Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:39

joyce B schreef:
Bij pensionstallen moet je goed zoeken naar plekken waar ze in de winter ook elke dag buiten staan in weide of paddock. En als die stallen dan ook nog een super bodem in de buitenbak moeten hebben of een binnenbak, dan is het al zoeken naar een speld in een hooiberg.

Misschien zouden díe mensen een keer moeten gaan redenen vanuit het belang van hun viervoeter!
M.a.w. dan maar geen binnenbak, maar mijn paard kan lekker wel naar buiten!

Wat zou je paard belangrijker vinden? Een binnenbak of een stuk weiland????? Slapen

Niet zo zeer op jou gericht hoor @Joyce maar mensen die echt wel zo denken, brrrrrr daar kan ik me zoooo aan irriteren.
Ik hoop dat die reïncarneren als een manegepaard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:40

Blunneke schreef:
Niet zo zeer op jou gericht hoor @Joyce maar mensen die echt wel zo denken, brrrrrr daar kan ik me zoooo aan irriteren.
Ik hoop dat die reïncarneren als een manegepaard!

ROFL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:40

Als je de groep goed samenstelt heb je geen gezeur van DA. Hoefsmid hoef ik zelden, in de winter gaan de ijzers eraf trouwens. Rij ik toch niet buiten.

Maar ik vraag me af.. zo gezien onderstaande in je onderschrift of je wel zo gelukkig moet zijn met een baan in de financiering en een paard. Of dat misschien het paard uiteindelijk aan het korste eind trekt.

Citaat:
Altijd al in de Financiële Detachering willen werken?. Auto van de zaak, flexibel, veel vrijheid en iedere keer een nieuwe uitdaging?. Stuur dan snel een PM.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:43

Apple schreef:
Wat ik mij ook wel afvraag trouwens. De mensen in dit topic, over wat voor paarden hebben we het eigenlijk?

Natuurlijk, buiten/soortgenoten/weidegang, gaat voor elk paard op. Ik ben alleen ook benieuwd in wat mensen doen met hun paard en hoe ze hun paard daarbij houden. Stevig in de sport? Recreatief? Welke tak van sport? Paard met pensioen? Paard gezond of geblesseerd? Dat soort zaken.

IMO over alle paarden.
Elk paard is een paard met 4 benen en een staart.
Boshobbel-pony of Grand Prix paard, ik vind dat ze allemaal het recht hebben op weidegang maar wie ben ik?!
Ikzelf rijd ook wedstrijden binnen heel Nederland.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:46

Ik heb zelf nog een jong dier, dus heel fanatiek ben ik nog niet.... Maar als zou dat wel zo zijn, dan zou er nog niets veranderen. Hij is een 200% buitendier en dat neem ik hem nooit van zijn leven af voor mijn eigen genot. Ik zou dat echt niet kunnen.

Maar de mensport- en dressuurpaarden die bij ons wel veel wedstrijden lopen, staan overdag toch echt urenlang op het land, hoor. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 11:47

Blunneke schreef:
Apple schreef:
Wat ik mij ook wel afvraag trouwens. De mensen in dit topic, over wat voor paarden hebben we het eigenlijk?

Natuurlijk, buiten/soortgenoten/weidegang, gaat voor elk paard op. Ik ben alleen ook benieuwd in wat mensen doen met hun paard en hoe ze hun paard daarbij houden. Stevig in de sport? Recreatief? Welke tak van sport? Paard met pensioen? Paard gezond of geblesseerd? Dat soort zaken.

IMO over alle paarden.
Elk paard is een paard met 4 benen en een staart.
Boshobbel-pony of Grand Prix paard, ik vind dat ze allemaal het recht hebben op weidegang maar wie ben ik?!
Ikzelf rijd ook wedstrijden binnen heel Nederland.

Ik sluit me bij het bovenstaande aan. Ik heb overigens zelf wedstrijden gereden; dressuur en springen. Nu rijdt ik recreatief met een 'sportief' tintje... In beide gevallen ging het paard lekker naar buiten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:49

Anya schreef:
Als je de groep goed samenstelt heb je geen gezeur van DA. Hoefsmid hoef ik zelden, in de winter gaan de ijzers eraf trouwens. Rij ik toch niet buiten.

Maar ik vraag me af.. zo gezien onderstaande in je onderschrift of je wel zo gelukkig moet zijn met een baan in de financiering en een paard. Of dat misschien het paard uiteindelijk aan het korste eind trekt.

Citaat:
Altijd al in de Financiële Detachering willen werken?. Auto van de zaak, flexibel, veel vrijheid en iedere keer een nieuwe uitdaging?. Stuur dan snel een PM.

Tja helaas klinkt dat leuk maar ieder jaar zijn de groepen anders en hier in de omgeving is er gewoon weinig mogelijkheden. Ik heb het na zeker 20 jaar wel gezien met weilanden. Mijn paard gaat niet zonder ijzers dan slijt de boel weg. Als ik ergens anders zou wonen met ruimte en goed weiland vind ik het anders maar voorlopig wonen we nog hier.

Waarom?. heb altijd 40 uur gewerkt en zelfs 2 paarden gehad dus zie het probleem niet. Moet je perse minder werken om een paard te hebben?.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:27

Nee hoor.. ik werk ook (meer dan) 40 uur.
Ik heb er alleen voor gezorgd dat ze op een plek staat waar ze ook als ik niet kom, heel goed verzorgd worden. In de wei worden gezet. Er weer uit worden gehaald.

Ze komen iedere dag altijd in een groep buiten. En als jouw paard daarbij zoveel ijzers verliest, zo ik eens op zoek gaan naar een andere smid. Want bij ons verliezen de op ijzers staan de paarden heel erg weinig ijzers. Vrijwel nooit. Ook als de wei nat is.

Ik kies er dus bewust voor om mijn paarden relatief ver van huis te hebben (op ruim 20 km afstand) maar op een plek waar ze vooral ook paard kunnen zijn en wordt voldaan aan hun basisbehoeften...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:52

Tja ik ga dus wel iedere dag of wel ik ga 5 dagen en mijn vriendin 2 dus zo slecht heeft hij het niet. En dan is hij er meer als voldoende uit. En sta op een redelijke grote stal dus altijd meiden die hem willen doen.

Nee hij is gewoon lomp en slaat met bokken de ijzers er onderuit. Hij heeft bij een bokker gestaan afgelopen jaar en daar was het ook iedere keer raak. En daar ging hij wel iedere dag een paar uur naar buiten. Hij heeft de afgelopen jaren diverse smids gehad en probleem bleef hij is gewoon lomp. Ook al staat hij altijd buiten hij moet af en toe gek bokken met alle gevolgen van dien.
Ver weg wil ik hem niet meer hebben heb al eens koliek gehad dus daarom wil ik ook een stal met een goede controle zodat als er wat is gelijk ingegrepen wordt.

Het maakt niet uit hoe je het doet in de ogen van een ander doe je het toch nooit goed en er is er altijd wel iemand die het zielig vind. Ik heb hier al zoveel topics voorbij zien komen op dit gebied en aan alle kanten hoe iemand het ook deed het was toch nooit goed.
Dus ik kijk naar mijn paard die oogt gezond en happy als hij dat niet was grijp ik in. Dit heb ik al eens gedaan en is toen naar een andere stal gegaan.

Als ik er maar happy mee ben wat een ander ervan vind zal een zorg wezen.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 06-05-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:54

Mijn paarden staan nu weer op pension tot ik een degelijke weide in de buurt vind.
M'n ruin zet ik 's avonds rond een uur of 7-8 buiten tot 9 uur 's morgens, heb m'n redenen om hem overdag binnen te zetten (kan ik gerust via pb meedelen Knipoog ).
M'n twee merries lopen samen dag en nacht op een weide, helaas zonder schuilstal, dus als het echt té warm wordt zet ik ze ook alleen maar 's nachts buiten...
Weidegang is voor een paard erg belangrijk, ik vind 10-12 uur per dag toch wel het minimum, 3 uurtjes per dag is echt té weinig...
Maarja? Wie ben ik? Ik zie zodanig veel situaties in de paardenwereld waar ik totaal niet met akkoord ga, ik kan er helaas niets aan veranderen, alleen zorgen dat mijn paarden het beter hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:03

Prisca schreef:
Tja ik ga dus wel iedere dag of wel ik ga 5 dagen en mijn vriendin 2 dus zo slecht heeft hij het niet. En dan is hij er meer als voldoende uit. En sta op een redelijke grote stal dus altijd meiden die hem willen doen.

Nee hij is gewoon lomp en slaat met bokken de ijzers er onderuit. Hij heeft bij een bokker gestaan afgelopen jaar en daar was het ook iedere keer raak. En daar ging hij wel iedere dag een paar uur naar buiten. Hij heeft de afgelopen jaren diverse smids gehad en probleem bleef hij is gewoon lomp. Ook al staat hij altijd buiten hij moet af en toe gek bokken met alle gevolgen van dien.
Ver weg wil ik hem niet meer hebben heb al eens koliek gehad dus daarom wil ik ook een stal met een goede controle zodat als er wat is gelijk ingegrepen wordt.

Het maakt niet uit hoe je het doet in de ogen van een ander doe je het toch nooit goed en er is er altijd wel iemand die het zielig vind. Ik heb hier al zoveel topics voorbij zien komen op dit gebied en aan alle kanten hoe iemand het ook deed het was toch nooit goed.
Dus ik kijk naar mijn paard die oogt gezond en happy als hij dat niet was grijp ik in. Dit heb ik al eens gedaan en is toen naar een andere stal gegaan.

Als ik er maar hebben mee ben wat een ander ervan vind zal een zorg wezen.

Dikke kans dat alle dierenartsen, boeken, wetenschappers en naslagwerken er allemaal naast zitten en een paard feitelijk geen weidegang of vrij uitloop nodig heeft.
De individuele paardenbezitter weet beter wat een paard nodig heeft dan alle wetenschappelijke studies die er op dit gebied gepubliceerd zijn.... ongetwijfeld.
Dus laat lekker binnen staan met dit mooie weer, dan blijven de ijzers er lekker onder.
Daarbij hecht een paard sowieso veel meer waarde aan het feit dat de eigenaar iedere dag komt, dan aan vrije uitloop en contact soortgenoten hoor. En stapmolens zijn een regelrechte verwennerij.
Welk paard dan nog zeurt om weidegang of vrije uitloop met soortgenoten is wel erg ondankbaar.... bah. Clown Clown Clown Clown

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:04

Prisca schreef:

Als ik er maar happy mee ben wat een ander ervan vind zal een zorg wezen.

sorry...

wanneer ik jouw verhalen lees, bekruipt me meteen het gevoel van verkopen die handel...

niet voor niets krijgt jouw paard koliekaanvalen en verliest hij steeds ijzers, wel eens aan andervoer en een ostheopaat en betere rij-instructie gedacht?

ow ja en niet te vergeten, meerweidegang en blotsvoets en biotine en...en...en...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:06

Prisca schreef:

Nee hij is gewoon lomp en slaat met bokken de ijzers er onderuit. Hij heeft bij een bokker gestaan afgelopen jaar en daar was het ook iedere keer raak.

Hoe vaak je naar je paard gaat, zegt niets over het welbevinden van het paard.
Je kunt iedere dag naar je paard gaan dat voornamelijk op stal staat, en je kunt 1 x in de week naar je paard gaan dat in de wei loopt. Welk paard heeft het nu beter?

Wanneer een paard telkens z'n ijzers verliest, zegt dat òf iets over de betreffende smid (en daar ligt het niet aan volgens jou) òf aan de zeer slechte kwaliteit van de hoeven. Zal bij jouw paard dus het laatste zijn. Is ook niet zo gek, nu blijkt dat je paard zoveel op stal staat. Dat is gewoon funest voor hoeven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:08

JoviBan schreef:
Prisca schreef:

Nee hij is gewoon lomp en slaat met bokken de ijzers er onderuit. Hij heeft bij een bokker gestaan afgelopen jaar en daar was het ook iedere keer raak.

Hoe vaak je naar je paard gaat, zegt niets over het welbevinden van het paard.
Je kunt iedere dag naar je paard gaan dat voornamelijk op stal staat, en je kunt 1 x in de week naar je paard gaan dat in de wei loopt. Welk paard heeft het nu beter?

Wanneer een paard telkens z'n ijzers verliest, zegt dat òf iets over de betreffende smid (en daar ligt het niet aan volgens jou) òf aan de zeer slechte kwaliteit van de hoeven. Zal bij jouw paard dus het laatste zijn. Is ook niet zo gek, nu blijkt dat je paard zoveel op stal staat. Dat is gewoon funest voor hoeven.

Helemaal correct, tevens funest voor de benen... en wat te denken van de spijsvertering? Welke gebouwd is op beweging, en stil staan koliek juist in de hand werkt.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:15

Slechte kwaliteit hoeven is vaak te wijten aan het feit dat een paard teveel op stal staat!
De hoef kan niet goed doorbloeden door te weinig beweging!

IJzers zijn eigenlijk ook niet erg bevordelijk, belemmert ook de doorbloeding ondanks ik zelf ook een 'ijzer-paard' heb maar als je paard toch 20 van de 24 uur binnen staat: haal dan die ijzers eraf. Da's beter en scheelt wat centjes
Laatst bijgewerkt door Blunneke op 06-05-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:16

Ninx schreef:
[Wanneer een paard telkens z'n ijzers verliest, zegt dat òf iets over de betreffende smid (en daar ligt het niet aan volgens jou) òf aan de zeer slechte kwaliteit van de hoeven. Zal bij jouw paard dus het laatste zijn. Is ook niet zo gek, nu blijkt dat je paard zoveel op stal staat. Dat is gewoon funest voor hoeven.

Helemaal correct, tevens funest voor de benen... en wat te denken van de spijsvertering? Welke gebouwd is op beweging, en stil staan koliek juist in de hand werkt.[/quote]

Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit. Dus hij bokt vrij lomp en tikt zo met zijn achterbeen zijn voorijzer eraf. Hij is groot en lomp dus heeft niets met huidige te maken. Dit doet hij altijd of hij nu 10 dagen op het land staat of 1 uur gaat altijd wel een keer mis.

Ja hij heeft wel wat slechtere voeten en dat is gebleken uit het verleden toen hij slecht voer en onderhoud op zijn voeten kreeg en voer. Die slechte hoorn duurt erg lang voordat dit eruit groeit. Heeft niets met huidige te maken. En een fout had ik gemaakt en dat was in een stal waar de urine niet goed afliep en de voeten idd natter werden. Nu is dit allemaal over en heeft hij super voeten alleen dat eraf slaan blijft.

Tja heb geen paard om hem op een land te zetten en alleen te gaan wanneer ik "zin" heb nee heb hem om de sport en hobby en dus fanatiek rijden. Tja daar is het verschil dus. Mijn paard is net zo gezond of ongezond als die van jou.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:19

Blunneke schreef:
Slechte kwaliteit hoeven is vaak te wijten aan het feit dat een paard teveel op stal staat!

IJzers zijn eigenlijk ook niet erg bevordelijk, belemmert ook de doorbloeding ondanks ik zelf ook een 'ijzer-paard' heb maar als je paard toch 20 van de 24 uur binnen staat: haal dan die ijzers eraf. Da's beter en scheelt wat centjes

Pff krijgen we dat natuurlijke weer.......

Waarom zijn we ooit met ijzers begonnen?. Misschien doorfok en slechte standen van benen van paarden??. Paarden zat die zonder ijzers geen leven hadden. heerlijk ben een dierenbeul en geniet er ook nog van.

Ik ben er weg van...doei doei dit wordt weer een discussie tussen wedstrijdruiters en natuurlijke mensen die wel op de rug gaan zitten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:22

Prisca, waarom kan een sportpaard niet in het land? Ook voor een sportpaard is de beweging toch altijd beter dan grotendeels stilstaan op stal, juist ook om blessures te voorkomen? Bij ons op stal lopen ook de sportpaarden in het land, danwel niet 24/7, en ze presteren in de zomer echt niet minder dan in de winter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:26

Prisca schreef:
Blunneke schreef:

Pff krijgen we dat natuurlijke weer.......

Waarom zijn we ooit met ijzers begonnen?. Misschien doorfok en slechte standen van benen van paarden??. Paarden zat die zonder ijzers geen leven hadden. heerlijk ben een dierenbeul en geniet er ook nog van.

Ik ben er weg van...doei doei dit wordt weer een discussie tussen wedstrijdruiters en natuurlijke mensen die wel op de rug gaan zitten.

Ik vind dat je nu een beetje onredelijk bent. Iedereen die zijn paard buiten zet en er een punt van maakt dat anderen dat niet doen is automatisch een 'hobby-bob'? Menig wedstrijdruiter begrijpt ook dat een paard geen hamster is, en dus niet de hele dag in een kooitje kan.... Maar goed, you're excused wanneer je wilt gaan natuurlijk. Geniet van het mooie weer en de heerlijke zon... en vertel je paard hoe heerlijk dat voelt wanneer je hem vandaag ziet.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:29

Dit wordt hier dus een echte catfight Nagelbijten / Gniffelen
Maar goed, ik blijf erbij dat een paard dat veel of altijd op stal staat ongelukkig is.
Jij kan dan best enorm veel plezier beleven aan de sport, maar je paard zal er niet gelukkiger van worden als hij zoveel op stal staat.
Beetje egoistisch, niet? Maar goed, als jij ermee kan leven...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:34

@Prisca, dus jij geeft openlijk toe dat je je paard alleen hebt voor JOUW plezier?
M.a.w jij wilt een uurtje rijden en je paard voor 24 uur per dag in zijn stal voor je klaar staan.

Dát noem ik egoistisch.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:36

Ik zie mijn paarden het liefste overdag lekker in de weide...dit kon ook altijd, niet in een al te groot weiland, maar ze hadden een lekker stukkie om de hele dag te grazen en te dollen.

Maar helaas vonden mijn ouders het nodig om meer dan de helft van de wei af te zetten en te gebruiken als voetbalveld voor de gasten (recreatieboerderij)....dus nu heb ik nog maar een piepklein stukje grasland over, in de vorm van een T....

Mijn ouders vinden dat de paarden (4) maar in de rijbak moeten staan overdag.....ik ben hier echt woest over, maar waar moet ik heen met mijn paarden ?!

Dit zou dus betekenen dat ik mijn paarden weg moet doen...want met z'n 4tjes in een rijbak is echt té klein, ze lopen constant te irriteren naar mekaar omdat de ruimte te klein is en ze zich vervelen omdat het hooi al snel op is...

Naar een andere stal is geen optie, ik kan het stalgeld niet betalen (betaal geen stalgeld aan mijn ouders...)
(paarden zijn overgens ook van mijn ouders...formeel gezien)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:38

Ik denk er al zo'n jaar of tien over om een eigen pony te kopen (door omstandigheden nog niet mogelijk). En ja, tien jaar geleden wilde ik een binnenbak, en een solarium, en een stapmolen, en wedstrijden, en en en .... Weidegang? uurtje per dag zou meer dan genoeg zijn.

Toen kwam ik 'mijn' meisje tegen, de pony die ik van plan ben te kopen zodra dat financieel kan. Zij heeft mij de belangrijkste paardenles van m'n leven geleerd. Ze is een pony. Punt. Niet mijn wedstrijdpony, niet mijn rijdpony, niet mijn gebruikspony, niet mijn pony. Haar eerste behoefte is om pony te mogen zijn, ongeacht mijn ambities, plannen en argumenten.
En dus voor mij geen solarium of stapmolen, ik ben nu op zoek naar een stal waar ze iedere dag met vriendjes naar buiten kan, en 's avonds naar binnen (kan, niet moet). Of er een binnenbak is zal me worst wezen, idem voor alle luxe die ik eerst wilde. Daar heeft de pony niets aan, en ik dus ook niet. Sommige mensen geven me echt de kriebels, "ja, maar mijn paard hoeft niet naar buiten, want ...". En dan komt er een reden die vanuit de ruiter ontstaat, omdat het voor de ruiter niet praktisch is, of meer moeite kost, of meer tijd. Heel verdrietig. Ik ben blij dat mijn meisje me dát duidelijk heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:42

Prisca schreef:
Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.

Maakt niet uit hoe je het noemt of ziet, zelf de ijzers eraf slaan of verliezen; het komt op hetzelfde neer.
Een paard met gezonde, sterke hoeven slaat zijn ijzers er niet zomaar af. Jouw paard dus wel en dat geeft aan dat z'n hoeven niet in orde zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:50

Ongelofelijk dat er mensen zijn die echt alleen maar een paard hebben voor hun eigen plezier Gestoord . Ik kan me er niets bij voorstellen in elk geval en ben blij dat mijn paard niet zo'n tehuis heeft getroffen, want daar was hij echt niet gelukkiger van geworden.......

En noem mij maar 'natuurlijk' en 'recreatief', maar de paarden die bij ons wel fanatiek wedstrijden lopen, staan nu toch ook echt buiten. Ja
Met ijzers nog wel. Clown