Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:29

Oh..Ik had net mijn bericht verwijderd maar ben blij dat ik bijval krijg.

Ik weet nl. wel waar ECOBODEM hun korrels vandaan komen! vraag me af of TREKRUITER dit weet? zal hij nog raar opkijken.

Overigens ben ik nog steeds zeer benieuwd uit welk onderzoek nou blijkt dat tarwekorrels meer ammoniaklucht opnemen.
Trekruiter??? graag antwoord.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 26-02-09 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:38

diana1 schreef:
@Stefje

3 Zakken is wel erg weinig. Je moet het zelf weten maar ik zou toch echt met 6 zakken beginnen.
Ik bedoel hygiënisch in de zin van stank ed. Als het natte spul in de hoek ligt "te drogen" lijkt me dat voor mens en dier gewoon niet fris.
Het zal jou vast goed bevallen hoor de korrels.

Ik heb jou via PB een stukje van de site van Strovan gezonden, wel raar dat ze op hun site adviseren om met 6 zakken te beginnen, tegen jou zeggen dat 3 genoeg is en tevens op hun site verwijzen naar dit topic.

Als Jack tegen jou gezegd heeft van maar met 3 te beginnen(wat ik betwijfel)dan is je box misschien maar 2,5 op 2,5,dan kan start met 3 volstaan.
Ik adviseer altijd voor standaard box 3 x 3 van te beginnen met 4 zakeen ,en na 2 weken,er 1 zak aan toe te voegen,na 3 weken van hetzelfde.
Na 4 weken 1/2 langs de zijkanten 2 vorken breed omgekeerd naar het midden te werpen .
En na 6 weken alles eruit.(optisch mooi).
2e mogelijkheid.

box 3x3 ,tot 6 weken zelfde werkwijze ,en dan van paard tot paard,rekening houdende met uren op stal,.wekelijks 1 zak erbij.
totdat je ammoniak begint te ruiken,en dan alles eruit.(ben zelf zo tot 14a' 15 weken gegaan,dacht ik,)= economisch/potstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:40

Hoi TR,

Doe je ook mijn berichtje nog beantwoorden? ;)

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:47

@Trekruiter,
Ik vraag jou via het topic om antwoord en niet via PB. en dat je Merkloos noemt vind ik prima maar je weet heus wel waar het om gaat. Niet zo vaag dus, en ik wacht nog op het antwoord van het ammoniakonderzoek. Graag via het topic. Wil iedereen graag weten nl.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:57

waarom zou ik man en paard noemen ,als jij het ook niet doet!
En ik heb die test niet gelezen,maar zelf uitgevoerd,met alle swat op de markt te vinden is.
Met inbegrip van zelfs de franse en spaanse korrel.
En hoe ,heel simpel,evenveel gewicht van elk produkt en zelfde hoeveelheid paardepis per potje.
en dan met enkele personen reukproef,over langere periode.
T'is wetenschappelijk niet onderschreven,maar werkt wel effectief.
Over en out!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:13

Hoe heb je die experimenten vastgelegd? En waren de dagelijkse (?) monsters steeds uit dezelfde plas van hetzelfde paard? En dezelfde "ruikers"? En wat noem je een langere periode?
Je zegt wel: over en out, maar ik zou er graag wat onderbouwing bij zien, want dit is wel een erg leuk experiment, maar zonder cijfers blijft het erg vaag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 07:22

Tja, ik vind het ook een vaag gebeuren en zoals ik het nu begrijp is TR wederverkoper van Strovan en dan is het niet zo vreemd natuurlijk dat je dan dat product het beste vindt ;)

Ik ben nog steeds vooral benieuwd naar de ervaringen met de Dolsma-korrels, deze staat bij mij bovenaan het lijstje om te bestellen.
Ik heb nog wel een aantal zakken korrels maar ik ga zaterdag de eerste stal leeghalen en dan gaat het hard.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:40

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 25/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Merkloos: Stalbewoner een gemiddeld paard.
10.12.2008: 6 zakken,
78 dagen 13 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard.
10.12.2008: 6 zakken,
78 dagen 15 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard.
14.01.2009: 6 zakken,
43 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard.
03.02.2009: 7 zakken.
23 dagen 8 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
68 dagen en 14 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
54 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden overdag buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide)

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
21 dagen 6 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
21 dagen 6 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 - 16.30 buiten
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax) geen Ecobodem dus (gister info van SH gekregen)
132 dagen 37 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
15 dagen en 4 zakken totaal 80 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
47 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Oude Topkorrel à 20 kg.
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken à 20 kg.(nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
21 februari 1 zak bijgestrooid.
12 dagen 8 zakken à 15 kg.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 26-02-09 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:51

Ik ben ook geen voorstander van opengooien, al zit dat misschien tussen mijn oren. Maar voor mijn gevoel zéker niet voor paarden die op stal blijven staan.

Ammoniak is een vluchtige stof en verdampt aan de lucht.
Dus snap ik het opengooien wel. Maar daar blijkt tevens uit hoe ongezond dat voor paarden is die in de buurt staan.
Verder bindt ammoniak zich aan bepaalde stoffen en heb je dus geen (of veel minder) uitstoot. Welke stoffen 'binders' zijn heb ik geen idee van, o.a. Zeolit.
Opengooien zou in dit geval dus ook niet helpen, immers de binding blijft in stand, je kreëert er zelfs nog een hogere ammoniakconcentratie mee.

Maar ik heb geen 'geleerde' achtergrond in deze zaken, alleen mijn boerenverstand. Dus ik hoor graag een mening van iemand die er wel in heeft doorgeleerd en dus geen mooi verkooppraatje van een dealer oid ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:02

Oh my God ... moet dit leuke topic nu opeens een merkenoorlog worden? Wetenschappelijk onderzoek (post Paars :Z Lila zeker) nog even en er wordt een commissie voor waarheidsvinding ingesteld.

Stro is stro ( zolang 't afkomstig is uit dezelfde 'plantenfamilie' zoals tarwe, gerst etc.) en de 'opnameverschillen' zullen minimaal zijn, àls ze er al zijn. Een korrel is pas verdacht als er andere stoffen aan het stro toegevoegd worden ( houtzaagsel bv) die minder vocht opnemen. TR ik stel voor dat je wat minder ongefundeerde uitspraken doet en dat de reagerende dames hun lange tenen intrekken :D - Gebruikerservaring is wat hier aan de orde is.

Over naar de orde van de dag: ik heb gisteren per stal zeker anderhalve krui nat en vochtig mot eruit gehaald ( en ja, het stonk wel), de rest van de bodems goed luchtig geharkt. Wat overbleef heb ik over de hele bodem verdeeld tot weer een dik bedje. Mijn plan is om vandaag en de komende dagen er steeds meer 'nattigheid' uit te halen ( dat zal - zoals ik het in mijn stallen beoordeel - ongeveer de halve bodem zijn, en dan te gaan bijstrooien met nieuwe korrel.

Het beeld wat zich gaat aftekenen is dat het inderdaad verstandig is om vanaf het begin af aan zoveel mogelijk natte plekken meteen te verwijderen ( tenzij je echt streeft naar een potstal) als je de bodem relatief schoon en droog wilt houden. Oppervlakkig natte plekken zou je inderdaad naar de zijkant kunnen schuiven om te drogen maar dat lijkt me stal- en paardafhankelijk. Ik heb buitenstallen met in drie wanden grote luiken, daar kan de wind doorheen blazen wat het drogen bevordert en mijn paarden lopen het grootste deel van de dag buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:05

Jannepauli schreef:
Oppervlakkig natte plekken zou je inderdaad naar de zijkant kunnen schuiven om te drogen maar dat lijkt me stal- en paardafhankelijk. Ik heb buitenstallen met in drie wanden grote luiken, daar kan de wind doorheen blazen wat het drogen bevordert en mijn paarden lopen het grootste deel van de dag buiten.
Maar ook dat werkt alleen als het buiten waait én de luchtvochtigheid laag is. Helaas hebben we in NL vaak een ander weertype :D

Is er trouwens bekend of er wel eens officieel onderzoek naar korrels geweest is?? Van stro, vlas en houtkrul is dat er wel nl.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:47

DubbelDun schreef:
Is er trouwens bekend of er wel eens officieel onderzoek naar korrels geweest is?? Van stro, vlas en houtkrul is dat er wel nl.

Wat noemen jullie 'officieel'??
DHP heeft onderzoek laten verrichten bij TNO en landbouw universiteit Hohenheim. Maar ja, of deze mededeling iets uitmaakt...... Ik krijg de indruk dat hier gedaan wordt alsof het een compleet nieuw product is en dat deze 'expirement' zeer uniek is. Dit is niet zo;het product zelf bestaat al heel lang en er zijn onderzoeken/expirementen gedaan, zelfs nog veel uitgebreider en langer dan hier gedaan wordt. In beginsel leek mij dit topic leuk en interessant maar krijg nu steeds meer de indruk dat men zich toch afsluit van andermans bevindingen omdat men eigen bevindingen belangrijker lijkt te vinden. Om simpel een voorbeeld te noemen: op topsportstallen gaat men voor kwaliteit en 'economisch' als men daar al, zoals TR al verteld, overgaat op strokorrel, zegt dat toch wel iets over de prijs/kwaliteitsverhouding. Ik zei ook al een paar keer dat strokorrel op dit moment het beste en goedkoopste strooisel is. (gezondheidstechnisch, arbeidstechnisch en verbruikstechnisch). Nog steeds zijn er figuren die beweren dat dit niet zo is. Inmiddels weet ik wel wat de eigenschappen zijn van strokorrels en ik weet ook de uitslagen van de onderzoeken, maar laat me er verder niet over uit omdat men een eigen 'expirement' blijkbaar belangrijker vind. Voorstel: diegene die 'wetenschappelijke' testen wil zien, laat die dan zelf uitvoeren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:54

Volg het bovenstaande niet helemaal. :o
Hier effe een praktische vraag: Wil vandaag strokorrels in mijn "stalletje" strooien, maar nu bedacht ik me er een baal zaagsel over heen te gooien, zodat de paarden de korrels niet zien en niet gaan eten? Had dat iemand al geprobeerd of wordt dat een sopsooi??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:09

Ik wil nog wel even wat kwijt ivm de 'merkenoorlog' tussen Trekruiter en Diana.
TR is transporteur en werkt samen met Strovan, vandaar dat hij van hoed en de rand weet. Diana heeft haar informatie van Ecobodem, maar heeft bij mijn weten nog nooit gezien waar/hoe het product gemaakt is en heeft ook geen samenstelling van het product op schrift staan (analyseresultaten).
Iedereen mag zijn/haar mening verkondigen, maar ga aub niet zitten hakken op elkaar. Dat is nergens goed voor.
TR is voorstander van Strovan, Diana van Eco en daarmee basta.

Indien één van beide met analyseresultaten kan komen, heel fijn, maar ik denk dat dat geen doen is.
Ecobodem kan nl. geen garantie geven of het product tarwe- of koolzaad is, dit omdat ze importeren en niet produceren.
Daar heb ik persoonlijk met Eco over gesproken, dus laten we dáár even de misverstanden van over uit de wereld helpen.
Strovan maakt echter de korrels zelf en weten derhalve wat er in hun product zit, vandaar dat ze ook zo vierkant achter hun product staan.

Verder ben ik het met MadamX eens: wetenschappelijk onderzoek is niet zomaar 123 gedaan.
Ik ga voor één laatste keer proberen contact te leggen met ECO, mocht dat niet lukken dan vind ik dat jammer, maar helaas. Heb nu al vaak genoeg contact proberen te krijgen maar steeds krijg ik niet thuis.

Dinopino, dat zou ik niet doen. Want zaagsel neemt niet goed vocht op en doordat het dit niet goed doet, krijg je m.i. snel een sopzooi in je stal. Hou het vooralsnog bij één product in je stal, dan zie je ook wat het product écht doet, zonder toevoegingen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:30

oke bedankt. Ik dacht wanneer ik het verstop dan eten ze er niet van vandaar.
Dus ben benieuwd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:35

imker schreef:
TR is transporteur en werkt samen met Strovan, vandaar dat hij van hoed en de rand weet. Diana heeft haar informatie van Ecobodem, maar heeft bij mijn weten nog nooit gezien waar/hoe het product gemaakt is en heeft ook geen samenstelling van het product op schrift staan (analyseresultaten).
Iedereen mag zijn/haar mening verkondigen, maar ga aub niet zitten hakken op elkaar. Dat is nergens goed voor.

Ik voer GEEN merkenoorlog hoor, ben gewoon tevreden over het door mij gebruikte product. Ik vind het alleen een beetje kinderachtig dat TR allerlei uitlatingen doet over nb. zijn collega korrelverkoper .

Tarwekorrels worden zowel door Strovan als Ecobodem verkocht en waarom zou er dan verschil in die korrels zitten terwijl beiden 100% tarwestro zijn?

Vermelden dat tarwe minder ammoniaklucht zou geven dan koolzaad is makkelijk. Ik vraag of daar testen mee zijn gedaan...dit is toch interessant om te weten?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:41

*edit post* Laten we het iig volwassen houden....

TR is een concullega van Eco, dus logisch dat zij hun product beter vinden als dat van Eco. Zéker omdat ze het zelf produceren en derhalve exact weten wat voor grondstoffen gebruikt zijn.
Over Eco laat ik me nu nog even niet uit. Heb net een laatste email richting hun gedaan.

Strovan garandeert 100% tarwestrokorrels. Staat ook op hun verpakking en volgens mij mag je zó bij Strovan komen kijken om te zien wat ze in hun product stoppen (voordeel van zelf produceren).
Ecobodem levert in blanco zakken en bij navraag kunnen ze niet garanderen wat er in zit. Ja, het is óf tarwe of koolzaad, maar welke van de twee het is of welke samenstelling, is óf hun niet bekend, óf men wil het niet kwijt.
Daarbij: mijn eerste levering van Merkloos (jaja) was koolzaadstro en géén tarwestro. Toen ik een tweede bestelling plaatste en vroeg om koolzaadstro, kreeg ik toch tarwestro. Dit om een vage reden die ik nu nog niet weet. Dus geen continue kwaliteit van het product.

Diana, dan ga jij dat toch mooi testen? Interessant!
Laatst bijgewerkt door Imker op 26-02-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:44

Citaat:
Nog steeds zijn er figuren die beweren dat dit niet zo is. Inmiddels weet ik wel wat de eigenschappen zijn van strokorrels en ik weet ook de uitslagen van de onderzoeken, maar laat me er verder niet over uit omdat men een eigen 'expirement' blijkbaar belangrijker vind. Voorstel: diegene die 'wetenschappelijke' testen wil zien, laat die dan zelf uitvoeren.

Zo zie je maar weer .... concurrentie haalt 't slechtste in de mens naar boven.
Als jij uitslagen van onderzoeken kent, waarom zet je die hier dan niet gewoon neer? Aan mystificeren hebben we niks en ik heb nog nergens gelezen dat iemand eigen experimenten belangrijker vindt.

(de geheimzinnigheid waarin je hier uitblinkt, past goed bij je forumnaam Madam X :D )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:45

Volgens mij voert Diana geen merkenoorlog, het is m.i. begonnen na deze opmerking van Trekruiter:
trekruiter schreef:
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.
Daarmee trok hij conclusies die geen fundament hadden. Dus als er iemand hier een duidelijke voorkeur heeft dan is het de (uiteindelijk gebleken) Strovan verkoper in dit topic wel. Die zich in eerste instantie als gebruiker voordeed en soms in raadselen sprak. Hij heeft duidelijk een belang in gebruik van Strovan en steekt dat niet onder stoelen of banken, bijvoorbeeld door met bekende namen te strooien die zijn produkt gebruiken. Ik persoonlijk vind dat storende reclame in dit verder erg leuke topic.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door paars op 26-02-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:47

Ik denk dat ik me maar even buiten de discussie tussen TR en Diana1 ga houden, aan beide kanten wordt aan me getrokken en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

Ik ga even een uurtje buiten spelen, bestaat Bokt nog als ik terugkom? }>

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:56

imker schreef:
Ik denk dat ik me maar even buiten de discussie tussen TR en Diana1 ga houden, aan beide kanten wordt aan me getrokken en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

Ik ga even een uurtje buiten spelen, bestaat Bokt nog als ik terugkom? }>

Ik trek helemaal nergens aan hoor...
Bokt zal vast nog bestaan als je terug komt.

Ik vind dat als je een experiment houdt met twee producten je niet partijdig moet gaan worden, niet naar leveranciers/producenten/communicatie ed. moet kijken maar puur naar het product wat wordt gebruikt.

@ Paars.
Je hebt helemaal gelijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:07

@DInopino: heb ik gedaan bij Missy en die neuzelde mooi de korrels tussen de houtkrul vandaan. Heeft dus idd geen zin, eerder met een negatief effect omdat ze dan misschien ook houtkrul binnen krijgen, waar je helemaal niet op zit te wachten.

De merkenoorlog interesseert me echt niet, wel vind ik het jammer als serieuze vragen naar wetenschappelijk onderbouwde/uitgevoerde experimenten als 'reeds lang achterhaald/uitgevoerd' worden afgedaan.
IK ken die onderzoeken niet en een onderzoek naar alléén strokorrels zegt mij niks. Ik wil a la een BIT-test zien hoe de verschillende soorten zich verhouden. Als die er zijn en iemand heeft ze hou ik me aanbevolen.

Verder hebben de cavia's vandaag een verse halve zak korrels gekregen en heeft de HIT-stal de andere helft er door gestrooid gekregen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:16

Bij ons krijgen ze vandaag er ook weer een zak bij. Ze staan nu wat langer buiten, van 8.30 - 18.00. Dat scheelt natuurlijk minstens een hoopje mest en een plas binnen :)) .

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:07

zo gezellig topic zeg, kan me voorstellen dat Imker het even zat is,

mijn voorkeur gaat nu uit naar strovan, en denk dat ik dat ga bestellen,

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:57

diana1 schreef:
imker schreef:

Ik voer GEEN merkenoorlog hoor, ben gewoon tevreden over het door mij gebruikte product. Ik vind het alleen een beetje kinderachtig dat TR allerlei uitlatingen doet over nb. zijn collega korrelverkoper .

Tarwekorrels worden zowel door Strovan als Ecobodem verkocht en waarom zou er dan verschil in die korrels zitten terwijl beiden 100% tarwestro zijn?

Vermelden dat tarwe minder ammoniaklucht zou geven dan koolzaad is makkelijk. Ik vraag of daar testen mee zijn gedaan...dit is toch interessant om te weten?

Laatste woord van tr,ivm deze zaak.
Ik heb op geen enkel momennt een collega korrelverkoper aangevallen.
Ik heb alleen beweerd dat 100% tarwestrokorrels geen ammoniak geur afgeven,.
Als je ze op de zijkant legt,om ze nadien economisch te hergebruiken.
En wat de wederverkoper van strovan betreft.
Zoals jullie met korrels(in t'algemeen) omgaan ,is in mijn ogen geld smijt weg.
Ik betracht altijd de meest economische manier te vinden ,met betrekking tot een goed stalklimaat.
En mensen die 85 paarden staan hebben,en personeel betalen om de stallen te onderhouden;
Die hebben geen geld ,goesting en tijd,om van overal ,en van alles uit het stal te vissen.
Doorloop heel het topic,en bewijs maar eens waar ik mensen tot meer aankoop aanzet.
Heb meermaals beweerd dat ik veel zuiniger dan jullie te werk ga.
Mensen die mij aan het werk hebben gezien op 'paard en koets,kunnen dat beamen.

Voor mij is deze discussie hier mee afgesloten.
trekruiter.