Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:54

paulinebes schreef:
Laat ik het eens anders neerzetten: als er qua stalling geen beperkingen zouden zijn, dus je kunt alles krijgen voor je paard wat je wilt; alles is mogelijk: hoe vaak je paard buiten komt, in een paddock of stal, die je helemaal zelf kunt inrichten, wel of geen weidegang, strookbegrazing, grote kudde, kleine kudde: hoe zou je paard er dan idealiter bij staan?

In mijn geval zoals hij er nu bij staat, al zou ik misschien nog iets meer ruimte in de hit willen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:58

paulinebes schreef:
Laat ik het eens anders neerzetten: als er qua stalling geen beperkingen zouden zijn, dus je kunt alles krijgen voor je paard wat je wilt; alles is mogelijk: hoe vaak je paard buiten komt, in een paddock of stal, die je helemaal zelf kunt inrichten, wel of geen weidegang, strookbegrazing, grote kudde, kleine kudde: hoe zou je paard er dan idealiter bij staan?

Hier is het ook prima in mijn ogen ..
Enkel de modder dan, maar daar heb ik meer last van dan de pony's :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:59

Ik heb mij ponies bij huis en ik heb dertig hectaren land. En toch gaan ze gewoon voor de nacht op stal.
Sterker nog, er is er een bij die niet van regen houdt en als het erg is met de regen gaan ze eerder naar binnen. Toen ik de merrie er nog niet bij had, weigerde die regenschuwe gewoon van stal te gaan. Nu gaat hij alleen maar omdat de merrie geen hekel aan regen heeft en hij wil zijn kudde bij elkaar houden. (Ze konden eerste vrij naar binnen en buiten, dus ik kon dat mooi observeren)
Hij is ook een prima regen voorspeller want wil niet naar buiten of vroeger naar binenn als er regen gaat komen ook al lijkt het daar niet naar...

Catita kon vrij naar binnen en buiten en wilde met regen ook niet naar buiten. Toen ze op een stoeterij stond waar ze geen keus had, liep ze ook rainrot op....

Ik zal nooit roepen wat beter is. Het ligt heel erg aan het paard en paarden passen zich ook makkelijk aan. In dat aangepaste hoeven ze helemaal niet ongelukkig te zijn.
Als een paard stressignalen uitzendt moet je wat aan zijn siutatie veranderen tot je een kalm paard hebt of dat nou meer naar buiten of meer naar binnen is.
Dan moet je niet je principes je in de weg laten staan.

De reden waarom de mijne ´snachts binnen komen is vooral omdat ik niet wil dat ze verwilderen. Ik heb geen reservaat. Uiteindelijk wil ik ze ook gebruiken.
Daarom ben ik ook begonnen met af en toe borstelen en hoeven uitkrabben voor het naar buiten laten. Dat had ik nu een paar week ofzo niet gedaan en de merrie ging er helemaal voor staan op de poestplaats, dus er maar aan toe gegeven. Een van de hengsten komt ook steeds op me af om gekriebelt en liefst gepoetst te worden. Voor mij is dit een teken dat ze de aandacht en verzorging prettig vindt, ondanks dat ze ook gewoon in een kudde leven.
Waarom zou ik dan dergelijke signalen negeren en roepen dat een paard vooral paard moet zijn en doen alsof mensen en stalleven bv het slechtste zijn wat ze kan overkomen?
Ze willen aandacht en hun natje en droogje en voldoende beweging. Daar kan ook ook bij een "stalleven".

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:02

Mijn ideale beeld:
Stallen met bovendeur naar buiten;
's morgens eerst krachtvoer en ruwvoer, daarna in de zomer naar de wei in een kleine kudde (max 4) of apart naast elkaar, winter 1 uur stapmolen;
's middags in de winter een paar uur in de paddock/wei met max. 4 paarden evt. met ruwvoer, zomer gewoon weide;
's avonds krachtvoer en ruwvoer, borstelen/rijden/longeren/e.d.; de nacht in met extra ruwvoer op stal

Dus grotendeels zoals ze er nu bij staan, alleen hebben wij geen stapmolen (nog) en geen stallen met een bovendeur naar buiten. En moet de paddock nog wat aangepast worden

Isegrim

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:05

Waarom max vier, laat staan apart naast elkaar...?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:07

Stallen met vrije uitloop, paddock groter dan nu, mag pakweg een are of 10 zijn, 's ochtends en 's avonds telkens een paar uur op de wei (samen, het zijn tenslotte kuddedieren), rest van de tijd in de paddock met nog hooi. Onbeperkte weidegang zou voor m'n jongste merrie wel gaan, maar de oudste is een Haflinger, die ontploft. Of strookbegrazing, dat zou ik ons geval wel de beste optie zijn. Ik stal m'n paarden echt nooit meer op, is imo niet nodig als je een paddock ter beschikking hebt met schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:09

Tja als ik het zou hebben zoals ik het zou willen (aan huis dus) staan ze ook echt niet dag en nacht buiten :')

Hier zou het ook zijn, 's morgens eerst bix, muesli en ruwvoer. Daarna in de zomermaanden op de wei tot in de namiddag mits het weer het toelaat, in de winter in de paddock tot het middaguur en dan even naar binnen voor een gevuld hooinet en een hap muesli. Daarna weer de paddock in (mits het weer het toelaat). 's avonds weer bix, muesli en ruwvoer en dan gaan ze toch echt de stal op maar zal ik waarschijnlijk in de avond nog wel rijden.
Als het echt pokkeweer is (lees, weer zoals gister.. Weilanden stonden hier bijvoorbeeld he-le-maal blank) blijven ze binnen. Komen ze wel buiten tussen de ergste buien door maar ik ga ze echt niet zeik en zeiknat laten regenen..

Qua kudde.. Klein, heel klein. Max 3 of 4 paarden.. maar goed dat is allemaal te realiseren als ik m'n pony eenmaal aan huis heb.. Nog even dromen dus := maar goed dan staan ze dus ook niet 24/7 buiten, staan ze tussendoor ook gewoon op de box om te knabbelen en 's nachts gaan ze ook gewoon naar binnen.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:15

Isegrim schreef:
Waarom max vier, laat staan apart naast elkaar...?

Ik heb zelf slechte ervaringen met grote kuddes. Ik heb mijn paarden voor de sport en zit gewoon niet te wachten op blessures. En een van mijn paarden loopt liever alleen: een dominantie merrie die constant achter iedereen aan zit, door de draad jaagt etc. Ze heeft gewoon geen rust in een kudde. Nu loopt ze apart, er naast en dat gaat veel beter. Paard is ook veel beter in haar humeur.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:23

paulinebes schreef:

's Nachts op een heel ruime stal met afdak met met liksteen, knaagblok. Er is geen luik dus paard kan altijd met gespitste oren naar het uitzicht buiten kijken. Vriendje in de stal ernaast.

Overdag mits mooi weer (motregentje of een bui tussendoor is ook mooi) in de paddock waarvan de bodem niet zwaar is. Ze heeft één paardje als maatje die niet dominant is en waar ze mee kan snuffelen.

Twee uurtjes per dag op de wei.

Ik zou het zooo graag zo hebben... Maar woon bij m'n ouders in de randstad en moet later veel gaan verdienen om zoiets te verwezenlijken. Tot nu toe probeer ik mijn paard het beste te geven en alles uit te halen uit de mogelijkheden die ik nu heb. Mijn droom is echt wel later op een boerderij wonen. Ik houd van alle soorten dieren dus het is echt wel wat voor mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:12

chelle_dora schreef:
En als je dan op bokt een topic opent waarin je eisen stelt aan je koper dan wordt je voor gek verklaard, want verkocht is verkocht en dan moet je 'm maar niet verkopen.. Zijn genoeg van dat soort topics geweest.. Waarom zou het in zo'n geval dan anders zijn?

Tja..... ik zou mijn paard ook niet zomaar aan de eerste de beste verkopen ;) . Ik heb gelukkig een redelijk kringetje om me heen met de wat meer natuurlijk ingestelde mensen, dus als het zou moeten, wordt het in elk geval zo'n nieuwe eigenaar met zo ongeveer dezelfde gedachtengang. Anders gaat hij sowieso niet weg :n . Gelukkig is het niet aan de orde (ik heb al een scheiding en een hoop financiele ellende overleefd, en mijn paard is er nog steeds, dus ik weet dat ik wat kan hebben ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:15

Twiggy, ik zou mijn pony ook niet zomaar verkopen, ben al kieskeurig geweest met een bijrijdster. Maar net als dat je zelf onverhoopt je paard kan moeten verkopen in de toekomst, kan een toekomstige eigenaar dat net zo goed. Je kan moeilijk van je koper verwachten dat ze het dier naar de slager brengen in plaats van te verkopen, je bent immers zelf de eigenaar niet meer dus heb je weinig in te brengen. Dat is meer wat ik ermee bedoelde te zeggen; na de verkoop heb je geen zeggenschap maar, al parkeert iemand 't paard in z'n tuinhuis, moet diegene dat zelf weten. En daar vind je ook genoeg topics van, mensen die eisen stellen aan een koper en dan gaat half bokt over de zeik, want als je zeggenschap wil moet je je paard niet verkopen.. Maarja, als je je paard dan aanhoudt, is het ook weer niet helemaal goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:18

paulinebes schreef:

Zo ongeveer zoals ik nu heb: Weidegang overdag (ook met schuilstal), 's avonds en 's nachts op de paddock met schuilstal met veel hooi. Ik zou alleen een gedraineerde bak willen hebben. Binnenbak hoef ik niet, ik ben graag buiten namelijk. Dat is het enige minpuntje, dat onze bak nu net de Waddenzee lijkt :+ .
En graag met personeel in dienst, die de paarden voeren en ze in en uit het land halen. Scheelt mij (en mijn stalmates) een hoop heen-en-weer ritjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:23

chelle_dora schreef:
Twiggy, ik zou mijn pony ook niet zomaar verkopen, ben al kieskeurig geweest met een bijrijdster. Maar net als dat je zelf onverhoopt je paard kan moeten verkopen in de toekomst, kan een toekomstige eigenaar dat net zo goed. Je kan moeilijk van je koper verwachten dat ze het dier naar de slager brengen in plaats van te verkopen, je bent immers zelf de eigenaar niet meer dus heb je weinig in te brengen. Dat is meer wat ik ermee bedoelde te zeggen; na de verkoop heb je geen zeggenschap maar, al parkeert iemand 't paard in z'n tuinhuis, moet diegene dat zelf weten. En daar vind je ook genoeg topics van, mensen die eisen stellen aan een koper en dan gaat half bokt over de zeik, want als je zeggenschap wil moet je je paard niet verkopen.. Maarja, als je je paard dan aanhoudt, is het ook weer niet helemaal goed.

Dat snap ik. Verkocht is verkocht. Gelukkig is het hier totaal niet aan de orde en zolang ik leef gaat het ook niet gebeuren (en als ik kom te overlijden, heb ik nog een dochter die hem graag wil verzorgen en berijden, dus ik denk, dat het wel goed komt). :)
Ik denk dat mensen voordat ze een paard kopen eens goed moeten nadenken wat een paard daadwerkelijk nodig heeft. En ja, dat is beweging (vrije beweging!), sociaal contact, goede verzorging, kunnen fourageren de gehele dag door en een fijne schuilplek (hetzij een schuilstal of natuurlijke beschutting). Dus als je geen goede stalling vindt (en sorry, maar ik vind 24/7 op stal, wat ik dus hier zie bij diverse maneges en dure pensionstallingen, geen goede stalling).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:29

paulinebes schreef:

Geen enkele beperking, de staatsloterij is erg lief geweest idee?

Grote inloopstal met daaromheen bestrating en de watervoorziening, hier ook een binnenbak en een buitenbak, uitloop met witzand naar een groot terrein(meerdere hectare's, minimaal 2 hectare, bij voorkeur wat meer) ingericht voor spelen. Op dat terrein iig een grote roundpenn, maar vooral ook zaken als een heuveltje, verschillende track's afgezet met struiken e.d., een watertje. Een open stuk met wat (lage) natuurlijke hindernissen, mooie bomen op het terrein. Het geheel ingezaaid met arme grassen en fijne kruiden hier en daar geplant, net als de struiken en bomen die met beleid zijn geplant om in een volledige voerbehoefte te voorzien(beter gezegd, dat het niet binnen no time kapotgevreten is). Het geheel als een park-achtig iets ingericht, alleen dan echt gericht op paarden en voor mij om leuk met de paarden bezig te kunnen zijn op het eigen terrein natuurlijk.

De inloopstal, verhard stuk en uitloop met witzand moeten groot genoeg zijn om de paarden op vast te zetten, de verschillende tracks moeten hierbij betrokken kunnen worden naar keuze.
Ik zou wat kleinere gast-paddocks(met stalletje) ook erg op prijs stellen zodat ik makkelijk mensen met paarden kan uitnodigen om een dagje/dagen te komen of mee te doen als ik een instructeur laat komen.

Maar aangezien de staatsloterij tot nu toe nog helemaal niet zo lief is geweest neem ik ook genoegen met wat minder, gewoon een mooie paddock paradise, ruim genoeg voor het aantal paarde wat erop loopt, schuilmogelijkheden, ruimte om elkaar uit de weg te gaan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:30

Zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal en evt een vaste stal als het weer echt bagger wordt voor de nacht. Het eerste is er maar de vaste stal niet (is er wel maar dat is maar 1 en ik zou dan toch zeker minimaal 2 paarden op stal willen).

En als we extra geld zouden hebben.............
Klein boerderijtje kopen. Land op zandgrond, schuilstallen, vaste stallen en binnen- en buitenbak!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:53

Twiggy2008 schreef:
Dus als je geen goede stalling vindt (en sorry, maar ik vind 24/7 op stal, wat ik dus hier zie bij diverse maneges en dure pensionstallingen, geen goede stalling).

24/7 op stal is best zeldzaam en zeker niet standaard. De meeste pensionstallen/maneges bieden ook de mogelijkheid tot beweging geven, al is het aan de molen en vaak komen ze er in elk geval uit om te kunnen uitmesten...
Het gaat bij zogenaamde stalpaarden meestal over 22 of 23/7 (van stal halen, op stal zetten, poetsen, opzadelen en nazorg meegerekend met de tijd dat men er op zit, en sommigen halen ze wel voor langer dan twee uurtjes van stal, bv als ze op wedstrijd gaan of de bossen in).

Er zijn maar heel weinig paarden die echt niet van stal komen en meestal is dat ook geen levenslange situatie daar de meeste paarden meerdere eigenaren in hun leven krijgen. Mensen die niet om hun paarden geven zijn vaak ook de eersten die hun paard na redelijk korte tijd verkopen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:03

Lusitana schreef:
Twiggy2008 schreef:
Dus als je geen goede stalling vindt (en sorry, maar ik vind 24/7 op stal, wat ik dus hier zie bij diverse maneges en dure pensionstallingen, geen goede stalling).

24/7 op stal is best zeldzaam en zeker niet standaard. De meeste pensionstallen/maneges bieden ook de mogelijkheid tot beweging geven, al is het aan de molen en vaak komen ze er in elk geval uit om te kunnen uitmesten...
Het gaat bij zogenaamde stalpaarden meestal over 22 of 23/7 (van stal halen, op stal zetten, poetsen, opzadelen en nazorg meegerekend met de tijd dat men er op zit, en sommigen halen ze wel voor langer dan twee uurtjes van stal, bv als ze op wedstrijd gaan of de bossen in).

Er zijn maar heel weinig paarden die echt niet van stal komen en meestal is dat ook geen levenslange situatie daar de meeste paarden meerdere eigenaren in hun leven krijgen. Mensen die niet om hun paarden geven zijn vaak ook de eersten die hun paard na redelijk korte tijd verkopen...

Met 24/7 stal, bedoel ik op stal met een uurtje beweging. 24/7 weidegang is ook geen 24/7 weidegang, want ik train mijn paard ook vrijwel dagelijks ;) . En in de buurt waar ik woon, staan veel van die 24/7 paarden (omgeving Gooi- en Vechtstreek). Ik heb hier om de hoek al drie maneges zitten die het zo doen. Daarnaast ken ik stallingen (heb er op twee gestaan), waar inderdaad paarden in de wintermaanden soms wekenlang op stal bleven. Ik verzin het niet, het gebeurt. Jij woont hier niet, dus hoe kun jij dat nou weten? Ik heb het toch zien gebeuren en het gebeurt nog steeds. Helaas. ;(

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:16

Mijn droomlocatie:
Lijkt sterk op die van Bowen volgens mij. Grote inloopstal met grote paddock, op diverse plekken aanbod (niet te voedingsrijk) ruwvoer en aansluitend aan paddock ha's grond met "paardengras" en verschillende kruiden en verschillende schaduwplekken. Hier en daar een poel, heuveltje, etc. Mijn merrie staat daar in een rustige en stabiele kudde, waar een ieder z'n plekje heeft gevonden. Een goede binnenplek om te zadelen poetsen etc. Alleen een (goede, grote) buitenbak voldoet; binnenbak heb ik nooit erg prettig gevonden. De stalling is vlakbij de zee en het bos... (eventueel achter mijn huis.. :D ). Als het een pensionstalling is zou het fijn zijn als de mest door medewerkers geruimd wordt en ook het aanvullen van het ruwvoer wordt geregeld. Als het bij mijn huis hoort...tja dan mest en voer ik met alle liefde zelf. En tot slot nog een leuk plekje waar je koffie en fris kunt drinken en normaal naar de toilet kunt gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:32

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Je kunt een dier wel kopen met de gedachte dat je het voor het leven wilt houden, ben ik helemaal met je eens en heeft ook mijn voorkeur. Maar als het geld er niet is om je paard een paardwaardig bestaan te geven, dan ben je toch aan je paard verplicht om iets beters te regelen? Hij zal toch moeten eten, zijn hoeven moeten worden bekapt om het nog maar niet te hebben over de medische kosten. Dit hoeft overigens niet meteen verkoop te betekenen, iemand je paard laten 'leasen' voor 'kost en inwoning' bij die persoon kan ook een oplossing zijn. Lagere kosten voor jou die je nog wel op kunt hoesten (in geval van baan kwijtraken en al die ellende in deze economische crisis), je paard kan zijn natuurlijke behoeften uitoefenen, jij blijft de uiteindelijke baas over wat er gebeurd met je paard en als het je financieel weer voor de wind gaat kun je het zelf weer overnemen. banketstaaf voor de leaser? Tsja, dat weten ze van te voren.

Edit: Wat ik maar wil zeggen is dat er mensen zijn die moeten accepteren dat het onhaalbaar is voor hen om een paard te houden. Een paard hebben is een luxe en dat beseffen veel mensen niet. We vinden het normaal dat we aan onze eigen lol denken en daarbij de beperkingen voor ons paard maar voor lief te nemen. "Want ach, zo slecht heeft-ie het nog niet!"

Ik ben het zowel met Nens77 als met Tiepfoudt eens. Het probleem zit hem namelijk niet in de mensen met de juiste intentie en een tijdelijk financieel of huisvestingsprobleem.
Het gaat om de mensen die er een egoïstische mentaliteit op na houden, die het niet kan schelen dat hun paard hele dagen op stal doorbrengt. De maneges hier in Amsterdam waar geen weidegang is en waar de norm hele jaar door 1 uur per 24 uur uit stal is, zijn schreeuwend duur: 400 euro basis en dan nog voor elk wissewasje bijbetalen. De mensen die daar staan hebben allemaal een auto onder hun kont kunnen prima een andere stal betalen maar zien het probleem niet, want ZIJ " hebben het er zo gezellig"
(Letterlijke tekst) zelfde persoon zei mij mbt stalkeuze: "eerste prioriteit is mijn dochter en daarna kom ik pas" Het paard werd niet genoemd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:35

Maar ik snap niet waarom veel mensen hier beschrijven dat ze het paard in de ideale situatie nog steeds 's nachts op zouden sluiten? Waarom dan? Is dit dan een stukje gebrekkige communicatie over wat een paard is en wat hij nodig heeft? Waarom opsluiten als je hem ook een inloopstal zou kunnen geven bijvoorbeeld?

Mijn ideale plaatje is een grote ruime inloopstal (ik denk formaatje boerenschuur :P ) waar ze echt ín kunnen staan en die ik in de winter lekker op kan strooien, zodat ze echt droog en uit de wind kunnen staan als ze dat willen. En daarop aangesloten een mooi, deels verhard paddock paradise uiteraard O:)

Mijn paard heeft nu een fijn groot afdak (aan 3 zijdes dicht) waar hij gelukkig echt ín kan en ook graag gebruik van maakt op dagen zoals gisteren. Dus ben er meer dan content mee. :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:45

ja, VogeltjeM, dat verbaasde mij ook wel enigszins. Zelfs zonder beperkingen denken/dromen is wellicht al lastiger dan we denken..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:52

Typfoudt: Mijn begrijpend lezen is prima op orde. Lijkt me ook niet het discussiepunt ;)

Voor mij zou de ideale situatie ook zijn: overdags een aantal uur afhankelijk van het weer naar buiten en 's nachts op stal. Zeker in de winter.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:17

Maar waarom dan? Waarom opsluiten als je ook een inloopstal zou kunnen realiseren? Denk je dat een paard die opsluiting nodig heeft of dat het gezond is voor hem?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:23

@ Gini: Of het nou gaat om rijden of niet rijden, bijna iedereen was ervan overtuigd dat dit paard pijn leed en dat het een paardonwaardig bestaan leidde. Want het paard wordt fysiek ernstig beperkt. Heel bokt slaat massaal op hol en de eigenaresse wordt de grond in geboord. Dit vind ik nogal hypocriet. Hoeveel paarden worden psychisch (en lichamelijk) ernstig beperkt en we vinden het de normaalste zaak van de wereld, want je ziet er toch niks aan? Dan zal het ook wel goed zijn en eh, ik kan er zo fijn mijn plezier uit halen.

Ik moet wel zeggen, ik heb niet gereageerd in dat topic maar ik was ook tegen het rijden. Laat zo'n paard, eenmaal pijnvrij (?), toch lekker op de wei zijn gangetje gaan en klim er niet meer op puur voor je eigen plezier. Goed, dit is een 'afgesloten' discussie maar ik wil dus absoluut niet zeggen dat wanneer je heel veel tijd, moeite en veel geld in je paard steekt (wat deze TS duidelijk heeft gedaan) je het dan ook meteen goed doet. Er moet gekeken worden naar wat het paard eraan heeft. Ik kan wel iedere maand vijfhonderd euro betalen voor een geweldige mooie, luxe stal van wel hele 16 vierkante meters, mét binnenhal, stapmolen, wasplaatsen, solaria én een fijne warme kantine, maar wat heeft mijn paard daaraan?

Dan, ik heb het over een zogenaamde uitzichtloze situatie waarbij je de kans op verbetering klein geacht wordt. Even in mijn situatie bijvoorbeeld. Ik kreeg tien jaar geleden, ik was toen negen jaar, een pony van mijn ouders. We wonen buitenaf met veel ruimte om ons heen, het ging mijn ouders financieel voor de wind en dus was er de mogelijkheid om een flinke lap grond achter ons huis te kopen, een hele degelijke schuilstal te bouwen, de boel daaromheen te bestraten, het weiland op te delen in kleinere stukken en een gedraineerde paddock en bak te 'installeren'. Ideale situatie. Kostte veel geld, maar er was de mogelijkheid om mijn pony (en korte tijd later twee shetlanders voor het gezelschap) een imo zo paardwaardig mogelijk bestaan te bieden. Stel nou dat mijn vader, die toch het 'grove geld' binnen brengt, na een paar jaar zijn baan kwijt zou raken. En dat hij niet in de technische sector werkte (waar je, ook nu in de crisis, vrij gemakkelijk aan een nieuwe baan geraakt), maar in de bouw. Groot probleem dus. Dan zouden we genoodzaakt zijn te verhuizen en zouden mijn ouders blij mogen zijn als ze alle drie hun kinderen nog kunnen laten studeren. Maar de paarden dan? Ja, wat gaan we daar mee doen? Ik vind dat je aan je paard verplicht bent, dat als de kans op verbetering klein is, je dan naar een oplossing moet zoeken. En als dat dan je paard aan iemand uitlenen is, dan is dat maar zo. Dan ben ik maar stikjaloers op dat meisje die met mijn pony kan rondcrossen en kan ik mijn pony misschien maar een keer per maand zien omdat ze zo ver weg staat. Als mijn pony daar op die plek het beter heeft, dan staat dat voor mij op de eerste plek. Niet mijn plezier. Als je je eigen plezier eens aan de kant zou zetten, dan kun je áltijd een goede oplossing vinden. Er zijn heel veel mensen die niet het geld hebben om een paard te onderhouden en die dat ook dondersgoed beseffen. Juist die mensen kunnen jouw helpen met een oplossing, omdat je door het uitlenen de kosten deelt. Lagere kosten voor jouw, relatief lage kosten voor de 'leaser', je paard heeft het goed en jij blijft uiteindelijk de baas over wat er met je paard gebeurt. En ja, misschien moet je voor een geschikt persoon/locatie naar de andere kant van Nederland. Waarom zou je het niet doen? Omdat jij je paard dan weinig ziet en jij niet meer kan rijden met je paard en jij niet meer je eigen plezier eruit kan halen. Maar ondertussen heb je wel de mogelijkheid om je paard een betere plek te bieden. Dan lijkt mij de keuze vrij simpel, de kunst is alleen om je eigen gevoel even uit te schakelen en te kijken wat jíj voor je paard kunt betekenen.

Even terug naar de voorbeeldsituatie. Mijn vader werkt echter niet in de bouw, maar in de technische metaalsector en heeft kort na ontslag al serieuze sollicitaties lopen en de kans op een baan waarbij hij niet achteruit gaat in salaris en al over een maand of vier weer aan de slag kan is groot. Nee, tuurlijk verkoop/verhuur ik mijn paard dan niet. Vrij logisch lijkt mij.

@ chelle_dora: Volgens mij is hier nergens beweerd dat 24/7 buiten niet in de extreme zin van het woord gezien mag worden. Want inderdaad, we zien het helaas regelmatig. Paarden die tot hun oksels in de drek staan te vernikkelen. Maar ik denk ook dat er hier geen enkel persoon is die dit goed keurt en het hier over heeft als we het over een fatsoenlijke manier van 24/7 buiten houden hebben. Net zoals niemand van de 'stalmensen' het heeft over een klein, donker hok wat niet wordt uitgemest. Dit zijn allebei extremen en volgens mij is daar helemaal niemand voor.
Dan over het hele gebeuren rondom een bijrijdster. Om een goede en betrouwbare persoon te vinden, zul je misschien verder moeten dan waar jij op je fietsje iedere dag heen kunt en zul je in zo'n geval eigen plezier moeten inleveren. Als dat betekent dat jou paard het beter heeft, stel je dan nog altijd je eigen plezier boven dat van het welzijn van het paard? Want ook al doe jij enorm veel moeite (dat vind ik ook echt, uit je berichten op te maken), je moet kijken wat er uiteindelijk voor jou paard overblijft, wat jou paard heeft aan al die moeite die jij doet. En als dat zes uur per dag buiten is op de wei, dan vind ik dat nog vrij weinig. Ik denk dat wij het er wel met elkaar over eens zijn dat jou situatie nogal op het grijze 'grensgebied' ligt. In de zomer krijgt jouw paard namelijk wel een aardige hoeveelheid uren weidegang, maar in de winter is het verre van ideaal. Moet je dan je paard uitlenen/verkopen? Lastige vraag, maar als ik in jouw schoenen had gestaan, dan had ik geen paard aangeschaft. Pijnlijk? Misschien wel ja. Maar als ik van te voren weet dat ik mijn paard toch wel een vrij lange periode van het jaar flink beperk in zijn 'paard zijn', dan heb ik pech of ik moet meer moeite doen om wat beters te regelen. Een paard is en blijft een luxe, geen recht.

Dan even algemeen, over dat 24/7 buiten niet voor ieder paard geschikt is. Ik snap dat namelijk niet zo goed. Kan iemand mij met feiten uitleggen waarom een sportpaard niet 24/7 buiten (mét fatsoenlijke schuilmogelijkheden, geen drek (ja, het echt mogelijk om droge stukken weide en paddock te houden in de winter, zelfs bij ons op zompige kleigrond), warme dekens, kan leven en een huis-tuin-en-keuken-pony wel?
Blessures? Als je jouw 'hete sportpaard' geleidelijk laat wennen aan een dergelijk buitenleven, dan gaan ze écht niet hele dagen compleet uit hun plaat. Want het wordt zo gewoon voor ze, die vrijheid (blijft ook beperkt binnen een omheining), maar er is de hele dag de mogelijkheid om te rennen, die ze in de stal niet hebben en ja dan is het logisch dat ze die paar uurtjes dát ze naar buiten mogen én wauwiee ook nog sociaal contact kunnen hebben met soortgenoten helemaal uit hun dak gaan en ja, dán is de kans op blessures wel aardig aanwezig.

Hallelujah wat een verhaal weer :+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:26

Caatje87 schreef:
Typfoudt: Mijn begrijpend lezen is prima op orde. Lijkt me ook niet het discussiepunt ;)

Voor mij zou de ideale situatie ook zijn: overdags een aantal uur afhankelijk van het weer naar buiten en 's nachts op stal. Zeker in de winter.

Als je begrijpend lezen prima op orde is, tel dan misschien eerst even tot tien voordat je begint te roepen dat ik gek geworden ben. Want ik geef dit hele topic al opties en denk creatief mee, misschien zou jij dat ook eens moeten doen?