[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:03

driebergen schreef:
Hoi,

Onlangs een huis gekocht met 0,5 HA land, zodat niet alleen ik met mijn gezin, maar ook mijn paard mag mee verhuizen *\o/* *\o/* *\o/*

Ik kom hier vast wat inspiratie op doen!

Welkom! :D

Ons nieuwe pad staat op google maps. :D Het slingerende pad is dus nieuw. En je ziet vaag het graspad dat in de zomer open staat zodat er een extra lus gelopen kan worden (vanaf de korte track bovenin naar de paddock achter de stal).

Afbeelding

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:01

Oh dat is vlot <3
Hier ook een nieuwe, maar op een zonnige dag, dus de ene helft valt volledig weg onder de schaduw van de bomen :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:23

Zo leuk om te zien weer hoe alles veranderd. Het ziet er tótaal anders uit dan toen we hier 5 jaar geleden kwamen wonen. En het blijft veranderen. Deze winter gaan we langs het nieuwe slingerpad van alles aanplanten. Hopelijk zie je dan over 5 jaar allemaal struiken en bomen langs het pad staan. Heeft het wild mooi een veilige manier om ons weiland over te steken. Ook bij het maaien kunnen ze dan het struikgewas in vluchten. Dat vind ik altijd zo oliebol om te zien, allemaal beestjes die paniekig rondhollen... Ik ben te weekhartig soms... -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:25

Dat ken ik. Zeker als ze van buiten naar binnen maaien. Dan weten ze helemaal niet waar ze heen moeten. :(:)

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:33

Ir111 schreef:
Welkom! :D

Ons nieuwe pad staat op google maps. :D Het slingerende pad is dus nieuw. En je ziet vaag het graspad dat in de zomer open staat zodat er een extra lus gelopen kan worden (vanaf de korte track bovenin naar de paddock achter de stal).

[ Afbeelding ]

Ik zie het, hier ook. Zo leuk!! Weet ook welke week de foto’s gemaakt zijn, want er was bezoek toen die op de foto staat haha..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:56

Cool, Ir111!

jammer dat je de paardjes niet ziet :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:45

Pfoe, de winter is toch wel hard.

Wij zitten nu op ons eigen stukje, alles super praktisch ingericht, 2 groepen, elk een schuilstal van 3*6, verharding in mudcontrol ervoor, stuk zandpaddock en tracks.
Kippetjes, cavia's, ...
de zandpaddock van de trekpaarden is 18*19, rijpaarden 18*14 ofzo.
We hebben een tractortje aangeschapt, met sleep, bakje, etc, allemaal super fijn!

Echter kan ik de komende drie maanden geen mest meer wegbrengen, dus moeten we het zelf even bijhouden tot we het kunnen wegbrengen => door de tracks in een stuk weide dus modder.

En de stallen staan noodgedwongen op het laagste punt van het land, en helaas zijn de paddocks niet droog. Er zal volgend jaar zand moeten opgevoerd worden, mss moeten we nog wat extra drainage steken, maargoed. ZE zakken nu niet weg, het is geen modder, maar het is niet droog, de mest wordt opengelopen en opengeregend, het zand wordt vies en het is gewoon keizwaar om dat er telkens uit te halen van 4 paarden (en de trekpaarden tellen dubbel ... ik heb 5-6 kruiwagens pure mest per dag.

Ma-woe-don ga ik enkel gaan voeren en mest de verhardingen uit, de andere dagen mest ik alles, maar vandaag ook, om 11.30 thuis vertrokken (5 minuten rijden). De mest vanuit de kruiwagens gisteren gekipt, beetje extra bijgedaan, naar achteraan het land gereden, de rest uit gemest/ Een rijtje klinkers uitgehaald omdat we constant water onder de stallen hebben, weggepompt met de dompelpomp. Oud hooi uit de rijpaardstal gehaald (bezig met een nieuw systeem van hooi, maar ze hebben mijn bakken gemold dus nu knoeien ze nogal), gevoerd, kippen gedaan , ...

Maar alles is nat, is drie keer zwaarder en lastiger van het zand die blijft plakken, en ik heb al weken geen tijd gehad om iets te doen met een paard.

Zou ik een onmens zijn als ik ze gewoon 24/7 opsluit op de stal (3*6) en verharding (9*7 trekpaarden, 6*7 rijpaarden) en ze enkel op de paddocks en tracks laat als ik er ben?

Het zou het uitmesten tig keer simpeler en sneller maken. Op de camera's zie ik ze vooral rond de ruiven hangen en ze hebben beide 2 chilplekken waar ze staan te soezen in de gewone paddock, op de tracks komen ze enkel als het hooi eens helemaal op is en ze volgens hun verhongeren :+ , de rest van de paddock gebruiken ze als toilet ...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:08

Ik heb iets van 170m2 verhard in 1 stuk (stuk beton in de schuilstal en 150m2 mudcontrol). Daar staan 4 paarden op en ik vind het wel ruim maar zou ze er niet durven ´opsluiten´. Groepjes van 2 zou ik denk ik wel aandurven. Ik zou het gewoon proberen. Het moet ook haalbaar en leefbaar blijven voor jou natuurlijk.

Edit; je kan ze natuurlijk ook een paar dagen in de week enkel op de verharding houden toch. Bijvoorbeeld als het een dag droog blijft toch op de track laten als jij je daardoor minder ´schuldig´ voelt

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:32

Staan de ruiven op verhardingen? Hier helpt het om op de natte dagen alleen op verhardingen te voeren, dan ligt meeste mest daar ook. Ben er wel achter dat ik gewoon nog meer verharding wil, alle voerplekken op bestrating of rubber volgend jaar, wat scheelt dat een werk!

Ze op sluiten wil ik niet , dat is niet mijn idee van 24/7 buiten, juist bewegen met dit weer.
Wat ga je met je paddock doen? Als net nog gekeerd moet zou je deel kunnen laten liggen , dat is dan nu bende maar altijd beter dan zo weinig ruimte, maar dat is mijn mening

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:56

de paddock van de kleintjes kunnen we met tijd (centen) wel nog uitbreiden met extra mudcontrol.

Idealiter zou ik volgend jaar G4 paddockplaten leggen over het ganse stuk paddock, en daar nog een laag zand op, dan hoogt die nog wat op en dus hopelijk droger (al dan niet met nog extra drainage in de huidige zandlaag) en zakken ze ook niet meer weg, maar dat is een investerig van +-8000 euro (de ene paddock is 18*19, hier rij ik ook in als die rijdbaar is, de andere is 18*14 ofzo).

De kleintjes eten in de stal, de grote eten op de verharding uit een weideruif inderdaad. De verhardingen zijn ideaal om uit te mesten, wel zand, maar afschraapbaar zeg maar.

De paddocks zelf zijn nog niet ingeklonken en de paarden maken nog redelijk diepe hoefafdrukken, en gaan daar dan uiteraard in gaan mesten ... _-:(

Ik wil ze ook liever niet opsluiten, maar de mest laten liggen is geen optie, wordt het direct een bende en is het zand helemaal kapot tegen volgend jaar, en het moet wel nog wat doenbaar zijn.

Ik kijk het even aan, maar denk wel om te kijken voor faciliteiten dat ik het kan afsluiten denk ik, al is het dan inderdaad de natste dagen afsluiten, als we er zijn kunnen ze uiteraard gaan spelen, en op droge dagen is het ook zeker geen issue, dan mest het supermakkelijk uit. Het is enkel nu op die lange natte papdagen dat het balen is ...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:29

Kan je die mulle paddock niet laten aanrollen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:42

totnutoe sleepte ik hem altijd met het bakje van de tractor.

Echter is onze baksleep binnen, en de leverancier heeft die gedemonstreerd, de baksleep heeft iets grovere pinnen, dunnere en dan een dikke rubberen flap. Volgens mij heeft die met de pinnen dus de bodem weer opengewerkt ipv verder aangedrukt, waardoor die nu wel mulller en zompiger ligt of ervoor.
Helaas is het de dag erop beginnen regenen, dus daar kan ik nu weinig aan doen, vandaag wel even met het bakje terug aangedrukt, maar het water ligt er teveel in. Hij is algemeen ook simpelweg te nat eigenlijk.

Ik hoop op straks weer wat dagen droog, zodat ik het met het bakje kan slepen en aandrukken en dan met de rubber sleep zonder pinnen kan effen trekken.

Volgend jaar moet er sowieso een laag extra bij...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:06

Ik zou ze niet permanent gaan opsluiten op zo'n klein stukje. Ik zou in ieder geval gaan voeren op de plekken waar je ze wilt hebben en niet op andere plekken.

Ik snap niet wat je mest wegbrengen te maken heeft met meer werk? Of leg je het nu aan de andere kant van je land neer ofzo? Zo ja, kun je dan niet een tijdelijke mesthoop op handige afstand maken, evt met tapijt eronder om te voorkomen dat het je bodem sloopt?

Verder is het misschien wel een idee om s avonds de paarden op een kleiner stuk te zetten. Dat afsluiten met een draadje en dan met een timer na een x-aantal uur toegang tot het hele stuk geven? Scheelt al weer een tijdje mesten op het natte stuk? Wij gebruiken de feed X timer (icm met een goedkope rolpoort) nu 3 maanden en zijn er heel tevreden over.

Eerste jaar is gewoon zoeken hoe het moet. Volgend jaar wordt het vast beter!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:54

Voorheen kipte ik de mest in de aanhanger op de oprit. Nu heb ik idd een mesthoop op het land en verspreid ik een deel helemaal aan de andere kant op een stuk land die nog moet gezaaid worden. Gezien ik daarvoor door modder heen moet is dat wel wat meer gedoe (en ik moet ng een oplossing bedenken zodat we het niet helemaal in prut gaan rijden…)
Maar het meeste werk zit hem wel in de mest uit de putjes nat zand te peuteren :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:21

Lastig. Ik zou dan misschien kiezen voor de nacht op de verharding en paddock en dan inderdaad met een timer de boel open doen zodat ze overdag meer ruimte hebben. En alleen voeren op plekken waar je makkelijker kunt uitmesten. Ik voer met dit weer ook vooral in de stal en maar op 2 plekken buiten die makkelijk bereikbaar zijn. Die mest ik uit en de rest komt dan wel als het weer droger is. Scheelt wel dat ik maar een half droge dag nodig heb voor ik er weer doorheen kan. Het zakt snel de grond in.

Ik doe even een dansje *\o/*
Mijn merrie heeft nu 3 dagen de deken op. Ook ‘s nachts. En gaat super goed. Geen gejaag meer. Heel fijn dat dat zo net voor dat slechte weer gelukt is. Gister was echt koud :brr:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat ie zo leuk is <3
Afbeelding

En de zaaimengsels gaan bijna in de verkoop :+:
De voorraad is klaar voor nu. De site is klaar. Ik word er blij van :j
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:29

Zodra het enigszins droog is is het inderdaad beter te doen, op de verhardingen is het natuurlijk het gemakkelijkste!

Ik ben heel erg blij met mijn nieuwe hooinetten! Ik heb ze zelf gemaakt, idee is dat ze vulbaar zijn voor 3-4 dagen en dat de onderkant in de hoekbakken hangt, helaas heb ik een van de hoekbakken zelf gemold door erop te gaan staan (we hadden haakjes iets teveel naar de rand gemaakt waardoor de plank niet meer mooi pastte ...) en de andere kant hebben de paarden gemold, dus dit weekend maar even nieuwe bakken maken. Nu schudden ze teveel aan het net en hebben ze veel te veel verlies. Toen de ene bak nog goed was viel het verlies in de bak en eten ze het alsnog.

Met bak:
Afbeelding
Zonder bak:
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:39

Oh dat is handig vullen!
Heb jij nu een stal van steenschotten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:17

klopt! In bouwpakket besteld, maar volgens eigen ontwerp, en zelf gebouwd. Alleen was de dakconstructie door hun uitgetekend wel bagger dus die hebben we zelf aangepast

Afbeelding

Dit is de constructie, twee open stallen, de middengang heeft aan beide kanten twee openslaande deuren. Er zitten ook doorgangen van de middengang naar de stallen maar in de praktijk gebruiken we die niet vaak, wel handig omin de zomer door te luchten bijvoorbeeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:15

Handig! En ziet er goed uit ook. Waar maak je ze aan vast en hoe zorg je dat het stevig blijft staan?

De zaaimengsels zijn online, met een leuke earlybird korting. Voor de liefhebbers.

Mijn auto is afgekeurd -O-
Nu moet ik op de fiets :+
Ik haat fietsen :x :')
Afbeelding

Noura heeft inmiddels alweer een tijdje een deken op. Net op tijd gelukt voor het slechte weer. Jim is helemaal bijgetrokken, die jaagt niet meer. En Noura draagt 'm alsof ze nooit anders heeft gedaan <3
De mannen gaan ook goed. Hebben geen deken nodig. Zijn enorm harig. En vies :+
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:17

Er zitten RVS H en T profielen bij, die gaan in de grond, platen ertegen of erin bouten. Dak erop, doordat alles aan elkaar hangt loopt het niet weg. Wij hebben er steenpuin, stabiel en dan klinkers en rubber matten in en rond gelegd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:40

Daihyo schreef:
Mijn auto is afgekeurd -O-
Nu moet ik op de fiets :+
Ik haat fietsen :x :')
[ Afbeelding ]

Vreselijk! Ik hou ook echt zó niet van fietsen... :7

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:09

Nee Daihyo wat balen. Nog te repareren of wordt het zoeken naar een andere auto?
Fietsen is idd niet leuk. Sterkte.

Ik ben wel jaloers op je hooibal aan klimrek. Daar ga ikkomend jaar ook eens naar kujken, blijft te leuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:19

Ja was wel te repareren. A 3000 euro. Dat vond ik voor een auto van 18 jaar oud wel wat te gortig. Teveel roest ook al. Dus die is via wijkopenautos.nl verkocht.
Komende weken gaan we kijken voor een ander. Een klein bestelbusje. Want we hebben net een auto in de lease die 2100kg mag trekken. Dus ik mag een wet kleiner exemplaar. Wel grijs kenteken met laadbakje. Voor baaltjes hooi en andere paardenzooi :+

Die bal is echt supermakkelijk. Dit zijn 3 steigerbuizen. 2 van 2 meter, elk een meter de grond in. En 1 van 1,5 meter dwars er op met 2 hoekverbindingen. Hufterproof :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:22

Super, ga ik eens naar kijken. Even bedenken waar ik hem wil.

Nee dat is de auto niet meer waard, helaas. Er komen nu best wel wat grijs kentekens beschikbaar. Wij gaan nu hard sparen om van de zomer de GLK te vervangen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:32

Belker schreef:
Nee Daihyo wat balen. Nog te repareren of wordt het zoeken naar een andere auto?
Fietsen is idd niet leuk. Sterkte.

Ik ben wel jaloers op je hooibal aan klimrek. Daar ga ikkomend jaar ook eens naar kujken, blijft te leuk.

Kan ook simpeler. Ik heb er 1 zo met steigerbuis maar ook 1 tussen 2 houten palenm daarin 2 metalen Oogjes vastgeschroefd en met karabijn haken een ijzerenketting erdoorheen