[INFO] Slowfeeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:44

Ik heb vanavond ook voor het eerst het epplejeck net bij mijn merrie in de stal gehangen, deel van het hooi in het net en deel op de grond.
Mijn jonge paard heeft de grote hooitas en dat bevalt ook prima, maar mijn merrie krijgt nat hooi en dat wordt denk in die tas wel een natte zware bende...

_Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:56

Hier ook het ej slowfeed net in de stal.
Mijn merrie vind het net leuker dan van de grond eten.
Ze krijgen 3x per dag flink wat hooi en het net is voor erbij.
Zo heeft ze de hele avond/nacht wat te doen. Overdag staan ze buiten.
Voor ons is dit ideaal, hele dag door eten en ze eet minder stro, stal blijft ook schoner!

Ingrid_92

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:00

Ik wil ook een slowfeeder gaan maken. Iets zoals dit:

Afbeelding

Ik wil geen net voor aan het hek of aan de muur, maar dus gewoon een bak ;)

Ik vraag me alleen af wat voor bakken je er voor kunt gebruiken en waar je die goedkoop kunt krijgen? Bij wat voor zaken moet ik dan zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:07

Dat is een mooie bak. Lijkt me een kweekbak voor vissen oid.
Marktplaats even afstruinen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:13

Ik plaats ook een reactie omdat ik al jaren een gevecht lever voor hooi behoud.... Het begrip slow feeder mij nog niet helemaal duidelijk was.. En ik dit topic vond. Ik zie hier geweldige voorbeelden en reacties....
Hoop dat ik het topic straks wwer terug kan vinden :D

Ga eens lekker slow- teruglezen ha ha has :o

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:18

Ik heb nog niet dit hele topic doorgelezen en bekeken naar alle slowfeeders.. Wil zelf ook een slowfeeder ivm met de wind die nogal vaak op onze paddock gericht staat en al het hooi de andere kant op waait. We hebben niet een schuil hoekje waar het lekker blijft liggen. Heb al een net geprobeerd alleen binnen twee weken was deze kapot en zaten er gaten in :( .. Heeft iemand nog tips voor een paard dat letterlijk alles sloopt?! Hout eet hij op/ sloopt hij. Netten gaat hij aan trekken en tegenaan trappen als hij hier de mogelijkheid voor krijgt. Als het nu ff waait gaan ze smiddags naar binnen voor hun hooi.. Beetje sonde!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:08

DubbelDun schreef:
Dat is een mooie bak. Lijkt me een kweekbak voor vissen oid.
Marktplaats even afstruinen.

Of een oude badkuip

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:16

Ik heb nog even een vraagje.

Ik heb een heel duur en groot net van huck. Dit is niet in gebruik.
Ik overweeg om hier kleine netten van te maken.

In de stal hangen diverse haken, waar ik een gewoon fijnmazig net aan ophang. Ik wil ze dan ook weer met een draad kunnen ophangen.
Heeft iemand dit eerder gedaan, van een vierkant een net gemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:19

@AM: je bedoelt in stukken knippen ??
Heb ik wel eens gedaan. De stompjes met een aansteker dichtgeschroeid en een verstevingsdraad erlangs gehaakt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:29

DubbelDun schreef:
@AM: je bedoelt in stukken knippen ??
Heb ik wel eens gedaan. De stompjes met een aansteker dichtgeschroeid en een verstevingsdraad erlangs gehaakt.

ja, dat bedoel ik.

Hoe heb je de bovenkant dan gedaan? Daar wil een touw doorheen hebben, die het net dichtbind, en aan datzelfde touw hang ik ze dan op aan de haken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:42

Dat kun je toch ook doen als je het randje hebt omgelust/gehaakt ??

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:58

JastieHorse schreef:
Ik heb net 2 hooinetten xsmall besteld bij equiculinair, ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen. Hoop echt dat ze hier wat langer mee gaat doen gezien we over gaan op wat vetter hooi en ze daar minder van mag hebben dan ze nu krijgt. Vind het fijn als ze een ochtendje lekker kan eten ipv een half uurtje :P

Ik heb de hooinetten inmiddels binnen. Zien er stevig uit en er kan toch nog best wat hooi in. Vanavond gelijk uitproberen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:48

Ingrid_92, wij hadden het geluk een kunststof bak op marktplaats te vinden. Voor 20 euro hadden we de bak die we zochten.

Cherubijn, hier ook slopers. Kies in elk geval voor de betere kwaliteitsnetten en verder moet je gewoon een lange adem hebben en geregeld weer maken wat er kapot is :Y)
Zorg dat de netten goed vasthangen en hout kun je afschermen met metalen strips.

Antheman, wij bestellen ook een groot stuk en knippen deze dan zelf op maat. We zomen verder niks om en we maken er ook geen extra rand omheen. De mazen zijn op zich al sterk genoeg. Als er bij ons een stuk net kapot gaat, is het op de "bijt"plekken, niet bij de randen.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:55

Grit; Aan die metalen strips heb ik nog niet gedacht!! Ben ik nog niet opgekomen, ga dat ook eens proberen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:10

Cherubijn...je zou ook aan betonplex kunnen denken...is erg duur, maar dat gaat zeker niet snel stuk. Nadeel van een metalen strip vind ik dat het vaak toch een "scherpe" rand geeft waar ze hun been op kunnen bezeren....paarden kunnen soms erg handig zijn wat dat aangaat natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:40

Ik heb netten gekocht die gemaakt zijn van rechthoekige stukken. Gewoon de randen verstevigen door ze te omknopen, en dan een nylon koord weven door de bovenste gaten en de uiteinden weer met een knoopje bij elkaar knopen. Daarmee trekt het net zichzelf dicht als je het op hangt. De afwerking van de randen is belangrijk voor de stevigheid, vooral bij de naad waar het net dubbelgevouwen zit aan de bovenkant. Er komt best wat kracht op te staan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:38

Even met de telefoon een kort stukje gefilmd.

De voorste bak is van hout en hebben we gemaakt in de ruif die er al was. Achterin staat een kunststof bak die we verhoogd hebben zodat er geen verleiding is om er een been in te planten. De bak zelf is 60 cm diep.

Beide hebben hetzelfde soort rek erin zitten.

Edit, geen idee waarom, maar in bovenstaande link krijg ik een error melding. Als die het niet doet, doet deze link het als het goed is wel;
https://www.youtube.com/watch?v=piEfxfc ... e=youtu.be

Heeft iemand nog tips om het lawaai van het rek wat te dempen??

Wat ze nu staan te eten is het stro. Dat gaat erg beschaafd. Al het voordroog is er al vakkundig tussenuit gegeten. Dit is wat 's middags over is van de ochtendportie.
Als er voordroog in zit gaat het er helaas een stuk lomper aan toe. Ze willen er dan een hele pluk in een keer doorheen trekken. Dus het rek in volle vaart omhoog en weer naar beneden. We hebben er al wat isolatiemateriaal omheen zitten om het geluid te dempen. Maar dat beschadigd snel en laat dan los.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:59

Zo heb weer bijgelezen.

Ik heb nu voor die van mij een houte kist met een ej net erin bevestigd. Werkt goed alleen trekt paard ondanks de strotouwtjes aan de wand en de extra stenen op de bodem heb nog wel om.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:51

Ik ga hier ook even meelezen. Mijn haf heeft 2 van die little bit zakken en beide gesloopt. We doen een poging om ze te maken nu. Het is puur voor in de stal, omdat ze heel kieskeurig is en zelfs eroverheen mest(over het kuil of de hooi) en het natuurlijk niet opeet. Ook staat ze op vlas, waardoor ze zonder een slowfeeder echt een rotzooi van haar stal maakt..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:18

Mijn merrie heeft nu de epplejeck netten, zowel in de paddock als in de stal en dat bevalt tot nu toe heel goed!
Mijn jonge ruin heeft buiten fijn mazige hooitnetten, epplejeck en nog een ander merk en op stal de grote hooitas, gaat beide ook prima.
Hij trekt best flink aan de tas, maar doordat die aan een lang touw hangt zwaait 'ie aardig heen en weer en komt er niet zo heel veel druk op bij het trekken, hij is er lekker mee bezig zo!

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:05

Ik heb een hooinet van epplejeck in de stal hangen en hij bevalt mij ook goed. Het touw is lang en flexibel en het is van goed kwaliteit. Bokt heeft mij geinspireert, en toen heb ik een hooikliko-slowfeeder in mekaar geknutselt voor op het weiland.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:40

Weet iemand waar je van die kunststof of houten boxen kan halen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:35

Moet je op MP kijken of er iemand in je buurt zit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:58

goedenmiddag dames,
heb een vraagje ik ga ook op zoek naar iets om in elkaar te knutselen, ze eten echt enorm veel hooi en hebben het altijd tot hun beschikking, maar eten echt enorm, dus wil dit een beetje gaan minderen door een slowfeeder.

ik heb nog kippengaas liggen zou dit ook geschikt kunnen zijn als ik op sommige stukken de gaten wat groter knip. en ervoor zorg dat ze het er niet uit kunnen trekken.
of is het beter om een hooinet aan te schaffen en deze te verknippen!

overigens gaat het uit over een driehoek bak in de stal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:59

ik zou het niet doen, te dun en als het losgaat erg scherp