[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:54

Oh ook interessant. Heb je daar een foto van?

Heb ik al verteld dat ik onderdak voor oud en nieuw heb voor de paarden? *\o/*
Ze gaan een nachtje op stal. Geen idee of ze dat erg leuk gaan vinden, maar in ieder geval wel veiliger. Na 2 jaar aan de wei staan met een zak wortels en hopen dat ze niet gaan rennen (wat ze wel deden natuurlijk), wilde ik dat echt niet nog een keer. We staan in een dorp, dus er wordt gewoon vuurwerk afgestoken. Logisch. Maar wel stressvol.
Maar ze kunnen op stal buiten het dorp. We moeten er nog wel heen wandelen in de ochtend, dus alsnog aan de chillpillen. Maar dan staan ze daar in stal met licht en radio aan, tussen andere paarden, met heel veel hooi. En op nieuwjaarsdag halen we ze dan weer op. Pak van mijn hart.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:43

Pfoe, vuurwerkstress. Ik heb gelukkig relatief chille paarden en het dorp is een km of 4 verderop, dus normaal geen last van vuurwerk hier. We vieren het bij mij thuis (1 km van de paarden af) en ik heb de camera's erop, dus ik kan snel ter plaatse zijn indien nodig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:23

Ik zag zo een hooibal met bezemsteel en dan aan beide kanten een ring en dan tussen 2 bomen met musketon aan de ring. Was dat bij jou LN?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:31

Nee. Ik heb nu een ketting en hiervoor via steigerbuizen.
Ik wilde eerst met de bezemsteel doen maar toen ik er 1 aan zoeken was zag ik de ketting liggen en dacht probeer dit eens en werkt ook prima. Bij een bezemsteel heb je ook weer 2 oogjes die eruit kunnem breken.

Ik wil nog 2 balen bijkopen aangezien ze het liefste daaruit eten maar ze zijn zo duur.

Ik lig nu ziek op de bank maarzal als ik vanavond ga voeren een foto maken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:34

Afbeelding

Dit is bij de steigerbuis maar wilde graag op een andere plek. 2 paaltjes en de ketting haf ik nog liggen en steigerbuis niet meer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:43

Ik wil ook al een tijd zo een bal, maar heb even gewacht tot de jongens wat ouder en verstandiger worden..........Maar ja, er komt weer een baby aan en oom van 25 is ook nog steeds een kleuter.

Daihyo, ik wil me er echt niet mee bemoeien, maar kan je daar niet eerder heen?

Ik heb het meerdere keren meegemaakt toen we nog op stal stonden, dat mensen hun paarden voor 1 of 2 nachtjes brachten. Die draaide echt ( zonder uitzonderingen) compleet door. Opeens opgesloten op stal, alleen, geluiden horen en niet zien waar alles vandaan komt etc. Ze sprongen over de deur, draaide rondjes, steigeren, zweten en doen. Niet om je bang te maken, maar het was steeds niet de meest handige combi van EN een andere ruimte en omgeving en alsnog vuurwerk te horen of carbid.

Wij moeten een nieuwe krabpaal :( De dikke paal/balk staat echt heel ver de grond in. Dan staat een 2 paal/balk helemaal de grond in. Daar zit dan een schuine balk tussen. Echt dik, stevig hout.
Maar de shetjes konden eronder staan schuren en hebben hem steeds iets verder uit zn voegen gekregen. We hebben hem aangeslagen, maar een andere lomperd heeft de rest gedaan.

Het is bijna geen doen om alles weer uit de grond te krijgen. In beton storten, breekt het boven de grond af, dus ga kijken of ik aan goede bielzen kan komen.
Ze hebben er iig lol mee gehad.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:50

Hier ook wel wat vuurwerk stress al. In principe kan ik ze in de schuur opsluiten, maar ze zijn die plek niet gewend en lopen altijd buiten. Wij woonden eerst ver buitenaf, 0 vuurwerk. Nu wonen we aan de rand van een dorp. Ik weet nog niet zo goed wat wijsheid is. In de onbekende schuur wat ze dus waarschijnlijk al onrust geeft, of op hun vertrouwde plek, maar wel in de buitenlucht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:22

Ik heb dat overwogen SP, maar dan staan ze 2 dagen volledig binnen. Dat wil ik ook niet. Is een beetje kiezen tussen kwaden. Daar is overigens geen vuurwerk dichtbij. Is in het buitengebied. Dat scheelt. Ze krijgen sowieso ook de chillpillen zodat ze rustig zijn. En de wanden zijn tot boven dicht gelukkig. Wel met tralies. Maar daar ben ik niet zo bang voor. Ik heb ze al eens plotseling moeten evacueren met de wateroverlast. Dat ging ook heel goed.

Matheno: dat dilemma had ik ook. Maar na 2 jaar op de eigen plek te hebben geprobeerd, doe ik het nu zo. Maar goed, ik sta ook echt in het dorp. Dus vuurwerk wordt vlakbij afgestoken. Toen ik in het buitengebied stond liet ik ze wel gewoon staan en gingen we rond 12 uur er wel heen. Maar daar gebeurde weinig geks.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:07

Hier ook aan de rand van een dorp.
Ik laat ze buiten. Ze staan dan altijd achterin in de bak en we doen rond 10 a 11 uur de baklampen aan tot een uur of 2.
Bij de eerste knallen rennen ze wat en dan laten ze het gelaten over zich heen komen. Ik voer ze ook extra daar achterin en ook voorin en dat is s morgens toch altijd op.

Maar leuk is anders.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:09

Matheno schreef:
Hier ook wel wat vuurwerk stress al. In principe kan ik ze in de schuur opsluiten, maar ze zijn die plek niet gewend en lopen altijd buiten. Wij woonden eerst ver buitenaf, 0 vuurwerk. Nu wonen we aan de rand van een dorp. Ik weet nog niet zo goed wat wijsheid is. In de onbekende schuur wat ze dus waarschijnlijk al onrust geeft, of op hun vertrouwde plek, maar wel in de buitenlucht.

Onze paarden zijn gewend om gevoerd te worden in de stallen dagelijks. Als je het buitenlaten spannend vind zou je misschien vanaf nu dagelijks kunnen gaan voeren in de schuur (een slobbertje oid). De laatste paar dagen voor O&N zet ik de paarden rond 17u binnen en dan laat ik ze er na een tijdje weer uit. Steeds wat later en dan met O&N gewoon helemaal binnen. Ik heb een camera hangen dus ik kan ze bespieden. Dat werkt supergoed, ze worden nl onrustig zodra we binnenkomen. Dus met O&N begluren we ze wel maar gaan we niet de stal in.

Maar onze paarden zijn goed gewend aan de schuur en stallen dus het levert niet zoveel gedoe op hier.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:38

Ik heb hetzelfde als Ir111, ik heb voor elk paard een box en voer daar dagelijks in dus ze zijn daar gewend. Staan er dus ook heel rustig in, maar als ik ze alleen buiten had kunnen laten had ik ook gekozen voor boxen verderop. Ondanks buitengebied hier weet je nooit wie toch ineens vuurwerk af gaat schieten hebben we vorig jaar al eens meegemaakt, en dit jaar weer vorige week toen ze voetzoekers gingen afsteken op de weg voor ons huis. Wat een stress blijft het ook voor ze he -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:49

Afbeelding
Afbeelding

1 paal.stpnd er al vior het schaduwdoek de andere ernaast gezet ik heb alleen nog grotere oogjes gekocht omdat ik de huidige iets te fragiel vind voor hun geweld. Ik had geen geduld en wilde het meteen ophangen maar tot nu toe hangt het goed.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:57

Domme vraag misschien maar die hooiballen aan een stang, ik vind ze zo leuk maar hoe vul je die? Moet je t hooi in die gaatjes proppen?terwijl t aan de stang hangt?
Is dat geen enorme rotklus....?

Edit, typfout

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:02

Zit 1 vulgat in met deksel. Nog steeds wroeten maar dat gat is groter

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:20

Hier laten we ze buiten. We hebben achter en opzij een woonwijk, maar zit een bosrand tussen. Er wordt het hele jaar wel wat afgestoken, dus ze kijken niet echt heel erg op van harde knallen.
Laatst vuurwerk in het bos met van dat ritsel geluid en dan gaan ze wel even rennen.

Om 00:00 zelf zijn ze wel even onrustig. Dan gaat vooral aan de achterkant heel veel tegelijk omhoog en komen er ook van die piep en ritsel geluiden bij.
We hebben dan wel alles afgesloten, dus ze kunnen alleen de paddock en bak in, ook kan er geen vuurwerk bij ze komen. Dat stuk is de hele maand afgesloten voor als er toch iemand denkt dat het leuk is dichtbij af te steken of hun kant op.

We gaan altijd bij ze staan en dan blijven ze ook dichtbij.

Toen de merrie in 21/22 drachtig was, vond ik het wel spannend en eerste jaar met de veulens ook. Nu is ze weer drachtig en zijn de jongens 2,5, maar ze horen vaak zat wat.

Onze honden zijn gelukkig rustig, dus die laten we gewoon binnen. Alleen de BC kan er wat slecht tegen, maar hij hersteld wel snel.

Daihyo, ik snap het heel goed. Wil je ook niet bang maken. Hier staan ze wel soms een periode 's nachts op stal en dat vind mn merrie ook wel lastig.

Waar ik werkte en later waar we stonden, zag ik wel dat paarden het echt teveel vonden. Ook 2 dagen is te kort. Het zijn teveel veranderingen; EN een vreemde plek, EN op stal, EN dan toch evt vuurwerk of carbid.
De reacties die ik heb gezien waren te heftig.

Chill pil en dergelijke geloof ik niet zo in en denk ook dat ze of daar doorheen gaan of het extra vervelend is dat ze wel van alles meekrijgen, maar niet kunnen reageren. Enige voordeel is dat ze zich misschien niet kapot draaien of springen als ze wel willen werken.

Ik merk wel dat ik mn 3 oudjes echt mis. Die hielden alles rustig en reageerden echt helemaal niet. Mn nu oude ruin vond het ook allemaal best en daar reageerde de merrie goed op.
Nu een andere samenstelling en iets meer reacties.

Mn oude ruin geeft er nog steeds niks om, maar gaat wel kijken omdat zus en neefje ietsjes reageren. De shetten merrie vindt het wel vervelend en loopt wat op en neer. Haar zoon doet dan even wat mama doet, maar gaat al snel naar de oude ruin.
Als we bij ze blijven, staan ze redelijk rustig te kijken.

Maar 2 of 3jr geleden was het vreselijk mistig en toen konden ze het duidelijk ook minder goed plaatsen.

Ik heb niet per se iets tegen vuurwerk. Ik hou meer van siervuurwerk dan, maar die maken juist de geluiden waar ze wel wat op reageren. Die harde knallen doen ze niks op. En het is gewoon echt dat alles om 00:00 tegelijk de lucht in gaat van alle kanten. Ze willen vooral zien waar het vandaan komt en wat het doet.

Ooit vanuit stad naar de Veluwe had ik geen enkele ervaring met carbid. Ze zeiden wel op stal dat buren vanaf de middag dat gingen doen. Ik ging op mn nu overleden ruin rijden en schrok me helemaal wild bij de eerste klap. Hij was echt braaf en deed niks, maar ik zat echt op mn knop. Ben toen maar gestopt, want kon echt niet rijden. Schrok er steeds zo van om de paar minuten.
Afgelopen jaren was het hier wel met carbid, maar te doen. Jaren terug hadden ze 6 buizen op een rij en dacht ik dat ons huis zou omvallen.
Ik zou echt een slecht paard zijn.

Dat is wel leuk zo Lynn_Nikita. Hoeveel kilo hooi gaat daar in? Is denk ik wel snel leeg?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:02

De chillpil werkt wel degelijk. Het verdooft niet, maar het haalt de scherpe randjes eraf. Ze zijn wat minder strak en gespannen, wat relaxter. Maar krijgen gewoon alles mee.
En prima dat het voor jou zo werkt, voor die van mij werkt het niet zo. Dat heb ik al 2 jaar proefondervindelijk gemerkt. Ik maak deze beslissing niet lichtzinnig ofzo hè. Daar is goed over nagedacht.
Ze staan niet aan de rand van het dorp, ze staan in het dorp. Met huizen er omheen. Waar mensen vuurwerk afsteken op hooguit 20 meter. En dan rondom. Ik ga niet het risico lopen dat ze zich dood lopen, dan kan ik meteen de dierenarts en de Rendac bellen voor Jim, want dat been gaat paniekrennen niet trekken. En in een stal kan dat niet. Zo simpel is het.
Iedereen mag vinden wat hij er van vindt, maar ik ken mijn paarden en terrein het beste, ken de stal waar ze heen gaan en de locatie en mensen goed.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:08

Je hoeft je niet te verdedigen, jij kent je paarden het beste. Als ik een pension op loopafstand had dan had ik het ook overwogen voor mijn paarden, maar de trailer op wordt voor mijn oudje niks meer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:35

Daihyo ik snap je helemaal. Ik ga zo even een vriendin bellen met de vraag of die 3 daar een nachtje mogen slapen. Met trailer, maar prima plek voor ze.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:52

Wat merk jij aan ze Daihyo? Als je de chillpil geeft?

Misschien wat voor onze jongste druktemaker met hemelvaart. :D

edit:
superpony schreef:
Chill pil en dergelijke geloof ik niet zo in en denk ook dat ze of daar doorheen gaan of het extra vervelend is dat ze wel van alles meekrijgen, maar niet kunnen reageren. Enige voordeel is dat ze zich misschien niet kapot draaien of springen als ze wel willen werken.

Zo werkt de pil niet. De kruiden in de pil zorgen dat het zenuwstelstel 'optimaal rustig is'. Dus emmertje met stress loopt minder snel vol om ze de stress beter kunnen laten afvloeien (fysiologisch gezien dus). Het alarmsysteem staat minder strak afgesteld.

Het is dus niet zo dat het alarmsysteem op scherp staat maar dat bijbehorend gedrag onderdrukt wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:59

@Daihyo, jammer dat je het zo opvat.

We staan hier ook echt pal tegen de woonwijk en er gaat echt heel veel de lucht in. De mega harde knallen zijn al even bezig, dus we hebben ook hier echt last van vuurwerk.

En elk paard loopt natuurlijk risico's. Mijn oudste is 25 en mag zich niet kapot lopen, maar ajb die van 2, 5 ook niet.

Ik gaf alleen aan dat we meerdere keren hebben meegemaakt dat het compleet mis ging met buiten paarden die op een vreemde stal kwamen logeren voor 1,2 of 3 nachtjes. Het zijn heel veel veranderingen en de risico's zijn minstens zo groot.
Ik zeg het echt niet om iemand te pesten na wat we allemaal hebben gezien en meegemaakt. Dan wil je mensen behoeden. Ik zei ook niet dat je het niet moest doen, maar dat 1 of 2 nachtjes te kort zijn.

Heb ook in pension gestaan dat ze verplicht op stal moesten op een hele rustige plek. Niks aan de hand zou je denken. Komen er de hele avond zenuwachtige baasjes rondlopen en van alles doen, waar je als andere klant ook last van had.

Het is altijd behelpen, daarom hebben we de aanpassingen al de hele maand. Ze weten nu welk pad is afgesloten en zullen daar niet heen of door gaan rennen. En het verplicht bij elkaar blijven, voorkomt ook dat ze op verschillende plekken lopen en door draad rennen omdat ze toch naar elkaar toe willen.

Ir111, ik heb de chill pil weleens gegeven, maar elk paard reageert anders. Als de spanning hoog is, werkt heel vaak niks. Ik vergelijk het ook niet met sedatie. Wat overigens ook niet altijd direct goed werkt als de spanning al te hoog is.

Het blijft altijd overal spannend. Paarden kunnen als idioten rennen en niks krijgen, ze stappen 1x verkeerd en het is foute boel. Met 2 jonge jongens en de oude oom die samen veel klooien hou ik dagelijks mijn hart vast.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:33

Mijn paarden gaan naar vrienden. Geen zenuwachtige andere baasjes, alleen hun eigen paarden en een fijne box. Ik ben daar waarschijnlijk ook. Mooie rustige omgeving. Ik ben heel blij dat het kon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:29

Ir111 schreef:
Wat merk jij aan ze Daihyo? Als je de chillpil geeft?

Misschien wat voor onze jongste druktemaker met hemelvaart. :D

edit:
superpony schreef:

Zo werkt de pil niet. De kruiden in de pil zorgen dat het zenuwstelstel 'optimaal rustig is'. Dus emmertje met stress loopt minder snel vol om ze de stress beter kunnen laten afvloeien (fysiologisch gezien dus). Het alarmsysteem staat minder strak afgesteld.

Het is dus niet zo dat het alarmsysteem op scherp staat maar dat bijbehorend gedrag onderdrukt wordt.

Dit :j
Je moet het ook minimaal een week van tevoren al opbouwen om het zenuwstelsel optimaal rustig te krijgen. Ze staan er ook niet verdoofd bij, maar vloeien makkelijker af en de reactie is minder heftig. Ze ontspannen weer sneller.

Fijn dat dat kan Belker. Zal rust geven :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:49

Is de chillpill net zoiets als feeling control pillen van sensipharm? Dat krijgen ze hier namelijk ook. Zowel de hond als de paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:56

De ingrediënten zijn anders. Maar lijkt alsof de werking wel soortgelijk is :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:20

Morgen komen mijn plantpakketten toe!

We hebben
3 X treurwilg
1 X tamme kastanje

Haagpakketten:
- 20 plantjes meidoorn
- 20 plantjes haagbeuk

- 40 plantjes totaal met zwarte elks, boswilg en schietwilg

Hoe maken we de hagen, zetten we om en om een plantje van de verschillende soorten? of is het beter om enkele meters enkel meidoorn te zetten, enkele meters haagbeuk, etc

we willen er enkele maken bij de kippen ook om wat windbarrière te voorzien, welke hebben daar de meeste kans tot overleven?

Kan ik deze haagjes gewoon langs de tracks zetten waar de paarden aankunnen of worden die opgevreten en moet ik ze afschermen? Wanneer mogen ze dan eventueel bloot?