Show de huisvesting van je paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Show de huisvesting van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:37

Wij hebben ook 3 bij 3 stallen, maar staan de winter hele dag buiten (van 7 uur in de ochtend totdat het donker wordt) met goed weer dag en nacht... Die van mij is nu 1,52 en wordt +- 1,64. Afwachten hoe dat gaat worden. Het is dat ze vaak buiten komen, dus als het goed gaat laat ik hem daar staan aangezien waar ik nu sta ideaal is. Mijn pony van 21 staat in de uitloop en kan 's nachts ook de wei op. Hij kan schuilen en stro/kuil eten maar ook terug het weiland in. Hij staat graag buiten, wordt nogal ongeduldig in stal en trap behoorlijk tegen de deur....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:32

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend met de bedoeling om een huisvesting te laten zien, niet om een discussie over de afmetingen van een stal te beginnen.
Voor deze discussie vraag ik hierbij dan ook om een nieuw topic te openen zodat het hier on topic kan blijven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:29

Het lijkt wel een wedstrijd wie de grootste stal heeft voor zijn/haar paard inderdaad; beetje jammer, want ik vind het juist leuk om ook te zien hoe de mensen het hebben die geen bakken met geld hebben en geen pappie met poen om de paarden te onderhouden.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:31

wij hebben hier 3 stallen, maar ik zet ze er nooit in :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:35

Lante schreef:
Het lijkt wel een wedstrijd wie de grootste stal heeft voor zijn/haar paard inderdaad; beetje jammer, want ik vind het juist leuk om ook te zien hoe de mensen het hebben die geen bakken met geld hebben en geen pappie met poen om de paarden te onderhouden.

maat van de stallen heeft helemaal niets te maken met poen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:57

Ik heb boxen van nog geen 3 x 3 en daar staan mijn paarden al jaren gezond en wel in ('s nachts), als ik geld had om een hele nieuwe stal te bouwen, dan maakte ik ze zeker groter, maar helaas. Het heeft dus wel degelijk te maken met poen. Ik zeg altijd maar zo; liever een kleinere box en heel veel buiten met soortgenoten dan een grote box en weinig buiten en weinig sociale contacten, wat ik ook erg vaak zie in paardenland...
Ik kijk graag naar mensen die zich redden met minder middelen, dan doe je nog eens ideeën op.
Die mensen durven hier straks niet meer te posten, omdat de stal maar 3x3 is; echt jammer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:17

ik heb wel grote boxen, maar geen dure stallen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:19

Ik sta op de meest goedkope stal in de omgeving en sta in een stal van 4,5 x 5. Mijn vorige stal was €100 euro per maand duurder en 3x3 (zelfs nog een tijdje in 2,5 x 3 gestaan :oo ). Dus hier gaat het ook niet op.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:55

Nee hier is het inderdaad ook niet aan de orde, de afmeting van de stal heeft niet te maken met hoeveel geld je hebt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:07

Inderdaad, ruimte is zo ongeveer de enige luxe die wij hebben. :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:12

Het is meer een kwestie van hoeveel m2 je mag bouwen en hoeveel paarden je mag en wilt houden...

Ik heb ook maar "stallen" van ruim 3 bij 3,50, zo rond de 11m2. 4 van die stallen zijn de tussenwandjes tussenuit dus dat geeft een grote ruimte met middenpaal.

Wij mochten maximaal 200m2 bouwen en dat was inclusief de garage, mijn man heeft voor de garage minder m2 dan ik voor de stal (7,20 bij 16 geloof ik) en is daar niet blij mee :P En dan is mijn stal echt zo efficiënt mogelijk ingedeeld. Een blok waar 4 boxen van gemaakt kunnen worden, een dubbele stal, een smal stukje pad waar nu de werkvoorraad voordroog en stro en hooi staat, een binnenplaatsje waar je kunt wassen, poetsen en zadelen en een kruiwagen kunt laten staan en een zadelkamer en nog een klein afdakje achter de stal. Dan nog een hooizolder Boven de hele stal met overkapping. Mijn stal was niet goedkoop, mede door de inrichting met die officiele stalwanden en kunststof planken. Zo'n rijtje buitenboxen was veel goedkoper geweest maar dan had ik niet zo'n ruime hooizolder gehad en die ruimte kan ik goed gebruiken aangezien ik hooi van eigen land heb en stro ook zoveel mogelijk gelijk na de oogst inkoop.

Hadden we gewoon vaste (half hoge) houten wanden met zelfgemaakte deurtjes gedaan, dan was de stal vele duizenden euro's goedkoper geworden. En had ik minder stallen willen hebben, dan waren de stallen groter geworden. Had ik de overkapping achterwege gelaten, dan waren de stallen 3,5 bij 3,5 geweest, wat ik een betere maat had gevonden dan 3 bij 3,5 maar aangezien mijn paarden echt heel veel buiten staan, hebben ze overdag nu wel een schuilmogelijkheid in de paddock als je alle stallen als dichte boxen zou gebruiken. En ook nu met de grote stal als inloopstal is er een extra schuilmogelijkheid voor het geval een paard de grote stal niet in mag van een ander paard.

Zo zijn we begonnen, in een bestaande kapschuur eenvoudige boxen ingebouwd als tijdelijk boxen voor in de erg natte perioden dat de paddock te nat is:
Afbeelding
En mijn pony in de andere kapschuur, met een hekje er voor met schrikdraad en tijdelijk achterin nog een voorraad hooi van eigen land.
Afbeelding

En bij de paddock een inloopstal met bestrating er voor en naast.
Afbeelding

En dit is onze nieuwe stal:
Afbeelding

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:14

Ik vind jouw stallen werkelijk waar prachtig Joyce B, echt gaaf met de stenen uitloop en zand paddock.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:32

joyce b echt heel erg mooi :j

ik wil t.z.t. nog nieuwe stallen gebouwd hebben voor mijn mini's( NMPRS EN AMHA)ik zat te denken aan boxjes van 2x2,5 of 2x3?, ze staan altijd buiten, zou alleen voor de nacht zijn, ook wil ik een paar grotere kraamboxen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:52

Leuk topic :D

Jolanda, de mini's hebben bij mij ook 2,5 bij 3
Ruimte zat dus , en zelfs 2 ging prima als ze elkaar goed accepteren.

Mijn stallen , 3 stuks
Laatste stal was voorheen mijn poetsplaats, maar daar is stal van gemaakt .... omdat het niet bij 2 pony's/paarden bleef :')

Afbeelding
Afbeelding

Paddock met schuilstalletje
Afbeelding

20x40 rijbak en daar achter 1 wei
Afbeelding

Daarnaast hebben we nog 3 weides rondom liggen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:35

Wow echt super gaaf Joyce B! En Happinez ook :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:24

Zo gave stallen weer! Gezellige stal Joyce met al die paardenkopjes :D

Over de maat: Ik betrap mijn pony's er wel eens op dat ze met zijn 3e in een stal van 3x3 slapen (2 shetten van 96 cm en een welsh van 1,36). Maar ik heb de deuren altijd open en ze kiezen er dus zelf voor. Ze kunnen er ook weer snel uit als ze onenigheid krijgen. Mijn oude stal was 5x3 en daar stonden een shet en de welsh snachts wel binnen met de deur dicht. Dat kon net. Kleiner zou ik het echt niet willen. Dus de stal van Chalinka daar zou ik nooit 2 paarden inzetten met de deur dicht. Als er eens ruzie komt dan kunnen ze elkaar niet uit de weg gaan. Dat ze nog geen ruzie hebben gehad wil niet zeggen dat het nooit voorkomt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:31

Hier gaan sommige paarden los naar stal (in de winter staan ze 's nachts binnen op stal) en laatst stonden er zelfs 3 (van allemaal 1.60m) in een stal van 3x3 :') ! Haha lekker knus, daarna snel maar in hun eigen stallen gezet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:58

mijn merrie is niet zo lief, dus ik heb altijd minstens 2 deuren open bij de dubbele stal en liefst ook bij de grote inloopstal. Als het echt heel beroerd weer is dan red ik het met die stal ook wel even met maar 1 deur alleen moet ik dan geen hooinet vlak bij de open deur hangen O:)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:56

Wauuuw Joyce B jouw stal is prachtig!!! Maar volgens mij ook wel erg duur niet? Ik zou er zo ook wel 1tje willen :) maar voor ons zal het bij een simpel stalletje blijven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:34

Zo Joyce B wat een gave stallen! Ik zou een moord begaan om mijn paard in zoiets te kunnen krijgen.
Mijn merrie staat nu in 3,5 bij 3 wel met buitenluik en aan de binnenkant haar hoofd eruit.
Ben op zoek naar iets met uitloop of 24 uur buiten maar wat een drama hier in de buurt omdat te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:07

Bedankt allemaal. Hier is het ook nog niet zo gewoon om paarden in een uitloopstal te hebben. Vaak is het 24/7 in de wei, of op stal voor de nacht en dan overdag in wei of paddock. Paddock boxen is helemaal onbekend.

Mijn pony stond hiervoor 24/7 buiten in de wei. Voor hem veel beter dan deels op stal opgesloten staan, maar echt ideaal was het niet in de winter. Soms erg nat en modderig dus toen ik paarden aan huis kon houden, wilde ik echt een schuilstal. En sinds vorig jaar dan de luxe van deze nieuwe zelf ontworpen stal met flexibele indeling. Achteraf kunnen sommige dingen altijd beter ietsje anders, maar kan met deze stal heel goed uit de voeten en het is heerlijk om alles onder 1dak te hebben.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:19

wow joyce B , wat heb jij de boel mooi voor elkaar, ik heb even in je profiel gespiekt voor meer foto's echt supergaaf

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:54

stal van 4,5 meter op 4,75 en 2m60 hoog voor Diëgo
Afbeelding

stal van 3 op 3 voor mini shet van 82 cm , stal word overigens in de lente gesloopt en nieuwere gezet ( geiten zijn weg en dat ernaast is opegruimd)
Afbeelding

terrein zelf is 40 meter breed en 100 meter land ( staan alleen snachts hier)

de wei waar ze heel de dag op staan ; ( 400 meter breeed en 500 meter lang)
warbij ook een piste omheind gemaakt is van 40 op 60 , alleen gras en letters moeten geplaatst worden
Afbeelding

Afbeelding

heb sinds kort ook nieuwe weide in gebruik en die is ook even groot als de ander :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:01

Gave huisvestingen komen hier voorbij zeg, mooi hoor.

De stal, die staat altijd open dus ze kunnen lekker naar binnen en buiten lopen. Er is nog een klein stalletje achterde pony's ook een eigen plekje hebben.
Afbeelding

Andere kant van de stal, kan je het raam zien. Wanneer het heel koud wordt gaat die wel dicht.
http://img716.imageshack.us/img716/1712/imag0328p.jpg

Zie hier, drie blije paardjes :D (ik moest nog uitmesten :o )
Afbeelding

Ook hier nog een apart stukje voor de kleintjes, door het hogere draadje kan het grote paard daar niet komen. Ligt ook een lekker rubber matje waar ze op kunnen liggen
Afbeelding

Aan de andere kant is nog een mooi zandbakje
Afbeelding

Vanaf het zandbakje, links is dus de stal
Afbeelding

Meneer voelt zich er prima!
Afbeelding

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:28

Ziet er goed uit Tammy! Lekker zo'n groot verhard stuk, vooral met dit weer ;-)