Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:02

Ik dacht die van mij net blij te maken met een vliegendeken, maar ze bleven maar heen en weer rennen. De buurman had einde van de dag zijn merrie net veulen buiten staan en dat was blijkbaar erg spannend. Dus uiteindelijk maar vliegendekens op bezwete paarden :\ ze zullen me vannacht vast dankbaar zijn want het stikt hier van de mugjes momenteel.

Verder kan ik jullie vandaag niet volgen :+ drukke dag gehad

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:10

Ondanks dat ik mijn paard niet aan huis heb staan kom ik toch even binnen vallen, Dit topic bleef namelijk terug komen in de functie.

Hopelijk kunnen jullie wat advies geven.

De kudde is hier net 24/7 het land op gegaan, maar dat vind ik in 1x toch gevaarlijk met zicht op koliek.
Van het weekend een paar uurtjes.
En inmiddels heb ik 10-12 uur op de wei staan.
Nu is het zo dat hij de enige is uit deze kudde die ik binnen haal.
Als ik kijk naar kudde vorming heb ik hem liever dag en nacht buiten.
Als ik kijk naar de overgang op volledig gras weet ik niet of ik hem al volledig op gras durf te laten staan.

Zijn drillen zijn inmiddels al niet meer zo zacht en hebben weer goede structuur. Buik klinkt wel nog een beetje onrustig.

Met het mooie weer in aantocht dit weekend twijfel ik toch of ik hem buiten laat staan.

What to do.. :(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:29

Dat is erg afhankelijk van of je paard gevoelig is voor HB of koliek.
Ik heb hier eigenlijk dit jaar helemaal niet opgebouwd, terwijl ik dit normaal wel doe.
De eerste 3 dagen hadden ze wat slappe mest en daarna was het over.
Wel doe ik aan strookbegrazing.

Ik heb eens een ander vraagje.
Amel laat altijd scheten. Gewoon echt de hele dag door.
Of ze nou hooi krijgt of voordroog, gras, brokjes, geen brokjes, maakt niet uit.
Gewoon constant de hele dag door scheten :')
Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:46

Geen idee waar dat aan kan liggen, die scheten... eet ie misschien heel gulzig dat ie veel lucht binnenkrijgt?

Ik bouw de wei voorzichtig op omdat die van mij anders hele slappe mest krijgen. Ben ook bang voor koliek!

Vandaag druk bezig met nieuw hekje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ga weer even verder verven! :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:51

Ik heb hem net een jaartje en vorig jaar eigenlijk door zijn castratie langzaam opgebouwd.
Geen idee of hij er gevoelig voor is. Schijnt wel zo te zijn bij het ras, maar ieder voor zich natuurlijk.

Ik weet dat Friezen heel veel scheten laten doordat zij vaak darm problemen/gevoeligheden etc hebben.
Misschien heeft hij daar ook last van?

@libera, Maar wat is dan langzaam? En na hoeveel tijd kies je voor 24/7?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:54

Ik doe het niet heel langzaam hoor, ik begin gewoon met 2 uurtjes, na een paar dagen 4 uurtjes en na weer een paar dagen 8 uur, etc.
Ik voer normaal 3x per dag alfalfa, maar als ze op de wei zijn geweest sla ik een voerbeurt over zeg maar...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:36

Ik voer hooi uit een slowfeeder net maas 3x3. Daar kan ze echt niet snel door vreten.
Nu met het gras vreet ze natuurlijk wel heel snel maar dat scheten doet ze ook in de winter :D
Ze lijkt er verder geen last van te hebben.
Staat niet opgetrokken of een opgeblazen buik.
Ach nouja zolang ze geen last heeft is het niet erg denk ik.
Het is gewoon een stinkert :')

Mooi hekje Libera.. bij jou is het nu licht natuurlijk.
Denk al huh, nu nog schilderen :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 00:15

Jaaa het is hier nu pas 3 uur, blijft nog wel even licht dus! Heerlijk die langere dagen weer, krijg ook veel meer zin om buiten bezig te zijn!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:25

Wat gaan jullie hard! Mooie foto’s gezien.
Die bak rand van rubber moet lukken met een flinke slijptol en anders met een scherp Stanley mes. Hebben we hier ook gedaan. Wel is belangrijk dat als je een beginnetje hebt dat je er dan aan trekt naar 1 kant, dan snijdt het veel makkelijker. Gaat niet vanzelf, maar moet lukken.

Nu 24 u naar buiten zou ik de kriebels van krijgen. Het zijn koude nachten en overdag zon, dus mega veel fructaan. M.i. Voor geen enkele paard goed. Heb er ooit een gehad die koliek kreeg van het eten van bevroren / net ontdooid gras... dus ben extra voorzichtig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:45

Libera schreef:
Onkruid komt zo weer terug als je niet spuit...

Wat spuit je tegen boterbloem? Ikwordt er gek van!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:41

Hier eten de paarden er om heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:07

Zo, jullie gaan inderdaad heel erg hard. Ik heb een aantal nieuwe aanmeldingen en mooie stekjes gezien. Welkom allemaal :wave: .

Mooie bak karin!
Ik heb geen tips voor wat betreft het rubber. Slijptol lijkt mij inderdaad het meest handig. Of kan je niet een soort bruggetje maken? Van aluminium oid? Dan hoef je niets stuk te snijden.

Hier staan ze intussen een uur of 7/8 op het gras. Klein stukje en strookbegrazing. De hb pony met masker, hopelijk gaat het goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:08

Britta31 schreef:
Hier eten de paarden er om heen.

Ik heb niet zoveel gras. Dan is het snel bijna alleen boterbloem.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:08

Ik heb wel boterbloem in de tuin maar niks in de wei.
Wel wat zuring, brandnetel, paar paardebloemen en op kale stukken veel ganzevoet.
En langs de randen groeien lange stengels met een inimini geel bloempje erin.
Kan niet meer op de naam komen, iets met akker....
Ze eten er braaf alllemaal omheen.
Straks even de zuring uitsteken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:15

Ik had ook nooit boterbloem. Tot vorig jaar. Toen heb ik het uitgestoken, maar het is vrolijk terug en op 1 weitje heel veel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:44

Hier hebben we ook een scheten later, de oude shet van 32. Veearts zei dat het geen kwaad kon, hij doet het al jaren. := charmant is het niet, maar ach :D het went.

Ik heb gisteren de grote weide met primstar gespoten, nu een week wachten en dan maaien en de paarden erop. Regen heeft het land goed gedaan de afgelopen week, maar nu mag het wat mij betreft droog blijven...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:05

Ik was net de paarden weer uit de tuin aan het halen toen ik een man 'volluk' hoorde roepen achter huis. Toen ik tevoorschijn kwam (met twee loslopende paarden), vroeg hij mij of de huiseigenaar ook aanwezig was. Altijd mooi als je dan kan zeggen 'dat ben ik'. *\o/* Weer heel veel complimenten over ons 'mooie plekkie' gekregen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:09

Leuk is dat hè, Flew!

Van mij mag het ook wel droog blijven nu, Mer. Maar inderdaad, die regen was wel even fijn!

Ik had zaterdag twee meisjes in rijbroek en met rijlaarzen aan bij de deur staan. Of de paarden van ons waren en of ze ze mochten borstelen. Ik vond het zo sneu om nee te zeggen want ik weet nog donders goed hoe graag ik dat vroeger ook wilde, maar ik heb het toch gedaan. :+ Ik ben voorlopig even genezen van vreemde mensen in mijn wei.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:11

Mer1980 schreef:
Hier hebben we ook een scheten later, de oude shet van 32. Veearts zei dat het geen kwaad kon, hij doet het al jaren. := charmant is het niet, maar ach :D het went.

Ik heb gisteren de grote weide met primstar gespoten, nu een week wachten en dan maaien en de paarden erop. Regen heeft het land goed gedaan de afgelopen week, maar nu mag het wat mij betreft droog blijven...

Waar is primstar voor?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:14

Niwla schreef:
Leuk is dat hè, Flew!

Van mij mag het ook wel droog blijven nu, Mer. Maar inderdaad, die regen was wel even fijn!

Ik had zaterdag twee meisjes in rijbroek en met rijlaarzen aan bij de deur staan. Of de paarden van ons waren en of ze ze mochten borstelen. Ik vond het zo sneu om nee te zeggen want ik weet nog donders goed hoe graag ik dat vroeger ook wilde, maar ik heb het toch gedaan. :+ Ik ben voorlopig even genezen van vreemde mensen in mijn wei.

Heel leuk ja! Ik kan het soms zelf ook nog niet helemaal geloven, we hebben het huis nu alweer een jaar (en moeten nog zoooooveel doen). :=

Ik snap wel dat je de ponymeisjes geweigerd heb. Bij mij is niet te zien dat ik paarden heb, dus hier wordt dat iet gevraagd, maar ik zou ook 'nee' zeggen. Ik vind mijn paarden er ook niet geschikt voor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:28

Complimenten krijgen wij ook vaak hier maar dan indirect.
Meestal oudere mensen die hier aan het fietsen zijn. Nederlanders van de camping verderop.
Ik zit dan in de serre en dan hoor je ze zeggen: oh wat wonen die mensen hier prachtig en rustig :D
Altijd leuk.

Kinderen hier geen last van.
De mensen die hier wonen met kids hebben veelal zelf ponys.
En we wonen zo afgelegen dat hier gewoon heel weinig volk langs komt.
Vanaf de weg zijn ze ook niet heel goed te zien ivm vele bomen en bosjes in de berm

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:30

Ik heb ook regelmatig meisjes aan de poort.
Ik vind het ook sneu om nee te zeggen. Leg altijd uit dat ik het zelf veel te leuk vind en dat begrijpen ze dan wel.
Heb een eenkennige merrie en een 2 jarige die nogal eens met zijn voorbenen slaat.
No way dat ik daar penny meisjes bij laat...

Primstar is tegen zuring weet ik. Misschien ook tegen boterbloem, dat weet ik niet. Je hebt er wel een spuit licentie of een loonwerker voor nodig. Het is niet vrij verkrijgbaar.

Wij gaan morgen maaien. Ik heb ook veel boterbloem en weinig gras. Gedroogd is het niet meer giftig las ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:22

ClauH schreef:
Primstar is tegen zuring weet ik. Misschien ook tegen boterbloem, dat weet ik niet. Je hebt er wel een spuit licentie of een loonwerker voor nodig. Het is niet vrij verkrijgbaar.

Wij gaan morgen maaien. Ik heb ook veel boterbloem en weinig gras. Gedroogd is het niet meer giftig las ik.

Dat spul kan ik hier via via mss wel krijgen. Maar maaien ookeen optie? Gaat het dan niet kruipen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:25

Fabster schreef:
Waar is primstar voor?

Even van google gehaald:

Primstar is een breedwerkend onkruidbestrijdingsmiddel tegen met name kleefkruid, vogelmuur, echte kamille, herik, paardenbloem, boterbloem en ridderzuring. Het middel kan worden gebruikt in pas ingezaaid grasland (weides en gazons) vanaf het 3e bladstadium. Daarnaast is het ook prima inzetbaar in volgroeide gazons en bestaand weiland.

Let op:
De werking van Primstar tegen ereprijs-soorten en akkerviooltje is onvoldoende. Tevens bestrijdt Primstar geen distels of heermoes,

Edit van mij: je mag paarden 5 - 7 dagen niet op de weide laten welke je gespoten hebt. Ook maaien moet je ook even mee wachten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:28