Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:33

Jeetje Nikita_Lynn, bijna 15eu per dag aan hooi . Fijn dan dat je gauw weer de grote balen kunt voeren.

Wij hebben een grote ronde baal, heel droog voordroog. 2 paarden, 3 grote volle speciekuip per paard per dag. Ongeveer 1 baal in 3 weken.

Nu het zo koud is voer ik ze wat meer hooi. Vind het wel lastig, heb hele open stallen. Een paard is geschoren, ander niet. Hebben wel dikke dekens op, alleen onderkant buik voelt koud. Verder niet.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:56

Nou heb ik afgelopen zaterdag een wormkuur gegeven pramox. En dus 5 spoelwormen gevonden. Moet ik nu met de zelfde kuur herhalen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:05

Ik herhaal hier niet als ik toevallig ergens wormen vind, al is het maar omdat ik niet weet uit welk paard de hoop is gekomen ;)
Dat is dan weer een nadeel van 24/7 buiten met meerdere paarden in 1 wei.
Dan is de wei ook nog wel zo groot dat ik dan maar net toevallig de juiste hoop tegen moet komen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:13

Pramox hoef je niet te herhalen. Heb ik toevallig pas geleden aan mijn DA gevraagd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:14

Ik heb ze ook samen lopen en ik verdenk Rosie, maar weet het niet zeker en ik heb haar rond mei ook al met spoelworm gehad. Toen nog wel 2x herhaald. Maar omdat nu dan weer te doen lijkt mij eigenlijk geen goed idee.

bp wanneer geef jij een kuur? hoe vaak per jaar?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:41

Ik moet nu ook nog ergens 2 Pramox kuren vandaan zien te toveren.

Ze zijn het puin weg aan het halen achter *\o/*
Betekend wel dat er met asbest is gegooid |o Maar heel langzaam komt het hier toch af.
De buurpaarden gaan ook verhuizen dus dan heb ik er 1500 vierkante meter wei bij waar nog altijd volop gras op staat :D

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:41

Rosie is toch nog jong? Grote spoelwormen zijn typisch een probleem voor jonge paarden, de meeste zijn na een jaar of drie van nature resistent tegen deze wormen. (Niet allemaal!). Pramox is niet de eerste keuze voor het bestrijden van grote spoelwormen, dan kun je beter pyrantel gebruiken. Bij een ernstige besmetting is fenbendazole een goed middel, omdat het ook de larven aanpakt. Alleen: fenbendazole werkt niet (meer) tegen andere wormsoorten, dus heel specifiek gebruiken.
Ik zou met nogmaals ontwormen wél een week of 6 wachten nu je net pramox gegeven hebt. Dat werkt namelijk lang door. Misschien even met je dierenarts overleggen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:30

Wij proberen bij het wisselen van seizoen te ontwormen. Dus ongeveer 3 of 4 keer per jaar.
Gezien de hoeveelheid horzeleitjes op de benen in de zomer bijvoorbeeld, moeten we het ook echt wel bijhouden. Larven zijn ook eigenlijk het enige dat ik hier in de mest tegen ben gekomen, maar zoals gezegd zie ik niet elke hoop ;) (of veel te laat).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:32

Rosie is inderdaad nog jong 19 maanden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:25

Mocht er iemand nog een Pramox-kuur willen hebben, ik heb er een over. Stuur maar pb als je interesse hebt ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:04

Wat een rust hier...

JanineVv, een spuit op basis van pyrantel/nemantel is wel heel belangrijk op deze leeftijd. Die werkt tegen spoelwormen, want die zijn verder al behoorlijk resistent helaas. Spoelwormen komen bij vrijwel alle veulens/jaarlingen voor.

Ja mooi dat toen zo gegaan is tinkersjakie. Ik heb ook een smallere Tinker, zit een stukje beter :o maar dat bredere type spreekt me persoonlijk meer aan. Lola van 2 is nu al breder dan Kyra van 7.

[***], dank voor je antwoord. Mijn paarden doen blijkbaar 3 dagen met een midibaal. Staan niet meer op de wei of iets, onbeperkt maar met net over de bak. Hoeveel betaal jij per baal? Hier vragen ze 25 euro. Dat is me nogal wat, heb berekend dat het dan incl bezorgen ca 9,90 per dag is voor 2 paarden. Met mijn hooipakjes is dat ca 5 euro. Je zult begrijpen wat mijn keuze is :+

Lynn_Nikita, wat jij per dag voert eten die van mij dus onbeperkt, vind dat absoluut niet weinig!

Chasey, mijn doel is 2 keer per jaar ontwormen, voorjaar ivermectine, najaar pramox. Echter een jong paard hier en wel eens wisseling van paarden, dan wordt het 1 - 2 keer per jaar vaker, meestal wel dan ivermectine. Als het echt vaak wordt in het voorjaar nog groene equest.

Ik zou Rosie over een maand of 2 met pyrantel behandelen, maar dat is persoonlijk. Ontwormen is zo discutabel momenteel...

Fijn dat er gewerkt wordt azmay, alleen een beetje jammer van die asbest :wow:

Horzellarven kruipen in de late zomer ook gewoon bij de paarden door de mond :r Als ik zie dat ze eitjes hebben, dus gelijk goed bijhouden met ivermectine. Gelukkig hier weinig last van :)

Ik heb iets nieuws. Lola was zo lastig als handpaard (staken), maar ze vind mee op pad gaan wel erg leuk. Dus nu rijden we à la flèche. Gaat erg goed, beetje handigheid krijgen nog, maar jemig, wat heb ik brave paarden als het erop aan komt <3

Afbeelding

Ze waren ook nog aan het werk in het bos. We moesten eerst langs de shovel, en dan vlak langs de vrachtwagen. Deden ze gewoon even, toppers <3 Daarvoor tijdens stukje op de doorgaande weg ook al een dikke vrachtauto van achteren. Stond op zo'n klein zij-parkeerplaatsje met beide paarden. Kyra is wel gewend, maar Lola? Nou die verblikte over verbloosde niet! Heeeeeeeel blij mee, ze is al veulen aangereden geweest en daarna is ze een tijd echt bang geweest van elke rijdende auto.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:10

Ziet er tof uit zo met die paarden! Moet ik mss ook eens gaan doen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:55

caily wat een gaaf idee!
Dat zou ik ook kunnen doen met Tika als voorbereiding op het menwerk.
Ze loopt ook graag voorop :j
Wat heb je aan haar hoofd? Hoofdstel met/zonder bit of halster?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:04

Nee, een monty roberts halster. Ze is me te sterkt op een gewoon halster en iets teveel ruis met sturen. Dit halster kende ze al. Ik heb ook een multi bridle voor haar, maar heb het idee dat ze daarop gaat hangen. Met bitje heb ik nu paar keer gedaan tijdens wandelen, maar daar is ze dan zo druk mee dat ik voor de rest vooral niet teveel en te lang moet vragen. Nu het met dit halster zo goed gaat zie ik eerst de meerwaarde ook nog niet. Kyra was ook ruim 3 geweest toen we met bitje aan de slag gingen en nog lang doorgereden op side-pull. Helaas is ook die nu daar wat sterk op, dus haar rij ik gewoon met bit.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:06

Dat wil ik eigenlijk ook doen hier cai, a la fleche rijden als de paarden daar klaar voor zijn. Net als de meest mogelijke men combinaties :P
Maar voordat we zo ver zijn moeten er eerst meer paarden zijn, alle spullen aanwezig, de paarden beleerd worden etc etc.. Toekomstmuziek dus ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:07

Een Monti Robert halster staat ook nog op mijn lijstje voor Rosie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:08

Ik vermoede al zoiets, mooi systeem!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:18

Ik moet zeggen dat ik echt blij ben met het monty robert halster. Maar zo heilig als sommigen hem bezweren met oa trailerladen, dat heb ik nog niet ontdekt. Als Lola haar kop verkeerd heeft staan (dus mee als handpaard voornamelijk :o ) dan gaat ze hier net zo goed op hangen als op een gewoon halster. Alleen als ze naar voren vliegt is hij iets specifieker en indien nodig scherper met druk geven, en hij is door zijdelingse wisseling veel minder ruisgevoelig met sturen, dat is erg fijn. Merk wel dat Lola zelf nog erg dubbel is qua mening, ze weet dat halster om betekend iets leuks doen, maar eigenlijk kan ze de druk op haar neus niet goed hebben, dus altijd even schuren als ze de kans krijgt. Dat vind ik wel sneu, maar veiligheid voor alles, als zij lichtgevoeliger reageert op de hulpen, werkt hij ook niet scherp in.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:45

Caily, Wat gaaf dat je een manier hebt gevonden die werkt om samen naar buiten te gaan.
Gaaf hoor!
Zal ik met Bliksem en Nick maar niet proberen :')

Kan je trouwens ook te vaak een wormen kuur geven?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:52

Vaak ontwormen is gewoon onnodig omdat een wormenkuur best even door werkt. Het werkt ook de algehele resistentie in de hand. Het allerbeste zou zijn 2 - 4 keer per jaar mestonderzoek, aan de hand daarvan ontwormen. Dan de eerste jaren wel ALTIJD pramox geven in het najaar, en op den duur is je mestonderzoek zo breed en stabiel genoeg dat die eventueel ook weg gelaten kan worden.

Ik zou het op zich wel zo willen doen, maar mijn dierenarts woont best een eind weg (half uur met de auto) en ik heb geen rijbewijs, dus ik ontworm nu nog preventief.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:57

Ik doe standaard ivermectine in het voorjaar (ofja eigenlijk meer juni) en pramox (of iig moxidectine) in het najaar.. en verder mest onderzoek als het gras weer begint te groeien.. ik hoop er naar toe te werken dat de ivermectine ook mest onderzoek kan worden.. nu nog niet omdat ik 2 jaar terug een besmetting had op de wei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:21

Caily schreef:
Vaak ontwormen is gewoon onnodig omdat een wormenkuur best even door werkt. Het werkt ook de algehele resistentie in de hand. Het allerbeste zou zijn 2 - 4 keer per jaar mestonderzoek, aan de hand daarvan ontwormen. Dan de eerste jaren wel ALTIJD pramox geven in het najaar, en op den duur is je mestonderzoek zo breed en stabiel genoeg dat die eventueel ook weg gelaten kan worden.

Ik zou het op zich wel zo willen doen, maar mijn dierenarts woont best een eind weg (half uur met de auto) en ik heb geen rijbewijs, dus ik ontworm nu nog preventief.

Zo doe ik het. Laat de mest wel 6/7 x per jaar onderzoeken en geef in ieder geval 1x per jaar pramox.

Caily mijn balen komen van eigen land. Ik betaal aan kosten ongeveer € 2,= per baal. Verder worden de kosten verrekend met arbeid. Wij helpen onze buurman weer met hooien.

€ 25,= vind ik wel prijzig. Bij ons in de omgeving kosten ze ongeveer € 16/17,=. Dat vind ik een redelijke prijs. Het wikkelen kost ± € 8,50 per baal.

Mooie foto's! Dappere paarden :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:50

Dank. Hij vraagt 55 eu voor baal van 400kg. Deze midi balen zijn naar zeggen 120kg maar afgaande op gevoel en wat mijn paarden doorgaans eten denk ik dat ze onder de 100 zitten.

Heb zojuist mn vaste hooiboer gebeld. Dan maar wat baaltjes die ze niet eten hoor, ben dan alsnog goedkoper uit. Het zijn er ca. 3 op een partij van 36 dus dat valt te doen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:30

Een grote baal kost hier 40euro incl bezorgen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:36

Ik druk druk met werken dus ook even stil en wordt wat grieperig. Kan ik nu niet gebruiken want werk in een winkel die nu overuren draait.

Caily ik vind zware tinkers ook mooier. Sjaak wel Coby hoe maar is van boven iets smaller en niet rond. Dat scheelt enorm.
Welke da heb je? Even nieuwsgierig :D

Wij ontwormen ook altijd in de zomer met groene equest en na de zomer met pramox.
In de winter ontworm ik niet want ze staan dan op de paddock en kunnen niet makkelijk besmet raken dus da zei als dat het dan weinig zin had. Kon dan beter een extra met weidegang doen.
Zou echt niet zo met twee paarden op pad te durven gaan .... maar ben ook een schijtert wat dat betreft. _O-

Rij zelf ook met een micklem bridle en vernam wel duidelijk verschil met rijden vond ik.
Zo heb ik ook een paar jaar geleden bow balance beugels gekocht. Rib uit mijn lijf voor een paar beugels maar Ohh wat ben ik er blij mee.

Ik betaal 20 euro voor midibalen en wordt gratis bezorgt. We nemen ook bij stal grote balen af en die kosten 50 euro bij hem.
Mag ook mijn mest bij hem brengen dus ideaal.

Zo nu duik ik eerst in bad. Tot laters allemaal!