Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:13

Ik zou het direct doen hoor!
Zeker als je een stalgenootje vindt waarmee je de huurprijs kan delen (of zelf een paard bijwil en prijs geen probleem is), dan kan je veel meer bieden aan je paard van vrijheid.
Enige nadeel vind ik, is dat in eigen beheer het rijden zelf er vaak bij inschiet, zeker als je geen eigen piste hebt.

Ook iets om rekening te houden: is er een verharding waarop je kan voeren en een stuk droog zand? Vaak lopen ze het bij de stallen echt wel helemaal kapot en dan is het een crime om te mesten en hooi te voeren. Hooi in een stal doe ik persoonlijk liever niet ivm elkaar in een hoek meppen.
Dus zeker kijken of je een ruime verharding kan aanleggen voor hooi, en een stuk droog zand om te liggen (dan betaal je een keer een oplegger zand aan 450 euro, maar hoef je geen vlas te gebruiken in de stallen.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:19

Duhelo schreef:
Ik zou het direct doen hoor!
Zeker als je een stalgenootje vindt waarmee je de huurprijs kan delen (of zelf een paard bijwil en prijs geen probleem is), dan kan je veel meer bieden aan je paard van vrijheid.
Enige nadeel vind ik, is dat in eigen beheer het rijden zelf er vaak bij inschiet, zeker als je geen eigen piste hebt.

Ook iets om rekening te houden: is er een verharding waarop je kan voeren en een stuk droog zand? Vaak lopen ze het bij de stallen echt wel helemaal kapot en dan is het een crime om te mesten en hooi te voeren. Hooi in een stal doe ik persoonlijk liever niet ivm elkaar in een hoek meppen.
Dus zeker kijken of je een ruime verharding kan aanleggen voor hooi, en een stuk droog zand om te liggen (dan betaal je een keer een oplegger zand aan 450 euro, maar hoef je geen vlas te gebruiken in de stallen.

Verlichte bak zit erbij! Ik denk dat ik helemaal snap wat je bedoeld dat het rijden erbij in schiet. Maar ik heb geen wedstrijd paard. Ik geniet en heb om de weer rijles. Volgend jaar komt er een bus met trailer als trekcombinatie dus dan gaan we lekker buitenritten doen. Heerlijk. Ik denk dat de vrijheid zo super is. Ben alleen wel bang voor de tijdsinvestering ook. En het vinden van een leuke klik met een stalgenootje.

Ik weet nog helemaal niks over het perceel bij de stallen. Dat stuk ligt onder een gigantische treugwilg boom en dat gedeelte geeft schaduw en een droge plek. Ik ga ook vragen of ik afdak mag bouwen en eventueel idd goed zand storten maar wellicht is dat helemaal niet nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:22

(Treur)wilg is een boom die heel graag natte grond heeft. Hoe meer wilgen hoe meer je moet opletten denk ik zo. Paarden knabbelen ook heel graag aan wilgen, de mijne zijn er kampioen in om de wilgen die hun schaduw moeten geven kaal te vreten. De boom die in de weide stond en niet erlangs heeft het zelfs geen jaar overleefd.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:48

Dat kan die wilg wel willen maar ik ga m geen water geven met mn gietertje hoor. Haha nee grapje.. Ik ga het binnenkort bekijken hoe het eruit ziet en hoe en wat... Ik moet de bak geloof ik delen (das wel balen) maar wellicht is de bak geschikt als paddock? Geen idee! Ik ga het allemaal beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:51

Een wilg wordt meestal gezet om de bodem droger te houden dan dat ie zonder zou zijn :+ dus staan er veel wilgen, heb je kans dat het een natte grond is.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:59

Het is er 1tje geloof ik.
Ik weet ook niet of er dingen aangelegd zijn zoals extra zandgrond enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:03

Ik heb onlangs ook ja gezegd tegen een stuk grond in eigen beheer. Heb ook maar 1 eigen paard (en dat is ook nog een hengst), dus was ook heel bang dat ik het niet rond zou krijgen.
Zet gewoon voor de gein eens een advertentie. Ik heb heeuul veel reacties gehad en had binnen 1 week al twee weidemaatjes erbij.
Verder is het heel fijn dat je alles zelf kan bepalen en dat je je “pensionklanten” zelf kan uitzoeken adhv jouw visie wb paarden houden.
Qua kosten reken maar iets ruimer. Het is fijner om te kunnen zeggen jongens deze maand vallen de kosten positief uit, dan dat je geld bij moet vragen.
Denk er ook aan dat als je maar 1 weidemaatje hebt, dat als 1 vd 2 op pad gaat dat er dan maar 1 achter blijft.
En als tip wil ik je nog meegeven om in je berekeningen ook afschrijving van materiaal mee moet berekenen. Dus een potje maken om te sparen voor als er iets stuk gaat.
En ohja, ik heb de kosten van de wei gewoon gedeeld door 3 en dan hooi apart. Afhankelijk van de hooiprijs betaald iedereen naar eigen verbruik.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:43

Als je deelt is dat inderdaad de meest logische wijze.
Huurprijs van de weide en materiaal (desnoods materiaal op voorhand vastzetten: elk X aantal euro per jaar die in de pot gaat waarvan bv omheiningsmateriaal gekocht wordt, etc...) delen door het aantal huurders. Hooi naar verbruik (ofwel geef je onbeperkt en deel je gewoon door aantal paarden, of als ze apart staan kan je groot inslaan en noteren hoeveel baaltjes per paard er door gaan (maar ik hou persoonlijk liever het hooi in eigen handen, zo voorkom je huurders die willen bezuinigen en hun paard een klein plakje per dag geven en niet meer. Ik ga dus altijd voor de optie onbeperkt en delen door het aantal paarden.).
krachtvoer elk gewoon de eigen ton, idem als supplementen enzo.

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:16

Ik wil het liever ook in eigen hand houden en zal ook een huurder zoeken die er hetzelfde in staat als ik. Hoeft niet 100% dezelfde visie etc te delen maar gewoon qua voer en buiten komen wel op dezelfde golflengte.
De bak (met verlichting) is wel in deelgebruik. Ik vind dat altijd spannend want dan komen er dus vreemde mensen op het perceel en dat vind ik spannend. De verhuurder van het perceel heeft denk ik wat afgesproken met die andere gebruikers. Maar het liefst heb ik de bak voor mezelf als ik bv les heb. Trainingen vind ik geen probleem om samen te delen maar wat als het te nat is en ik de bak wil gebruiken als paddock? Pfff vragen vragen vragen haha.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:28

Ik heb een kleine pensionstal en vind dus dat je alleen de bak mag gebruiken als je les hebt. Wij hebben een Ap groepje en laten daarin op tijd weten waarneer er iemand les heeft,zo is de bak op dat moment voor de lesser.Op tijd is geen uur van te voren liefst een paar dagen zoadat de rest er om heen kan plannen.Nu zijn er bij ons momenteel maar 4 ruiters dus dat is prima te regelen.

Mer1980

Berichten: 19022
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:18

Ik betaal €650,- per jaar voor 5000m2 en zelf alles erop zetten. Ik heb ook voordroog in midibalen voor €25,- per midibaal en daar doe ik op het moment 4/5 dagen mee voor een warmbloed, haflinger en een shet. Dis aan voordroog ben ik 125 per maand kwijt ongeveer voor 2 1/2 paard ;) onderhoud aan stallen etc wil ik niet aan denken. :=

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:20

Hier heb ik 2 mensen die met hun ruin bij mij staan (een draver en een d pony)
Ze betalen maandelijks een bedrag voor het werk dat ik dagelijks doe
Hooi geven
Water geven/proper maken/ bijvullen in 1000l vat
Krachtvoer geven
Schuilstal strontvrij houden/ bodembedekking vervangen

Het enigste dat ik van hun vraag is dat
Iedereen meehelpt met strontjes kuisen wanneer ze kunnen en hooi wordt gewoon gedeeld door het aantal paarden aangezien ze zo goed als onbeperkt voordroog krijgen


Kosten voor de weide/omheining en dergelijke is wel voor mij natuurlijk

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:55

zo dan, jullie staan allemaal redelijk goedkoop, ik heb er dan wel 3,5 maar ben zeker 700 in de maand wel kwijt in de winter...

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:59

Scheelt ook of je kan compenseren in de zomer of niet.

Zoals het er nu uitziet heb ik deze zomer amper gras, dus mijn maandkosten blijven nagenoeg gelijk. (120 euro huur + ong 280 euro hooi). (=135/paard)

Op mijn vorige locatie was het doe het zelf ipv eigen beheer, en betaalden we 90 euro stal. Maar hadden wel voldoende gras voor 5-6 maand per jaar. Dit bracht me op gemiddeld 60-70 euro hooi per maand (in de winter tikte ik rustig 300-400 euro aan hooi voor de 2, in de zomer in principe geen hooi), dus een 150 euro per maand per paard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:47

Vanaf volgende week staan die van mij onbeperkt op gras. Dus gaan ze ook een stuk minder hooi eten.
Ik vul hun net wel maar dan gaan ze er vast langer over doen.
Als ze nu een dagdeel op het lange gras staan komen ze ook niet naar hun hooi.
Had gisteren rond 16u hooinet gevuld (+-20kg) en 2 plakken buiten de stal gelegd. Paarden eten gegeven en toegang tot gras afgesloten. Dus enkel hooi voor de rest van avond en nacht. Vanmorgen rond 8u was hooinet nog goed (3/4e) vol en het hooi buiten de stal lag er ook nog 1 plak ongeveer.
Dus als ze gras hebben gehad hebben ze minder behoefte aan hooi. Op dagen dat ze niet op het gras gestaan hebben of maar 2 uurtjes is hun hooinet wel altijd leeg 's anderdaags.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:52

In het gras zit niks meer nu, is vooral water. Paardjes moeten dus toch bijgevoerd ;).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:19

Humpiedumpie schreef:
In het gras zit niks meer nu, is vooral water. Paardjes moeten dus toch bijgevoerd ;).

Daarom zeg ik ook dat ik het net sowieso vul ;)
Daarnaast krijgen ze elke dag slobber gemengd met bietenpulp en een schep meusli eronder gemengd. Is altijd een volle emmer. (Oudje krijgt 1/5e van de emmer met slobber/pulp meer dan de jonge en een schep meusli extra)
Daarbovenop krijgen ze nog 2-3 wortels in stukjes gebroken.

Oudje ziet er nog goed uit.
Is maar 21 al heb ik er al slechter weten uitzien op die leeftijd. (Waarbij je ribben en heupbeenderen goed ziet en eigenaar toch blijft rijden intensief)

Afbeelding

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:20

Oh sorry verkeerd gelezen :+

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:23

Ik heb geen bak, maar ga lessen op een stal in de buurt, daar kan het dus zijn dat je les hebt en er ook een pensionklant bij je in de bak rijd, maar daar is eigenlijk de regel, degene die les heeft heeft voorrang, ongeacht de bakregels. Dat werkt wel fijn genoeg eigenlijk in mijn ogen.
Plus persoonlijk vind ik het wel fijn dat er soms eens iemand bij me in de bak rijdt. Heb een jong paard en zo ziet hij nog eens vreemde paarden en kan ie leren dat hij daarbij ook gewoon op mij moet letten. Mochten er nog geen afspraken over zijn dan kun je misschien ook zo'n regeling voorstellen?

Kwa weidemaatjes, ik zou altijd voor een eigen paardje erbij gaan als het mogelijk is kwa kosten, dan kun je ook alles zelf beslissen. Indien niet dat zou ik een pensionklant aannemen en inderdaad screenen dat de visies op paarden houden zo goed mogelijk overeen komen met wat je zelf wil. Adoptie zou ik zelf nooit doen, maar dat ik omdat ik ten allen tijde zelf wil beslissen wat er met mijn paarden gebeurd en dat kan daar vaak niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:23

Hooi blijft sowieso de hele winter ter beschikking. :) Ookal doen ze er langer over dan.
Ik wil trouwens een hooiplaats maken zodat ze het niet meer uit een net moeten eten.

Ben vrijwilliger bij een opvang voor oude paarden. En heb daar ook een hooiplaats ineen gezet. Alleen die van mij wil ik net wat anders maken. Deze was ontworpen door iemand anders dus balken etc waren al op maat gezaagd.
Afbeelding

Hm adoptiepaard Merho is puur als weidemaatje gekomen.
Maar met Ranger (ook geadopteerd) mag ik dus gewoon rijden hoor. Wedstrijden zijn echter wel uitgesloten, maar dat wil ik sowieso niet doen. ;)
Enige vereisten zijn voldoende weidegang, goede huisvesting (dus de meeste maneges in de buurt vallen daar al helemaal niet onder) en natuurlijk goede verzorging.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:31

*meld zich*

Ook wij hebben de paarden in eigen beheer.

Gelukkig ook eigen weiland en een stuk verhard terrein waar ze in de winter redelijk droog kunnen lopen.

Een simpele inloopstal waar mijn oude dame niet in gaat als de 2 jonkies er in staan,maar goed dat kan ik nu niet veranderen. Toekomst is wel om een -nog-grotere inloopstal te bouwen met 2 ingangen.

Hooi geef ik nu in hooinetten die ik met een trap aan het dak van de inloopstal kan ophangen en ze hebben nog een grote bak staan waar ik hooi in kan doen.

@ Art_Ificious wat een leuk hooihuisje maar het is allemaal van hout? Ben je niet bang dat ze daar de tanden in gaan zetten?

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:35

Art_Ificious schreef:
Hm adoptiepaard Merho is puur als weidemaatje gekomen.
Maar met Ranger (ook geadopteerd) mag ik dus gewoon rijden hoor. Wedstrijden zijn echter wel uitgesloten, maar dat wil ik sowieso niet doen. ;)
Enige vereisten zijn voldoende weidegang, goede huisvesting (dus de meeste maneges in de buurt vallen daar al helemaal niet onder) en natuurlijk goede verzorging.

Ik heb het dan meer over ziekte/blessures, wat wil je nog behandelen, welke behandeling, mag je hem zomaar laten inslapen als jij vind dat hij geen paardwaardig leven heeft? Want wat een paardwaardig leven is ligt voor iedereen ook weer anders.
Maargoed, gelukkig is iedereen daar helemaal vrij in, dus als jij er blij mee bent is dat het belangrijkste. Ik weet dat ik er niet gelukkig van zou worden, daarom heb ik er zelf een shetter bijgekocht. Kan ik ook niet op rijden :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:56

Choco_Pink13 schreef:
*meld zich*

*Knip*

@ Art_Ificious wat een leuk hooihuisje maar het is allemaal van hout? Ben je niet bang dat ze daar de tanden in gaan zetten?

Nou idd dat hout... :') zelf heb ik dit niet bedacht gelukkig. Maar het is sowieso niet ideaal bedacht ... Staat in de wei met houtvreters die zelfs de stal al hebben aangevreten, er is idd al aan de balken geklaagd. Er wordt nu dagelijks Anti-Bite op gespoten. Maar de balken die ze hiervoor gekocht hadden zijn eigenlijk te dun ook.

Zelf kan ik wel met hout werken bij mijn paarden, zij bijten niet op hout, anders hadden ze ook al lang de balken van de stal beknaagd. Maar sowieso als ik dit wil maken ga ik voor dikkere balken. Ben ook van mening als ze voldoende bezigheid hebben dat ze niet aan die (stal)ondeugden gaan beginnen. Want knagen aan hout is ook door verveling denk ik?

Er worden tevens hooiruiven in hout verkocht ook. Maar zelf maken vind ik toch leuker :D

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:24

Zou je zo'n hooihuisje niet grotendeels kunnen maken van die steigerpijpen met van die koppelstukken? Wordt ie ook mooi zwaar en stevig van. Alleen moet er even een constuctie bedacht worden voor het dakje.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:16

Hutcherson schreef:
Zou je zo'n hooihuisje niet grotendeels kunnen maken van die steigerpijpen met van die koppelstukken? Wordt ie ook mooi zwaar en stevig van. Alleen moet er even een constuctie bedacht worden voor het dakje.

Ja zat ik ook te denken :j de mijne zou deze bij verveling omduwen of gaan verplaatsen :o is wel een hafje ....