Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:38

DubbelFun schreef:
Heerlijke rit dus ook.
Ik hóór de blaadjes gewoon in die foto :D

Ik was gisteren in een stukje beukenbos ter hoogte van De Bosrand. Ik vergat een foto te maken, maar die had dan ongeveer hetzelfde geklonken :) Kwam er ook achter dat dat pad niet geschikt is bij meer regen, ik was blij dat ik ernaast liep op dat stuk, anders waren we samen op de grond geëindigd, denk ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:44

Hilary schreef:
DubbelFun schreef:
Heerlijke rit dus ook.
Ik hóór de blaadjes gewoon in die foto :D

Ik was gisteren in een stukje beukenbos ter hoogte van De Bosrand. Ik vergat een foto te maken, maar die had dan ongeveer hetzelfde geklonken :) Kwam er ook achter dat dat pad niet geschikt is bij meer regen, ik was blij dat ik ernaast liep op dat stuk, anders waren we samen op de grond geëindigd, denk ik.

Ja, het ritselde heerlijk!

Hier zijn ook wel erg natte delen in t bos.
In t begin wilden ze niet verder, maar nu redden ze zich er gelukkig goed mee.

Ik moet zeggen dat al die verplichte bosritten bij gebrek aan bak, me een stuk stoerder gemaakt hebben en de paarden ook.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:46

Lekker joh, genieten dat dat zo kan!

Hier vandaag een paard volledig over de rooie. Ze kwamen jagen in het land naast ons. Niet zo spannend, niet eens een knal gehoord en ze waren weer weg, maar mijn ene merrie had weer kortsluiting in haar hoofd en dat blijft maar duren. Heb ze van ellende op stal gezet. Ze doet niks anders dan scannen, rennen en met haar hoofd slaan. Ze eet geen hap.

Weet iemand het wondermiddel? :roll:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 18:52

Dais_ schreef:
Lekker joh, genieten dat dat zo kan!

Hier vandaag een paard volledig over de rooie. Ze kwamen jagen in het land naast ons. Niet zo spannend, niet eens een knal gehoord en ze waren weer weg, maar mijn ene merrie had weer kortsluiting in haar hoofd en dat blijft maar duren. Heb ze van ellende op stal gezet. Ze doet niks anders dan scannen, rennen en met haar hoofd slaan. Ze eet geen hap.

Weet iemand het wondermiddel? :roll:

Wat vervelend Dais!
Hier kwamen ze de dag voor het jagen precies vermelden hoe laat ze voorbij zouden komen.
Dus had ze voor de tijd gereden en daarna op de paddock.

Maar, dat is bij jou niet gebeurd, vrees ik.

Is longeren een optie?
Even uit laten razen en geleidelijk aan oefeningen gaan doen, waardoor er weer rust in t koppie komt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:30

Nee, hier zijn de jagers niet zo meedenkend helaas. Ik kan ook niet echt zeggen dat het hun schuld was. Ze waren slechts dé trigger in dit geval. Maar de ene keer is dat een nieuwe koe die op de dijk loopt, en de andere keer is dat een motorclub die voorbij komt gereden bijvoorbeeld. Het kan vanalles zijn, als het maar iets is wat niet dagelijks voorkomt.

Bewegen werkt helaas averechts. Ze zou zichzelf dood lopen in alle paniek.
Oefeningen aan de hand wil ik zelf niet. In zo'n bui is ze echt niet fijn om mee te werken. Aangezien ze denkt dat ze ieder moment dood gaat slaat ze dus ook steeds op de vlucht en doet mij steeds zeer. Wat ik nu doe is haar opsluiten op stal, de deur dicht zodat ze niks meer kan zien buiten en wat eten geven op de grond (want, hoofd laag...maar ook niet teveel want ze roert alles door het vlas) en hopen dat het snel weer over gaat...

Ze heeft dit soort buien al sinds ik haar heb, nu 6 jaar. Ik vrees dat ik haar zo ga moeten verslijten :=, maar stiekem hoop ik nog steeds dat er iemand is met dé oplossing :)*

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:41

@dais: Waardeloos...
Wat heb je allemaal al geprobeerd ??

@hilary: het kan idd weel een glibberig worden met teveel blad. Maar ik ga tegenwoordig niet eens meer de hei op als het veel geregend heeft, want dan is de grond bij de hekken zó drekkig daar krijg ik Boon niet eens doorheen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:49

Sowieso ieder supplement dat er te koop is heb ik geprobeerd, ik heb geexperimenteerd met voer. Bloedonderzoeken laten doen, osteopaat, fysio, masseur, paranormale mevrouw om met haar te praten (geen succes :') ), nouja medisch in ieder geval alles uit kunnen sluiten. Haar gedrag is mede de reden dat we haar aan huis wilden hebben om zoveel mogelijk triggers op het eigen erf te kunnen weren (op pension had ik er gewoon weinig over te zeggen en kon ik er gewoon niks aan doen -O- ). Nu heeft ze feitelijk alleen nog maar last van triggers buiten het erf, maar ook daar kan ik helaas niks aan doen.

Ik ben 9 maanden met Indy in training geweest toen ik haar nog niet zo lang had en hier moest ik gewoon lessen, ook als ze zo'n bui had. Belangrijk is dat ik mezelf dan rustig kan houden, niet kwaad worden, haar kan begeleiden etc. maar dat vergt van mij ook zó veel. En helemaal eruit krijgen lukt nooit, maar dat ik erna minstens 1 blauwe plek, kneuzing of uitgerokken spier heb is wel een garantie weet ik inmiddels.

Afgelopen week heb ik een behoorlijk turbulente week gehad waardoor ik nu al kan zeggen dat ik niet rustig kan blijven of niet kwaad kan worden en dan eindigt het echt in 1 grote ruzie en daar heb ik geen zin in :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:00

Hmmm, ik heb wel eens met een merrie gewerkt die enorm kon hyperfocussen als ze van haar kudde gescheiden werd. Let wel: de kudde stond hemelsbreed 100 meter verderop en was gewoon in het zicht. Ze wilde niet weg van de groep en als dat toch gelukt was en je had haar in de longeerbak, ijsbeerde ze heen en weer langs het hek, tot zweet aan toe.

Ik ben haar los gaan werken, methode Emiel Voest, zeg maar. Ze wilde aan de kant van de kudde langzaam en aan de andere kant van de cirkel alleen maar heel hard. Toch was het bij haar de kunst om opdrachten te gaan geven; gas erop waar zij wou vertragen en druk eraf waar zij zelf wilde gas geven. Twee-drie-vier keer schakelen binnen een rondje. Eerst ging dan alles in galop, op een gegeven moment werd ze rustiger en werden het overgangen draf-galop-draf. Daarna kon alles in draf, dus tempowisselingen binnen de draf. Als ze daarvan kalmeerde, gingen we over op stap-draf-stap. Als ze dan normaal een rondje kon stappen, gingen we terug naar de kudde en stapte ik haar in het weiland op adem.
Het kostte meerdere sessies, maar ze begon steeds beter te begrijpen dat ze niet dood ging zonder kudde, dat de kudde niet dood ging zonder haar en dat meewerken veel leuker was.

Maar… je moet dit wel veilig kunnen doen. Ik had daar een fatsoenlijke longeerbak (hek voldoende hoog, prima bodem) en werk dus zonder lijn aan het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:19

@dais: heeft ze al eens een veulen gehad ??

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:27

Indy is gewoon écht bang, echt blinde paniek. Ik vind het heel moeilijk om mee om te gaan. Ik vind het ook moeilijk om haar zo te zien.

Ik weet niet of ze ooit een veulen heeft gehad :o . Geen geregistreerde in ieder geval.

Ik overweeg nog de TRT methode, maar ik heb een proefperiode gehad van hem en ik viel in slaap tijdens de video's.. maar het idee dat een paard leert dealen met zijn eigen spanning klinkt gewoon wel als de oplossing.

Als iemand graag naar knappe paarden kijkt; de spaanse paardenkeuring is live te kijken.
Het paard met de naam Seni is al geweest, dat was precies de mannelijke versie van mijn Indy <3

https://www.sicab.tv/canal/1/?fbclid=Iw ... GxogNJ5ECU

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:32

Dais_ schreef:
Sowieso ieder supplement dat er te koop is heb ik geprobeerd, ik heb geexperimenteerd met voer. Bloedonderzoeken laten doen, osteopaat, fysio, masseur, paranormale mevrouw om met haar te praten (geen succes :') ), nouja medisch in ieder geval alles uit kunnen sluiten. Haar gedrag is mede de reden dat we haar aan huis wilden hebben om zoveel mogelijk triggers op het eigen erf te kunnen weren (op pension had ik er gewoon weinig over te zeggen en kon ik er gewoon niks aan doen -O- ). Nu heeft ze feitelijk alleen nog maar last van triggers buiten het erf, maar ook daar kan ik helaas niks aan doen.

Ik ben 9 maanden met Indy in training geweest toen ik haar nog niet zo lang had en hier moest ik gewoon lessen, ook als ze zo'n bui had. Belangrijk is dat ik mezelf dan rustig kan houden, niet kwaad worden, haar kan begeleiden etc. maar dat vergt van mij ook zó veel. En helemaal eruit krijgen lukt nooit, maar dat ik erna minstens 1 blauwe plek, kneuzing of uitgerokken spier heb is wel een garantie weet ik inmiddels.

Afgelopen week heb ik een behoorlijk turbulente week gehad waardoor ik nu al kan zeggen dat ik niet rustig kan blijven of niet kwaad kan worden en dan eindigt het echt in 1 grote ruzie en daar heb ik geen zin in :o

Leg eens een paar keer een vinger in haar mondhoek, zodat ze gaat afkauwen.
Ook bij haar oren zitten veel zenuwen. Je kan de oren afstrijken of zachtjes aan trekken. Let op je eigen houding: ontspannen, maar niet nederig of klein en let op een goede ademhaling.

Maar, ik denk dat je met een goede gedragstherapeut verbetering kan krijgen.

Ik rij al van jongs af aan. Veel paarden in het verleden zadelmak gemaakt of hertraind, dus ik dacht dat ik t allemaal wel aardig wist.

Tot ik deze merrie kreeg. Stress, stress en nog eens stress. Piepende ademhaling van de stress. Over me heen walsen in paniek, trillen, afvallen, kreupel, aanvallen. Pfff deze ellende had ik niet eerder meegemaakt.

Ik heb er door de jaren heen verschillende gedragstrainers bij gehad.
Belangrijkste was dat ze leerde spanning af te laten vloeien en meer vertrouwen te krijgen in zichzelf en in mij.

Ja, eindeloos grondwerken (had ik helemaal niks mee), stapje voor stapje.

Het zal volgens mij altijd wel een aparte dame blijven, maar als ik zie hoe ze nu met de dingen omgaat en hoeveel rustiger en braver ze geworden is, dan weet ik wel dat alle inspanningen goed geholpen hebben.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:45

Wat versta je onder grondwerken?
En welke gedragstherapeuten heb je erbij gehad?

Uiteindelijk wil ik dat ze zichzelf kan redden. Als ze een trigger ervaart dat ze weet te dealen met die spanning en het af kan laten vloeien. Als ik op mijn werk zit moet ze zich ook kunnen redden, maar nu moet ik haar redden direct bij thuiskomst door haar af te sluiten van alle prikkels zodat ze weer tot rust kan komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:24

Simpel grondwerk, hoofd op commando leren zakken. Achterwaarts leren gaan op mijn lichaamshouding, opzij gaan op mijn lichaamshouding, afstand leren houden, in een roundpen zonder hulpmiddelen longeren puur op lichaamstaal.

Eigenlijk hele simpele zaken, maar voor een paard in paniek, waanzinnig ingewikkeld. En daarom stapje voor stapje.

In het begin was ik al blij als ze 1 minuut naast me kon halthouden aan een los touwtje. Want zonder hulp vloog ze alle kanten op en was halthouden al zo stressvol dat ze zichzelf helemaal leegpoepte.

Halster op/af maakte haar helemaal aan de kook. Dan flipte ze al. En begon ze een soort van te hyperventileren en zich leeg te poepen.
Op advies van de gedragstherapeut meerdere halsters gekocht en ze eindeloos over elkaar heen doen en weer af doen, net zo lang tot zij het gewoon ging vinden.
Vast zetten was levensgevaarlijk. Hangen en laten vallen.

Ik heb met plaatselijke gedragstherapeuten gewerkt (Achterhoek en omg Lunteren). Als je daar niet in de buurt zit, dan hebben de namen niet zoveel zin voor je :o

Oja en daarnaast heeft ze met regelmaat een osteopaat of masseur erbij gehad, want een gestresst paard, krijgt snrl harde spieren, maag- en darmproblemen etc.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:03

DubbelFun schreef:
Gelukkig maar :)

Boon heeft net een rondje met de buuf op haar rug gereden (ik op de fiets er naast). Buuf had al 13 jaar niet op een paard gezeten en zéker nooit op een westernzadel, maar na een 10 minuten stappen eenmaal op een zandpad ging ze zo in draf en zelfs in galop alsof ze niet anders gewend was :) Best knap eigenlijk, maar Boon gedroeg zich ook voorbeeldig.

Altijd fijn he als je paarden zo lief zijn voor beginners <3

@boemel: wij gaan ook nog op vakantie hoor! Maar moeten sowieso babysit regelen voor de paarden, dus of daar dan nog een andere hoop huisdieren bij zitten of niet... O:) heerlijke foto's van het bosritje!

@Dais: vervelend probleem zeg... hier geen tips helaas, allemaal relaxte karakters. Hormonen had je al laten onderzoeken he? Ze zeggen soms dat een 'moeilijke merrie' een veulen laten krijgen kan helpen... maar om nu alleen daarom te gaan fokken is ook weer zoiets. Mijn merrie werd er trouwens niet rustiger van, die werd echt venijnig met een veulen aan de voet.

Een vriendin heeft haar paarden in jachtgebied staan en als het jachtweekend is (dus echt met hoorns, honden, knallen,...) dan gaan die paarden op stal met muziek aan. Misschien is dat nog een optie?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:15

Hier jagen ze te pas en te onpas en communiceren doen ze sowieso al niet, dus dat is helaas geen optie.

En normaal geeft ze er echt niet zo om, maar dit keer is er iets getriggerd en dan is het kortsluiting in haar hoofd.

Ze heeft het bijvoorbeeld ook als er nieuwe koeien op de dijk staan een km verderop. Ook daar kan ze helemaal door van slag raken.

Gelukkig is ze weer gekalmeerd en staat ze nu gewoon lekker te eten in het zonnetje. Dan ben ik ook weer gerust :D. Het is gewoon echt een aparte en omdat ze zo al naar NL is gekomen denk ik dat er in Spanje al e.e.a. mee gebeurd is. Ze heeft ook flinke littekens op haar hals en benen en een halster aan of uit doen was in het begin al heel moeilijk.

Eigenlijk mag ik helemaal niet klagen. Van de 365 dagen per jaar heeft ze nu ongeveer 10 kortsluiting dagen gehad. Dat is echt minimaal vergeleken met voorgaande jaren.

Hormonaal is ze ook nagekeken. Ze heeft ook 6 maand op regumate gestaan. Toen was ze echt zo ontzettend braaf en stabiel! Maar toen deed ik dat omdat ze heel erg heftig hengstig was, heel lang ook, en zichzelf enorm in de weg zat daardoor.

Bij mij heeft ze iig ook nooit een veulen gehad.
1 seizoen heb ik geprobeerd haar drachtig te krijgen en dat is na 3 pogingen gelukt en binnen no time was ze het weer kwijt t.g.v. een heel weinig voorkomende ontsteking...

Wellicht probeer ik het komend voorjaar nog eens met allebei... als ik geld over heb ofzo :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:46

Buitenbak in de maak

Hoop beestjes als je ook de paarden aan huis hebt

Een gelukkig niet doorgezet koliek

Een paard die de weg kwijt raakt bij paniek

En een heel lief paard met een mooie foto.

Volgens mij was het wel de samenvatting.en anders sorry als ik iets vergeet.

Gisteren een app gekregen dat Guus een dik been had, bijrijder heeft gekoeld. Nu spijt dat ik gisteren niet toch ben gaan kijken. Kom vanmorgen aan, trek stal open en en als ik aan het been voel krijg ik hem bijna in mijn handen gedrukt. Er zitten twee wondjes op het been en is boven de hak dik en hak zelf ook. Gekoeld en maar de wei op gezet. Ze wilde niet de stal uit, maar als ze eenmaal loopt gaat het goed. Nu toch maar elke dag even kijken wat het doet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:16

Vriend heeft rugblessure, ik heb armblessure. Kan wel rijden hoor (zachte mondjes :o ), maar 2 paarden volledig doen is ff niet haalbaar.

Heb met pijn in mn hart een advertentie voor een bijrijdster gezet. 1x in de week maar, voor mn rustige merrie, maar ik vind het toch lastig :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:48

Het is idd moeilijk. Ik hoop dat je iemand vind waarmee het klikt met jou én met het paard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:08

Braaf van Boon dat ze zo met de buurvrouw op pad is geweest en knap dat ze ook nog in galop zijn geweest :)

Boemel, ziet er uit als een mooie herfstrit. Ik mis het rijden nu wel, de herfst is zo mooi in het bos.
Succes met het zoeken naar een passende bijrijder.

Dais, wat vervelend dat de merrie zo over de rooie is. Hoe gaat het nu?
Hier waren ze gisteren ook aan het jagen, maar ik merk niks aan Nick en Bliksem. Of de andere dieren.
Nick was toen ik hem net had ook een echte neuroot. Zou je nu niet meer zeggen. Heb heel veel aan de hand gedaan, grondwerk, schriktrainingen en ben rare objecten en de gevaren gaan opzoeken. Daar is hij zoveel sterker en zekerder van geworden.
Vanmiddag hebben de kinderen pietengym op zijn rug gedaan en ondertussen vloog de hond achter de kippen aan, die door de binnenbak scharrelden, hij keek er niet eens meer van op. :') Bleef in zijn rol als klimrek voor de pieten. :')

Joyce, succes met het dikke been, hopelijk snel weer weg.

David en Marloes hebben vandaag nog even pietengym gedaan, traditiegetrouw. :D
Nick gedroeg zich weer voorbeeldig en had ook wel zin om even wat te doen. Ookal was het maar op het blok staan, wat flemen en wat andere commando's. Hij was heel gehoorzaam.
Heb het idee dat ie het wel mist om wat te mogen doen. Hij is ook wel een beetje dik aan het worden. :=
Maar ja, ik ook. Ik houd echt liters vocht vast. Enkels? Wat zijn dat? _O- _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:11

Wat een leuke foto's weer !
Loop die kleine er wel eens onderdoor als hij zo op het blok staat ??
Straks kunnen jullie gewoon samen afvallen ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:14

Ja alles loopt er onderdoor als Nick zo op het blok staat. Bliksem doet dat op commando, David en Marloes kunnen er rustig onderdoor en de hond ook :D
edit. Bliksem staat daar te wachten op het commando. :Y)
edit2. Ik geef Bliksem ook wel eens het commando als Nick niet op het blok staat, maar gewoon. Dat is wel grappig, want dat past eigenlijk net niet, maar Bliksem drukt zich er gewoon onder door en Nick vindt het prima. :') :')
Laatst bijgewerkt door Chasey op 21-11-21 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Belker

Heerlijke foto’s Chassey.
Sterkte met de laatste loodjes.

Boemel wat balen van jullie lijven. Hopelijk vindt je een passende verzorgster.

Dais, balen dat de merrie zo extreem kan reageren. Het is een lastig iets was er maar een simpele oplossing voor.

Wij hebben vandaag een rondje Laag Soeren gedaan. Manlief op de ijsco en ik met Fiesta, was echt genieten.

boemel

Chasey... wat een geweldige foto's weer!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:46

Haha wat grappig Chasey dat Bliksem dan gewoon doorduwt. Leuk stel zo samen en weer toffe foto’s.

Lekker belker en alle anderen in het bos! Jaloers ;-) Hier rondje dorp en polder gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:48

Chasey wat leuk weer :)

Belker wat fijn!

Boemel balen dat jullie beide in de lappenmand zitten ;(
Hopelijk snel een fijne bijrijder.

Joyce hoe gaat het nu met Guus?

Dais wat vervelend en vooral sneu voor haar. Maar zo te horen heb je al veel gewonnen.

Hier net ook een fijne herfst wandeling gemaakt. Het was heerlijk. Afbeelding