze vergeten te vertellen dat het paard ooit vast had gezeten met de voorbenen in een voerbak volgens hun, benen zaten onder de littekens etc. en paard was ontzettend stijf maar neeee helemaal gezond hoor!

Maargoed uiteindelijk echt fijne paarden gevonden, waarvan de laatste echt letterlijk om te hoek _O- voorlopig niet actief op zoektocht hoewel ik geen nee zou zeggen tegen een leuk veulen of jaarling.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:50

Als ik een stuk moet rijden en er staan dicht bij elkaar in de buurt meer dan zou het ook geen probleem zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:51

Ik benijd jullie zoekverhalen niet.
Mijn allereerste pony toen ik 15 was is de enige waar we echt voor op pad zijn geweest en wezen kijken. Helaas na anderhalf jaar moeten laten inslapen vanwege ataxie.
De overige 3 zijn op mn pad gekomen en stonden op 5min fietsen :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 16:57

Nou ja Monty was pap al hier en daar gaan kijken. Ja hier moet je niet heen, daar is ook niks. Was toen iets boos van dat wil ik zelf zien. Keer erop nam hij mij en tante mee en dat witte ding stond er.

Tja guus van schoonzus. Dit wordt dus onze eerste zoektocht.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:10

Ik heb gewoon iedereen die ik goed kende laten weten dat ik een paard zocht. Die mensen kenden mij ook goed en zochten gericht mee. Uiteindelijk ben ik door mijn instructrice meegenomen naar een paard wat niet voldeed aan mijn wensenlijstje, op geen enkel vlak. Maar ze wilde dat ik er toch voor openstond.

Het was een match made in heaven en ik ben ze nog altijd dankbaar dat ze me meenam. Ze kende het paard en ze kende mij en dat was precies goed! Dus vraag zeker mensen mee te kijken die jou goed kennen, dat kan zeker helpen :D

Indy zag ik destijds meerdere keren voorbij komen op fb. Telkens met een andere foto, maar elke keer was ik weer getriggerd. Uiteindelijk toch gaan kijken (ruim 2,5 uur rijden enkele reis) maar absoluut blij dat we gegaan zijn. Indy is echt een bijzonder paard en ik ben blij dat ze op mijn pad heeft mogen komen. Dat heeft ook echt zo moeten zijn.

Quinta vond ik dus online en kocht ik via whatsapp. Mijn beste online aankoop ooit <3. Ik zocht een donkerbruine merrie voor Indy als vriendin en dat is 100% geslaagd, maar ze is ook nog eens superleuk om mee te werken. Absoluut een bonus!

En Lunera kocht ik onlangs ook nadat we zijn wezen kijken toen ze pas 3 dagen oud was. Dat vond ik achteraf nog het spannendste want wat kun je nu zeggen van een 3 dagen oud veulen? Behalve dat ze mega schattig was. Maar alle omstandigheden zijn goed, goede ouders, hele fijne fokker. Dus, ja doen we! Nu is ze 3 maanden oud en ze is echt heel fijn van karakter. Heel makkelijk, niet ril of schrikkerig. Dat gaat ook een heel fijn paard worden om mee te werken <3 .

En dat zijn mijn 4 paarden aankopen op 18 jaar tijd :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:30

Ik vind het leuk om al die verhalen te lezen.

Onze eerste (Haflinger) kwam als nieuwe pony op de manege en mijn moeder was op slag verliefd.

Op mijn 16e mocht ik van mijn eigen geld een pony kopen. We zijn naar een aantal markten en handelaren door het land gegaan (op de motor bij mijn vader) om een leuk veulen of jaarling te zoeken. Uiteindelijk werd dat een veulen dat niet aangeraakt kon worden en ik alleen van een afstandje kon bekijken.

De derde, Nilay, heb ik een jaar later gekocht als jaarling van bevriende hobbyfokkers.

En de vierde, Roos, zag ik online staan en ik was op slag verliefd. 100km verderop. De fokker twijfelde alleen nog erg. Dus ik ben een paar maanden lang meerdere keren naar haar toe geweest voordat ze van mij was.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:45

Mijn eerste paard reed ik 2x per week bij de handelaar waar ik de paarden voor reed.
Hij was 4 jaar en helemaal niet makkelijk. Ik dacht dat als hij overdag lekker in de wei kwam en vaker gereden zou worden, hij wel bij zou trekken.

Dat was een beetje naïef ha ha.

Ten eerste ontsnapte hij steeds uit de wei.
130cm vanuit stilstand was niks.
En dan ging hij op stal staan.

In training gezet, maar toen ik m aantrof met bloed tussen zijn oren van de zweepslagen, heb ik m direct uit training gehaald en ook naar een Pensionstalling verhuisd met een omheining van 150cm hoog.
Waar hij overigens ook gewoon overheen kwam. Zucht.

Trailerladen was drama. Hij steigerde en gooide zijn voorbenen op de kap van de trailer. Iedere week weer hetzelfde drama om naar de les te gaan. Op de terugweg ging hij er zo in trouwens.
In de bak was hij heel kijkerig en schieterig.
Op buitenrit sprong hij om het minste of geringste in de sloot.
En toch was ik er best gek mee.
Uiteindelijk verkocht aan een eventingruiter die echt heel goed sturen kon. Tijdens het proefrijden kreeg ik te horen “wat een fijn gereden paard. Heerlijk aan de hulpen “, terwijl ik er nog geen rondje fatsoenlijk mee kon rijden ha ha
Zag m jaren later op internet te koop. Toen was hij M gekwalificeerd en dat vond ik een beste prestatie.

Sprak heel toevallig jaren later de man die hem Zadelmak gemaakt had. Die zei dat t het ergste paard was dat hij ooit meegemaakt had. :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:38

Oeps.
Mijn eerste kocht ik over van de ponyclub waar ik reed. Ik had bedacht dat ik een eigen pony wilde nadat ik voor de 3e keer gezakt was voor mijn rijbewijs. Hij stond al een jaar te koop, ik had hem nog nooit gereden en voor 1000 gulden gekocht.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:22

Lastig die zoektocht, brave paarden zijn gewild.

Twee knappe koppies.

Afbeelding
Afbeelding

En Tess is op het moment heerlijk naarling, dus dat wordt vast een heel mooi zwaantje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:28

Ja voel me bijna schuldig om een brave niet op waarde te schatten maar dat is het ook echt helemaal niet.

Leuke fotos. Ik vind het naarling wel meevallen. Je ziet ze ooit erger :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:38

De prijzen zijn wel echt belachelijk hoor, niet normaal.

Knapperd he, vind haar nog steeds zo leuk.
Lekker overbouwd op het moment met een prachtig koppie erop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:10

Ik zag laatst op MP nog een onbeleerde 4-jarige shetlander voor €1250 :oo

Deze naarling doet haar naam geen eer aan hoor :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:19

Pffff die kocht je vroeger op de hedel markt aan het einde voor een euro :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:25

Het is heel wisselend qua prijs, sommige zijn extreem duur en sommige normaal geprijsd. Is geen vinger op te leggen op het moment..

Ik ben ook opzoek maar vind het heel lastig allemaal, weet nu wat ik wil en m’n onzekerheid is wel minder geworden gelukkig

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:31

Het is super lastig en hoe ze het uiteindelijk thuis doen weet je ook niet.
Ik ben na 2,5 jaar eindelijk zover dat ik een klein rondje (moet wel het vaste rondje zijn en op een rustig moment van de dag) buiten kan wandelen met m'n trauma-pony. Werd verkocht als 100% buitenrijproof :=
Na de zoveelste keer omhoog komen en in volle galop naar huis bleek dat toch wat anders te zijn dan gedacht.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:32

Ik vind het heel lastig. Heb voor de zwarte 2 jaar geleden best wel wat betaald. Nu zou ik eventueel straks graag een jonkie terug willen kopen en wat je daar nu voor betaald :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:20

Vroeger toen ik mijn eerste Quarter kocht was het logisch dat die duur waren, want hoge importkosten ook al kosten ze daar geen drol. Maar nu jaren later er eigenlijk geen import meer is en alles van Nederlandse doorfok afkomstig is zijn de prijzen nog steeds belachelijk hoog en blijft iedereen roepen dat je voor onder de 10K geen gezond paard moet denken te vinden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:24

Ja met spanjaarden vind ik het ook behoorlijk ingewikkeld. Heb ze tot nu toe ook allemaal particulier gekocht.

Ik heb overigens ook nog een pony staan die hier niet kan blijven wegens de muggen, heeft echt extreme jeuk en is een stevig project. Als iemand nog een weidemaatje zoekt. 6 jarige knappe merrie met extra beweging van 1.53 maar zit echt veeeeeel werk aan.