Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:11

Pfff ja, met die warmte valt er weinig te klussen... Herkenbaar. "Gelukkig" heb ik deze week nog geen vakantie maar volgende week. Lijkt voor nu ook prima weer te worden maar iets minder heet, dus dan kunnen we hopelijk wat meer doen. Het maken van een sproeiinstallatie rondom de rijbak op de planning :D Maandagavond al het eerste stuk uitgegraven, wel erg warm zeg.. Pfff...

Wij hebben ook veel van Voss... Prima spul :)

Oh en ik ruik de paarden iets meer, maar vooral de mesthoop. Die ligt wel 40m van het huis, daar ruik ik hem ook niet maar zodra ik een paar meter in die richting loop dan komt er toch wel een luchtje voorbij. Maar goed, ik stoor mij er niet aan en zo lang het niet wekelijks is maar een paar keer per jaar vind ik dat niet erg.

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:17

Dank jullie wel. Ben benieuwd........Maar er waren echt veel belangstellende, dus tja.

Aan de andere kant, echt spannend. Kan nu opeens snel gaan :)

Lynn, de paarden zelf of de mest inderdaad??

Ik vind onze mestcontainer bij warm weer ook meer ruiken. Niet storend, maar weet wel dat ik nooit zo een ding wil.

En de mest zelf van onze paarden ruikt natuurlijk naar roosjes <3

Ik laat toch de honden even uit op het bos paadje. Vind de hele dag niet uit echt te lang om niet te kunnen plassen.
Binnen airco aan. Dat moet echt, omdat we onder het dak zitten en het bloed heet wordt. Maar de klap als je buiten komt is wel een groot verschil steeds.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:40

geen zweet, denk meer de mest en urine, normaal ruik ik dat minder maar nu met dit hete weer meer. op mijn vorige plek ook trouwens Gaat om de paddock trouwens

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:43

superpony schreef:
Dank jullie wel. Ben benieuwd........Maar er waren echt veel belangstellende, dus tja.

Aan de andere kant, echt spannend. Kan nu opeens snel gaan :)

Lynn, de paarden zelf of de mest inderdaad??

I.

Hier ook, 14 kijkers op 1 dag maar niet allemaal een bod gedaan
Doe het bod waar jij je goed bij voelt, niet te laag, maar wel wat acceptabel is in de huidige markt. Als je het echt graag wil hebben moet je soms meer bieden dan je gehoopt had , maar dan heb je wel wat je zoekt ( aangezien het meeste wat e nu bekeken hebt al afviel)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:50

Ik duim voor jullie superpony! Heel veel succes. Zou toch geweldig zijn, je paardjes aan huis..

Doen jullie nog wat bijzonders "tegen" de warmte? Ik heb elektrolytenslobber gekocht, ze vinden het in elk geval lekker.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:52

Hier ook wat elektrolyten door het eten ja :j

En wat jij omschrijft hebben wij ook gedaan LN. We hebben ongetwijfeld teveel betaald, moesten ook blind tegen elkaar opbieden, maar we hebben het huis nu wel.. :+: en de 'biedingsoorlog' ben ik allang vergeten :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:56

Lynn, de makelaar was vrij eerlijk vond ik. Eerste kijkdag veel belangstelling, maar handjevol biedingen binnen.
2e kijkdag was ik er en ook veel belangstelling. Vandaag sluit inschrijving, dus kan nog zijn opgelopen qua aantal biedingen.
Huis heeft ook veel voordelen voor veel mensen. Heel leuk plekje, ruimte en gunstige prijs.

De makelaar zou afraden om een TE hoog bod te accepteren, aangezien hij dan vaak tegen financieringsproblemen aanloopt, omdat de taxatie lager uitvalt etc.

Mensen uit de buurt die ik heb gesproken, vonden het al aan de prijs en de makelaar liet ook wel merken het al aardig duur te vinden.

Ik heb gisteravond een bod ingestuurd en denk niet dat het de hoogste is, maar ook absoluut niet de laagste. Voorwaarden gaan meetellen en zijn we vrij flexibel.

Alleen als iemand cash kan afrekenen, wat ik nu ook al paar keer heb gehoord, dan trekken we sowieso aan het kortste end.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:12

Cash een huis afrekenen, jezus :=

Hier niets bijzonders behalve een modderbadje gemaakt (per ongeluk := ) dus ze kunnen lekker de voetjes en lijf wat koelen.

Ik denk serieus wel dat ik morgen vrij neem, ik heb zelf gruwelijk hoofdpijn en pijn in mijn been (7 jaar geleden mijn heup gebroken gehad).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:24

Superpony, wanneer hoor je meer?

Robijntjah, vrij nemen met dit weer, en binnen blijven is echt geen straf.
Op het werk hou ik het ook niet uit, ik werk vandaag thuis. Op het werk hebben ze de airco op standje 80 in een grote ruimte, en ik zit er recht onder... Echt niet gezond en ik heb altijd enorm hoofdpijn als ik met zulk weer daar ga zitten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:28

Spannend superpony!!

Hier merk ik dat de paarden zich rot likken aan de himalaya zoutsteen.
Ik zorg dat ze schaduw en vers water hebben maar verder doe ik niet zoveel.
Een sproeier of ventilator vinden ze alleen maar eng dus dat schiet niets op :\

Vanmorgen flink in de tuin geklust. Was heet maar nog net te doen tot een uur of 11.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:33

Hier staan de paarden gewoon in de volle zon in de paddock :roll:
Hebben een prachtige notenboom om onder te staan en een behoorlijk koele schuilstal maar mijn zonnepaardje staat lieven in de volle zon.
Ik zit binnen bij een ventilator _O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:36

Hier ook een zoutsteen en net de waterbak ververst.
Ze staan al uren bij elkaar onder de boom.
Af en toe lopen ze naar de wei, nemen een hapje en dan snel weer in de schaduw.
Ligt ook een baal hooi in de bak in se schaduw maar die motten ze niet blijkbaar haha.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:38

Niet verwacht maar hier staan de paarden al de hele dag in de schuilstal. Toch wel heel fijn dat die af is. Voorheen stonden ze ook in de zon, terwijl we op diverse plekken rond de wei flinke plekken met schaduw hebben. Ik zet ze nu wel 's nachts op het gras (nou ja, is bijna meer hooi :P ). Volgens mij vinden ze dat wel fijn. Ze drinken hier wel extreem veel. Hebben vandaag met 4 paarden al 150 liter op...

Ik heb wel een ander dilemma. Ik ga dit weekend op trainingskamp (voornamelijk grondwerk, niet onder het zadel), van vrijdag t/m zondag. Net bericht gekregen dat ze vrijdag extra vroeg willen beginnen, om 7.00. Op zich heel goed bedacht, maar zie ik het uberhaupt zitten om mijn paarden te vervoeren met dit weer (hoewel dan dus wel 's ochtends, als het nog enigszins "koel" is)? Ik weet van vorig jaar dat er geen stromend drinkwater in de buurt is dus toen was het sowieso heel veel emmers slepen. Daarnaast kleine paddockjes vol in de zon. Het praktijkprogramma zou vrijdag dan tot 11.30 duren, maar daarna staan ze alsnog buiten. Ik heb flinke tinkers, niet echt gemaakt voor dit weer en ook niet in super goede conditie. Twijfel twijfel, of ik mijn paarden niet gewoon zaterdag pas meeneem... Eigenlijk wel "jammer" dat ze niet voor het welzijn van de paarden kiezen en de vrijdag helemaal aflassen. Maar dat misschien mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:00

Hier hebben ze de schuilstal voor schaduw en naast de schuilstal nog een paar boompjes/struiken waar ze lekker in de schaduw kunnen staan. Net de hooinetten in de schuilstal bijgevuld, water weer ververst en de paarden even lekker afgespoten. Dus ze kunnen er weer even tegen. :) Hier drinken ze ook veel, bijna 2 speciekuipen per dag.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:02

Hier ligt het klussen ook even stil. Alleen uitmesten vind ik echt wel even genoeg voor nu. Paarden staan al bijna de hele dag in de schuilstal haha. Moet zeggen dat het daar ook best koel is dankzij het nieuwe geisoleerde dak *\o/*

SSDesign, fijn hoor, een sproeiinstallatie! Als er dan wel weer een hittegolf komt heb je je eigen waterpark :d
En lastig met dat soort trainingsdingen. Maar zou dan gewoon je gevoel volgen.

Hier een mix van Gallagher, VOSS en Koltec haha.

Superpony, succes! Blijft toch spannend! Flexibel in je voorwaarden scheelt een boel. Wij hebben toen met de verkoop van ons oude huis ook gekozen voor een wat lager bod wat meer zekerheid bood.

Robijntjah, dat klinkt niet als een beste dag en morgen wordt het nog warmer. Lijkt me een goed plan om vrij te nemen dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:22

In ons ´huis´ is het ook niet echt grappig op het moment (officierswoning van helemaal hout _O- ), denk dat het daar nu zo´n 35 graden is.
Dus ik ga lekker chillen met mijn billen in het opblaaszwembad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:25

SSdesign, lastig. Ik zou qua vervoer heel vroeg rijden, misschien nog in het donker. Maar na zo een intensieve clinic de paarden in de volle zon vind ik geen goed plan. Ze zouden met dit weer echt dan het water moeten regelen en bijv iets als schaduwdoeken.

Robijntjah, ja, nu al meerdere keren gehoord en meegemaakt met bieden dat mensen van een heel duur huis in de stad naar buiten trekken en dat zo kunnen betalen. Of dat ouders spaargeld investeren, omdat rente van de bank niks oplevert.

Wij hebben wel wat eigen geld, maar meeste zit nog in huidige huis en hebben we ook nodig voor flinke verbouwing. Maar we konden echt niet verkopen voor we iets anders hebben, dus toch afhankelijk van de financiering.
Gelukkig veel zekerheid gekregen van de banken, maar toch.......

We hebben in huis een mobiele airco en verder alles dicht. Dat scheelt enorm, maar naar buiten toe wel een overgang.
Hondjes snappen ook niet dat ze niet mee mogen. Die voelen alleen de airco.

Ik heb het gister nog op fb geplaatst. We hebben open stallen en zeker 70% van de paddock en het pad heeft schaduw. Onder 1 boom is het ook echt lekker. Maar toch lag de shet op heetste plekje van de paddock in de zon te pitten.......

Heb de hooibak in het midden steeds leeg gelaten. Mijn man heeft daar gisteravond een beetje in gedaan en daar stonden ze net ook nog in de volle zon te vreten......
Andere bak heb ik weken geleden al onder de grote boom gezet. En de andere bak helemaal in de schaduw.

Er ligt geen mest in de stallen, maar ik check ze wel even en het viel me op dat er wel veel vliegen zitten. Het was echt een luid gebrom. Net als waar het gereedschap staat en we weinig komen, brommen ze ook, dus zitten er ook veel.

Misschien toch vliegenvangers ophangen? Veerust spuiten vind ik zo goor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:53

Hier ook heeeel veel vliegen in de stal.
De paarden staan er niet dus ik vermoed dat de vliegen er puur voor de hitte in de stal zitten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:58

Ik heb gisteravond gemest en vanmorgen. Vannacht hebben ze 7 kg hooi op en verder op de wei gestaan. Vanmorgen kregen ze een nieuw strookje gras en dat vinden ze dan toch ook wel heel aantrekkelijk. Dus tussen 8 en 9 hebben ze op de wei gestaan, daarna een half uurtje uitbuiken in de schaduw langs de bosrand en toen riep ik ze voor een bakje voer. Dat eten ze dan bij de schuilstallen, waar ik 25 kg hooi had opgehangen, dus dat zal einde van de dag wel op zijn. Maar dan kunnen ze vanavond mooi de wei weer op. Ze staan nu dus van 21u tot 9u op de wei en van 9u tot 21u bij de schuilstallen.

SSDesign, ik zou vrijdag ergens heen gaan met mijn pony, wel midden op de dag, maar binnen. Heb de afspraak verplaatst en dat vonden ze ook heel logisch. Als het geen spoed is, vervoer ik ze nu niet.
Jaren geleden een marathon in het dorp bij de camping: starttijd 4 uur in de ochtend, zodat iedereen om 11u klaar was en daarna weg kon. Boeren van de aangrenzende weilanden hadden hun hekken opengezet, zodat er zoveel mogelijk schaduw gebruikt kon worden en mensen verplaatsten ook hun trailers gedurende de dag. Andere boer heeft z’n slanghaspels ter beschikking gesteld zodat er op veel plekken voldoende water was. Die dag was ‘maar’ 32 graden voorspeld...

Bij ons nu ook veel vliegen trouwens. Vallen hangen weer lekker te stinken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:59

ClaudiaHS schreef:
Hier ook heeeel veel vliegen in de stal.
De paarden staan er niet dus ik vermoed dat de vliegen er puur voor de hitte in de stal zitten

Lang leve de notenboom die voor de stal staat. Het is niet vliegvrij maar scheelt echt een hele hoop :j

In de tuin vliegenpotjes, moeten eigenlijk weer geleegd -O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:00

Wat voor notenboom is dat, Azmay?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:41

Hilary schreef:
Wat voor notenboom is dat, Azmay?

Walnoot, mooi grote. De takken spannen 10+ meter en beginnen op 2,5 hoogte ofzo dus echt een fijne boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:44

Hier ook een walnoten boom, alsnog veeeeeel vliegen :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:46

Robijntjah schreef:
Hier ook een walnoten boom, alsnog veeeeeel vliegen :+

Ik vind het ook veel, tot ik op de wei kom en levend opgegeten word.
Scheelt echt een factor 10 hier in de paddock bij de boom of in de open wei :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:57

Wat voor vliegenpotjes??

Ik vind het vooral vervelend dat ze in de stal zitten en de paarden misschien daarom er niet in gaan. Stallen zijn vrij oke qua warmte.

Maar onder de boom is echt altijd lekker, dus ook prima. En die is groot zat om samen onder te staan.

Waar ons gereedschap staat brommen ze ook ongelooflijk als ik een mestvork pak. Het lijkt er dus op dat ze gaan zitten waar wij of de paarden weinig komen??

Buiten ook vliegen, maar ze hebben een hekel aan de kappen. Mn merrie is er wel oke mee, dus die heeft hem wel om, maar mn ruin doet hem af en mn andere ruin krijgt echt van alles plekjes. De shet vind het ook niks en die heeft mega maantop, dus maar even zo.

Smeer rond de ogen met uierzalf, dat scheelt ietsjes voor de vliegen die in de ogen willen.

Pfff, ze hebben het huis onder bod gezet, maar wij zijn niet gebeld.........Ik denk dus dat het niks wordt, of ze hebben dat meteen gedaan vanwege de enorme belangstelling.