Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:47

Zou ze beide een halve spuit geven, liever ietsjes teveel dan te weinig ;)

Ga ik uit van een spuit van 575-600 kg, niet zo'n turbo van 800!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 14:49

tinkersjakie, lees ik nou dat je gewoon hooi los op de straat voert, wordt dat geen knoeibende? Wat is je geheim :D Was trouwens echt bij jullie. Was gisteren werken en kon niet op de namen komen. Maar die merrie was van de eigenaresse die nu Kit heeft, Cindy, dacht dat die merrie Megan heette? Is nu van Jorine, die bij Leon bijrijdster was in brabant. Ik heb de broer van Megan in bruikleen gehad, in 2010 - 2011.

Hihi Hilary, dan moet ik wel eerst door de draden heen om stroom af te zetten :P Ik zet de stroom wel vaker af, ook als ik er niet ben. Mijn dames moeten ook een tuin en 2 houten hekken door willen ze bij de weg komen, of door tuin/bos van de buren, of door de diepe brede sloot. Allemaal niet aantrekkelijk. Lola is gewoon een clown. Ze is rete nieuwsgierig en kan net niet zien wat ik binnen doe in de schuur. Ze stond dus altijd voor het draad te wachten. En te wachten, en te wachten :P Ik had altijd de bovenste draad open en over de onderste stapte ik heen. Maar omdat Lola een (natte) deken droeg hing die net boven het draad, en als ik de stroom dan wel aan had kreeg ze een schok :(:) Dus nu deed ik steeds bovenste dicht en onderste open en dan er zelf onderdoor duiken. Maar madam maakt dan dus de bovenste gewoon open en komt even binnen gezellig doen. Kyra buiten verbaasd waar haar vriendin ineens gebleven is :+

Mijn paarden staan ook altijd buiten, zonder schuilstal :o Bij voorkeur dekenloos, maar met regenachtig weer ben ik helaas nu even genoodzaakt ze een deken op te doen. Lola sowieso. Kyra is inmiddels zo ver genezen dat ik overweeg haar weer bloot te laten, maar ben toch weer bang dat het net-niet goed is nog en dus we straks weer terug bij af zijn. Gelukkig is het nu nog droog weer dus hoef ik nog even niets te beslissen :o
Elk paard heeft een andere vacht. Kyra heeft ook veel langer haar dan Lola, maar Lola haar vacht is veel dichter, dus allebei eigenlijk nog nooit koud gezien.

Heerlijk Pauline! Hoe bevalt het bitje nou? :o Mooie cap heb je ook :P

Haha Chasey, het leverde zelfs geld op!

Zijn er mensen onder jullie die midibalen voeren? Hoe lang doen jullie met een baal en hoeveel paarden? En voor mensen met grote balen, hoeveel kruiwagens per 24 uur met hoeveel paarden? Hier 2 Tinkers en 3 kruiwagens per 24 uur. Eerste keer een kruiwagen deden ze 8 uur over, dus klopt tot nu toe precies. Nu kijken hoe lang het duurt voor een baal op is. Zou 120 kg wegen, dus dan doen ze er 6 dagen mee om het gelijk aan hooi te maken, qua hoeveelheid. Qua prijs maakt het me dan niet zoveel uit, maar zoals het nu lijkt, vind ik de baal erg snel kleiner worden, dus betwijfel of we de 6 dagen gaan halen.

Het is echt stralend weer hier, ik ga snel eens met de dames op stap. Lola mee als handpaard, ben benieuwd hoeveel frustratie dat vandaag oplevert :+

En kwpn veulen van 5 maanden woog 380 kg. Mijn volwassen ranke Tinker woog 480 kg, cobtype Tinker woog 520 kg. Ik ontwormde op die leeftijd de veulens voor 400 - 450 kg dacht ik. Is het pyrantel/nemantel? Overdoseren is dan niet erg. Onderdoseren wel.
Laatst bijgewerkt door Caily op 28-11-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:49

Shirley schreef:
Zou ze beide een halve spuit geven, liever ietsjes teveel dan te weinig ;)

Ga ik uit van een spuit van 575-600 kg, niet zo'n turbo van 800!

Heb er een van 700 kg dus wel meer als die 600.

Dan maar 300 kg aan houden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 14:51

Ik zou dan gewoon allebei de helft geven, dan zit je wel redelijk goed. Als er wormen uit komen (meestal wel, schrik niet) moet je toch nog eens herhalen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:51

Cailey de spuit is van ivermax

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:52

Even een vraag tussendoor, hoevaak geven jullie een wormen spuit? En is het altijd dezelfde of steeds een verschillende?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:54

Chasey :x dat de pomp het nog een tijd heeft gedaan..... hoe in hemelsnaam komt eigenlijk door de trommel in de pomp >;)

Kvulden mijn stallen zijn eigenlijk gewoon garages :D van die kant en klare, die tweedehands gekocht en aangepast. Geraamte heb je en eventueel de meeste buitenwanden als dat nog netjes is.
Voorwanden zelf aangepast met de deuren. En platen aan de binnenkant gezet.

Lekker op buitenrit geweest! Is ook heerlijk weer!
Zelf rij ik momenteel eigenlijk niet. Wil wel weer oppakken maar alleen naar buiten durf ik niet.
Zal zo eerst de heren staarten schoonmaken. Hooi wat rijk voor ze in ze zijn in de schijt

Wormspuit zal ik een halve doen. Liever te vee dan te weinig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:55

Oke bedankt voor tips +:)+

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:03

Caily ja dat is wel bij ons :D wist niet dat je Megaan bedoelde (weet ook niet dat dat een dochter was van hahah)
Maar klopt is naar bijrijder van Leon gegaan. Ze was te breed voor Cindy en Kit kwam door Nicole haar overlijden op haar pad (nou ka hij stond bij ons om eventueel leuk plekje te zoeken) en nooit aan gedacht dat ie ideaal voor haar zou zijn.
Maar hij is bij ons gebleven, net als Fizz en Koko. (Koko met oud stalgenootje mee naar nieuw huis, Koko heeft haar dochter gekregen)

Heb tinker hè die eten alles op wat ze krijgen dus stoepje altijd schoon na het eten. Krijgen hier niet onbeperkt omdat ze echt enorm groeien dus voer ze 4 x op een dag.
Ik gebruik kleine ronde baaltjes en doe er een week mee met ze.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:07

Tinkersjakie, Ach ik zei maanden geleden al eens: "Ik moet eens naar die pomp kijken, want hij maakt een raar geluidje". :') :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:10

Hier ook prachtig mooi weer, maar ik ben kapot. Heb net nog wel even met de honden gelopen, maar meer krijg ik er niet uit. Morgen maar rijden. Een weekendje Ardennen met een grote vriendengroep vreet energie (en slaap...). Dus vannacht maar even bijtanken. Even een mooi rondje maken. Ben benieuwd hoe Caj dan is. Het gaat hier vannacht 6 graden vriezen en het wordt pas boveb 0 als ik ga vertrekken. Wordt mss een 'bumpy ride'.... :):)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:15

Hebben hier meer mensen hun paard op zaagsel staan?

Gooien jullie ook wat stro neer om te knabbelen of is dat niet verstandig?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:23

Janinevv schreef:

Hangt er vanaf waarom ze op zaagsel staan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:26

palousa_boy schreef:
Janinevv schreef:

Hangt er vanaf waarom ze op zaagsel staan.

Nee mijne staan nu op stro, sinds ze op stro staan hoest eentje meer dan normaal wil dus terug op zaagsel en voeding aan passen kijken of dit oorzaak is.

Maar dan hebben ze niks meer te knabbelen als het hooi op is?

Vandaar de vraag over beetje stro of is dit gevaarlijk dat ze dan zaagsel mee gaan knabbelen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:28

De mijne staan op zaagsel (houtvezel) maar die hebben het hooi nooit op :')
Bij vroegere pensionstallen gooiden we er dan wel vaak een plak stro op, voor het knabbelen idd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:29

Gewoon voldoende hooi geven ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:30

Wendy schreef:
De mijne staan op zaagsel (houtvezel) maar die hebben het hooi nooit op :')
Bij vroegere pensionstallen gooiden we er dan wel vaak een plak stro op, voor het knabbelen idd.

Oke!
Nou ik heb twee vreetschuren die echt veel eten, maar is dus niet gevaarlijk om plakje stro neer te leggen?

Sorry soms beetje overbezorgd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:32

Het kan natuurlijk wel, maar hier hebben we er een die krijgt koliek als ze stro eet dus die zou er geen stro bij krijgen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:37

palousa_boy schreef:
Het kan natuurlijk wel, maar hier hebben we er een die krijgt koliek als ze stro eet dus die zou er geen stro bij krijgen.

Hmm oke. Ik gooi gewoon klein beetje neer en voldoende hooi, ze gaan namelijk eind van middag de stal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:06

Zo ik hoop dat ik alles een beetje bijgelezen heb en dat ik niemand oversla.

Tinkersjakie; Welkom!!! Mooie stek heb je +:)+ .

Ik heb geen ervaring met het ontwormen van veulens, maar wat anderen al zeggen lijkt mij logisch, gewoon een halve spuit per paard.

Wow chasey! Jij hebt een super wasmachine. Dat hij het nog doet?!

Ik ontworm op basis van mestonderzoek en in ieder geval 1x per jaar (na de eerste nachtvorst) met een breedspectrum wormenkuur. Ondanks alle wisselende berichten over ontwormen op basis van mestonderzoek doe ik dit al jaren en ben zeer tevreden.
Heb laatst mijn paarden ook getest op lintworm (via een speekselmonster), maar gelukkig was de uitslag negatief.

Pauline, wat een leuke foto's! En echt een heel gaaf pad, dat zou wel iets voor mijn jonkie zijn om lekker te kunnen galopperen!

Ik voer midibalen Caily, nu de paarden nog op het land staan (weinig gras, maar 1.5 ha) en 's nachts op stal gaan er bij mij bijna 2 balen per week door. Ik voer overigens onbeperkt, zowel op het land als 's nachts op stal. Als ze niet meer op het land staan, dan zal het iets meer zijn. Ik schat dat ik dan 2.5 baal zal verbruiken. Ik heb 2 grote kwpn-ers en 1 pony van 1.40.

Mijn paarden staan op vlas, maar ik geef ze (ondanks onbeperkt voordroog) ook altijd een plak stro in de stal. Ze doen er niets mee :') , behalve door de stal roeren.

Vandaag is de tandarts geweest voor mijn puppy paard. Er zat een vlijmscherpe halve dop aan de linkerkant en de rest was ook wat scherp, dus is ze behandeld. Ze is laat met wisselen. Ook is ze meteen ingeënt dus daar hoef ik ook niet meer over na te denken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:50

Ik voer ook stro. Onbeperkt. Niet dat ze het onbeperkt eten maar het hangt er altijd..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:05

Janinevv schreef:

Nee, stro zit barstensvol bestrijdingsmiddelen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:48

Ze staan inmiddels weer op zaagsel ;) en zonder stro.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:15

Caily schreef:
Zijn er mensen onder jullie die midibalen voeren? Hoe lang doen jullie met een baal en hoeveel paarden? En voor mensen met grote balen, hoeveel kruiwagens per 24 uur met hoeveel paarden? Hier 2 Tinkers en 3 kruiwagens per 24 uur. Eerste keer een kruiwagen deden ze 8 uur over, dus klopt tot nu toe precies. Nu kijken hoe lang het duurt voor een baal op is. Zou 120 kg wegen, dus dan doen ze er 6 dagen mee om het gelijk aan hooi te maken, qua hoeveelheid. Qua prijs maakt het me dan niet zoveel uit, maar zoals het nu lijkt, vind ik de baal erg snel kleiner worden, dus betwijfel of we de 6 dagen gaan halen.

ik geef aan 3 paarden 1 grote baal op 10/12 dagen
een midibaal van 250 kg doe ik nog geen week mee
ik voer uit netten en er zit 5 kg per net in. Ik heb zo`n ouncer gekocht waarmee ik die in het begin afwoog. 1 volle speciekuip niet te los getrokken hooi is ongeveer 5 kg.
Per paard zitten ze rond de 13/15 kg per dag ( en dan vind pensionklant dat ik te weinig voer :o )
Ik voel mij genept. Had vorige week eenmalig kleine balen gekocht omdat ik de bak heb laten frezen en nog niet met de auto erdoor kon ivm wegzakken. Ik heb normaal een groot pak op een kiepaanhager en kiep het inmijn voerhok eraf maar dan moet ik dus door de bak rijden om aan die kant te komen.
Nu kon ik met de trailer tot aan het hok rijden en kon ze zonder door de bak te gaan uitladen.
Bij het inladen vond ik ze al klein maar nee, waren echt normale balen. Dacht dat ik geen kleine balen meer gewend was omdat ik meestal groot voer
Thuis nagewogen zijn ze 8 tot 10 kg, is toch echt wel weinig
ik haar opgebeld, maar neeeee dat kon echt niet
Nou mooi wel en voer nu 4 balen per dag a 3.25 per stuk ( 14,60 oer dag gelukkig maar 1 volle trailer meegenomen en morgen weer een groot pak halen.
Duur grapje zoals ik dit elke maand voerde was dat ruim 440- euro aan hooi. Met grote pakken kost het mij 120-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:18

Chasey schreef:
Even een vraag tussendoor, hoevaak geven jullie een wormen spuit? En is het altijd dezelfde of steeds een verschillende?

ik wissel af en geen ze in het najaar pramox, en geef 3 keer per jaar een kuur, om de 4 maanden
Het is een vaste groep waarbij ik dagelijks de paddock en wei uitmest.

wow chasey die pomp, dat die t nog doet
( oei, misschien die van mij ook eens leeghalen?)

Stro geef ik niet, heb een aantal keren gemengt met hooi om ze langzamer te laten eten maar ze knoeien er alleen maar mee. De open stallen hebben geen bedekking. Als ze willen liggen doen ze dat in de paddock. Een vol net met alleen stro om te knagen zou misschien wel handig zijn aangezien ze ondanks dat ze vrij veel krijgen toch soms even zonder staan