[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:34

Afbeelding
Hier kregen we de volle laag, op sommige plekken zeker 25-30 cm -O-
Heel leuk in het weekend, maar minder leuk op een werkdag.

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:52

:oo
Dan valt het hier nog wel mee :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:53

Wow wat wit, hier gelukkig niks. Water is weggetrokken, maar de waterbakken zijn bevroren.
vanmorgen alleen gevoerd en netten opgehangen, uitmesten doe ik straks wel. Echt geen zin om nu te koukleumen.
Mestwater is weer erger sinds 2 dagen, vermoed door de omslag van het weer want verder is niks veranderd

Ik wilde een dekje en deken burduren voor sinterklaas, na ruim een week wachten op antwoord van een studio in de buurt kreeg ik te horen €18.50 per kant ( een naam)
Vind ik wel erg prijzig, bij de meeste ruiterzaken zit je op nog geen 10 euro per naam.
Steun graag lokale ondernemers maar met 4 x een naam ben ik gewoon het dubbele kwijt.
Weet nog iemand een betaalbare in middenLimbug anders ga ik naar Venlo maar dat is ook 40 min rijden.

Ik heb nog 2 tel nr`s online gevonden die ga ik vandaag bellen. Ik weet dat je online ook dekjes meteen kan laten borduren maar ik vind geen dekje in de kleur die ik graag wilde dus heb er zelf 1 gekocht

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:03

Wow, dat wordt een duur dekje dan inderdaad.

Ik ben bezig met dekentraining met de jongste. Gaat heel goed, maar ik durf 's nachts de deken nog niet om te doen. Ik heb geen idee hoe ze reageert met liggen en dan weer opstaan. Maar vanochtend vond ik het toch een beetje sneu :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:08

Aan de andere kant als je er zo lang voor moet rijden en brandstof verbruikt is lokaal alsnog voordeliger of net zo voordelig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:18

Bijna 40 euro verschil, dan combineer ik het wel met een bezoek aan iemand of aan de ruiterzaak.
met een kleiner prijsverschil had ik daar inderdaad voor gekozen ivm de tijd en brandstof maar vind het verschilt toch te groot

Is het zo`n stresskip met dekens dan? Anders gewoon omlaten, juist s`nachts is het koud en als overdag deken opligt en dan op kouder moment afgaat is ook niet fijn
meestal is het omdoen en afhalen meest spannend, kraken en bewegen doet het bij lopen ook

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:50

Ze reageert heel heftig op iets op haar lijf, met name achterhand en achterbenen. Blinde paniek, door draden rennen, enz.. Dus niet alleen opdoen en af doen, maar ook bewegen. Dus we hebben veel getraind met desensibiliseren. Op en af doen, wandelen, longeren met longeerdeken. Dat gaat nu heel goed, maar het liggen en opstaan kun je niet oefenen. En daar heb je natuurlijk wel iets met bilkoorden en scheef kunnen gaan hangen van de deken. Dus ik vind dat nog heel spannend. Ik heb gezien wat ze in paniek doet en die vermoord zichzelf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:54

Hier onze sneeuw.
Denk een centimeter of 5.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:09

Ik heb vanmorgen toch maar de deken op gedaan. Even kijken wat ze doet en anders blijft hij vannacht ook maar om.
En meteen maar even een paar plakken extra hooi gegeven.
De oostenrijker is helemaal in zijn element. Noura heeft echt een hekel aan nattigheid. Zijn af en toe echt 2 uitersten :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:37

Zucht. Gaat het eindelijk goed met Noura en de deken, is Jim helemaal de weg kwijt en gaat lopen jagen. En als er iets niet goed is voor zijn slechte been in die sneeuwprut….
Dus nu deken maar weer af en een paar uur per dag voor de ouwe opbouwen :roll:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:00

die gaat lekker ja :D

Draadje ertussen een optie?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:05

Herkenbaar Daihyo. Dat was hier ook zo. Ik heb het opgelost door ze toen ze met hooi bij elkaar stonden allemaal hun deken op te doen. Ze zagen het, kenden het en gingen alleen even ruiken naar hoe ruikt die van jou…….
Kun je Jim. Iet ook even een deken op doen en als hij het snapt dan weer af doen en kijken of hij dan niet jaagt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:11

Ja heb ik gedaan. En het is Jims oude deken, dus geen rare nieuwe luchtjes ofzo. Het gekke is dat ik haar nu 2 weken al die deken een paar uur per dag op heb. Met Jim er gewoon bij. Op de wei, met hooi, met eten. Maar nu sloegen ineens de stoppen door.
Morgen maar ff proberen met allebei een deken op en dan de wei op. Misschien dat dat scheelt.
Wat een gedoe altijd met die paarden. Het zou eens vanzelf goed gaan :roll:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:35

Jep, die gedachte had ik ook toen. En toen was Fi klaar met jagen en toen kwam dat kleine ding nog even hetzelfde doen want dat kan hij ook………

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:45

:+
Dat zie ik hier dan weer niet zo snel gebeuren. Ik denk dat hij niet eens weet hoe hij zijn oren in zijn nek moet leggen, laat staan jagen :')

Jim is bekend met voernijd bij nieuwe paarden. Maar dit had ik echt niet aan zien komen, omdat het al weken goed ging. Hij is bij elke training geweest, ze hebben samen op de wei gestaan met deken, samen uit een kist hooi gegeten.
En ineens was het mis. Noura snapte er ook helemaal niks van. Het was gewoon zielig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:19

Na nog wat gedoe in stal vanmiddag is de rust gelukkig weer terug gekeerd. Van het weekend maar weer verder proberen als de boel weer een beetje is opgedroogd.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:33

Jemig wat een gedoe!! Ik ken dit gedrag helemaal niet. Balen zeg

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:35

DJZ schreef:
Ik was te laat om de buurman te vragen of hij de track los wilde trekken.. Ben wel blij dat ik de wadi nog wat verder had uitgegraven... [ Afbeelding ]

Oei dat ziet er ook behoorlijk glad uit.

Hier is vooral natte sneeuw gevallen, dus geen wittigheid hier. Wel wat plasjes in de paddock, dus vanavond maar even wat geultjes graven.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:10

Ik zit te denken aan een verhoogd "bed" voorde paarden waar ze altijd droog kunnen liggen. In de schuilstal en de overkapping liggen ze niet allemaal graag.

Ik dacht aan 10x10 m bijv en dan echt verhoogd met bielzen bijv. Waar mee vullen? Drainage zand, houtsnippers. Zou dat droog blijven of ook drainage onder?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:32

Ik heb een puinheuvel (dat lag er al). Daarop paddock roosters en een laag 3mc zand. Dat wordt wel nat maar veel later dan de rest en t droogt snel. Ik heb ook een stuk waar het zand (zand/leem) losgetrokken is en de bovenste 20cm gemengd is met 3mc zand. Dat blijft ook langer droog en droogt sneller

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:59

Ir111 schreef:
Ik heb een puinheuvel (dat lag er al). Daarop paddock roosters en een laag 3mc zand. Dat wordt wel nat maar veel later dan de rest en t droogt snel. Ik heb ook een stuk waar het zand (zand/leem) losgetrokken is en de bovenste 20cm gemengd is met 3mc zand. Dat blijft ook langer droog en droogt sneller

Dat scheelt wel idd. Hier ook genoeg wat in 1-2 uurtjes geen regen weer droog is
Helaas hebben we tegenwoordig zo vaak dat het dagenlang aan een stuk door regent......
Daar wil ik iets voor, dat t zelfs dan droog is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:58

Ik heb een verhoogd stuk. Maar dat ligt wel al op een hoog deel van het perceel. Daar ligt al een laag puin ingegraven van 50cm. Dan een laag zwarte grond en daarop heb ik nog ongeveer 20cm zand gelegd.
Het was niet op een plek waar ze al lagen, dus dat doen ze nu helaas ook niet :+
Maar ze rollen er wel veel. Volgende droge plek ga ik maken (volgend jaar ofzo :+) op een plek waar ze al graag liggen.

Ik heb overigens aan 1 kant bielzen. Omdat het schuin afloopt heb ik op de hoge kant niks gelegd en het bijna waterpas gemaakt (klein beetje afschot), zodat de hoge kant een natuurlijke afscheiding is. Daar ligt ook maar 5cm en op het diepste deel 30cm zand.

Als je afwatering al goed is, is zand voldoende. Anders zou ik toch wat afgraven, laagje puin/grof zand/roosters en daarop dan een dikke laag zand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:14

Ik twijfel om een deel van de track te verharden met lavagruis, alleen ik vraag me af; wordt dat niet hartstikke heet in de zomer, zoals asfalt? Het is natuurlijk donker spul.

Er is vast iemand hier met ervaring met lavagruis

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 01:13

Hoi,

Onlangs een huis gekocht met 0,5 HA land, zodat niet alleen ik met mijn gezin, maar ook mijn paard mag mee verhuizen *\o/* *\o/* *\o/*

Ik kom hier vast wat inspiratie op doen!

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:34

Goedemiddag allemaal, zo eindelijk bij na het lezen van het complete topic en inmiddels aardig wat ideetjes opgedaan, bedankt allemaal voor alle fijne en goede tips en adviezen. :)
Ik heb sinds oktober 2022 mijn paarden aan huis staan en stukje bij beetje zijn we ons terrein wat meer aan het opknappen voor de paarden.
Inmiddels een grote paddock, tracks, een roundpen en een toekomstige rijbak ruimte ingedeeld om na een aantal maanden aankijken toch tot de conclusie te komen dat ik het anders wil. Tot groot genoegen van manlief :')
Ik zou het leuk vinden hier verder mee te lezen en wat mee te kunnen kletsen.