[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:03

Mooie plek Amanda! En fijne schuilstal ook!

Mijn schuilstal is 4x7 ongeveer, en 2 paarden en 2 mini's kunnen daar op een regenachtige dag prima een hele dag in leven met zijn allen vinden ze zelf :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:07

De planning is een stal van 3,75 diep en 5,50 breed. Maar nu hebben ze een schuiltent van 4,50 diep en 3 breed en dat gaat prima. Ik heb twee kleine paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:11

Wij hebben 2 schuilstallen waar alle pony’s in kunnen, stallen zijn 3x3, hele voorkant is open met een klein luifeltje erboven. Dan zijn er nog drie schuilstallen van ongeveer dezelfde maat, eentje iets groter en eentje iets kleiner, maar die hebben een gewoon formaat deur als ingang. Dat vind ik niet veilig, dus de ene zit dicht (zit een boxwand in) en de andere twee kan alleen mijn merrietje in. Zij kan onder een draadje door die stallen in.

We huren. Als het mijn eigen terrein was, zou ik aanpassingen doen om te zorgen dat er meer schuilruimte is. De twee stallen waar ze allemaal bij kunnen, hebben een dichte tussenwand. Je ziet dan dat mijn ruin in één van die stallen gaat staan en de merries dan eigenlijk bij hem willen, maar dat past niet zo handig.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 07:34

Wij hebben een schuilstal van 6 meter breed en 5 diep. Helaas niet super hoog. Maar goed dit schuurtje stond er al, en het was dit of niets. Ze staan hier rustig met zn vijven in. De kleinste is 1.51 en de grootste 1.80 ;)
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:06

Klein maar fijn SSSDesign! Dat rijmt. :+

Het ziet er heel idyllisch uit. Ons erf is vooral heel praktisch en totaal niet idyllisch. Ook de schuilstal is praktisch, superfijn in gebruik maar niet mooi. Dus ik val wel voor de charme van jouw schuilstal hoor!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:35

Bedankt allemaal! Dan moet het met mijn afmetingen wel lukken lijkt me. En anders heeft mijn man een mooi excuus om nog wat te gaan knutselen :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:15

Ik heb 2 stallen van 3x3 die altijd open staan. Toen grietje nog leefde hadden ze zich er regelmatig met zijn 3e in een stal gepropt. Lekker warm in de winter :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:32

Haha dat had ik op een eerdere stal ook. Daar stond Jim met een jong trekpaard. 2 stallen 3x3 met uitloop. Daar kregen ze ook hooi. Stonden ze eerst met zijn tweeën in de ene stal te eten en als dat op was liepen ze samen naar de andere stal :+

Hier hebben we 2 weitjes open gezet. Jim en Noura hebben er heel de ochtend op gestaan. Andere paarden blij. Konden zij ook even de stal in en daar eten :=
Afbeelding

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:54

Hoe is jullie bodem er met dit weer aan toe? Wij hebben een deel van ons land af moeten sluiten omdat een stuk helemaal onder water stond. Komend jaar gaan we alles opnieuw aanleggen, maar voor nu moeten we het even doen met deze grote modderbende.
Denk er zelfs over na om alles dicht te gooien en alleen de inloopstal en stukje verhard open te laten, wat zouden jullie doen? Liever in de modder op het land of droog op een kleiner stukje?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:13

Kan beiden? Een kleiner stuk modder om kapot te lopen en verhard om droog te staan. Dan kunnen ze zelf kiezen.
Hier is de boel ook nat, maar zand met wat hogere en drogere plekken. En we hebben een verhard deel, dus kunnen sowieso droog staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:15

Hier hebben ze de keuze tussen droge plekken en natte. Ook in voerplekken. Alles droog houden is met deze winters gewoon niet meer te doen.
Wij beperken wel het voeren in de natste plekken tot een minimum.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:57

Met dit weer is het hier een zegen dat mijn land naar de poel afloopt (2 meter hoogteverschil tussen de "wintertrack" en "zomertrack").

Het laag gelegen deel is echt heel erg nat nu, maar ze komen er uit zichzelf nu ook zo weinig tot niet, dat ik het gewoon open heb gelaten nu. De wintertrack is na een halve tot een hele dag weer 90% droog. En een paar stukken track + de roundpen blijven eigenlijk zelfs tijdens de stortbuien behoorlijk droog.

Het voeren heb ik voor nu even tot de paddock en inloopstal beperkt. De natste plek (meest lage deel van mijn land) hang ik pas weer een net op na de winter. De rest doe ik een beetje in als het weer iets droger is.

Ik heb in de "eigenlijke schuilstal" nu drie netten hangen en het extra stukje tijdelijke stalgang hangen ook nog twee netten (2 netten met een 3cm-maas, 2 netten met een 2,5cm-maas en nog een klein netje met 2cm maas). Daarnaast staat er nog vlakbij de schuilstal een kleine palletbox met wat los hooi er in wat ze minder lekker vinden. Als die baal op is komt daar ook een net in. En ik overweeg een palletbox van het lage deel te verplaatsen naar de hoge track voor de winter. Die moet daar straks toch tijdelijk weg vanwege het kappen van een paar dode bomen langs die rand.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:02

Ons stuk ligt in een u-vorm om het bouwblok heen. De track ligt aan de ene kant van het blok. Die is nu nat maar je zakt er niet in weg en hoewel er plassen liggen is het echt prima te doen. De andere kant van het blok is een weide die we vanaf nov open hebben. Daar staan nu enorme plassen in. Toch staan ze er nog wel een paar keer per dag. Toch ga ik m maar afsluiten, hoewel ze er echt voor kiezen lopen ze de boel te veel stuk naar mijn zin.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:09

manolito10 schreef:
Hoe is jullie bodem er met dit weer aan toe? Wij hebben een deel van ons land af moeten sluiten omdat een stuk helemaal onder water stond. Komend jaar gaan we alles opnieuw aanleggen, maar voor nu moeten we het even doen met deze grote modderbende.
Denk er zelfs over na om alles dicht te gooien en alleen de inloopstal en stukje verhard open te laten, wat zouden jullie doen? Liever in de modder op het land of droog op een kleiner stukje?

Ik zou ze zelf laten kiezen.
Hier zijn alle voerplaatsen verhard en staan ze met droge voeten. Overigens is het ook niet overal nat, de track valt ontzettend mee en het nieuwe stuk uitloop ook.
Zolang ze droog kúnnen staan zou ik ze zelf de keuze geven waar ze willen staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:13

MarliesR schreef:
En ik overweeg een palletbox van het lage deel te verplaatsen naar de hoge track voor de winter.

Lekker klusje voor de nieuwe trekker!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:23

Ohja onze loader komt morgen haha. Volgend jaar Ziet er dan heel anders uit :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:48

Hier hebben we ons echt goed vergist in de nattigheid geef ik eerlijk toe. De paarden zijn ruim 2 jaar geleden hier naar toe gekomen. Eerste winter alles droog en prima. Tweede winter was wel wat heftiger, maar nog steeds goed. Rijbak bijna altijd droog en de track meestal goed begaanbaar. Wel veel problemen gehad voor de schuilstal dus dat stuk hebben we afgelopen zomer verhard. Daar nu echt super blij mee maar des te meer modder we nu hebben voor de uitloop en op de track. De rijbak is gelukkig goed. Ik denk dat we een deel voor de uitloop volgende zomer met paddockroosters gaan maken en misschien een paar andere voerplekken verharden. Ik kijk best wel op tegen hele tracks aanpakken, dat is direct zo permanent en ook kostbaar. Maar anderzijds, het is gewoon ons eigen land en ik hoop hier ook nog lang te kunnen wonen. En om nu ieder jaar met die modder te zitten... Hoe kijken jullie hier tegenaan? Direct alles aanpakken of alles gefaseerd? Herkennen jullie mijn twijfels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:50

Ik ga voor gefaseerd, puur om te kijken wat iets doet en ook om de kosten te spreiden.
Nu hadden wij geen keuze want manlief is hier een half jaar werkloos geweest door corona. Kunnen nu pas weer echt investeren.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:52

Ze kunnen inderdaad zelf kiezen om droog te staan, maar ze staan elke keer samen (veulen 7mnd en volwassen Ier) midden in de modder. Terwijl het hooi verspreid is over verhard buiten en in de loopstal.
Afbeelding
Zo zag het er gisteravond uit |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:53

Ik ben vandaag nog niet achter geweest maar daar was het gisteren nog droog.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:55

Hier is alles wel nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:56

Volgens mij kun je ook bijna onmogelijk alles droog houden met deze winters.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:57

Hier was gisteren alles nog best aardig. Maar nu het al uren achtereen regent..... natte zooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:59

Hier is het ook echt erg nu, maar enkel op plaat + schuilstal geeft onrust. Zolang ze de rest heel laten (stonden opgesloten ivm probleem omheining, paal stuk), kunnen ze modderstampen, voeren enkel in en voor schuilstal nu.
Lostrekken, etc. was nog niet nodig en is nu ivm aankomende verhuizing geen investering die aantrekkelijk is. Nieuwe plek (afhankelijk van wat daar mag/kan) eerst verharden en dan bij maken op termijn. Als daar ook bv voor verhard moet worden, dan blijven ze daar af tot dat gedaan is, direct op gras tegelen ligt als een huis (ook met stuklopen er omheen later), maar eerst stuk gelopen blijft ellendig. Ik zou graag een track zo leggen dat er in elk geval een optie tot over verharding lopen is al is het enkel maar zodat ik altijd overal goed bij kan. Keren, zand opbrengen is een kostbare zaak, 40x60 tegels 2e hands zijn via de loonwerker betaalbaar te krijgen (alleen even geduld hebben ivm beschikbaar).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:03

SSDesign schreef:
Ik denk dat we een deel voor de uitloop volgende zomer met paddockroosters gaan maken en misschien een paar andere voerplekken verharden. Ik kijk best wel op tegen hele tracks aanpakken, dat is direct zo permanent en ook kostbaar. Maar anderzijds, het is gewoon ons eigen land en ik hoop hier ook nog lang te kunnen wonen. En om nu ieder jaar met die modder te zitten... Hoe kijken jullie hier tegenaan? Direct alles aanpakken of alles gefaseerd? Herkennen jullie mijn twijfels?

Gefaseerd! Vooral ook omdat plannen en ideeen veranderen. Als het elke winter een stukje beter is voor de paarden is het toch prima?

manolito10 schreef:
Ze kunnen inderdaad zelf kiezen om droog te staan, maar ze staan elke keer samen (veulen 7mnd en volwassen Ier) midden in de modder. Terwijl het hooi verspreid is over verhard buiten en in de loopstal.
[ [url=m/ZlOISM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo zag het er gisteravond uit |(

Kunnen ze alleen verhard droog staan? Als ze alleen op steen/beton kunnen staan en ze kiezen toch voor de bagger dan zou ik even bekijken of het te maken zou kunnen hebben met comfort (staan ze comfortabel op steen of willen ze liever op bv rubbermatten oid staan). Misschien maakt het niets uit maar dan weet je dat. Ik heb echt ontelbaar veel paarden gezien die níet comfi genoeg zijn op verharding maar daar wel in de winter veel tijd op moeten doorbrengen.