Zullen vast veel meer dingen waar het goed voor te gebruiken is.
Daihyo
Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-23 08:49
Lava is inderdaad een goede bodemverbeteraar. Er zitten meer mineralen in dan bijvoorbeeld in kalk of mest. Daarnaast helpt het om een verdichte bodem luchtiger te maken. Ik heb in die wei veel zuring en jkk en hoop hiermee door een luchtigere en wat rijkere bodem, dat dat steeds minder wordt.
Nog wat foto's van afgelopen weken. We hebben nog steeds frambozen. Met de regen zijn er wel wat afgeslagen en nu met de nachtvorst (ja, het was koud vannacht ) weet ik niet of ze nog door groeien. Wat waren ze lekker
Verder op een van de bielzen een minivoerplek gemaakt. Laag bij de grond en op een totaal andere plek dan de rest. Werkt prima.
Tsja, luxe paarden en werkpaarden
De regen was wel weer even wennen. Voor mij en de paarden. Ze stonden ineens weer in de stal.
Vanmorgen vond ik ze zo
Ze krijgen wat extra hooi, ik ga morgen weer stro halen voor wat extra brandstof en van de week nog wat takken gesnoeid voor vezels en variatie. Hier eten ze steeds een hapje van en doen er 2-3 dagen mee.
Pfff, dit weer slaat ook wel weer op mijn lijf. Alles doet zeer. Ik was blij dat het droog was, maar we gaan weer een paar natte dagen tegemoet. Bah. Gelukkig zakt het water heel snel weg op stal en houdt de bodem zich aardig. Maar het werk is fysiek toch wel wat pittiger. *klaagmodus uit*
Ja, het is ineens najaar he. Ik ben zelf ook een koukleum en zit thuis al weer vergroeid aan een fleecedekentje.
Wat grappig die luchtfoto! Leuk als je die zo jaarlijks een kan krijgen, want volgend jaar zal de beplanting wel weer een stukje verder zijn.
Steentje
Geplaatst: 19-10-23 23:08
Dit is oprecht één van mijn lievelingstopics om te lezen op Bokt.
Ik vind het geweldig om te zien hoe creatief en inventief je bent en hoe je steeds weer bezig bent om je plekje nóg mooier en fijner te maken. Ik geniet daar echt van (en haal er zelf ook inspiratie uit).
Wat een prachtig plekje én wat een geweldige drie paarden heb je!
De afgelopen dagen was het hier nat. En werd ook meteen duidelijk dat ik nog wat plekken moet aanpakken. Met name rond de voerplekken is het toch wel snel slecht. Het stuk waar we zand op hebben gegooid houdt zich wel heel goed. Dus eens kijken of ik dat ook met de andere plekken kan doen. Aan de andere kant mag ik ook niet klagen. Ik heb het over 3 voerplekken die ik nu niet kan gebruiken. Gelukkig zijn er nog genoeg andere opties Met de regen heb ik vooral bij stal gevoerd en op het hoge gedeelte. Ze lopen wel wat minder, maar voor een paar dagen is dat ook best prima eigenlijk.
Verder staan ze nog steeds dagelijks even op de wei.
Daihyo
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-23 13:15
Na een weekend natgeregend te zijn en een flinke verkoudheid te hebben opgelopen , kies ik nu steeds de droge momenten uit. Tot nu toe ben ik blij hoe de boel zich houdt. We slechte plekken, maar 95% is eigenlijk gewoon prima. Die slechte plekken gaan nog aangepakt worden. Een deel met tegels, een deel met zand, grind of houtsnippers. Maar we zitten op zandgrond, wel met een laagje zwart zand erop. De toplaag is dus niet overal even lekker. Maar het water zakt snel weg gelukkig. Rond deze voerplek weet ik niet of ik zand of tegels doe. Voor nu gebruik ik deze alleen in droge periodes. Het is het laagste stuk track.
Maar even in perspectief, dit is dat stuk track. Voor nu op de voerplek na dus nog prima. Maar dit kan ik eventueel wel afsluiten als het te nat wordt.
An de andere kant van de weitjes staan de bomen. Daar hebben we 4 voerplekken in de bomen. Ik gebruik er maar 1 of 2 per dag en wissel dat af, zodat de grond er onder ook wisselend belast wordt. Ook deze plekken zijn wat slechter en wil ik ook nog wat mee doen. Maar heeft geen haast, ze zijn niet heel slecht.
En ook hier even de track, voor het perspectief. Gewoon droog.
Dan hebben we nog een voerplek die slecht wordt. Ook een laag stuk. Hier komen omgekeerde grindtegels.
Hier zit ook de slechte doorloop naar de andere track tussen de bomen. Hier komt grind of lava.
Hier vlak naast is nog een doorloop en die is prima. Dus dan kunnen ze kiezen.
En ook dit even in perspectief. Dit stuk track is 7 meter breed en 50 meter lang. Op de voerplek na is dit ook gewoon prima.
Het stuk zand was heel slecht. Hier hebben we 1,5 kuub straatzand op gegooid.
Het nieuwe stuk doet het ook aardig. Bij de waterbakken ligt zwarte grond, dat is het enige wat mindere stuk. Een bevriende hovenier gaat straks de wilgen knotten en een deel snipperen (zijn heel veel wilgen), deze snippers wil ik hier op gooien als extra zachte laag zodat ze hier ook kunnen liggen. Dit ligt heel hoog en onder de grond ligt een puinlaag van 50cm, dus de drainage is hier heel goed.
Hier was de oude ingang. Hier hebben we vorig jaar grof zand op gegooid. Dat gaat heel goed. Hier onze werkruimte/paddock van 18x30 ongeveer. Dit stuk ligt hoog en is dus snel droog na een bui.
Hier ook bij de oude ingang, maar dan de rechterkant richting de lage track en snackweitjes. Ook dit is droog.
Dit is de voerplek bij stal. Hier liggen tegels onder het net en aan de andere kant is sowieso betegeld om de stal heen. Hier wil ik nog wat zand op storten. Hier staan en lopen ze vaak, dus is slecht geworden.
Hier het totaalplaatje bij stal. De tegels zijn zo niet te zien, maar die liggen dus in L-vorm. Helaas is het kapot gereden deel nog niet gerepareerd… maar met het rubber is het in ieder geval veilig. Hier staat ook de hooibak met slowfeeder er in. In het net aan de buizen doe ik stro. En in stal hangen ook ngo 2 netten. In het ergste (natte) geval, kan ik alleen bij stal voeren.
Dit is het achterste stuk track. Helemaal links in de hoek heb ik ook nog een hooinet hangen. De heuvel is nog afgesloten. De witte prikpaaltjes worden vervangen door goede palen en het pad gaat dan ook over de heuvel. Maar wel zo, dat ze er ook voor kunnen kiezen om laag te lopen.
En dagelijks krijgen ze hun portie voer apart. Ximo in zijn eigen paddockje, handje ruwvoermix en balancer. Jim en Noura slobber. Jim de hoeveelheid om poedertjes te laten plakken en daar doorheen ruwvoermix en balancer en een handje eiwitrijke grasbrok. Noura krijgt de meeste slobber, met balancer en ruwvoermix. Die heeft iets meer aanvulling nodig dan de koudbloeden.
Prachtig zo, en inderdaad het meeste echt mooi droog ondanks de echt overvloedige regen deze maand. De stukken waar ze eten worden natuurlijk ook het meest belast/ het meest intensief belopen, dus op zich logisch dat dat zich slechter houdt. Ben heel benieuwd hoe je aanpassingen tzt in de praktijk gaan werken!
Ja, het was heerlijk gisteren! Tot een uur of 4, toen begon het wel te regenen. Vandaag wordt weer een prima dag. Droog is sowieso al fijn De paarden hebben afgelopen week weer een nieuw weitje gekregen. Het gras groeit nog steeds, dus dagelijks staan ze er nog op. Max 2 uur, vooral wanneer ik bezig ben met uitmesten en voer klaar zetten. Dit is wel een extreem lekker weitje Ze komen er zelfs niet meer af als ik met een bak eten kom. Terwijl ze normaal al van de wei kwamen als ik met het voer bezig was
Welkom alixblanc!
petraaken
Het houdt zich al bij al best goed ondanks al die regen van de laatste tijd. Ben ook benieuwd hoe de nu slechte plekken zich gaan houden na jullie aanpassingen.
petraaken
Windkracht 6 momenteel. De paarden zijn er aardig onverstoorbaar onder. Ik heb ze net nog even op de wei gehad.
Ik hoop vooral dat mijn hooibak en de opslag geen gekke dingen gaan doen Ze hebben al een storm overleefd, maar toch. Scheelt dat het vol westenwind is. Dat is de meest gunstigste wind qua opstelling. Ik heb gevoerd onder de bomen en in de stal, maar niet hoog deze keer. Dat waait alle kanten op. En nu maar duimen dat dit het is