Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:40

Hier 40 cm zand bovenop de drainage in de paddock, maar die is helaas toch vermengd met klei. Voor een rijbak had ik het sowieso anders gedaan (doek eronder, dunnere laag zand en dan ook vlokken). Overigens zou de paddock nu wel geschikt zijn om in te rijden als hij niet heel nat is. Voorgaande jaren was hij veel en veel droger, maar daardoor ook erg zwaar. Gelukkig hoef ik er nooit in te rijden.

Wij hebben vandaag nog eens 10 grote balen van het kleine stukje hooiland gehaald! 33 baal in totaal dit jaar. Nooit gedacht, aangezien de eerste snede er zo ontzettend laat af kon.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:43

Het was een afgetrapt stukje wei met blubber omdat het lager ligt dan de rest. :') Geen drainage maar zand met leem, weet niet of het echt een naam heeft... via via tegen transportkosten gehaald en het is fantastisch. :P We hebben het rond aan laten leggen en aan 1 kant zit een vijver en aan de andere kant een sloot. Zal eens kijken of ik voor en na foto's kan vinden!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:47

Foutje :o
Laatst bijgewerkt door kvulden op 05-10-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:55

Ik ga 1 november tot april naar stal ook vanwege de bak wordt zo vroeg donker en werk heel de week tot 5 uur :(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:05

kristelhans schreef:
Het was een afgetrapt stukje wei met blubber omdat het lager ligt dan de rest. :') Geen drainage maar zand met leem, weet niet of het echt een naam heeft... via via tegen transportkosten gehaald en het is fantastisch. :P We hebben het rond aan laten leggen en aan 1 kant zit een vijver en aan de andere kant een sloot. Zal eens kijken of ik voor en na foto's kan vinden!

Foto zou ik leuk vinden. Zand met leem. Weet je ook waar dit bv nog meer voor gebruikt wordt? Wat goed dat je het voor alleen de transport kosten hebt kunnen regelen. Waar kwam je dan op qua kosten? Ik hoorde net dat de transport duurder dan het zand is. Ik heb tot nu toe een prijs van 13,20 per kub. Incl bezorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:07

kvulden schreef:
Maar als je zo weinig doet gaat de grond dan niet met het zand mengen?
Hier keren word mij afgeraden. En het is voor een groot gedeelte erg lastig omdat er hoofd leidingen liggen en ik moet minstens 70/80cm diep voor dat er geel zand komt.
Dan moet je met worteldoek zorgen dat de 2 lagen elkaar niet kunnen raken/vermengen.
Keren zou ik ook nooit meer doen. Gratis zand is leuk, maar mijn paddock(noodbak) is nooit meer stevig geworden. Eén rondje in galop en de kuilen waren 30 cm diep.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:18

Wortel doek over de hele bak dat zal ook een behoorlijke post zijn denk ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:31

Hier mengt ie niet na 4 jaar. Nog steeds een nette zandlaag

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:54

karev schreef:

En is het een paddock of een rijbak of beiden.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:32

kvulden schreef:
Wortel doek over de hele bak dat zal ook een behoorlijke post zijn denk ik.
Valt op zich wel mee, was hier € 0,50 per m2 kwijt.
50 cm zand is ook echt wel veel. Mij werd 25-30 cm aangeraden, want hoe dikker de laag, hoe minder makkelijk het water er doorheen kan..
Als stierenzand echt het drainagezand is wat ik ken is het absoluut niet geschikt voor een bak, omdat het niet inklinkt en dus altijd los blijft rollen. Voor een paddock dan weer wel.

Hebben jullie trouwens een idee van hoe lang het duurt voordat zand een beetje gaat 'liggen'? Moet zeggen dat mijn bak nog erg zwaar is, maar hij ligt er dan ook pas een paar weken. Hoop dat hij gauw iets vaster gaat liggen. Heb er trouwens m3c in liggen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:51

Simone,

Heb jij ook drainage? Dat wilde ik wel doen. Als ik een dunnere laag neem dan zal ik wel eerst geulen moeten maken, anders dan liggen de buizen te veel aan de oppervlakte of kan dat wel. Als ik m3c zou doen kan dat geloof ik ook niet direct op de drainage. Dan moet er eerst grind of drainage zand op toch? Veel vragen veel suggesties, maar we komen er wel ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 06:38

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:00

Ziet er strak uit! :j

Ik heb even foto's gezocht van voor en na, straks even uploaden. Nu eerst zelf eten en snel naar 't werk. Het regent! Hard! Nog te donker om te zien of het heel nat is. Ik heb het niet gemist, die regen. :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:01

kvulden schreef:
karev schreef:

En is het een paddock of een rijbak of beiden.

Nu pp ( dus met track) 1e 3 jaar paddock in de winter en rijbak longeerbak

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:03

Nee ik heb het ook niet gemist de regen.. Word weer een uitdaging om met de aanhanger bij de mest bult te komen..man ik heb er een hekel aan dat natte gedoe

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:05

Gelukkig is het zo weer over en de rest van de week blijft het mooi hier. Morgen kans op een buitje maar dat stelt niet zoveel voor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:50

Grrrr... Dat urine opvangen dat word nog wat zeg, draai me 2 seconden om naar kleine om prascend te geven en Madam staat te plassen! Lijkt mij wel: van mij moet iedereen zich ook altijd omdraaien en een liedje zingen , als ik hoognodig moet...

Ik ga as vrijdag de rubber matten voor MiniMe haar stal halen, maar dat word heel wat meer knip en plak werk dan bij tinky zo te zien zeg! Alsof ze er voor gemaakt zijn lijkt het wel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:51

Zoals ik van diverse profs heb vernomen zou je toplaag ca 15 cm moeten zijn, bij aanschaf kan je uitgaan van 17cm vanwege het inklinken. Als je een laag van 50 cm neemt wordt het veel te zwaar en als dat stierenzand inderdaad drainage zand is gaat het een drama worden om in te rijden, dat is precies het probleem dat ik nu heb. Met een grove korrel krijg je geen stabiele bovenlaag en zakken ze er te ver in weg. Soort ikea ballenbak effect…
Maar wanneer je 15cm zand laag neemt moet je het inderdaad wel met een doek scheiden van de onderlaag (in mijn geval grof gebroken puin; zorgt voor een stevige ondergrond en draineert) zodat het niet door elkaar mengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:56

Ziet er strak uit Tinky!

kvulden, ik heb volgens mij stierenzand, maar hooguit 15 cm. Drainage ligt 40 cm diep, geen worteldoek en heb een super droge paddock. Om in te rijden is het inderdaad niks.... Het zand is veel te los. Ik zit op keileem en heb eerlijk gezegd geen idee wat de andere ondergronden betreft, maar als ik het zo lees, is de keuze, reuze (ingewikkeld :o )!

ohjajoh, daar zit je dan, ik zie het helemaal voor me. Hoop voor je dat het lukt op korte termijn.

Regen viel hier ook mee en de rest van de week lijkt het ook allemaal weer goed te komen. Wat wel effe grappig is, is mijn merrie. Normaal gesproken een "bitch troll from hell }> ", maar sinds gisteren MEGAHENGSTIG :j , zo hengstig is ze nog niet geweest sinds we hier zijn komen wonen. Ze knipoogt ;) letterlijk en figuurlijk naar alles wat beweegt. Staat de snollen met de Friese merrie van de buurvrouw en de mannen die nooit dichter dan een meter of 10 bij haar in de buurt mogen komen zijn helemaal "hot".

Ik verdenk Lompe Lolly van het serieus dekken van merrie :') , ze heeft wat strepen op haar zij in haar vacht en de Lompe Lolly heeft ineens een opvallend schone piem :P .

Vanmorgen stond ze te snollen met Pikkedonny (het ontsnapmonster), ze giert de hele buurt bij elkaar..... Van die diepe uithalen, lijkt wel een big _O- .
Ik vind het zo grappig om naar te kijken en erg fijn dat ze lekker "paard" kunnen zijn. Nog een paar dagen en dan moeten de mannen weer rennen voor hun leven := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:59

_O- en dat zie ik ook helemaal voor mij [***]...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:02

ohjajoh6 schreef:
_O- en dat zie ik ook helemaal voor mij [***]...

:') :') Ja het is echt heerlijk om naar te kijken. Ze loopt er helemaal "lastig" van. Een soort wijdbeens, met haar staart uiteraard een stukje omhoog/opzij.

De buurvrouw noemt haar al "De slet van de buurt" _/-\o_ .

Ik ben vandaag vrij en zou vanmiddag nog even gaan rijden, maar als ze zo lekker staan te flikflooien met elkaar laat ik haar gewoon maar staan........

Morgen of van de week maar weer rijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:12

Tinky, misschien heb ik het gemist maar vanwaar heb je de tegels en wat voor soort (dikte) is het?
Ziet er strak uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:19

Als die grote van mij zo hengstig is, ga ik er echt niet opzitten: die zolder snol, presteert het dan om midden op de weg ten overstaan van iedereen, wijdbeens stil te gaan staan, staart op zijn tuigs zo hoog en al rillend en kreunend, haar hengstenzooi er uit te persen...

Is dan nog een masochist ook, want normaliter krijg je echt vliegles, als je in haar ogen, te snel je zweep of sporen gebruikt, maar is ze hengstig kreunt ze alleen maar harder ervan. Ik ben echt niet zo moeilijk, maar dan schaam ik mij lachend als een boer met kiespijn toch echt dood hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:20

Oooooh echt?? Dat doet mijn schatje :o dan weer niet. Ik merk eigenlijk weinig of nooit iets van haar hengstigheid, maar nu is het extreem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:25

Die van ons zijn nooit zo erg hengstig eigenlijk. Het trekpaard merk je helemaal niets aan buiten het iets meer pissen om.
Maar misschien veranderd dat wel als ze eenmaal een echt man heeft gezien :D