Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:13

ClaudiaHS schreef:
Nee joh alles is in Enschede en Hengelo er al uit gevallen net. :(
Was net in Almelo waar het iets regende.
Nu weer thuis, kurkdroog...

Je zou er saggo van worden!! Als we regen willen in deze hoek dan krijgen we niks en als we niks willen dan krijgen we alles!!!

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:00

Hier nog geen ene druppel

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:03

Ach, over een paar weken klagen we met z'n allen weer dat het zo nat en koud is :Y)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:04

Karin, dat is idd niet gemakkelijk!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:34

Hier is alle regen eruit gekomen ja. Wateroverlast in de stad en onze vijver is naar de kloten. Zijkanten weggespoeld. Zoveel water in een keer.
Moestuin weggespoeld, niks waard zoveel water in een keer. Doet meer kwaad dan goed....

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:46

Regen, pff ik zie op buienradar die buien aankomen in Duitsland en net of het bij de grens naar NL ineens verdwijnt.. De komende twee weken blijft het droog zonnig en rond de 30 graden. Mijn kippen en konijnen hebben het zwaar. De paarden staan in het land overdag en kunnen via het pad naar de paddock met schaduw. De bak probeer ik paar keer per week te sproeien zodat het zand vochtig en koel blijft. Paard staat er graag te suffen dus het zal wel werken...
Ik heb nu twee zonnedoeken over / bij de kippenren hangen zodat ze wat meer schaduw hebben en in het nachthok staat de hele nacht een ventilator te draaien. De buitenren van de nijnen (tegels en zandbak) sproei ik twee keer per dag kletsnat zodat de warmte er uit gaat. Nijnen zitten veel in het binnenhok. Ze hebben wel veel schaduw maar de lucht is gewoon warm...

Hier wel een beetje goed nieuws. De rioolput op ons erf is gerepareerd door de gemeente. Alles heel netjes afgemaakt. Je ziet gewoon niet dat er in het grindpad een enorm gat is gegraven! Maar ze hebben voor een vriendelijk prijsje ook een hele mooie geul gegraven van de schuur naar de paardenstal. Daar zijn we nu een waterleiding aan het aanleggen. Yeah! En we leggen gelijk ook utp kabel om de camera in de paardenstal op aan te sluiten. Straks hebben de paarden vers water in waterbakjes...
Geen gedoe meer met tuinslangen en cementbakken die steeds schoongeboend moeten worden. Ik kijk er al naar uit..

We zijn nu aan het uitzoeken hoe we warmtelint moeten aanleggen. Ik denk dat we in de schuur een warmtelint ín de waterleiding doen, en verder niet isoleren. De schuur heeft spouwmuren en bevriest niet snel. Warmtelint in de leiding zonder isolatie zou dan ruime voldoende moeten zijn voor de kleine meter leiding die daar dan ligt. In de paardenstal doen we dan warmtelint rondom de leiding met isolatie.
Nu nog waterbakjes uitzoeken. dat worden eerst onverwarmde bakjes...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:52

Libera schreef:
Karin, dat is idd niet gemakkelijk!

Dat geloof ik meteen! Ik heb er zelfs moeite mee op harige patiënten :D

Chasey schreef:
Hier is alle regen eruit gekomen ja. Wateroverlast in de stad en onze vijver is naar de kloten. Zijkanten weggespoeld. Zoveel water in een keer.
Moestuin weggespoeld, niks waard zoveel water in een keer. Doet meer kwaad dan goed....

He wat zonde!!

@greendragon, je doet je best om het zo comfi mogelijk te maken voor je beestjes!
Mijn katten liggen nu veel in de schuur, die is redelijk koel dankzij isolatie.
Af en toe kieper ik wat ijsblokjes in de waterbak maar dat smelt weg terwijl je knippert {:}

Wat fijn dat het werk zo voorspoedig en netjes gaat!
Hier ook de luxe van verwarmde waterbakken alleen ik ga ze niet gebruiken want mn shet kan er niet bij _O-
Ik ga juist terug naar de speciekuipen vullen haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:00

Chasey schreef:

Ik zag gisteren een filmpje op facebook, dat was niet voor de poes.
Sterkte! Wellicht valt er nog wat te redden als t water gezakt is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:13

greendragon: fijne vooruit gang dus. Wij hebben ook net een netwerk kabel naar de paardenstal gelegd toen we de zonnepanelen gingen leggen op de schuur. Ook voor aan camera. Maar ook de paarden zouden nu kunnen gaan netflixen :+

wondjes doe ik ook zo min mogelijk aan. Sudocreme of één of andere gel van de dierenarts op de eerste dag. Maar zodra het eerste huid eigen beschermlaagje er is doe ik niets meer.

De paarden staan hier nu al 2 dagen zonder vliegendeken. De dazen lijken zich schuil te houden in het naast geleden bos en er niet uit te komen. wel heeeel veel vliegen dus ze hebben nu wel een vliegenkap op. Als de ogen gewoon gezond zijn doe ik hem in de ochtend op en moeten ze zelf maar weten of ze hem oplaten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:14

Balen Chasey.

Tipje voor Greendragon: leg nog 2 lege mantelbuizen door die geul. Kost weinig en kan later veel plezier geven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:30

OMG Chasey! Jij hebt sl het water voor heel NL gekregen! Dat heb je wel met dit weer: áls bet dan gaat regenen, krijg je de zondvloed. Opblaasbootjes bij de hand! :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:33

Ze wilde gisteravond hier ook een flinke bui, uiteraard geen druppel gehad :roll:
Gelukkig koelde het wel een beetje af, het begint echt vervelend te worden die hitte..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:34

Hebben jullie geen overloop gemaakt in de vijver? Anders zou ik dat alsnog wel doen ;) een gat heb je al

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:42

Balen van je vijver chasey. Zit hij nu wel weer vol met water?

Greendragon, leg idd een extra buis erdoor. Touwtje erdoorheen en aan beide kanten vanzetten kan je er later nog vanalles doorheen trekken zonder te hoeven graven. Heel handig.

Gisteravond nog een ritje gemaakt. Eerste galopje buiten ook gehad. Ze werd helemaal enthousiast. Weinig dazen gezien, heel fijn. Ze konden daarna zelfs nog zonder deken buiten staan. Nu op de wei en straks in de schaduw.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:16

Oh wat zonde van je vijver chasey!!!! Hopelijk is er nog wat te redden. Ik zag ook filmpjes voorbij komen. Pfffff dat is niet gering geweest bij jullie.

Hier nog steeds onverminderd heet. Oudje heeft niet verder geschuurd gelukkig. Heb zalf bij Antheman besteld. Voor nu nog even smeren met hydrocortiderm. Hoor vrijdag of het aarsmaden zijn. Daar hoop ik eigenlijk wel op, maar ik ben bang dat dat het niet is. Het is gewoon lastig om uit zoeken wáár hij nu jeuk van krijgt. Warmte, vliegen, knutten(die we bijna niet hebben), voeding(die hetzelfde is gebleven), allergische reactie op "iets"?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:21

jeetje chasey. Hoop je al die tijd op water, krijg je dit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:30

Vergeten jullie niet een bord met water neer te zetten voor de egels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:35

Britta31 schreef:
Vergeten jullie niet een bord met water neer te zetten voor de egels.

We houden hier het waterbadje voor de vogels vol. Kan de egel meteen mee drunken ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:41

Ik heb zo`n drinkbak in de kippen/ konijnenren staan dus de vogels krijgen genoeg te eten en drinken hier. Hoorde laatst dat er weinig mussen zijn, nou die wonen allemaal in onze tuin. Elke ochtend zitten er tientallen te wachten tot ik de beestjes ga voeren

Ow Chasey wat vervelend, hopen dat de schade verder mee valt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:44

Vol? Was het maar zo’n feest. Hij was droog. En nu hebben de planten een modderlawine gehad en is het een vieze gore drekbende. Ik ben er klaar mee.
ALLES zit tegen door die poedersuiker droogte. Kost ons al duizenden euros extra. Ik heb nog geen seconde kunnen genieten van ons nieuwe plekje. Alleen maar een hoop zorgen.
Ben zo druk geweest om de waterplantjes te verzorgen, extra toevoegingen en het water was uiteindelijk glashelder! Planten groeide, had zelfs 2 kikkers, maar toen bleef het maar droog. Waterpeil zakte en zakte. Heb uuuuren lang de warerkraan erop gehad in de hoop het nog te kunnen rekken. Daar ben ik vorige week mee gestopt, het was onbegonnen werk. Had nog een heel klein laagje water.
En dan gisteren die extreme regenval, dat heeft alles veranderd in een modderbende. Plantjes? Die zitten ergens onder de drek.
Het was zo absurd veel water in een keer, het kon gewoon niet weg en heeft een modderstroom naar de vijver gevormd.
Ik ben er heeelemaal klaar mee!!! En die klote hitte ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:48

Arme chasey :(:) . Ik begrijp je frustratie.
Sterkte!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:51

En hoe is het met je jonge aanplant?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:54

Helaas kost het de boeren ook klauwen vol geld, hier is niet tegenop te sproeien, Ik heb al weken geen gras, en met een beetje pech kom ik WEER alles opnieuw aan het inzaaien.
Nu lang genoeg droog geweest, ik wil niet weten wat de hooiprijzen straks worden en ik hoop echt dat ik genoeg heb
en mag zo weer 3 dagen in die hitte buiten werken, hooi voeren vegen etc. Nu gelukkig de ochtend vrij door gebrek aan oppas maar om 1300 mag ik ook weer aan de slag

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:04

Het is wel extreem, eerste die natte winter en nu geen druppel meer. Ik voel met je mee Chasey (en veel anderen) Ik had dit jaar ook heel veel nieuwe aanplant, het meeste is gek genoeg nog niet dood.

Zo een waterpomp ophalen, want die waren natuurlijk overal uitverkocht... Ik heb gelukkig nog water in de sloot dus hoop mijn weide te kunnen redden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 11:08

Jeetje Chasey wat erg. Ik begrijp je frustratie heel erg goed.

Ik geef alleen mijn fruitbomen/struiken en notenbomen water. Het is geen doen om alles bij te houden.