Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:16

Onze bak was eerst echt niet fijn, erg diep en mul zand, we dachten dat we het te goed (..wat is het woord ookalweer? iig dat we het water te goed lieten weglopen), waardoor het zand te droog en mul werd. Bak tijd lang gesproeid en een aantal waterafvoerpijpen dicht gedaan, hielp allemaal niets. Mijn paard kon er gewoon niet goed meer in lopen (heeft achterbeenblessure gehad), zo zwaar was de bak. Uiteindelijk kokos gehaald en wat een SUPER resultaat. Eerlijk waar. Nu, meer dan een half jaar verder, nog steeds. Onze bak is alles behalve mul en zwaar en heeft een mooie stevige bodem. Wel moet de hoefslag af en toe weggeharkt worden. De bak slepen doen we eigenlijk niet meer. ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:29

Hier ook korte vezels, bewust voor gekozen (ondanks dat het duurder is...), want ik wil kunnen slepen wanneer het nodig is.
Ik gebruik de bak voor alles (rijden, longeren, losgooien) dus ik zie mezelf niet staan harken :Y)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:38

denny1 schreef:
Loriene

Hoe kort is die versie en waar heb je die vandaan??

Stukjes van ongeveer 2 cm.
Moet ik even de rekening zoeken waar het vandaan komt ;)

Iloonie

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:52

Ik ben nog steeds super tevreden over mijn bak met kokos!

Bak is helemaal niet zwaar meer, voorheen was het soms net alsof je door de duinen liep.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:06

Heb je al reactie?
Ze hadden problemen met de mail.

Ik heb het besteld en ondertussen ook al geleverd!

Dus kan aan het werk

Zammie schreef:
Is volgens mij inderdaad hetzelfde bedrijf. Ik moest ook een paar dagen wachten voordat ik bericht kreeg. En ik weet niet hoe het zit met bijv. vakantie? Maar ze zijn erg correct hoor, ook als het op het vervoer aankomt. Dan wordt je van te voren gebeld. Dus misschien nog even geduld hebben of even bellen?
[/quote]

Bij mij hebben ze ook nog niet gereageerd, terwijl ik al een weekje terug info had gevraagd. Het zal dus idd met de vakantietijd te maken hebben. Ik ben heel benieuwd naar de prijzen en leveringstijden..[/quote]

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:15

Lees nog steeds mee, leuk om te lezen dat iedereen tevreden is met zijn/haar kokos bak. Wij krijgen ook kokos, alleen de vraag is nog wanneer, hopelijk dit jaar nog!

linkyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:17

Onze korte vezels komen van www.go-koko.nl
Geweldig, wou dat ik het eerder geweten had!

linkyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:26

Afbeelding

dit is een pakje (als een hooipakje) met de korte vezels. PLm. 3-5 cm.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:37

linky schreef:
Onze korte vezels komen van http://www.go-koko.nl
Geweldig, wou dat ik het eerder geweten had!

Ik heb mijn kokos ook van go-koko. Snelle levering en de pakjes die we over hebben, zien er nog steeds goed uit, terwijl ze on afgedekt buiten liggen.

denny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:44

Okay ik begrijp dat korte vezels het beste zijn. Ik snap dan alleen nog niet waarom ik daar dan veel meer van nodig heb. Bij kokosvezel.nl zeggen ze 5 balen van 140 kg is 700 en bij Goko 1500 kg. Dat is nogal een verschil. Weten jullie nog hoeveel jullie hebben afgenomen en welke maat bak jullie daarbij hebben.

Bij kokosvezels.nl zeggen ze ook dat nou juist weer die lange vezels een een spinneweg effect hebben en het zand zo bij elkaar houd.

Nou ik ga die meneer van Goko nog wel ff een mailtje sturen met deze vragen.
Word vervolgd.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:47

fabjus schreef:
Hoi hoi,

ik heb de lange vezel door mijn bak maar heb nog erg veel over.
Dit is al uitgeplozen dus je kunt het zo door je bak verspreiden. Het zit nu in grote plastic zakken (waar het vlas in heeft gezeten).
Het is genoeg voor een 20x40 bak. Wie heeft er interesse? Ik woon in noord-holland.
Prijs: 250 euro zelf afhalen.

Hoi,

Ben je het al kwijt? Of heb je het nog?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:00

Ik val in herhaling :o maar idd kun je met de lange vezels de bak iig de eerste tijd niet slepen, maar moet je rollen.

Ik vermoed dat je meer nodig hebt van de kortere vezels omdat die sneller door het zand heen worden gemengd en je dus meer nodig hebt om een stabiel resultaat te krijgen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:55

Hi,

Heb even stiekem in je profiel gespiekt :o .

Ik kom elke dag langs jouw paardjes.
Mijn paarden staan ook in de buurt.

Ik heb van de week het kokos binnengekregen.
Dus kan aan de slag.

Caballos schreef:
Lees nog steeds mee, leuk om te lezen dat iedereen tevreden is met zijn/haar kokos bak. Wij krijgen ook kokos, alleen de vraag is nog wanneer, hopelijk dit jaar nog!

linkyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:24

Wij hebben 40 baaltjes gekocht en er 35 doorheen gemengd, de andere 5 liggen op reserve voor eventuele aanvullingen. Maar tot nu toe niet nodig. Een baaltje weegt plm. 25 kg? Dan hebben wij dus 875 kg. in de bak en dat voldoet prima.

denny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:01

Ik heb inmiddes antwoord van Goko, snel he!

De korte vezels werken het zelfde als de lange maar zijn makkelijker te bewerken begrijp ik, niet weken en pluizen maar gewoon met een riek uitelkaar halen, freesen en evt. een hakselaar.

Is er toevallig iemand in de buurt van Balkbrug (grens overijssel/drenthe) die een Goko kokosvezel bak heeft of de lange vezel van kokosvezel.nl. Ik wil graag eens zien hoe het er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:55

Dus die lange vezels kan je ook door de hakselaar halen, dan heb je korte vezels? Of is dat niet te doen......lange zijn stukken goedkoper heb ik begrepen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:34

russel schreef:
Dus die lange vezels kan je ook door de hakselaar halen, dan heb je korte vezels? Of is dat niet te doen......lange zijn stukken goedkoper heb ik begrepen.

Denk niet dat een hakselaar de vezels kort krijgt.
Kokos is erg taai spul!

denny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:46

Hij schreef met behulp van een hakselaar kun je het verspreiden, ik denk idd. ook niet dat het dan kleiner word.

linkyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:38

De hakselaar kan er plukken van maken maar de vezels blijven lang helaas...................

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:48

De langere vezels zijn wel wat moeilijker te verwerken maar geven meer stabiliteit dan de kortere omdat ze een soort web vormen in het zand

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:53

Fortuna22 schreef:
De langere vezels zijn wel wat moeilijker te verwerken maar geven meer stabiliteit dan de kortere omdat ze een soort web vormen in het zand

Dat is niet waar.
Door de korte vezels heb ik al een aantal jaren een super stevige bak, hoef nooit te sproeien.
Maar kan wel slepen :)*

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:56

Denk dat je het beter als volgt kunt verwoorden:
Lange vezels zijn goedkoper, maar je hebt meer werk met het verspreiden en het onderhoud daarna is lastiger dan met korte vezels.
De keuze is dus, gemak, maar wat hogere kosten of wat meer werk voor lagere kosten ;)
't Is dus maar waar je voor kiest :)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:01

Het is een beetje afhankelijk van het type zand wat je in je bak hebt liggen en je drainage.Bij een erg mulle baan(los zand) werkt de lange vezel wel degelijk beter qua stabiliteit.
Als het niet extreem is dan is de korte ook prima en inderdaad makkelijker te verwerken en te onderhouden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:13

Fortuna22 schreef:
Het is een beetje afhankelijk van het type zand wat je in je bak hebt liggen en je drainage.Bij een erg mulle baan(los zand) werkt de lange vezel wel degelijk beter qua stabiliteit.
Als het niet extreem is dan is de korte ook prima en inderdaad makkelijker te verwerken en te onderhouden.

Die van mij WAS extreem mul....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:14

Onze bak was heel erg mul,we hebben de korte erin liggen.
Is nu perfect,soms gewoon een beetje hard. :D