Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:11

Nou ik vind wanneer je paard in volpension staat dan kun je niet bepalen wanneer je wel of niet gaat per dag,want dan moet je gewoon iedere dag gaan of anders een ander optrommelen die gaat want je kunt zo'n dier niet heel de dag in de box laten staan,ja dat kan wel maar vind ik niet kunnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:12

cissie schreef:
Dat bedoel ik niet, meer in de zin van of je nu wel of niet gaat (uberhaupt) bije en volpension wordt je paard toch verzorgt, dan kun je dus zelf bepalen wanneer je wel of niet gaat.

cissie schreef:
Heel kort bedoelde ik daarmee, als je paard in volpension staat kun je per dag bepalen of je WEL of NIET gaat.....thats it!

Dat is dus ook niet altijd waar...

Ik sta in volpensioen, maar ik MOET iedere dag heen omdat ze bij ons niet overdag buiten gezet worden . Dat vind ik mezelf uiteraard ook verplicht tegenover mijn pony, mijn bijrijdster gaat meestal smiddags even heen om haar er uit te halen en anders probeer ik iemand anders te vinden die haar even de benen wil laten strekken.

Toen ik eindelijk een andere stal had gevonden voor mijn jongere merrie waar ze wel overdag buiten gezet werden, bleek dit alleen doordeweeks te gebeuren. In het weekend moest je het zelf doen en ook zelf mesten, vind ik verder ook geen probleem maar als er dan geeist wordt dat ze voor 10 uur naar buiten moeten dat gaat me dan toch ook een beetje te ver hoor Verward
Ik heb ook nog een wederhelft waar ik erg mee overhoop heb gelegen in die periode omdat we nooit meer een ochtend voor ons tweeen hadden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:37

PERENBOOMPIE schreef:
Nou ik vind wanneer je paard in volpension staat dan kun je niet bepalen wanneer je wel of niet gaat per dag,want dan moet je gewoon iedere dag gaan of anders een ander optrommelen die gaat want je kunt zo'n dier niet heel de dag in de box laten staan,ja dat kan wel maar vind ik niet kunnen.

Dat vind ik ook en eigenlijk is dat ook gewoon normaal als je een paard hebt natuurlijk, helaas denkt niet iedereen er zo over!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:40

Nee Cissie helaas niet,maar dan moeten ze ook niet tegen mij zeuren en zielig doen wanneer het dier ziek is want dan kunnen ze mijn mening weleens krijgen die ze vast niet leuk vinden. Knipoog Ook al vinden ze me dan niet meer zo aardig jammer dan,hoop wel dat ze er dan iets van geleerd hebben. Cool

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:46

PERENBOOMPIE schreef:

Of je zoekt een GOEDE stal waar je paard wel wordt buiten gezet en binnen gezet. Die bestaan want ik heb er eentje gevonden. In het weekend wel zelf buitenzetten, en de tijd mag je zelf verzinnen. Als je dan afspreekt met een stalgenootje dat de een buitenzet en de ander binnenzet: prima geregeld!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:55

Nessah schreef:
Ik woon midden in een stad, in een gebied waar heel weinig weilanden zijn en heel veel drukte. In een gebied waar je je paard voor 200 euro op een stal kan zetten zonder land, maar mijn paard staat op een veel duurdere stal omdat ze daar wel land hebben. MIjn paard staat gewoon 24/7 buiten. Als ik die duurdere stal niet kon betalen, had ik geen paard gekocht. Een paard moet ook paard kunnen zijn en dus met een kudde op het land kunnen staan.. Kan dit niet, geen paard..

KIJK, dit is dan een oudere entry die ik nog even naar voren wil halen. Dit is heel erg reeel en onbaatzuchtig, petje af!
Ik zie heel veel non-argumenten voorbij komen, of dingen die mensen roepen om het nare onderbuik gevoel bij zichzelf te verdrijven "hij is heel gelukkig hoor!".
Uiteindelijk worden mensen het helaas nooit met elkaar eens, En gelukkig zijn er daarom voor heel veel zaken regels, zodat mensen zich daaraan zullen moeten houden. Ik hoop dat de D.B. succesvol zal zijn in hun streven, mijn steun hebben ze.
Natuurlijk is het naar dat mensen in de randstad geen paarden kunnen wanneer ze geen weidegang kunnen bieden aan het paard. Maar ook deze mensen hebben nog altijd een KEUZE. Men roept: KAN NIET..... (ivm met werk, shoppen, reistijd, vrienden?), maar zeg dan gewoon WIL NIET.
Je wilt een paard, en dat is een hele, hele, hele grote stap. Accepteer dat andere zaken daar dan misschien voor zullen moeten wijken, en dat je je leven erop aan zult moeten passen. Wil je dat niet? Wacht dan nog een paar jaar... of doe het gewoon niet.
Het paard zal je dankbaar zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:55

ooojjjjaaa natuurlijk bestaan er goede stallen

heb een geweldige stal gevonden en maar 80 km verder op.
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en ik ga mijn paard niet 80 km verder op neerzetten.

En nee ik had dit niet kunnen weten toen ik hem 15 jaar geleden kocht..overigens reed ik fanatiek wedstrijden en zoals ik toen mijn paard hield, wist ik niet beter daar voelde ik me toen goed bij

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:57

Ja @maanling schatje dat is hier al vaker aangehaald maar er staan ook veel mensen hier op bokt op stallen in de Randstad waar dat niet mogelijk is,dat was nu juist de issue van het topic,of ze dan om deze reden geen paard mogen houden of wel?!

Kijk ikzelf heb een superstal gevonden(woon niet in de randstad overigens)waar mijn paard gelukkig is en ikzelf ook alle mogelijkheden en faciliteiten en bos is aanwezig,maarrr maanden november,december januari en februari mogen ze het land niet op omdat het dan te glad is,de boel wordt vertrapt zodat je dan in het voorjaar ook geen gras hebt,alleen het jonge spul staat nog op het land,dus in deze periode moeten we ons even aanpassen dan maar, en geef ik haar in de avonduren zoveel mogelijk beweging en aandacht,zelf wil ik ook niet dat ze met die glibber op de wei staat hoor en er zit ook nog een bosgebied achter waar je weleens jagers met honden hoort en daar is de mijne ook niet zo van gediend!Dus om ongelukken te voorkomen komt ze wel buiten maar niet in de wei in die periode.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:07

Er wordt denk ik heel erg van een kant gekeken. Er wordt gezegd dat je je paard op stal zet vanuit gemakzucht en dat het dier 23 uur opgesloten op stal staat en dat het beter is de wei kan staan met soortgenoten.

Maar...
Hoeveel paarden staan er wel niet weg te kwijnen op het langd. worden daar neergezet onder het mom van dan staan ze gezellig met soortgenoten en hebben ze ed ruimte, maar ondertussen staan ze weg te kwijnen.
Een voorbeeld zijn die paarden die toen in het nieuws waren, omdat ze gered moesten worden uit het land, vanwege een odnergelopen land. Deze paarden waren in het land gezet, maar er werd vervolgens niet meer naar omgekeken.
Over dit soort dingen hoor ik niemand...

Natuurlijk is dit het ene uiterste tegen het andere, nooit uit het land, tegen nooit uit stal. Allebei onacceptabel.
Ik denk dat een ieder, tenminste degenen die hier op bokt zijn neem ik aan, voor zich kan beslissen wat hij of zij het beste vind. En dat ook een reden voor heeft.
Als je bewust met je paard bezig bent, dan komt het goed lijkt mij...

In deze discussie zullen we altijd verschilllende meningen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het een of het ander fout is. het is gewoon een andere manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:08

@ Tita: veel dingen weet je vaak ook niet wanneer je jong bent. En in een nog ongunstiger geval (mijn geval bijv.) weten je ouders er ook niets van.
Je maakt dan onbedoeld, maar goedbedoeld heel veel verkeerde keuzes.
Ik neem aan dat je nu misschien ook andere keuzes zou maken wanneer er nieuw paard zou komen?
Volgens mij ziet iedereen het liefste zijn/ haar paard lekker vaak in de wei lopen.
Maar wanneer dat niet kan omdat je op een plek woont waar die mogelijkheden er gewoonweg niet zijn. Waarom doen mensen het dan toch??? Ze weten wanneer ze volwassen zijn toch wel beter?
Waarom kunnen ze niet wat geduld oefenen totdat de leef-/woonsituatie zich er wel voor leent? Of inderdaad zelf verhuizen wanneer de wens niet langer te onderdrukken is?
Ik merk dat dat vaak gewoon is omdat mensen hun eigen impulsen volgen en hun eigen welbevinden helemaal boven aan het lijstje staat.... sign of the times he? Dat vind ik een nare ontwikkeling. Daar is een D.B. wel nodig helaas.
Deze ellende doet zich niet alleen voor met paarden, maar ook vele andere dieren. Je hoeft niet helemaal naar Roemenie om genoeg misstanden te zien....
Nog 2 kleine dingetjes: "hij is wel heel blij 24 uur pd op stal, want zijn oortjes staan altijd naar voren!" Mijn oortjes gaan ook naar voren wanneer ik na 5 uur op het toilet opgesloten gezeten te hebben eindelijk bezoek krijg. Jippie afleiding, oortjes naar voren: alert!
En over die kaalgeschoren paarden....zucht, ik wordt er niet echt vrolijk van. Maar het zal allemaal nodig zijn in de topsport. Zoals het nodig is naakte honden en katten te fokken, honden met te platte snuiten die niet kunnen ademen, truttige tuintjes, we passen alles aan naar onze smaak. Want beesten mogen geen beesten zijn, en natuur mag geen natuur zijn..... geeft zo'n rommeltje vind je niet??? Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:13

tita schreef:
Ik zou wel eens willen weten op mijn volgende vraag

Ik sta op een pensionstal in de winter geen weidegang..maar 1 paddock en mijn pony staat vaak 23 uur op stal

Ong 30 min rijden en 30 mijn poetsen verzorgen enz enz.
Nu zijn er mensen die vinden dat ik dat beest vaker los moet gooien dus ik gister om 6.45 naar stal paard in de binnenbak gezet en toen ben ik gaan sporten

Vervolgens om 7.45 weer op stal ga naar de binnenbak paard gilt de boel bij elkaar en wil dol graag naar stal..uiterdaad na mijn werk ook weer geweest.
Dus gister 2x uit geweest en zeker 2x een uur.
Maar ik heb niet het idee dat hij het geweldig vind te staan in de binnenbak tot ik er weer aan komt.

Ik ken aantal mensen op bokt die vinden dat mensen op een pensionstal het slecht doen..meeste paarden komen er 1x per dag uit en dan vaak voor training.
Goed die mensen hebben de paarden aan huis staan...gooien die beesten 3 uur in de buitenbak...en verder doen ze er niks aan rijden 2-3x in de week...ben je dan per definitie beter voor je paard.

Volgens mij niet, je hebt de middelen om hem eruit te gooien maar de mijne maak je ongelukkig met 3 uur in de buitenbak te laten staan

Topic heet "zonder weidegang"...
Een paddock of bak valt daar niet onder toch? Dat is immers geen "weide". Natuurlijk vind een paard het saai jaar in jaar uit in een zandbak te staan (zeker een binnenbak! da's niks meer dan een reuzenstal), ik zou ook roepen om weer wat anders te gaan doen.
Punt is dat we ook al gaan steggelen over het aantal uren.
Het gaat toch over WEL of GEEN weidegang? En of wij vinden dat je kunt maken een paard NOOIT weidegang te bieden.... Laten we bij dat punt blijven.... zal ik zelf ook proberen Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:14

Persoonlijk zie ik iid liever een getrimde hond dan een hond waar we de haren lekker laten groeien

Nou het kan hier niet anders als ik naar de andere stallen kijk dan denk ik NO WAY kan dus slechter.

Maar het idee dat ik moet stoppen met paarden omdat ik in de randstad woon op kleigrond...enne niet kan verhuizen omdat ik sinds 1.5 jaar nieuwe baan heb, staat me niet aan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:15

NINX

Jij hebt duidelijk niet het hele topic gelezen maar er waren mensen die toch het een en ander beweren...je bent namelijk geen paard waard als ie in de winter in een bakje komt enz enz

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:18

Citaat:
Ja @maanling schatje dat is hier al vaker aangehaald maar er staan ook veel mensen hier op bokt op stallen in de Randstad waar dat niet mogelijk is,dat was nu juist de issue van het topic,of ze dan om deze reden geen paard mogen houden of wel?!

Die mening heb ik vijf pagina's ofzo geleden al gegeven: nee, dan géén paard!
Het gaat dan om het aanschaffen: ik wil NU een paard maar ik kan het NU niet alles bieden. Dan dus geen paard.
In geval van Tita: veranderende omstandigheden, daar kan niemand iets aan doen. Maar Tita is zich in ieder geval bewust van het feit dat het niet ideaal is.
Het is pas erg als je je bewust bent dat het niet ideaal is (of gewoon ronduit slecht) en toch voor een paard kiest want dan denk je alleen aan jezelf.

Zo zou ik ook dolgraag een hondje willen. Maar helaas pindakaas: alleen wonen en 40 uur werken, dus geen hond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:18

@ Tita: heb ik wel degelijk gelezen. laten we stellen dat ook die mensen, net als wij, een beetje afdwalen van de kernvraag:
Is een paard houden op manege of pensionstal zonder weidegang een DO of een DON'T?
(hierbij gaan we hopelijk allemaal uit van goede randzorg, een stal bij ziekte of extreme weersomstandigheden, voldoende ruwvoer, aandacht, etc...)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:19

okeedan:

DON'T

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:20

Okee dan ook hier: DON'T!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:21

Ligt er aan wat je prioriteiten zijn en dat meen ik.

Mocht je in de topsport rijden dus zware toer dan kan ik het me voorstellen dat je niet wilt dat ie in de weide komt en helemaal niet met andere
Of een hengst waar je mee naar de keuringen gaat.

ik heb voor een bekende fokker gereden en daar kwamen de paarden in de winter er alleen op za uit (als er geen verzorgsters kwamen)
Die veulens stond meestal met 2 in een box en werden voor magische bedragen verkocht.
Dat soort paarden zien verlopig geen weidegang

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:22

Als op de manege goed voor de paarden wordt verzorgd, dan zie ik geen reden om er niet te rijden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:24

tita schreef:

Mocht je in de topsport rijden dus zware toer dan kan ik het me voorstellen dat je niet wilt dat ie in de weide komt en helemaal niet met andere

ik heb voor een bekende fokker gereden en daar kwamen de paarden in de winter er alleen op za uit (als er geen verzorgsters kwamen)
Die veulens stond meestal met 2 in een box en werden voor magische bedragen verkocht.

Veulens in een box, dat is nou vragen om beengebreken...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:25

DON'T!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:27

Nee veulens in het land laten staan in de modder en in de uitwaarden dat is vragen om gebreken..

Ik moet eerlijk zeggen dat die veulens schitterend zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:27

Ninx schreef:
Is een paard houden op manege of pensionstal zonder weidegang een DO of een DON'T?
(hierbij gaan we hopelijk allemaal uit van goede randzorg, een stal bij ziekte of extreme weersomstandigheden, voldoende ruwvoer, aandacht, etc...)

Een absolute DON'T!!!!
Ik zie mijn arme paard al staan is zijn gevangenis.... Verdrietig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:28

@ arjaaaaaaaaaa: toen ik op de manege reed (was ik nog wel een heel stuk jonger de jaren vliegen Boos! ) :
zag ik er ook geen kwaad in.
Na een aantal verzorgpaarden en een tweetal eigen paarden zag ik wel degelijk het verschil in gedrag en dus ook uiting van levensgeluk. Misschien als jij straks buiten de manege ervaring op gaat doen zul je dat gevoel ook krijgen. Op een manege waar men niet hardhandig is, dieren goed voer krijgen en het tuig netjes is, is men inderdaag goed voor de dieren. Maar tussen je goed en geweldig voelen zit een groot verschil...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:28

tita schreef:

Dus het feit dat een 'bekende fokker' het doet wilt zeggen dat het goed is? En fijn voor een paard? En feit dat er zware tour mee gereden wordt wilt ook zeggen dat het dan goed is?

Wat vind je er nou eigenlijk zelf van vraag ik me af? Kun jij werkelijk met droge ogen beweren dat het okee is voor een paard om NOOIT in een wei te komen? En dan hebben we het er even niet over wat de ruiter/fokker/verkoper/ okee vindt.