Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:36

Wij schudden 1 x per dag. Zondag genaaid, 5 dagen schudden en zaterdag op regels leggen en persen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:42

Ja 1 keer.
Hier zegt de loonwerker dat je anders je hooi kapot schud

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:53

Dat dacht ik ook, mijn boer zei echter dat, doordat het zo dik ligt en echt behoorlijk groen is, het beter was om twee keer te schudden zodat het goed en mooi droogt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:02

Dan zou ik doen wat de persoon zegt die het in het echhie ziet :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:13

Wij schudden vaak 1x maar als het echt zo dik wel eens 2x pd. Beetje afhankelijk hoe dik het is :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:44

Heeft er iemand trouwens ervaring met die speciale zeilen om hooi buiten te kunnen opslaan? Op stal hebben wij heel weinig stockage ruimte, ik hoop toch op 50 of meer baaltjes, maar die kunnen we uiteraard niet leggen.
Kan het op paletten met van dat speciaal zeil erover?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:44

Hier wordt door mijn loonwerker zelfs niet dagelijks geschud als het heel warm is, veel waait en dus lang kan drogen. Ik moest daar heel erg aan wennen toen m’n oude loonwerker met pensioen ging, want die schudde heel veel. Maar het hooi is echt nog steeds prachtig met deze loonwerker dus ik vertrouw op hun kunde heb ik geleerd.

Wij hebben pas zaterdag allemaal tijd om onze schouders er onder te zetten en er is maandag gemaaid dus dat is in principe ideaal, maar dat wordt een hete dag dus goed zweten {:} %)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:45

Ik ben niet jaloers op de mensen die met baaltjes moeten slepen zaterdag ...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:49

Enige voordeel is dat ik vast zo hard zweet dat je niet kan zien wat zweet is en wat tranen door m’n zelfmedelijden en het heroverwegen van m’n ‘life choices’ om paarden te hebben _O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:52

Sterkte met baaltjes tillen :+
Hier persen we nu grote balen. Maandag dacht ik gemaaid niet mee gekregen, lag ziek op bed aantal dagen.

Wij zetten grote balen ook op pallets en ook onder plastic zeil.

Wel heel goed afdichten ivm wind/storm

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:56

Wij hebben de afgelopen jaren hooi onder doek gehad buiten. De ene keer gaat het beter dan de andere keer :+
Ik heb niet genoeg pallets voor al het hooi dus een deel ligt op de grond.
Ik heb het een jaar plastic op de grond gelegd maar daar bleef op een op andere manier water op staan dus alle onderste balen waren rot aan de onderkant.
Vorig jaar de stapel op een andere plek en andere richting maar blijkbaar liep er hier ook water onder de stapel door :+

Dit jaar een nieuwe poging op een ander stuk land, we zullen zien of dat beter gaat.
Maar het hooi wat bovenop lag was gewoon goed dus die doeken zouden wel gewoon moeten werken.

Echt plastic zou ik niet doen, daar blijft de damp onder zitten en dan gaat alles schimmelen.

Hier dus zondag gemaaid, maandag een keer geschud en vandaag op ruggen gelegd. Dan vanavond of morgen in balen. Het was niet te harden in de trekker zo warm maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen :Y)
Eind volgende week geven ze weer een beetje regen dus wacht nog even met de volgende percelen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:53

Hier droogde het als een malle met de zon, goede temperatuur en wind.

We hebben 27 vierkante balen van 1.4 hectare. :) Dat is inclusief 3 karige stroken die opnieuw zijn ingezaaid na het stukrijden vorig jaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:23

Wij hebben gister de eerste lading aan kleine hooipakjes op zolder gegooid. Gelukkig weer met hele fijne hulp. Zaterdag gaat ons eigen hooi in midi balen. Dat ligt al sinds zondag, maar de loonwerker kon niet eerder, dus dat is dan in ieder geval goed droog :D

Wat voor kleed gebruiken jullie voor over balen buiten?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:18

Sanet wij hebben Tissubel. Wel zorgen dat je ze goed vastzet zodat het niet gaat wapperen. De zandzakken met klittenband werkt heel makkelijk

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:37

Duhelo schreef:
Dat dacht ik ook, mijn boer zei echter dat, doordat het zo dik ligt en echt behoorlijk groen is, het beter was om twee keer te schudden zodat het goed en mooi droogt.

Hier ligt het mega groen binnen maar amper hooi broei erin gehad. Dat groene is hier omdat het eerste snede is en vroeg afgereden is. Ondanks groen wel heel droog en 5 dagen gelegen met 5x schudden.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:44

Afbeelding

Vandaag hooi geperst , morgen en zaterdag zondag volop in het hooi voor verschillende paardenhouders plus mijn eigen hooi voor de verkoop , dan is hooi wat begin deze week gemaaid is weg , maar volgende week gaan we gewoon weer verder met maaien en hooien *\%/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:13

dierenfan schreef:
Duhelo schreef:

Hier ligt het mega groen binnen maar amper hooi broei erin gehad. Dat groene is hier omdat het eerste snede is en vroeg afgereden is. Ondanks groen wel heel droog en 5 dagen gelegen met 5x schudden.

Gisteren zelf gaan checken en het is echt al heel mooi gedroogd, ziet er eigenlijk al bijna uit als volwaardig hooi.
Dus ook besloten om maar een keer per dag te schudden en zaterdag en zondag zien we wel hoe het zich houdt. Ik wil er ook liever niet teveel stof in.

Wij gaan zaterdag en zondag bij onze boer gaan helpen om daar kleine pakjes te gaan maken en stapelen, gelukkig wel na 16 uur, maar ik zie het ook al niet helemaal zitten XD

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:28

Ben wel blij met de grote balen, geen hele dagen op een bloedhete zolder meer :+ daar was het snel 50 graden als de vrije ruimte wat minder begon te worden.

Gisteren nog 49 balen geperst, vandaag weer verder.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:09

Het heeft hier heel mooi vlot gedroogd. Morgen middag word het geperst, kleine baaltjes, en dan gaan we direct alles naar binnen halen. Het word gelukkig niet warm :') {:}

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:11

62 zijn het er geworden.

Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:13

Ik hoor net dat wij 20 midi balen hebben van nog geen hectare waar de hele winter ook paarden gelopen hebben. Dik tevreden

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:22

Hier net 19 grote vierkante balen van het land gehaald. Mocht wel wat meer zijn maar goed, morgen het andere stuk maaien en dan kunnen we er hopelijk nog een 10 extra binnensteken volgend weekend. :)

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:42

goed bezig allemaal :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:03

Fijn al dat hooi! :D

Ik ben helaas vanochtend niet fit opgestaan, maar probeer morgen toch m’n steentje bij te dragen. Heb al van 3 mensen die m’n gemaaide land hadden gezien een berichtje gekregen of ze nog pakjes mogen overkopen als ik over heb. Ik ben benieuwd wat er af komt, denk eigenlijk dat ik niet veel/iets over ga hebben.

Hoeveel hebben jullie t.o.v. andere jaren?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:08

Vorig jaar 27 pakken en nu 19...maargoed vorig jaar was het niks qua kwaliteit doordat we veel te laat konden maaien én het veel te nat was en dat is ook weer wat.