Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:40

Dat valt nog mee az, hier trok de buurman gewoon ons hek om (bijna 300 meter denk ik) terwijl hij een greppeltje aan het graven was, en denk maar niet dat hij sorry zei ofzo, kreeg zelfs commentaar dat ik op zijn wei had gestaan toen ik zijn troep aan het opruimen was -:(-

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:44

Jeetje wat een vervelende mensen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:14

Oh over buren ga ik het helemaal niet hebben.

Vandaag zijn alle beton profielen voor de stal en mestbak op de plek gezet. Super blij mee. Nu de vloer dichtleggen. Dan kan de mest er in iedergeval in. En de rest doen we rustig steeds een beetje.

Vanmorgen heerlijk een half uur bij Rosie op de grond kunnen zitten. Heerlijk dat ze dat toelaat. Ze ging gewoon lekker slapen ze snurkte het uit.Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:43

Bah dat klinkt niet tof.. Waarschijnlijk zocht die buurman gewoon een beginpunt om zijn frustratie over de mest te kunnen uiten ofzo. Zo stom :(

En het slopen bij een ander is ook echt raar!

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:45

Liggen ook echt 2 hopen oid in zijn blikveld :')

Knappe tinkertjes :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:20

Dan kijkt ie lekker de andere kant op :Y) :') Zo zouden ze tegen mij ook niet hoeven beginnen hoor. Hier gelukkig pas buren op 400 en 600 meter afstand. En alle grond rondom ons weitje is onze eigen landbouwgrond. Maar ik merk wel dat er steeds meer stadse mensen buitenaf komen wonen en dan zeuren over een vieze weg of stank van de mest als we die uit aan het rijden zijn. De weg schuiven we altijd schoon zodat het veilig is, maar een beetje vies blijft hij wel tot het eens flink regent.

kvulden, oh dat is fijn. Gaan jullie een (nieuwe) stal bouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:33

Oh bah azmay, daar zou ik ook giftig van worden.

Tja, die trailer..... Ik ben het helemaal met je eens sakvis. Ik ben ook al bijna een jaar bezig met mijn jonkie. Ze is intussen relaxt op de trailer, stapt er 9 van de 10 keer zo in, maar af en toe, doet ze het gewoon NIET. Er is dan geen stress, geen haast, helemaal niets, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen WAAROM ze het dan zomaar ineens niet meer doet. Uiteindelijk gaat ze er altijd weer op, maar het duurt gewoon te lang.....

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:18

Jeetje dat een gedoe met de buren zeg... pfff wordt je toch helemaal gek van. Triest gedoe.

As we speak staan Nick en Bliksem bij de buren in het weitje!
Afbeelding

Sinds gisteren weer voor het eerst. Had het netjes aan de buurman gevraagd of ze er weer in mochten. "Ach tuurlijk, dat weet je toch wel. Dat hoef je niet te vragen".

Ik ga vrijdag voor het eerst Nick op de trailer zetten, geen idee of hij er zo in gaat en hoe hij is op de trailer. :Y) Zaterdag hebben we een crossles. Dus moet natuurlijk wel eerst testen of die de trailer wel op wil. :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:25

Geen last van buren hier. alles om ons heen is landbouwgrond.
Buren kan ik niet eens zien zo ver weg wonen die.
Qua stank, tja ik vind het ook niet zo fijn als m'n hele huis naar gier ruikt, maar ach das meestal 1 dagje en dan is het weer weg.

Amel stapt zo zonder problemen op de trailer, melle daarintegen niet. Die stapt alleen in een 2 paard vrachtwagentje en okk dat duurt meestal gemiddeld een uur ofzo :')
Maar ik hoef gelukkig nergens met ze naar toe dus vind het wel best.
Heb zelf ook geen trailer.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:52

Alles stapt hier heel makkelijk de trailer in, maar sommige hebben wel hun manier.. Zo loopt Goodie er met mij zo op, met Nynke tegenwoordig ook, maar als iemand anders haar vast heeft, moet ik er bij staan en met mijn stem laten weten dat ze er toch echt op moet :')

Naaste buren heb ik er 1 (de rest woont veel verder weg, deze woont 50m vanaf mijn stal), mijn paarden staan 's zomers in zijn wei, hij wil mijn mest graag hebben, ik neem voordroog af van hem wat hij weer op mijn manier laat drogen en persen. Als ik 's avonds een keer weg moet terwijl ik iets niet helemaal vertrouw (bv een merrie die tegen de uitgerekende datum zit, of 1 die niet helemaal fit lijkt), kijkt hij meerdere keren of alles in orde is. Als hij een keer weg moet bv in de lammertijd, dan houd ik zijn schapen in de gaten... en hij heeft vleeskoeien die in het natuurgebied grazen, zo eens in de zoveel tijd gaat er 1 naar de slager en hebben wij de vriezer vol :D
Nee hoor, ik ben blij met mijn buurman!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:14

Dat is zeker fijn zo'n buurman Donja.
Ik weet niet eens van wie het land links naast ons is.
Een ouwe man op een trekker zie ik wel eens mest op het land gooien maar geen idee waar hij woont.
Rechts en achter ons weet ik wel. Zij woont 2 km verderop.
Met haar wil ik eens babbelen of ik swinters mijn mest op haar land mag gooien.

Dieren staan hier ook niet in de omgeving.
Alleen wat reeën die hier rond lopen haha.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:37

Hier zijn het ook juist de buren die met hun wei aan onze wei grenzen :+ de rest hebben we geen last van.

Maar we zijn met een andere boerderij bezig met meer grond, daar moeten we alleen nog even voor rekenen en wat zaken uitzoeken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:47

Delphi ik ben inderdaad een nieuwe stal aan het maken. Dan kunnen we straks de oude als schuur gebruiken. Met de verbouwing van ons huis. Moest de schuur eraf. En we komen nu echt berg ruimte te kort. Ik heb L profielen op de kop getikt van 160 hoog. Dat is dan meteen de eerste 160 van de muur. Nog een stukje erbij bovenop en een dak en ik heb een mooie stal. Met aan een zijkant een mestbak. Die gied bereikbaar is met een trekker. Ik wil alles voor de volgende winter klaar hebben. Ik doe alles zelf, dus heb de tijd wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 22:52

Mijn buren hebben totaal geen problemen met de paarden, blijkbaar heb ik veel geluk met hen.

Had een dekje besteld voor Quick en heb het vandaag al toe gekregen. Het is nu wel heel duidelijk dat donker muntgroen, met beige en bruine accenten onze kleur gaat worden. Maandag ga ik naar Equitana en ik hoop dat ik daar een beige zadeltas(je) kan vinden dat ik aan de longeersingel kan bevestigen, dan zijn we klaar voor de zomer. Vorig jaar droeg ik de rugzak, deze zomer mag Quick alles meenemen.
Onze nieuwe outfit
Afbeelding
Afbeelding

Heb vandaag een plantenspuit mee naar achter genomen, ter voorbereiding vd vliegenspray. Na een half uurtje waren we zover dat Quick met zijn neus tegen mijn arm stond, terwijl ik langs hem aan het sproeien was. Er was wat wind, dus een deel vd nevel kwam op hem. Ik blij, vind het een goed begin.

Maar, ik heb een ander probleem. Op commando achteruit is een dingetje. Staat hij los, zal hij wel 2 of 3 pasje achteruit zetten, maar zodra ik hem het halster aandoe, lijkt hij aan me vastgekleefd en weigert hij alles waardoor de afstand tussen ons groter wordt. Duw ik op zijn borst terwijl ik hem mijn commando voor achteruit geef, zal hij wel voor de druk wijken door een pas opzij te zetten, maar dat is natuurlijk niet achteruit. Het grootste deel vd tijd heb ik totaal geen voer op zak, dat was nl het eerste wat ik als mogelijke oorzaak zag en beloon hem met mijn stem en een korte aanraking, maar toch blijft hij kleven. Word ik wat strenger, staat hij beduusd te kijken en gaat hij net nog meer contact zoeken. Wat me ook op valt, mijn andere jongens roepen op me als ik 's morgens buiten kom, of na het werk thuis kom (jeuh, eten hinnikje), hij doet dat niet. Hij volgt me als een hondje als we even gewerkt hebben en ik kordaat moest zijn en begint op me te roepen zodra hij me niet meer kan volgen. Ik weet echt niet waarom hij zo kleeft zodra ik met hem aan de slag ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:45

Verhip, ik ben te laat om een edit toe te voegen! Heb net even contact gehad met een mede Rocky eigenaar. Mijn uk heeft blijkbaar gewoon last van zijn hormonen, maar is blijkbaar braaf opstandig waardoor ik het niet door had, zucht. Tijd om mijn spierballen te laten rollen dus.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:12

Een van de eerste parreli games gaat daar over. Je begint met voorwaarts lopen en creëert met de carrotstick (of gewoon met zweepje) je persoonlijke ruimte waar het paard niet in mag. Eerst moet paardlief volgen maar dat bouw je uit naar naast je lopen, wenden, achterwaarts en draven. Esra snapt het achterwaarts op die manier nog niet helemaal maar twix doet het geweldig!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:45

Azmay, jeetje mensen met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik snap die ontvlambaarheid nooit zo.
Super leuk Kvulden! Wat zijn precies jullie plannen? Vaste stallen of schuilstal?
Kijk dat is een betere buur Chasey! Spannend crossles. Hopelijk vliegt Nick in de trailer :D
Echt waar palousa_boy? Ik ben stille meelezer (geweest) in je topic. Wat zonde dat je al je werk nu alweer achter wilt laten.
SVRL, leuk zo bezig! Zelf heb ik ze veel tijd gegeven en weinig met ze gedaan. Vooral de Shire was echt heel lang baby in zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:01

Natalie36, volgen doet hij gelukkig wel braaf zonder drammen, enfin, in de wei toch. Op wandeling heeft hij in het begin last van alle externe prikkels en is het even op de tanden bijten. Maar toch krijg je hem ook daar terug op een respectabele afstand. Voor mij moet hij trouwens ook geen meters achteruit, gewoon een stapje is nu al ok. En hij doet dat soms ook wel op commando, maar dan alleen als hij los is. Ben blij dat ik dus iemand kan waarvan het paardje zich net hetzelfde gedroeg. Zij zegt ook dat deze manier van kleuteren veel frustrerender is en moeilijker aan te pakken is.

Selka, ik was totaal niet van plan om zo met hem bezig te zijn. Maar hij geniet er zo van als ik dingen met hem doe. Bv de plantenspuit gisteren. Nee, hij vindt het nog niet leuk, maar zodra ik stop met spuiten, onderzoekt hij de bus. Leg ik het weg, gaat hij met de oortjes naar voor de bus terug mee ophalen. Zodra hij zijn halster ziet, weet hij zeker dat we iets gaan doen. Op dat moment jaagt hij de andere paarden weg en hij steekt zijn neus zelf in zijn halster. Mijn ruin heeft werken altijd maar niets gevonden, hij deed wel wat ik vroeg, maar echt dik tegen zijn zin. Mijn shet is wel slim, ziet het halster aan hebben als zijn momentje privé aandacht en doet wel zijn best voor wat knuffels, maar ik mag niet te veel van hem verwachten. Quick is echt anders, je merkt aan hem dat hij dingen samen met je wil doen en dat hij echt zijn best voor je wil doen. Hij is ook wel een kroelkont, maar je merkt ook dat je zijn brein moet uitdagen. Het valt ook op dat hij veel minder probeert te happen de dagen dat je met hem werkt. Is voor mij dus best wel wennen, zo'n arbeidsintensief veulen. Maar goed, zo lang het beest tevreden is, doe ik voorzichtig verder.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:07

Selka schreef:
Azmay, jeetje mensen met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik snap die ontvlambaarheid nooit zo.
Super leuk Kvulden! Wat zijn precies jullie plannen? Vaste stallen of schuilstal?
Kijk dat is een betere buur Chasey! Spannend crossles. Hopelijk vliegt Nick in de trailer :D
Echt waar palousa_boy? Ik ben stille meelezer (geweest) in je topic. Wat zonde dat je al je werk nu alweer achter wilt laten.
SVRL, leuk zo bezig! Zelf heb ik ze veel tijd gegeven en weinig met ze gedaan. Vooral de Shire was echt heel lang baby in zijn hoofd.

Ja aan de ene kant is het ook zonde, als dit huis af is zal het wel een mooi huis zijn, dat ook naar onze smaak is. Echter kunnen we hier om het huis heen eigenlijk niet genoeg doen om ook nog wat geld te verdienen ;)

Het andere huis dat bij het bedrijf staat is heel anders (ander bouwjaar, anders kwa materialen etc) en zal dus ook wennen zijn, daar ben ik heel eerlijk in, maar we zullen een keuze moeten maken.

Het is "maar" een kwartier rijden van ons huidige huis maar dat is toch wat veel om te moeten overbruggen als we hier zouden willen blijven wonen en dan daar ons bedrijf zouden hebben. Zeker als er dan straks 2 of 3 x 150 schapen aan het lammeren is :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:17

Ik ga in de eerste instantie een inloopstal maken. Nu hebben we ook alles met 1 grote stal. Maar ik wil het wel zo realiseren dat het gesplitst kan worden. Voor als er eentje, om wat voor reden ook, op stal moet staan. Ik ben dat allemaal nog even aan het verzinnen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:06

SVRL, je moet ook doen wat goed voelt natuurlijk :) fijn dat hij het zo goed oppakt.

Palousa_boy, oh maar zo weinig :+ nee dan snap ik het wel. Mocht je besluiten tot verkoop dan is de aanstaande bewoner vast blij met al jouw bewuste en harde werk!

Kvulden, Aha een soort van draaideur of inzetwand idee?

Hier is net de dierenarts weg. Kwpner was aan de sukkel, opeens dikke benen en wat sloom. Vandaag snot en 40 graden koorts... Shire heeft jaren terug 3 dagen met 41+ gestaan en ging daar bijna aan onderdoor. Sindsdien ben ik voorzichtig met koorts
Hij had 40.4 op de thermometer van de DA dus ik ben blij dat er nu koortsremmers inzitten. Het is een virus dus verder gewoon uitzieken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:16

Ik ben net van het virus af, Selka. Morgen precies 14 dagen iedereen van de koorts af. Sjaak was de eerste en had t ook het heftigst. Beau kreeg t daarna en had het minder heftig. Maar hier geen gesnotter ofzo. Alleen koorts.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:52

Oei...koorts. Altijd zorgwekkend. Vaak moeilijk de precieze oorzaak te achterhalen en blij als ze weer gezond zijn!

Fijn dat je er zo fanatiek mee bezig bent. Lekker vroeg ze al aan dingen laten wennen, heb je later profijt van.

Mijn pinto wordt nu 6 en dus een mooie leeftijd om lekker fanatieker aan de slag te gaan.
Roosje, de tinker heeft nu als steeds meer evenwicht en kan ook langzaam serieuzer aan het werk. Ze is net 7 geworden.

Vandaag beide voor het eerst het mentuig erop gehad en aan de dubbele longe/lange lijnen getraind.
Mooi weer. Fijne training = genieten

Bubbles
Afbeelding

Roosje
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:58

Fabster, heb je nog tips? Hoe lang zijn ze totaal ziek geweest? Hoe lang na elkaar werden ze ziek? Ik hoop dat de andere drie overslaan eigenlijk.

Leuke pony (paard?) die Bubbles! Schattig hartje op de kont van Roosje.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:31

De pintovind ik ook erg mooi!

De koorts duurde een week. Werd wel steeds een beetje minder. En ik telde het pas af, als de temperatuur echt weer rond 37,5 was. Sjaak was de eerste en kreeg t maandag. Beau kreeg t de donderdag erna. Die was ook eerder klaar met de koorts. Na 5 dagen ofzo. Maar die had t ook minder heftig (hoefde maar 1x per dag koortsverlager te gebruiken) en minder hoge koorts.