Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:47

Mijn kraamtent kwam van ebay (weidezelt - unterstand), maar er zijn in Duitsland diverse verkopers die die panelen met dekzeil verkopen. Veelal goedkoper als hier in NL. + die panelen kun je overal voor gebruiken als je ze niet meer als tent nodig hebt :D
Ze zijn echt heel stevig en roesten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:55

pmarena schreef:
Boogstalletje : ik heb wel een paar snelle foto's van Rena's nieuwe thuis-in-aanbouw , daar staat hij wel een paar keer op.

Maar ik begreep van tackroom (vorige week) dat ze toen nog maar 1 boogstalletje op voorraad hadden en deze uit het assortiment gaat omdat er nu nieuwe komen.

Gewoon vierkante en veel duurder. Voor mij niet interessant , ik vindt juist dit tunneltje zo geweldig :j

Het is gewoon een basis rechthoek met daarop een paar stokken , en in die stokken komen dan rondlopende stokken. Om die rondlopende stokken aan beide kanten erin te krijgen moet je de zijkanten flink naar het midden trekken en voilá : het geheel staat onder spanning in een boog waardoor het verrassend stevig wordt.

Dan het doek eroverheen spannen en het is klaar.
De Haf en Shet/Welsh die er al stonden zijn er helemaal weg van , staan nu altijd in die boogstal ipv. in hun eigen stalletje :P

We hebben een bodem van zand eronder , kunnen ze lekker zacht liggen :)

Wat foto's (nèt te groot voor bokt dus even in een link) :

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-1.JPG

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-2.JPG

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... stal-3.JPG

Jeetje dat is ideaal zeg, zijn die dingen nog te krijgen en waaien ze niet weg bij storm?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:59

Of die ene er nog is moet je even bij tackroom.nl vragen ;)

Hier geen last van wind , is een behoorlijke open vlakte maar het boogstalletje staat achter het huis en naast een houten stalletje dus wel een beetje in de luwte.

Er gaat een lekker briesje doorheen als het waait en dan merk je niks van niet-stevig-staan.

De wind waait er natuurlijk ook doorheen dus heeft er dan weinig vat op.

Zet je hem echt op een open vlakte dan kun je voor de zekerheid natuurlijk wat houten palen slaan aan beide kanten waar je hem nog eens extra aan vastzet ? :)

Dat overwoog ik ook maar nu hij staat is hij veel steviger dan ik dacht dus hij blijft lekker zo staan :)

Zit ook met lange bouten in de grond geslagen dus hij zal niet zomaar wegwaaien :P

DD en anderen : wat zouden jullie gebruiken als basis voor een vrijstaande hooiruif ?

Ik denk aan iets met 2 palen en een dakje erboven , zodat ik tussen die 2 palen mijn 3 meter lange hooinet kan spannen en ze aan 2 kanten kunnen eten ipv. maar aan 1 kant als je hem tegen een muur hangt :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:08

Ik zou 2 stevige palen de grond in jassen en hem daar tussen spannen met rubber bandjes; rekt lekker mee als ze er aan plukken en gaat niet snel kapot. Als je de palen hoog genoeg maakt kun je de bovenkant gebruiken voor dwaslatten voor je dakje. Moet de boel wel navenant diep de grond in natuurlijk :D
Hoe zien de grondankers van jouw tent er uit eigenlijk ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:10

Grondankers zijn gewoon ik schat M12 bouten van een cm of 30 / 40 lang :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:12

Dus gewoon een rechte bout in de aarde?? Of heb je er een betontegel ingegraven??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:18

Ik heb alleen die bouten erin gejast , die zitten door het hele grondvlak , in de klei , dus dat zit stevig zat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:21

Ik heb mijn tent met van die speciale grondankers vaststaan, is een soort van grote kurketrekker van 50 cm lang :D
Maar of die de tent tegen houden als hij van plan is te gaan vliegen betwijfel ik :D
Overigens weegt het ding van zichzelf aardig wat én hij staat redelijk in de luwte van de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:47

Okee !

Een kurketrekker-vorm zal vast nog wel wat beter grip hebben idd.

Maar deze pennen kreeg ik er ook niet meer uit hoor en met zovelen + een gewoon doorwaaiende boog waar de wind niet zo snel grip op krijgt....ik maak me geen zorgen :)

En normaal zie ik al snel beren en leeuwen , dus dat zegt wel wat ;)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:08

wat een ideaal boogstalletje!
je hebt daar zeker geen vergunning voor nodig om in je weiland te plaatsen zeker?
is/was die alleen bij tackroom.nl te krijgen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:54

Even over dat boogstalletje: het lijkt mij ideaal maar (geen vergunning nodig want verplaatsbaar) wat gebeurt er als een volwassen kwpn-er besluit eens lekker te gaan schuren? De mijne kunnen zelfs een hele grote hooiruif om krijgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:20

Dan ligt ie geheit om :D EN of ze zonder vergunning neergezet mogen worden denk ik ook niet, want met ankers vast in de grond en groter als 1 m3

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:57

wuswa schreef:
Even over dat boogstalletje: het lijkt mij ideaal maar (geen vergunning nodig want verplaatsbaar) wat gebeurt er als een volwassen kwpn-er besluit eens lekker te gaan schuren? De mijne kunnen zelfs een hele grote hooiruif om krijgen...

Ideaal stalletje zo'n boogstal, de kraamkamer van Dubbeldun ziet er ook goed uit!

Of iets verplaatsbaar is zegt niks over het wel of niet vergunningplichtig zijn, zelfs tenten bij evenmenten en zo, die langer dan 30 dagen staan moeten (in theorie) een bouwvergunning hebben. Er wordt namelijk gekeken naar de "aard van het gebruik", dit geldt dus ook voor constainerstallen. Parkeer je ergens een container dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar ga je 'm als stal of opslag etc. gebruiken dan is ie wel ineens bouwvergunningplichtig.

Wij mogen op ons weiland ook niks bouwen, veehouders/agrariers echter wel, we hebben ons weiland nu voor een jaar aan een boer verpacht op papier en hij vraagt een vergunning aan voor een stal. (is wel in Duitsland)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:04

@Delphi2 : wat een aparte regeling is dat nou..lijkt op partikuliertje pesten ;(
Hier mag je als partikulier bijv. een aangekocht maisland niet zondermeer veranderen in weiland, terwijl een boer dat wel mag. Dus wordt er idd op papier vaak een leasekontrakt opgesteld.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:09

Volgens mij is het in NL hetzelfde daar mag je als particulier ook niks bouwen op land met een agrarische- of vee bestemming maar als agrarier/veehouder wel.

Maar het lijkt i.d.d. wel op particuliertje pesten, maar gelukkig zijn we creatief en kunnen we het op deze manier oplossen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:06

Er spelen twee discussies.

1. Ik dacht dat het aan het bestemmingsplan lag of je op een stuk land met agrarische bestemming mag bouwen of niet... Los van het feit wie de aanvrager is: particulier of boer. Misschien doen ze in het gavl dat een agrarier de aanvrager is minder moeilijk dan bij een particulier met een paardenhobby maar ik denk niet dat er formeel een verschil tussen bestaat. In mijn geval mag ik volgens het bestemmingsplan midden in mijn weiland een grote stal bouwen. Ik heb nu een veel kleinere aan de rand, in een bosperceel. Dat mag normaal niet maar er zit een gedoogvergunning op die stal. Zo heb ik het boeltje ooit gekocht. Ik zou liever de bestaande stal uitbreiden ipv een grotere stal midden in het weiland bouwen (kost meer en gaat ten koste van het gras) maar zal dat nooit voor elkaar krijgen omdat je op een stuk met bestemming bos nooit mag bouwen. Sterker nog, in het kader van dit topic: ik heb er een stuk afgezet met lint zodat de paarden leuk tussen de bomen kunnen lopen. Jammer maar helaas maar dat mag niet: geen paarden in het bos!
Deze discussie staat los van:

2. de discussie wanneer iets aangemerkt wordt als een bouwwerk. Concreet dus de discussie of een boogtent een bouwwerk is of niet. De term bouwwerk gaat erg ver. Zelfs een gemetselde put in mijn weiland waar mijn waterpomp in zit, werd aangemerkt als een veergunningplichtig bouwwerk (boete + vergunning aanvragen). Ik ken een geval hier in de buurt waar iemand een container op zijn erf had staan. Kreeg een aanschrijving dat dat ding weg moest. Toen heeft hij er haken aangelast waardoor het ding makkelijk verplaatsbaar was....en...geen probleem. Als het 30 'dagen-criterium' geldt, kan je 'm toch steeds na 30 dagen verplaatsen? Dan moeten ze je steeds een nieuwe brief sturen. Het zal wel weer niet zo simpel in elkaar zitten....

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:38

Wusa, soms kun je beter van te voren maar goed informeren en dan alles uitvoeren om gezeik achteraf te voorkomen.

Onze gemeente doet niet zo erg moeilijk, komt vast omdat we godvergeten achteraf zitten.

Even een update van de voerautomaten, beiden stuks werken, zijn al in de stal bevestigd en de hekken waar de paarden doorheen komen komen als het goed is morgen binnen. Net echt, nu alleen nog een paddock paradise :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:56

he hoe werkt dat dan. Hoe kun je paarden gescheiden voeren of moet je ze daarvoor steeds opsluiten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:42

Hier is de paddock de afgelopen dagen vergroot. Mocht hem niet uitbreiden met een 2e paddock achter de bak en verbindingspad. Daarvoor eerst even betere tijden afwachten :P en weer sparen.

We hebben nu ook lantaarnpalen rond de bak, wat veel gelijkmatiger en prettiger licht geeft. Voor de kabels is wel een stuk grond over de kop geweest waar ik in de toekomst het pad naar 2e paddock wil hebben, dus ben benieuwd of dat nu droger blijft, of toch nog modderbende wordt.

Vandaag bezig met graszaaien op de plekken waar gegraven is en palen voor de nieuwe omheining van de paddock plaatsen en het lint langs de bak weer vastmaken.

Ik ga dit najaar wel een nieuwe omheiningsruif maken (nog niet met rolluik en timer, maar wel zo dat die er later op kan, van een voerwand zoals je die in opfokstallen ziet.

Iemand nog adresjes waar je die dingen eventueel 2e hands kunt krijgen? Of relatief goedkoop kunt kopen? Mag ook zelfgemaakt zijn als ze maar stevig en degelijk zijn en liefst gegalvaniseerd en/of gecoat. Op marktplaats vind je wel 2e hands stalwanden, maar bijna geen voerwanden. ik heb 2x 3 meter nodig, of 6 meter met draaibare brede deur (zodat de baal erachter gezet kan worden)

De paarden hebben eindelijk het gras naast de bak op en kunnen nu dus weer het pad op om dat kort te grazen...
Heb nog een stuk lang gras, en wil iemand met schapen vragen of hij daar zijn schapen niet even een weekje (of 2) op kan laten lopen om het wat kort te wieken. Ik kom echt om in het gras...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:48

@joyce B : zoek eens op die Amerikaanse hekken, die zijn er ook in voerwand nl.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:46

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:18

die van Growi zijn nog aardig prijzig als je naar de prijzen kijkt.

http://www.lonestarstore.nl/fencesp2art4.html
Hier zag ik die Amerikaanse hekken en dus ook 1 in voerhek vorm. 210 euro voor 3 meter breed. Dat klinkt wel goed! dan heb ik 2 hekken voor de prijs van 1, moet alleen nog wel de onderkant dicht maken en palen plaatsen om ze stevig aan te bevestigen, zodat de paarden ze niet om kunnen duwen, maar je ze wel open kunt doen als dat nodig is. Bedankt DD!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:27

Bedankt voor de link DD, daar hebben ze mooie spullen!

Joice die van Rowi zijn toch maar 195,-- voor een 3 meter breed voerhek, of kijk ik niet goed??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:43

wat ik begreep was dat je alles los moest bestellen en dan zelf samenvoegen, heb net nog even verder naar onderen gescrolled en je hebt ze daar inderdaad nog goedkoper. Zal er nog even goed naar kijken. Bedankt!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:50

Dinopino schreef:
he hoe werkt dat dan. Hoe kun je paarden gescheiden voeren of moet je ze daarvoor steeds opsluiten?

Je vraagt dit nalv mijn voerautomaten bijdrage?
Opsluiten is niet nodig, de sensor geeft aan of ze erin kunnen of niet. De porties zijn verdeelt over meerdere voerbeurten per dag.