Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:15

Met een slijptol? Of een drempel aan de buitenkant aanleggen zodat je erover kan rijden?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:38

Denk ook met een slijptol oid.

Eindelijk voor Puck een passend vliegendekentje *\o/*
Staat zo schattig haha.
Even kijken of ik er zelf een hals bij kan maken van een oude deken.

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:46

Ik zou inderdaad een drempel maken om de bak in te rijden!

Maar ook, als ik voor 10k zand in mn bak had liggen zou ik er voor geen goud paarden in los zetten... dan is je bak echt heel snel naar zn grootje :oo

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:13

ClaudiaHS schreef:
Denk ook met een slijptol oid.

Eindelijk voor Puck een passend vliegendekentje *\o/*
Staat zo schattig haha.
Even kijken of ik er zelf een hals bij kan maken van een oude deken.

[ [url=m/jREjzg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super schattig!

Ik zou ook een drempel oid maken. Lijkt me handiger dan iets uitslijpen, ook zo zonde..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:54

10.000 aad zand, pfff wat een bak geld. Letterlijk. :')

Claudia, wat een leuke deken, fijn dat ie past.

Isley, Ja dat geef echt een goed gevoel he? Echt heel leuk! En die paarden zijn inderdaad zo vriendelijk met kindjes. Leuke foto's!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:38

Karin_deB schreef:
Even egopostje, lees straks bij.
Mn bak is gefreesd *\o/*
Ik heb helaas geen duidelijke voor foto, alleen na.
Ik spreek nog niet zo goed boers dus had de tijd dat hij zou komen niet goed begrepen :7

Hier een vage voor. Bak was al 2 jaar niet gebruikt en helemaal dichtgeslagen met onkruid.
[ [url=m/Q50dYB.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu zo:

[ [url=m/lThRjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi Karin! Heb je het onkruid eerst dood laten spuiten of gewoon meteen laten frezen? En hoe diep is er gefreesd, weet je dat? Ik ben met precies hetzelfde bezig namelijk, onze 'bak' die 2 jaar geleden is aangelegd komt weer wat gras omhoog (is gewoon zand zo op de klei, maar vooruit :+) en omdat de paarden er in lopen is hij uiteraard flink ingeklonken. Onze hooiboer die tevens akkerbouwer is kan 'm frezen, maar ik twijfel of ik eerst nog ga spuiten of dat alles toch wel dood gaat doordat de wortels kapot gefreesd worden, iemand ideeën/ervaring?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:44

Onkruid komt zo weer terug als je niet spuit...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:47

Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op die mooie bakken. Lijkt me echt zo fijn om het rijden weer op te kunnen pakken en weer dressuurmatig aan de slag te gaan :j
Helaas zit een bak er hier echt niet in. Wie weet ooit.....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:52

Lizy, wij hebben gewoon op een vlak stuk de sleep eroverheen gehaald totdat het mooi los was... is wel een tijdelijke bak maar rijd er nu al bijna anderhalf jaar in, op ZZ niveau dus gaat prima!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:53

Helaas hebben wij geen vlak stuk.
En wat enigszins vlak is, is erg nat :=

Denk dat jullie ook zandgrond hebben waar wij graniet met daarover klei hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:55

Kan het altijd iets vlakker maken met de tractor? Is het in de zomer ook nat?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:58

Alleen tijdens grote droogte niet. Maar dan is het weer zo hard als het graniet eronder.
Het land is er hier gewoon niet geschikt voor zonder de nodige maatregelen te treffen. En naast dat dat financieel er gewoon even niet inzit willen we daar sowieso niet in investeren voor een huis waarvan we niet weten hoe lang we er nog wonen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:06

Wat een lieve kinderpaardjes zo!

Wauw de bak ziet er goed uit!

Doe altijd veel moeite om de weitjes goed te onderhouden en er mooi gras op te krijgen.
Kan daar dan echt van genieten als ze erin kunnen.

Mooi passende vliegendeken.

Vandaag met de bosmaaier aan de slag. Komende dagen als taak.
Schriklint overal vrij maaien.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:42

Zo, net weer even tien pagina's bijgelezen... wat gaan jullie hard!

Ik zag een superschattige Idefix voorbij komen een prachtige foto's van over de plas. En die mooie rijbakken: jaloers!!!

Vandaag is het vliegendeken dat ik besteld had, aangekomen voor Stella. Fara heeft er nooit eentje aangehad, maar Stella is blijkbaar veel aantrekkelijker (of gevoeliger). Duimen maar dat het een beetje past!

Zaterdag komt er een a-pony'tje bij. Stella was heel flink in haar eentje sinds Fara onverwacht overleden is, maar het 'uitbundige' is verdwenen... Ik denk dus dat ze heel blij zal zijn met haar nieuwe maatje!

Voorlopig dus geen echte vervanger voor Fara (mijn kilometervretertje), zodat ik me even kan focussen op Stella. Ik zou haar graag opleiden tot een betrouwbaar wandelpaard voor m'n man. De pony wordt vooral gezelschap, al denk ik er ook over na om haar eventueel te leren inspannen om te helpen bij karweitjes. Eerst maar eens afwachten of ze goed aardt bij ons een of het klikt met Stella!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:15

Hier ook veel boterbloem helaas....

Fijn, gezelschap voor Stella!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:19

Libera schreef:
Lizy, wij hebben gewoon op een vlak stuk de sleep eroverheen gehaald totdat het mooi los was... is wel een tijdelijke bak maar rijd er nu al bijna anderhalf jaar in, op ZZ niveau dus gaat prima!

Dat gaan wij denk ik ook maar doen. De bestemmingsplannen laten het hier niet toe om een bak van gewenst formaat aan te leggen.
Dan maar lekker net zo lang op het gras rijden tot het kapot is. Gelukkig is het zandgrond en loopt het water super goed weg. Voorlopig rijd ik toch alleen maar in het bos.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:23

Wat fijn dat Stella gezelschap krijgt. Hopelijk worden die twee maatjes met elkaar.

Anke nu al met de bosmaaier, het groeit goed daar bij jou. Of je onderste draad is lager, dat kan ook nog.

Hihi, zebra Puckje

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:56

Jullie gaan hard. Hier ook geen bak, ik ga gewoon naar de bak toe.

Hier zou ik ook moeten bosmaaieren maar niet voor het gras maar voor de brandnetels en distels die zich de afgelopen week verdrievoudigd hebben in hoogte..

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:00

Hier komen de brandnetels ook al weer aardig op ja, maar gelukkig net niet op plaatsen waar ze tegen het draad aan komen. Ik laat ze dus nog wat groter worden (ja, echt :+), maai ze dan om en geef ze na een dag aan de paarden, als de prik er af is vinden ze ze heerlijk :9

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:22

Teteltee schreef:
Hier komen de brandnetels ook al weer aardig op ja, maar gelukkig net niet op plaatsen waar ze tegen het draad aan komen. Ik laat ze dus nog wat groter worden (ja, echt :+), maai ze dan om en geef ze na een dag aan de paarden, als de prik er af is vinden ze ze heerlijk :9

Een van mijn paarden vind brandnetels ook lekker maar die van ons laat ie liggen... Gek paard :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:26

Paarden hier eten geen brandnetel, ook niet een dag na het maaien.
Kleefkruid vinden ze wel heel lekker, dat groeit hier heel erg veel dus ze hebben geluk dat baasje dat af en toe voor ze plukt.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:34

Ik moest even opzoeken wat een slijptol is :+ daarmee hebben we het al geprobeerd, maar helaas :( volgende dat we gaan uitproberen is de wipzaag. We zouden de boord minder hoog willen aan de ingang ook voor de kindjes die er in en uit moeten wandelen met een pony. Kleine rand laten dan, dat is ook makkelijker te 'overdrempelen'. En anders wordt het inderdaad met balken een flinke drempel maken.

Moest ik met de paarden niet in co-woon-project gestapt zijn, ik zou ook enkel een weide met paddock hebben en geen bak hoor. Ik heb vooral buitenrit-ambities en daarnaast grondwerk dusja. Die 10.000 euro is natuurlijk inclusief huur van de machines (kranen) voor de aanleg, de rubberboorden en we hebben ook een kleine overdekte piste en een grote zandbak in de paddock. Dus eigenlijk heb ik overdreven en is dat niet de prijs puur voor het pistezand van de buitenpiste. Sorry :+ (maar het blijft een smak geld -O- ). De paarden lopen er niet zo vaak los in hoor, ze hebben ruimte genoeg elders. Met er in lopen bedoelde ik ook onder het zadel/ aan de hand / tijdens grondwerk of longeren e.d. :o

Anke, het is er wel het weer voor om met de bosmaaier aan de slag te gaan hé. Zulke klusjes worden toch altijd een beetje goedgemaakt door de zon als die schijnt {:}

Ik heb geen idee voor boterbloembestrijding, lijkt mij inderdaad lastig :(

Haha, Puck de zebrapony :D dat zal het de vliegen wel knap lastig maken :j

Stella_Fara, proficiat met de nieuwkomer, ik duim dat ze snel vriendjes zijn.

Hier staat de brandnetel soms wel id buurt van de draad, dus dat wordt in de gaten houden, als ze te hoog worden onthou ik alvast de tipt van Teteltee :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:54

Lynn_Nikita schreef:
Ships, vergeten thuis te kijken. Ik had je ook nog getagd op fb bij div. Apparaten die te koop stonden

Oh dat heb ik niet gezien. Ik heb nu mijn eigen van thuis er bij gezet. Ik mocht wel zijn stroom gebruiken. Nu doet hij het goed. Even kijken of dit zo mag blijven.

Edit: ik heb nog even gekeken, maar ik zie niet dat ik getagd ben.

Marinka moet wel erg wennen. Ze is erg druk en loopt veel heen en weer. Vooral al ik weer weg ga. Sinds vandaag lijkt het iets minder te zijn. Ik ga er extra vaak heen en heb dan altijd even iets voor haar bij me. Ik denk dat ze toch soort van heimwee heeft en denkt dat ik niet terug kom. Rosie doet het prima. Het zijn wel paarden van de kortste weg. Ik probeer een track te maken en dan weitjes. Maar als ze dan in het weitje staan weten ze de weg naar de track niet terug te vinden. Ook daar word Marinka wel onrustig van. En eigenlijk willen ze in hwt hele stuk staan. Maar nu met de track hebben ze echt veel ruimte in tegenstelling tot wat ze gewend waren. De track loopt nu nog langs 1 zijde en is denk ik bijna 100meter.

Er komen super mooie foto's voorbij en mooie rijbakken. Ik heb nu 1,5 jaar geleden mijn bak gedraineerd en er 40kub drainage zand bij gedaan. Ik was 700euro kwijt. Nog steeds blij mee. Kan het hele jaar door er gebruik van maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:32

Mijn onderste draad is sowieso niet zo hoog ivm de kleintjes.

Op zich gras flink gegroeid. Ze eten het nog sneller kaal!

Hier komende tijd wat knopen doorhakken.
Wil echt weer meer tijd krijgen.
Lukt alleen met minder pony's.
Wordt flink tanden bijten en slikken

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:45

Het zal vast niet meevallen om ze weg te doen, maar als je het straks rustiger hebt is wel zo fijn!