Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:53

Mij maakt het na alle omzwervingen niet uit waar ik woon, als het maar bij de paarden is. Maar ik ben dan ook een echte kluizenaar geworden sinds het ziek zijn.
Moet wel zeggen dat ik voor een westerling best goed weg kom met de Overijsselaars.
Maar moet ik weer verkassen, dan zie ik wel wat er op mijn pad komt...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:56

Ziet er ook lekker uit. Ik ben dan richting jouw geboortegrond verhuisd, Sure-Lee. Ik woon vlak onder Breda. :D

Met 20 verhuizen lijkt me makkelijker dan met 40. Zit je in de kroeg en iedereen is nog open voor nieuwe contacten. Rond 40 heeft iedereen het druk met werk, gezin en bestaande sociale contacten, dat het best lastig is. Zeker als je (zoals ik) niet ergens werkt, maar zorgt dat ze zaak open kan blijven. Ik ben in het begin heel veel alleen geweest. Dat vond ik niet leuk. Toen dochter naar school ging, kreeg ze vriendinnetjes en met een aantal moeders ben ik wel bevriend geraakt. En in de loop der tijd natuurlijk veel paarden-contacten. Maar dat heeft best even geduurd. Ik ben nu nog veel alleen, maar als ik zin heb in gezelschap, kan ik dat wel opzoeken. Ben hier nu wel op mijn plek. Maar man, wat heb ik me eenzaam gevoeld hier!

Het grappige was, dat ik in Ansterdam gewerkt heb met mensen uit Tilburg. Die hebben allemaal tegen mij gezegd: jij krijgt het wel moeilijk daar. Jij bent heel open en direct en dat zijn ze in Brabant niet. Dus je denkt dan dat je vrienden hebt, maar dat is niet zo. Toen dacht ik nog: nou, dat zal toch wel meevallen? Zó groot is NL nou ook weer niet. Maar het is me inderdaad een paar x gebeurd. Hier krijg je op zich makkelijk contact, maar je moet niet denken dat je er dan bij hoort. In NH is dat andersom. Je hebt niet zomaar contact. Maar als je dat wel hebt, dan is het ook echt. Dus dat was wel even wennen voor mij. Maar nu ben ik hier blij.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:02

Leuk fabster. Ik had ook wel graag weer daar heen gegaan. Maar we wilden grond en dat was voor ons in Brabant niet haalbaar. Hier wel.
Qua leeftijd zal het wel uitmaken ja. maar ben nooit iemand geweest die in kroegen hing en ben al vanaf mijn 19e samen met mijn man. Dus ben toen gewoon aangehaakt bij zijn vrienden. Die had ik namelijk in Breda toch niet. Maakte niet makkelijk vrienden toen.

Toen we hier kwamen wonen wilde ik het graag anders. Ik heb een topic aangemaakt op bokt om mensen te leren kennen. En dat heeft echt heel goed uitgepakt. We hebben nu een groepje van zo'n 15 dames in de leeftijd van 16-tm 48 waar we regelmatig leuke dingen mee doen. Zoals buitenritjes, paarden dingen doen, spelletjes avonden maar ook zijn we een weekend weg geweest. Sommige mensen zie ik bijna weekelijks en anderen 1 x per jaar ofzo. Maar echt heel gezellig. Ik heb echt nog nooit zoveel contacten gehad en merk dat ik echt veel socialer ben dan vroeger. En dat allemaal door de paardjes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:11

Grappig is dat, hier krijg ik relatief makkelijk aansluiting in de buurt door o.a. de paarden, maar ook omdat we laten zien dat we graag willen. Zo gaan we volop mee in het dorpsfeest bijvoorbeeld, maar ook hebben we meteen de buren uitgenodigd voor een kennismaking. Dat valt allemaal in goede aarde.
Maar omdat ik ook een drukke baan heb met veel contacten, moet het voor mij thuis juist ook een rustpunt zijn. Ik hoef dan niet altijd mensen om me heen :n Voor mij is die balans soms wel een lastige, want enerzijds wil ik goed 'integreren', anderzijds heb ik ook mijn rust nodig hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:12

Ik van Z-H via Friesland, weer terug naar Z-H en nu in Gelderland, bij elkaar in 12 verschillende woningen gewoond en voorlopig ook geen zin in een rijtjeshuis zonder paarden aan huis :D
Nu kun je het met de Veluwe als 'achtertuin' ook niet beter wensen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:13

O dat heb je goed aangepakt! Aanhaken bij vrienden van je man maakt het makkelijker, ja. Mijn man en ik komen hier allebei niet vandaan. We kenden dus niemand. En ik ben hier pas met mijn paardjes begonnen (vandaar dat ik er ook 5 heb, denk ik. Meteen helemaal los geslagen :+ ). En nog niet zo lang op Bokt. Wel eerder gedaan, maar eerlijk gezegd vond ik de fora zo n gezeur met iedereen die alles altijd beter wist dan een ander. En een ander doet t nooit goed. Dus gebruikte bokt alleen als informatiebron. Ik zit nu in een paar topics die ik wel gezellig vind.

Ons hele sociale leven lag rond Amsterdam. Maar inmiddels hier dus ook. En aangezien we hier ons bedrijf hebben, gaan we hier ook niet meer weg. Bovendien: mijn dochter is gewoon een Brabantse. Zij was 2 dat we hierheen verhuisden. En zij is helemáál honkvast. Dat grenst echt aan autisme := . We hadden het over de loterij winnen met heel veel miljoen. Maar dan werd alles in dit huis opgeknapt (we gaan natuurlijk niet verhuizen), maar haar slaapkamer blijft zoals ie is. Die is al goed. Die kamer kreeg ze dat ze 6 was. En er is nunog steeds niet veel in verandert. Ze wordt nu 12. Ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren als ze volgend naar naar het Voortgezet Onderwijs gaat... :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:33

Ik heb het veel te druk voor vrienden...
Zou niet weten wanneer ik dat ook nog moet inplannen.
Morgen vrijgezellenfeest. Veel stress om alles klaar te krijgen. 1. Om een dag weg te kunnen 2. De spullen die ik mee moet nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:33

Te druk voor vrienden bestaat niet. Het betekent alleen dat je het geen prioriteit geeft...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:51

DubbelDun schreef:
Ik van Z-H via Friesland, weer terug naar Z-H en nu in Gelderland, bij elkaar in 12 verschillende woningen gewoond en voorlopig ook geen zin in een rijtjeshuis zonder paarden aan huis :D
Nu kun je het met de Veluwe als 'achtertuin' ook niet beter wensen :D

Helemaal mee eens!
Wij kunnen met bijna alle buren goed overweg, op 1 na.
Bij de buren aan een kant kunnen we niet meer stuk, we woonden er net 3 maanden toen de buurvrouw ten val kwam bij de kalveren, heup gebroken. Een van de dochters kwam vragen of we pa in de gaten wilden houden. Ben er 's avonds direct naar toe gegaan met een bord boerenkool met verse rookworst en de mededeling dat hij ten alle tijde een beroep kon doen op ons. Verder daarna elke dag een maaltje eten gebracht en diverse keren geholpen, zelfs midden in de nacht toen een kalf vol stond en gespoeld moest worden. Heb daar echt top buren aan!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:56

Dat zegt mijn moeder ook altijd Wendy, alleen dan over haar.... :') Tja, we wonen 150 km uit elkaar en ik werk met dieren... dus 24/7/365 ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:58

Hier geen buurboeren meer (hooguit 2 keutelboertjes). Wij zijn 'verstadst' met alle dure huizen die er nu gebouwd zijn. Wel veel mensen met paarden :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:02

Anke schreef:
Ik heb het veel te druk voor vrienden...
Zou niet weten wanneer ik dat ook nog moet inplannen.
Morgen vrijgezellenfeest. Veel stress om alles klaar te krijgen. 1. Om een dag weg te kunnen 2. De spullen die ik mee moet nemen.

Geen vrienden, maar toch een vrijgezellenfeest? Dan toch vrienden! Of is dat familie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:04

Misschien moet ik even toelichten wat ik bedoel.... ik heb een supersociale zus. Die heeft het ook knetterdruk (32 uur per week werken, sporten,doet vanalles en een dochter van anderhalf en zwanger van de tweede). Maar zij heeft altijd tijd voor vrienden. Ze heeft er dan ook vreselijk veel :')
Ikzelf ben anders, minstens net zo druk, maar ik stel andere prioriteiten. Ik moet me af en toe terugtrekken, zij geniet juist van mensen om haar heen.
Natuurlijk heb ik meer tijd voor vrienden als ik bijvoorbeeld andere keuzes zou hebben gemaakt qua wonen (zuslief woont in de stad, ik buitenaf met een flinke lap grond en paarden).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:04

Tijd is altijd een issue. En ik ben ook vaak alleen, want veel te druk met de dieren. Maar vind t toch wel lekker om af en toe bij te kletsen. En dat doe ik dan onder het wandelen met de honden of samen pasrdrijden. Dan is het goed te doen. Hier geen bakkie leut en zitten. Daar heb ik geen tijd voor. :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:48

Ik kom dit topic nu pas voor het eerst tegen, maar lijkt me erg leuk om mee te lezen! Wij hebben momenteel 1 paard en 3 pony's aan huis staan (Twente). Ik zal me eens een beetje inlezen!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:02

Welkom MightyMike!

Wij hebben het inderdaad ook getroffen met de buren en buurt. Toen we hier kwamen wonen lag er al een uitnodiging voor een bruiloft in de bus. We zijn gegaan en van te voren ook nog geholpen met een boog en roosjes maken. Verder hebben we hier een buurtbbq en een zeskamp. Wij doen lekker overal aan mee. Daarnaast helpt mijn man de buren om ons heem met computerproblemen en hlpen we soms met het uitladen van kuikens en buren bemesten dan voor ons de weide, halen de mestbak leeg en dat soort dingen. Echt heel fijn.
Als we ons van af het begin anders hadden opgesteld dan hadden we hier wel vrij geisoleerd gezeten denk ik.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:03

Ik ben weer thuis, tis niet gelukt.

Leuke foto's ....
Ook leuk om te lezen dat meer mensen omzwervingen hebben gemaakt.
Het lag hem ook niet aan de buren of buurt. Zoals fabster zei: NH hebben toch een hele andere mentaliteit... In Drenthe heerst zeker in het oosten in de kleine dorpjes behoorlijk wat achterdochtigheid..... Een hun hele sociale leven bestaat uit de buurtgemeenschap, zelfde winkel, sportvereniging, dokter, school en kerk. Daardoor zijn ze geslotener dan dat ik gewend ben.... Wat in mijn beleving ervoor zorgt dat relaties heel oppervlakkig blijven....
Sommige lijken wel heel bang dat je weet dat ze misschien wel 2x sla hebben gegeten deze week.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:06

Ik lees al een tijdje met jullie mee. Heb nu sinds 2011 de paarden aan huis hier in Noorwegen maar stiekem droom ik van een mooi plekje aan het bos in Drenthe. Dit gaat zeer waarschijnlijk binnenkort wel gebeuren, we zijn zoekende. Ons restaurant hier is te koop en zodra dat verkocht is kunnen we concrete plannen maken. We komen oorspronkelijk uit NH naar aangezien het vrij onbetaalbaar is om daar een vrijstaand huis met grond te bemachtigen kijken we meer richting drenthe e.o. Ik zie dat dat de reden voor meer van jullie is geweest om te vertrekken.
Waar we wel een beetje mee zitten is o.a. de werkgelegenheid en inderdaad het 'cultuurverschil'. ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:12

Werkgelegenheid was wel een dingetje ja. Daarom werk ik nu in regio Utrecht. Niet ideaal maar nu kan ik wel alles betalen en genieten van de momenten die we hebben. Had wel een baan in deze regio kunnen accepteren. Maar dan had ik niet kunnen doen wat ik nu doe. Er zat heel veel verschil in qua wat ze aan loon aanboden. Scheelde soms 1100 bruto per maand. Dan reis ik liever wat langer nu. Nu zijn we namelijk nog dingen aan het opbouwen. Als straks alles klaar is dan kan ik die 1100 euro wel missen en ga ik voor rust. Nu ga ik voor investeren ;-) keuzes keuzes...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:19

Dat is een flink verschil zeg. Ik wist niet dat de verschillen zo hoog lagen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:27

Dat verschilt ook weer per sector, heb ik weleens gemerkt :j In de zorg, waar ik werk zijn de verschillen kleiner.
Maar mijn man zou in het zuiden of westen echt véél meer kunnen verdienen. Hij coacht bijvoorbeeld een collega uit het zuiden die een schaal hoger zat dan hijzelf, simpelweg omdat ze in het zuiden meer moeten betalen om kwaliteit binnen te halen.Die collega is feitelijk een junior, maar is ingeschaald in een senior functie.
Maar dat is eigenlijk natuurlijk te gek voor woorden :')

@jenn: waarom gaan jullie weg uit noorwegen? Dat is in mijn ogen dus echt een droomland....
@mightymike: welkom! Waar in Twente zit je ongeveer? :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:39

Wendy schreef:
@jenn: waarom gaan jullie weg uit noorwegen? Dat is in mijn ogen dus echt een droomland....
@mightymike: welkom! Waar in Twente zit je ongeveer? :)

Deze vragen had ik ook meteen. In februari naar Noorwegen geweest. Ik zou dan niet zo hoog willen wonen(we zaten in Tromø), maar mán, wat is het daar prachtig!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:53

Die verschillen zijn ons dus ook wel bekend, nou is dat opzich niet zo erg als je dan ook een huis kon kopen met een lage hypotheek, maar laat dat nou lastig zijn. Wat dat betreft is nederland wel een beetje krom.

Wendy en Fabster, het is toch een soort van heimwee. Niet dat we per sé weg willen, maar het zou toch fijner zijn dichter bij familie te wonen. Noorwegen is wel een droomland wat betreft natuur en sociale voorzieningen. De mensen zijn leuk als ze je beter kennen, maar hier op het 'platteland' wel ontzettend conservatief. En lui, surinamers maar dan wit ;)
Iets wat voor ons als Noord Hollanders moeilijk te begrijpen is. Kom op, loop voor je klanten, loop harder als het moet. Service! Maar nee, rustig aan. Vandaag niet af, komt morgen wel. Wij wachten na verbouwing in een deel van de keuken van het restaurant al ruim een maand op stroom. :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:02

Mijn oude buren zijn op Bonaire gaan wonen. Daar heerst ook zo n mentaliteit. Dat is voor ons inderdaad lastig te begrijpen. Niet kletsen, maar poetsen, hè! Is in Brabant trouwens al anders. :D

Net gewoon baltsende en parende eksters in de tuin. De lente is begonnen! :o

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:27

Haha ja, zo'n mentaliteit inderdaad. Daar moet je zelf ook een heel relaxed persoon voor zijn.

Ik ben wel jaloers op jullie, hier nog zeker 2 weken tot de lente begint! Nog nachtvorst en veel modder en ijs door het smeltwater.