Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:15

@maatje: Stal 1 is voor jou zeker niet ideaal. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat jij wil. Luxe voor jezelf of luxe voor je paard. Ik heb beide gedaan. 24/7 weide waarbij ik 600m door het veld moest tot aan alle infrastructuur. Ben na 1 j verhuisd naar (huidige) stal waar hij 8u/dag buiten kwam en ik dus enkel moest rijden. En ook nog eens om 5min autorijden van huis ipv 30min. En alles werd voor me gedaan dus ik won er dagelijks 1u/1u30 mee. Er viel toen een enorme last van mijn schouders. Waardoor ik ook echt tijd kon maken voor mijn paard. Genieten van paardrijden.

Ik twijfel echter om mijn huidige stal te verlaten. Ik woon in randstad, vandaar belachelijke hoge prijzen.
Stal A (huidige stal):
++ woud waar ik gemakkelijk 20/25km enkel bospaden heb
++ 5min van thuis
++ onbeperkt hooi/voordroog (tussen 17u en 9u op stal)
+ ruime stallen (4x3.5m) met tralies tussen stallen (soc contact)
+ weide met 4 anderen: 9u tot 17u (zomer en winter, wat wel zorgt voor kale weide zelfs in zomer)
+ krachvoer zelf kiezen
+ omgeving: 3 grote maneges met vaak wedstrijden. Waar we te paard naar toe kunnen.
-- geen bak. Er staat bak maar met slecht (geel)zand en totaal niet onderhouden. Die dan nog eens niet op niveau ligt. Mijn paard is na 10min longeren doodmoe dus ik vermijd dit ivm mentale en fysieke uitputting.
-- geen communicatie en slecht beheer. We staan er met 5 paarden maar al 4x enkele dagen zonder stro of hooi gezien ze voorraad niet nakijken. Ook lijkt het onmogelijk ons te verwittigen wanneer er door omstandigheden (vakantie, noodgevallen...) niet kan gevoerd worden en dus blijven ze zonder eten. Ook is er 2x voer met medicatie verdwenen. (dubbele portie? ander paard gekregen?..?)
-- geen hooi bijgevoerd op kale weide (bovenstaande en dit heb ik en stalgenote al meermaals aangekaart)
-- vanaf 2017: 50euro extra: 350euro
-- duur: (+/-440 euro)
pension 350euro (tegenover aanliggende maneges is dit helaas goedkoop en dus staat er wachtlijst van 20pers)
huur bak (5min verder op): 9 euro per keer (momenteel 1x week dus 36 euro/maand)
voer: 20 à 50 euro per maand

Stal B:
+++ 24/7 weide met 4 anderen. 3 weides dus naargelang toestand weide worden ze verplaatst en tijdens winter hooi bijgevoerd.
++ 200 euro per maand
+ buiten en binnen piste. Mijn grote vrees is het onderhoud hiervan. Binnen piste was bij bezoek meer een paddock.
+/- 16min autorijden (5min is gewoon zo gemakkelijk, kan steeds vlug langsgaan)
-- geen grote wandelmogelijkheden meer
- geen nabijheid (te paard) van andere maneges
- minder luxe voor mezelf. Vooral winter, weet ik uit ervaring, is extra motivatie nodig om in regen/kou paard uit weide te halen.

Christadk

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:00

Klinkt allebei niet super eigenlijk. Stal 1 zou ik iig verlaten, naar aanleiding van het niet voeren/geen voer hebben. Dat kan toch niet?!!

Stal 2 klinkt dan wel wat beter maar heb het idee dat je er zelf geen goed gevoel bij hebt?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:13

Goed bij voelt, oh het is voor mijn paardje beter (24/7 weide) maar voor mij wat lastiger: verder, geen grote boswandelingen meer. Helaas heb ik ALLES in de buurt (randstad) bekeken en alleen al een weide vinden is een hele opdracht. Ik wil dan nog eens weide en infrastructuur om te rijden.

Vandaag met stalgenoten gesproken omtrent de problemen die we nu al een tijd ervaren. Het komt uit goeie ideeën/bedoelingen maar geen communicatie en slecht beheer.

Zo is is stalmedewerker (mest stallen uit) sinds 10 dagen afwezig wegens vakantie. Er werd ons niets gezegd maar ondertussen worden de stallen niet uitgemest. Als ze ons nou gewoon zeggen 'hij is er van die dag tot die niet, zelf uitmesten' Ok dan doen we dat, maar nee, niks gezegd dus na enkele dagen begonnen we ons vragen te stellen bij het zien van de vuile stallen en dan komen ze met deze uitleg. :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:18

Die slechte communicatie, met slechte zorg voor de paarden tot gevolg, zou me wel heel erg gaan irriteren -:(-

Hebben ze op stal 2 een schuilmogelijkheid op de wei?
Hele jaar door op de wei vind ik heel prettig, maar als er geen schuilgelegenheid/droge plek om te liggen is, zou het voor mij geen optie zijn.

Je huidige stal vind ik, zeker omdat je om te rijden aangewezen bent op andere manege, erg duur.
En ze staan dus hele jaar door maar 8 uur per dag buiten? Ik weet dat dat voor de randstad best goed is maar het is wel jammer dat ze zeker in de zomer niet wat langer buiten kunnen. Kale weide op zich niet zo'n ramp mits er bijgevoerd wordt. Maar dat gebeurt dus juist niet??

Waar in de randstad zit je ongeveer?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:40

Willen jullie meeedenken!?

Ik sta op een prachtige pensionstal met rijhal direct aan het bos, huur hier 2 stallen op basis van zelfverzorging. Dus alles van binnen/buiten/mesten/voeren enz is voor mij.
Ik heb hier een klein paddock en 2 kleine weitjes, eigenlijk te klein.
Ik verdien op stal wat bij waardoor ik per maand een pony betaald heb. Per paard betaal ik 200 euro per maand en dat is inclusief hooi. Vlas komt er nog extra bij. Hooi is altijd lastig aangezien de kwaliteit ervan veel wisselt en ik net als deze maand erbovenop zelf hooi moet kopen omdat ze het hooi niet verdragen, is raaigras op het moment en dat kunnen ze niet hebben. Dus kortom uitgerekend zit ik op zo'n 450 euro per maand inclusief vlas. Hooi komt er dan incidenteel nog bij wat me per maand voor 2 ongeveer 200 euro extra kost.... Wil ik iedere maand zelf hooi betaal ik aan kale huur 320 euro per maand dus dan word t nog duurder.

Er is me nu een optie aangeboden van weide met inloopstal, 200 euro per maand voor een stal met kleine opslag en ongeveer 6000 m2 wei. Hier is dus gras zat en zal ik veel minder hooi hoeven te voeren. Alles in eigen beheer en hele vriendelijke en behulpzame verhuurders. 10 minuten max stappen na het bos. Mag en een gedeelte van gebruiken om een rijbakje endergelijke te creëeren of ij ga naar hun huis toe. Kan bij hun hooi kopen wat ze me ook tot de wei brengen en tegen een kleine meerprijs ook water. Voordeel is dat ik hier minder werk heb. Onderhoud en alles van de weien is voor hun, kan makkelijk eens een dag weg of op vakantie omdat de paarden dag en nacht uitloop kunnen hebben op de weides, is er te weinig wei heb ik nog een optie om meer erbij te huren maar voor 2 hafjes lijkt me 6000 m2 wel genoeg. Kan aan het stalletje een paddock creëren zodat ik ook weidegang kan beperken als ik dat wil.

Heel moeilijk, waar ik nu sta heb ik veel sociale contacten, bijverdienste en goede accomodatie, de andere plek is goedkoper en ik denk dat het voor de paarden veel fijner is, meer ruimte enz.goed nu rij ik 10/15 minuten en dan ongeveer 20/25 maar als ze 24/7 in de wei lopen moet ik niet perse altijd 2 x per dag heen aangezien er daar ook veel sociale controle is door buren en verhuurder die de weien ernaast ook bezet heeft met eigen paarden. Wat is jullie eerste gedachte bij mijn verhaaltje?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:51

Crazygirl vibd de keuze ook lastig bij jou al lijkt optie b me iets beter als je verder echt geen andere opties hebt. Anderzijds op iedere stal is wel wat dus als je op stal a tevreden bent verder....of afwachten en wie weet wat je nog tegen komt.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:28

Ik persoonlijk zou voor stal 2 kiezen, paarden in eigen beheer is heerlijk. En sociale contacten kun je ook onderhouden als je niet meer op die stal staat. Dat het financieel ook nog eens voordeliger is zou voor mij dr doorslag geven.
Succes met je keuze!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:42

Ik zou voor stal 2 kiezen. Ik vind 2 keer per dag na stal best veel. En meer ruimte voor je dieren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:35

Thnxs voor de gedachtes! Valt me erg zwaar, ben ontzettend graag op de stal waar ik nu ben en het is dichtbij huis uus. Sta er ook al.jaren
Maar als ik wil.blijven moet ik ook t paddock optimaliseren voor de winter want heb nu een waterpaddock....ik moet er eens goed over slapen en nadenken.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:49

Ik snap wat je bedoelt, maar op die andere stal zal je vast ook weer nieuwe vrienden maken. Had ik zelf bij manege verandering ook veel last van, maar ondertussen ken ik bijna heel de manege qua mensen en de paarden worden hier ook beter 'onderhouden'. Vond ik belangrijker.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:12

Ik wil graag jullie meningen horen omdat ik er zelf niet helemaal uitkom.
Ik sta op een pensionstal waar mijn paard in de winter ook buiten kom. Dit word gedaan dus helemaal geweldig alleen ik moet 50 km rijden op een dag om daar te komen.

Op het moment speelt er erg veel in mijn leven en kamp ik met mijn gezondheid waardoor ik straks in de knoop gaat komen als ze straks weer in de avond en nacht op stal komen te staan. Ik heb een verzorgster maar die kan ook niet meer als 2 dgn in de week en ik wil er niet nog een bij.

Nu kan ik eens stal krijgen op 3 minuten met de auto van mijn huis vandaan. Ik heb er alles, binnenbak, buitenbak, pensionbinnenbak etc, je kan er leuk naar buiten etc. Alleen ze komen niet buiten in de winter, dit moet je dus zelf doen. En dat is iets wat mij dus een beetje tegenhoud maar aan de andere kant wil ik het ook weer wel omdat ik dan veel meer met hem kan doen dan dat ik nu kan doen. Nu sla ik soms dagen over omdat ik weet hij staat toch buiten maar dat is iets wat ik dus niet meer wil.

Ik wil met hem aan de slag en daarbij komt ook nog eens dat ik de afstand niet meer gaat trekken waar hij nu staat en dat ik vind het ook niet eerlijk tegenover hem als ik maar 2x in de week kom. En straks op stal moet ik wel want anders staat hij in een vieze stal.

Ik wil hem absoluut niet kwijt want het is mijn maatje en ben gek van hem en daarom dacht ik dichter bij huis zodat ik er veel meer tijd in kan steken (2x per dag) alleen hij komt dan wel binnen te staan. Ik kan trouwens wel kiezen voor een binnen of buitenbox.

Bedankt.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:34

stal 2 lijkt mij een hele fijne stal. Waarom kan je hem zelf niet buiten en weer binnen zetten? Het is maar 3 minuutjes rijden en anders kan je misschien met mensen op stal afspreken dat zij jou paard naar buiten zetten.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:19

M_nouska schreef:
stal 2 lijkt mij een hele fijne stal. Waarom kan je hem zelf niet buiten en weer binnen zetten? Het is maar 3 minuutjes rijden en anders kan je misschien met mensen op stal afspreken dat zij jou paard naar buiten zetten.

Je kan hem wel zelf los zetten maar je moet erbij blijven want als het heel druk is dan mag je maar een half uurtje.

P_AndUnicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:19

Stal 2 klinkt ook idd erg goed op het buiten staan na, maar die zou ik toch eerder kiezen als elke keer 50 km moeten rijden.
Als je iemand op stal kan vragen voor hulp met losgooien dan zit je ook goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:36

Er is vast nog wel een andere optie binnen die straal?
Ik zou dus never nooit meer naar een stal gaan waar mijn paard in de winter (meestal zeven maanden plus in de zomer met slecht weer) niet naar buiten kan. Een half uurtje in zo´n postzegelpaddock, echt afschuwelijk! Ik heb ook zo gestaan en dichtbij (tien minuten fietsen) maar het breekt je op hoor, drie keer per dag komen. En om wat te doen? Eén keer rijden. één keer om aan de hand te laten grazen (anderhalf uur in regen, sneeuw en kou) en één keer om dan nog maar een keer te wandelen ofzoiets :roll: En dan naar huis met een ontevreden gevoel, want mijn paard was wel vier of vijf uur uit zijn stal geweest, en in vergelijking met de andere paarden die buiten een uurtje rijden niet van stal kwamen was dat veel. Maar voor mij was het veel te weinig. En die broodnodige vrije beweging, contact met andere paarden, die kun je niet geven.
En dan zeg jij dat je kampt met je gezondheid, en dan schat ik dus zomaar in dat jij die drie keer per dag en dat afzien in de regen niet gaat redden. Dus wat blijft er dan voor je paard over? Uurtje rijden elke dag en een keertje rollen in de mini paddock? ;(

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:02

Ik ben het volledig eens met Nikass.
Ik vind 50 km rijden op een dag voor een goede stal echt niet ver. Als je dat al niet kunt (weet niet waar je mee kampt, maar autorijden is niet de zwaarste bezigheid over het algemeen) waar haal je dan de puf vandaan om 2 of 3 keer per dag naar stal te gaan? Wachten op de paddock wordt echt heel frustrerend op een gegeven moment. En met de huidige inzichten van tegenwoordig kan je er bijna niet meer onderuit om je paard vrije beweging en sociaal contact te geven.
Een buitenbox is echt niet te vergelijken met buiten staan met vriendjes.

Denk dat je paard liever heeft dat er maar 4 keer per week iemand komt en hij lekker buiten staat, dan dat hij elke dag binnen staat en jij komt 3 uurtjes per dag.
Een paard staat echt niet op z'n baas te wachten. Dat komt ver onderaan het rijtje levensbehoeften.

Ik heb m'n paarden naast m'n huis in full penison, maar ik zie ze soms dagen niet. Missen me echt niet hoor.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:01

_suus19_ schreef:
Ik ben het volledig eens met Nikass.
Ik vind 50 km rijden op een dag voor een goede stal echt niet ver. Als je dat al niet kunt (weet niet waar je mee kampt, maar autorijden is niet de zwaarste bezigheid over het algemeen) waar haal je dan de puf vandaan om 2 of 3 keer per dag naar stal te gaan? Wachten op de paddock wordt echt heel frustrerend op een gegeven moment. En met de huidige inzichten van tegenwoordig kan je er bijna niet meer onderuit om je paard vrije beweging en sociaal contact te geven.
Een buitenbox is echt niet te vergelijken met buiten staan met vriendjes.

Denk dat je paard liever heeft dat er maar 4 keer per week iemand komt en hij lekker buiten staat, dan dat hij elke dag binnen staat en jij komt 3 uurtjes per dag.
Een paard staat echt niet op z'n baas te wachten. Dat komt ver onderaan het rijtje levensbehoeften.

Ik heb m'n paarden naast m'n huis in full penison, maar ik zie ze soms dagen niet. Missen me echt niet hoor.

Daar heb je ook weer helemaal gelijk maar maar ik loop op die stal tegen meer dingen aan. Staleigenaar neemt paarden aan terwijl er geen plek meer is dus gaat plek creeeren. Ik vind het ook gewoon te druk worden. Kuil is vaak erg nat en daar kan mijn paard niet tegen. Ik ben het ook helemaal eens met jullie. Het liefst zoek ik een plek wat dichter bij huis maar ook waar hij lekker buiten komt. Nu had ik wel een hele mooi plek gevonden met echt alles en ook buiten maar daar hangt wel en prijskaartje aan vast.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:25

Ik twijfel tussen twee stallen. Bij stal A staat mijn paard Mayca, bij stal 2 mijn shetje Kato. Ik wil ze graag bij dezelfde stal houden.
Wat misschien ook handig is om te weten is dat ouders per maand 1000 euro max willen uitgeven aan de paarden. Wat niet aan stalling uitgegeven wordt komt 80% in het potje van dierenarts en 20% voor nieuw harnachement. Er zit al ebst wel wat in het dierenarts potje.

Stal A : 480 euro voor Mayca, zou 425 zijn voor Kato.
Alles inclusief mesten, faciliteiten gebruik, voeren, springmateriaal, kastje, etc
+ Kan meteen een klein bos inrijden
+ Maar 10 min fietsen
+ incl 3x per dag flink wat hooi 2x per dag brok
+ Stal 3.20 x 4.20 met uitloop van ongeveer dezelfde grootte
+ Weidegang overdag 8 uur
+ 3 binnenbakken waarvan 1 20 x 60, 1 buitenbak 20 x 40
+ Springtuin met goede bodem
+ Paddocks (zelf inzetten), overdekte longeercirkel, stapmolen (zelf inzetten).
+ 2 spoelplaatsen, buiten alleen koud en binnen ook warm.
- Duur
- Lange wachtlijst voor stallen, kan niet zomaar terug.
Als ik Kato hier zou zetten zou die in de stal naast Mayca komen te staan, Kato's stal is dan 3.20 x 3.20 met uitloop even groot als stal. Ik kan eventueel het hek tussen de uitloop van Mayca en Kato open laten.
Die stal is nu gereserveerd voor 1 week voor mij, dan moet ik laten weken of Kato daar naartoe zal verhuizen.

Stal B: 200 voor Mayca, 150 voor Kato
Doe het zelf stal
+ Max 16u weide met schuilstal en meerdere voerplekken. In zomer 24/7 weide.
+ Ook een paddockkudde. Zitten bij een ruime paddock en dit zijn rustige paarden of paarden die snel dik worden. Kato staat hierbij. Paddock is altijd 24/7.
+ Kuddes van 8 tot 12 paarden.
+ Onbeperkt hooi. Er zijn beurten om het hooi te vullen, 1 tot 3 per week.
+ 40 minuten fietsen
+ Bak is 10 minuten stappen, 4 euro epr keer voor gebruik.
+ Ligt aan groot bos.
- 1 tot 3x per week mestbeurt, duurt ongeveer 1 uur per keer.
- Zelf buitenzetten
- Geen warm water
- Geen faciliteiten, is gewoon weitje met schuilstal en normale stallen voor nacht.
- Pensionstal met veel faciliteiten is 40 mimiten stappen, te ver..
- Geen wachtlijst
De paddockkudde zit vol, dan zou ik niet perse in en de avond en de ochtend hoeven te komen om ze binnen en buiten te zetten.
Ik neig zelf naar A maar die is wel 2x, bij Kato bijna 3x zo duur als stal B. Verder kan ik bij B niet een dagje skippen en moet ik elke ochtend en avond er sowieso naartoe voor het binnen en buitenzetten. Maar, ze hebben wel altijd zelf de keuze om te rennen en te springen en hebben veel maatjes.
Bij A houd ik ook minder over om te aparen voor de dierenarts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:29

Pfoe. Lastig.

Ik denk dat persoonlijke omstandigheden ook wel een rol spelen.
Hoe oud ben je? Wat voor opleiding doe je?

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:23

14, havo. Heb trouwens bijna altijd alleen leerwerk en daar ben ik vrij snel meeklaar.
Zat er eerst aan te denken naar B te taan en wanneer het te druk wordt naar A te gaan maar dat gaat niet zomaar ivm wachtlijsten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:21

Pfoe lastig zeg. Voor de paarden klinkt stal 2 wat fijner. Maar stal 1 klinkt ook niet slecht voor ze. Gaan ze in de winter ook 8 uur naar buiten op stal 1?

2 keer per dag 40 minuten (enkele reis?!) fietsen is niet te doen denk ik. Of is het wel in de buurt van je school bijvoorbeeld?
Want dan zou je 160 (of 320, ik weet niet helemaal hoe ik hem moet lezen) minuten aan het fietsen zijn op een dag. Dan nog 20 minuten stap tijd van en naar de bak. Is de lol er snel af denk ik.

Als je ouders het kunnen betalen zou ik ze allebei op stal 1 zetten of verder zoeken naar een stal 3.

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:47

Ik zou gaan voor stal 2

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:20

Ik zou ook gaan voor de tweede stal, ondanks de afstand, of vanwege de afstand kijken naar verdere opties.

Begrijp ik goed dat de paarden bij stal 1 in de zomer 8 uur de wei op gaan en in de winter de paddock als jij ze erin zet? + daarbij hun uitloopstal? Een gedeelde uitloopstal is natuurlijk prettig maar op die paar meter krijgen ze toch niet erg veel beweging.
Ik vind wel dat je bij stal 2 vrij veel moet doen en dan ook nog die afstand... niet ideaal maar voor je paarden lijkt het me fijner en voor je portemonnee ook!

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:23

Ook in winter 8u op weide. Als de weides echt niet goed zijn dan zetten zij hem voor je in de paddock omdat het als vervanging van weidegang is.
Zat ook al te denken aan 2 maar dan heb ik het risico dat ik te weing tijd ga krijgen voor school. Als ik altijd terug zu kunnen gaan naar 1 dan stond ikal bij 2.
Ik denk dat ze naar 2 gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:34

Ok dus hele jaar door 8 uur op de wei. Dat maakt het zeker al beter maar ik zou nu toch nog steeds voor twee kiezen. Zijn er geen andere opties in de omgeving?