Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:23

Mijn weide ligt dus midden in een open vlakte met aan de voorkant een paar verdwaalde beuken en kleine eikenbomen.. Hier waait het ook lekker.. Gelukkig moet ik met mijn hooi niet in de open wind :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:27

Iemand ervaring met stallen in huis? Of een idee van voor en nadelen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:33

In huis? Gezellig denk ik hihi

hier was mijn schuilstal al een bestaand hok. Gelukkig met de opening naar de goede kant. Waait bijna nooit in.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 09-01-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:34

In huis? Dat niet, wel met directe verbinding met het huis.

Voordelen, je hoort het meteen als er iets is, je staat meteen vanuit je huis in de stal etc
Nadeel, als het op stal stinkt om een of andere reden, stinkt het meestal ook in huis. Een baal stinkende kuil bijvoorbeeld of mest dat te lang ligt..

Oude boerderijen hebben het vaak nog.
Of onder het huis, zodat de warmte die de dieren produceren, meteen je huis een beetje opwarmt in de winter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:45

De ouders van mijn ex hadden destijds nog koeien op de deel achter het huis, waarbij er in de keuken een deur was naar die deel.
Het rook er altijd naar koe in huis. En je hebt er veel vliegen van in de zomer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:49

Er is inderdaad echt veel water gevallen. Hier stonden gister avond een paar plassen waar ik ze nog nooit ben tegen gekomen. Nu heeft mijn bak het echt nog nodig om wat vaster te worden dus elk nadeel heb zijn voordeel. Bak is nu op zijn best.
Toch was ik blij dat ik gister avond lekker op de club kon gaan rijden. Lekker binnen zonder wind en plassen.

Over wind in schuilstal: wij hebben de staldeuren in een soort brede gang tussen 2 gebouwen. Aan ene lange zijde ons huis, aan andere zijde struiken, bomen en vakantiewoningen. Daar hebben we dus echt veel minder last van wind, uit welke hoek hij ook komt. Hoe beschut dat ligt merk ik wel als ik dan de paarden van daar uit naar de wei aan de overkant breng. Kan zomaar een deken schelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:51

Vliegen kan je wel wat aan doen :) de vraag is of je het geld er voor over hebt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:55

Ik bedoel natuurlijk niet in de living hé.
Maar mee onder hetzelfde dak als het huis.

Vliegen heb je toch sowieso, of je stal nu los van het huis staat of ertegen.

Wat is die dure oplossing tegen vliegen dan?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:00

Dat heeft mij altijd zo leuk geleken, paardenstal aan huis en dan tussen je huis en stalgedeelte een groot raam of nog leuker een hele glazen wand!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:03

Kirrr schreef:
Ik bedoel natuurlijk niet in de living hé.
Maar mee onder hetzelfde dak als het huis.

Vliegen heb je toch sowieso, of je stal nu los van het huis staat of ertegen.

Dat was destijds bij de ouders van mijn ex toch beduidend erger dan bij een koeienboer die de koeien in de schuur naast het huis had staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:06

Ik kom ook even meelezen. Wij hebben de paarden altijd aan huis gehad.

Eerst woonden wij middenin een woonwijk, daar stond ons huis eerst en in de loop van de tijd zijn er 25 buurhuizen omheen gezet (huis was eerst van mijn oma). Ons weilandje was nog geen 15 meter breed, maar wel 140 meter lang. In de wintermaanden liepen ze dit uiteraard kapot. Daarom hadden we een paar km verderop nog 2 hectare met een schuilstal, waar ze van maart t/m oktober verbleven. Ik op de fiets met zadel over het stuur naar de paarden om te rijden. Minimaal 4x per dag i.v.m. voeren/controleren/rijden. En dan had ik ook nog reistijd van wei naar bak. Maar het is wel handig als je geen luxe gewend bent.

We hebben enkele jaren geleden na lange stiekeme hoop het huis naast de wei kunnen kopen! Het is een huis voor dubbele bewoning, het ene woongedeelte voor mijn moeder en het andere voor mij. Wij werken allebei niet fulltime, waardoor ik haar kan helpen met de hond en zij mij kan helpen met de paarden. Dat is ook omdat ik naast mijn drie eigen paarden doorlopend één of twee trainingspaarden heb staan, dus in die zin ‘werk’ ik naast mijn kantoorbaan ook een beetje thuis.

De woning moest voor 1,5 ton gerenoveerd worden, waardoor we weinig geld over hadden om het paardengedeelte te realiseren. Ik denk dat we over 10 jaar nog niet klaar zijn. :Y) We hebben een rij kunststof stallen, de opslag is momenteel in de carport en we maken nog gebruik van 3 oude stallen. Ik hoop dat ik dit jaar genoeg kan sparen om de andere rij stallen er tegenover te zetten. Gelukkig geen gedoe met de vergunningen. Er staat nu al veel minder dan er voorheen stond aan bijgebouwen en het past allemaal makkelijk binnen het bestemmingsplan. Alleen onze schuilstal staat er al 13 jaar illegaal, maar die zullen wij t.z.t. afbreken.

We hebben een paddock (gedeeltelijk verhard) en een longeercirkel, maar geen bak. Die heb ik nooit gehad. Van ons oude huis moest ik 25 minuten over een ruiterpad om bij de rijvereniging te komen en dat vond ik heel normaal/niet vervelend, dus de 15 minuten die ik nu af moet leggen langs de spoorlijn zijn ook overkomelijk. :)

Na het plaatsen van de tweede rij stallen moet ik ook nog een mestplaat aanleggen (momenteel voeren wij de mest meerdere keren per week af in een aanhangwagen), ik moet nog een pad aanleggen van huis naar stal en van stal naar paddock/wei (nu drama in onze klei/veengrond), ik wil graag een nieuwe schuilstal en uiteraard ooit ook nog eens een bak. De houten omheining is opgegeten, die moet ooit nog vervangen worden door een ‘hufterproof’ versie… En zo blijven we bezig!

Overigens houden wij de paarden wel duur. Ik ga al dik over de 600 euro in onderhoudskosten voor 3 paarden (trainingspaarden staan betaald, die reken ik niet mee). Dat is wel incl. hoefsmid, maar exclusief spullen, les, wedstrijden, et cetera en exclusief alle bijkomende kosten voor paarden aan huis (elektra, water, aanleg/bouw, onderhoud van erf/faciliteiten, etc.). Ze staan op hennep met eucalyptus, ik koop mijn hooi in kleine, duurdere partijen, voor onvoordelige muesli en heb er altijd likstenen, stro en wortels bij. We hebben niet zoveel opslagruimte, dus het is niet anders. Pension is wel 300 euro per paard, dus in die zin is het nog voordelig om ze thuis te hebben. Niet als ik de kosten van de stallen zou meerekenen, maar die houden voorlopig nog waarde. De uren werk wil ik even niet weten, haha. Voordeel is dat ik alles zelf kan bepalen en ik geniet van die vrijheid. Ik ben altijd alleen geweest met de paarden en ik merk dat ik ook echt allergisch ben voor welke bemoeienis dan ook. Eigenaren zijn van harte welkom om hun paard te bezoeken, maar wij nemen geen pensionklanten aan.

Volgende week ga ik eindelijk proberen om een fatsoenlijke zadelkamer te maken. Ik heb er een stal voor gereserveerd. Zou enorm veel zooi schelen.

Ik heb het grootste gedeelte van het topic gelezen. Handig om tips te delen en ervaringen uit te wisselen! Ook leuk om jullie prachtige plekjes te zien. Ik zou willen dat het bij ons zo ver klaar was als bij jullie.

Enkele plaatjes

Oude situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe situatie:

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:29

Ik ben een stiekeme volger van jouw Lorette. Ik zie je reacties en foto's wel eens passeren in het nieuwe paard zoeken topic. Ik vind jouw stallen echt zo mooi! Ben helemaal jaloers op jouw accommodatie!

Mag ik vragen wat jij betaalt voor een pak hennep?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:35

Bijna 7 euro per pak, als ik het goed heb. De balen zijn kleiner dan de vlasbalen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:37

Mooi plekje lorette!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:44

Conclusie van paarden aan huis...je bent nooit klaar :P Niet met voeren,schoonmaken...verbouwen...verbeteren :D

Bij veel oude boerderijen stonden vroeger de koeien in de deel,vanuit de keuken zo de stal in.Klink natuurlijk er geweldig en romantisch <3 Maar je hoort alles,ruikt alles en als het een bestaande deel is,is hij vaak niet geschikt voor paarden.Te laag en te donker.

Ik ben wel bij een stoeterij geweest waar ze daar vroegâh koeien in hadden staan,de dame in kwestie was blij dat er geen koeien meer stonden.

Als je echt vanuit je raam je paarden wilt zien,gewoon zorgen dat je uitkijk hebt op de stallen of het land waar ze lopen ;)

Ziet best uit Lorette +:)+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:47

Ik had nog een toevoeging, maar mijn internet vloog eruit…

We hebben ruim een jaar geleden wel een partij gehad voor 5,10 euro per baal hennep, maar dat was een gelukje. Ik overweeg om terug te gaan naar vlas, maar ik vind de subtiele eucalyptusgeur zo fijn en het hennep is minder glad. Voor mijn atactische wel zo plezierig…

Er staat ook nog een lelijke containerstal, hoor! :') Gelukkig zijn die stallen groter dan standaard containerstallen en zit er een heel grote luifel voor, maar het is geen mooie stal. Helaas staat mijn atactische paard liever in die container dan in de nieuwe stal. De ‘tuin’ tussen huis en stal en tussen stal en wei/paddock is volledig kapot gelopen. Dus momenteel één al vieze modderklei. Momenteel ziet het er niet uit om jaloers op te zijn. _O- Maar ik ben wel blij met de nieuwe stallen. Ze zijn geïsoleerd en voelen heel prettig aan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:58

Mooi hoor!
Voor jezelf ben je altijd kritisch. ....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:02

Wij hadden vroeger een jongen in de klas die een koeienstal aan het huis vast had.
Rook altijd naar koe.... bleh.

En vind het thuis ook een nadeel hoor.
Loop zo vaak de stal in, dat ik ook vaker naar paard ruik dan me lief is. Ook de schoenen en jas die binnen liggen ruiken behoorlijk en dan nog al het hooi en stro wat ik blijkbaar mee naar binnen sjouw....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:06

Idd..zelfs op mijn werk kom ik hooi en stro tegen. Haha...ik ga voir het werk naar de paarden en dan wissel ik schoenen op het werk, tja daar komt wel eens iets uit rollen.

Hier staan ze met een metertje of 10 van de eerste deur naar het huia in de schuur die aan het huis vast zit. En ja..dat ruik je. Vooral een nieuwr rol hooi/kuil

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:21

Toen ik gister een boterham at zat ik ook op een spriet hooi te kauwen :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:21

Ik sluit mij wel bij lorette aan. Het is handig als je niet gewend bent aan luxe als je de paarden naar huis haalt. Dan is de overgang niet zo groot.
Ik geef niets om rijden in de regen (al kan ik het nu thuis wel iets beter uitkienen) en vindt een natte bak ook de normaalste zaak van de wereld.

Daarnaast spaart het met minder dan 200 euro stalling ook net wat lekkerder dan met 450 euro. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:52

Een overdekte gang naar de paarden zou af en toe heel prettig zijn, maar echt in/aan huis zou ik ook niet willen.

@lorette: mooi stekje hoor :)

Dit was eerst ook 'buitengebied', maar zo langzamerhand komen er steeds meer burgerwoningen bij (boeren mogen 2 a 3 huizen (laten) bouwen als ze de stallen afbreken).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:53

Ik had mijn paarden 8 km van huis staan, geen stroom en water en alleen een schuilstal.
Wat een luxe toen ze aan huis kwamen!
Allemaal apart op stal en apart kunnen voeren, in een droge ruimte kunnen poetsen, water altijd bij de hand en LICHT :):)
Een rijbak! zodat ik als de kleintjes sliepen of naar school waren gewoon kon rijden.

Kwa kosten ben ik nu meer kwijt omdat ik nauwlijks wei heb , zeker in vergelijking met eerst maar het genot van aan huis is heerlijk.

lorette prachtig bij jou!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:56

Moooooie plaatjes Lorette! :)

Dat hooi heb ik ook wel eens mee naar mijn werk.. (ik ben docent) en de leerlingen maken dan wel eens grapjes.. :')

Wij hebben de stal op een paar meter van het huis maar ruiken het niet (vlas en open stallen) en de wind staat meestal de goede kant op. :) Mijn opa en oma hadden altijd koeien op de deel en dat rook je wel. Vroegah vond ik dat lekker.. nu denk ik niet meer.. :P Wij wonen op de oude deel, is nu onze woonkamer! (keuterboerderijtje)

Als ik niet in de bak kan rijden (doe ik toch niet zo heel vaak) dan kan ik in het bos 1km van ons huis, heel goed op de zandpaden trainen, die zijn eigenlijk altijd wel goed, er is een ook zandvlakte met heuvels en daar maak ik ook veel gebruik van, goed voor de billen! :) Jammergenoeg ben ik vandaag te druk om te rijden!

Oh ja, vriend is naar een trekkertje wezen kijken en lijkt wel wat! Alleen nog wat onderhandelen en even een plek bedenken waar ie kan staan, wij hebben geen schuren verder en door de staldeur en de schuurdeur past ie net niet (te breed) dus we willen naast de stal een kapje maken waar ie onder past. :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:00

Trekkertje zou ik ook nog zo graag willen, zodat ik zelf de wei en de paddock kan slepen. Misschien de lange stukken gras afmaaien.... Hebben jullie daar allemaal zelf verstand van of nemen jullie iemand mee bij de aankoop? Ik ben a-technisch.. -O-