Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:13

Maar je hebt kans dat als hij gewoon zijn stal in kan als hij daar behoefte aan heeft dat ie niet meer gaat rennen. Misschien zal hij in het begin veel binnen staan, maar ik denk dat 'buiten' toch blijft trekken en dat hij vanzelf dan meer durf krijgt en dus rustiger wordt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:38

En als je er nou gewoon eens in mee gaat en hem op stal laat en hem er enkel uit haalt voor uitmesten en rijden? Misschien ‘reset’ dat hem enigszins en gaat hij na een dag of wat weer blij de wei op? Mijn oudste paard kan ook ineens zulke dingen ‘bedenken’ en ik heb eerder op pension ook wel eens paddocks moeten ruilen omdat zijn vaste paddock ineens niet meer oké is. Ik ging daar gewoon in mee, want laten rennen vond ik geen optie. Een week of wat later kon hij dan gewoon weer in de oude paddock, niks meer aan de hand.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:42

Dat is voor hem best een goede optie, alleen niet voor de drachtige merrie. Ze zijn momenteel met z'n tweeën. Echt hét grootste minpunt van zo weinig paarden... We hebben er liever 4 staan, dan ben je veel flexibeler.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:45

Kan zij niet goed zonder hem staan? Wellicht dat hij op stal kan staan en zij tijdelijk in de paddock ernaast ofzo?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:30

Karin, ik voer ook vitalbix, lastig dat twee zakken niet mogelijk is, want dan is het gratis verzonden? Al zijn de verzendkosten daar niet super hoog.

Lorette geen idee met zulke paarden, hopelijk lost het probleem snel weer op.

Hier vandaag een heerlijk zonnetje en ik had les op de baan dus dat was niet verkeerd. Bij thuiskomst (is een uurtje rijden met de trailer) alweer erg grijs dus dat was goed gepland :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:44

My_Chimanga schreef:
Gaaf! Hoe heb je het dak opgehoogd? Ik heb hier ook nog een schuur met schapenstallen waar we nu niets mee doen en waar ik eigenlijk een mooie inloop óf andere stallen van wil maken... Die is nu alleen echt te laag..
Ik voer Bonpard Colon aan mijn ruin met beschadigde darmen vanwege wormenbesmetting toen ik hem kocht... had eigenlijk alles al geprobeerd en hij bleef maar aan de schijt, nu is dat EINDELIJK over! Hij is nog winderig, maar verder blijven de billetjes schoon... ook als hij gras op gaat of als hij nieuw hooi krijgt... prijzig voer, maar 100% waard en ik hoef er eindelijk geen andere rommel aan suplementen etc doorheen te doen..
Merries staan hier op Van Benthem Multiweide, krijgen ze elke dag een paar handjes van en verder zijn ze met pensioen dus hoeven ze totaal geen krachtvoer. Alleen mineralen en aanvulling.

ze hebben eerst het complete dak verwijderd inclusief alle draagbalken. En boven op de bestaande muren een houten frame geplaatst met daarop het nieuwe dak.
Voor mijn pony had deze schuur gewild, maar het paard had al tegen een balk aan gesteigerd wat voor een dure rekenarts rekening heeft gezorgd.

Hier ook een paard wat aan de schijt blijft bij de kleinste verandering. -O- ik ga dat voer is opzoeken.

DubbelFun schreef:
@mellanie: welkom terug :) Jammer dat de inloopstal niet werkte voor je.
Wat voor soort hout heb je in de deuren zitten ??

Ze krijgen van zomer wel een overkapping aan de stallen vast waar ze dan onder kunnen schuilen. Maar een gezamenlijke stal is voor deze twee helaas geen oplossing.
Ik moet je eerlijk toegeven dat het bij elkaar gezochte stallen zijn. met de groene tralies is van hard hout. En mijn tussenschotten en buiten deur zijn van kunstof,

@lorette ligt er toevallig niet ergens een stroom draad op de grond? Mijn pony kon daar op haar vorige stal heel erg op reageren. En daar wou ze ook absoluut niet langs.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:01

Ik voer de vitaminebrok van Je Paard Gezond en Fit. Die kwam er jaren geleden het beste uit qua berekening en de holistisch DA is er ook tevreden over. Mijn ruin krijgt er dan nog een beetje muesli bij voor de lol, normaal gesproken Cavalor Strucomix Original, maar die was laatst bij twee voerboeren op, dus toen maar Pavo Nature’s Best meegenomen.

Mijn merrie krijgt behalve de vitaminebrok ook luzernebrok geweekt met Marstall Bergwiesen Mash, en ze krijgt een bak Complete Care Senior. Ach, als je 25 bent, 4 kiezen en 2 tanden mist, PPID hebt met flink risico op en geschiedenis van hb, mag je wel wat kosten :+

Ik zet trouwens wel alles voor een week klaar, dat is met klaarzetten van het voer dat moet weken lekker makkelijk, en met voeren zelf ook. Momenteel valt het mee wat ik aan varianten voer, maar ik heb ook wel gehad dat er ook lijnzaad bij ging (dat komt wel weer volgende week) en bij allebei twee of drie poeders. Één keer per week klaarzetten is dan een stuk sneller.
Alle bakjes staan wel netjes op plankjes aan de muur, en ik heb zoveel mogelijk dezelfde bakjes (Action for life, hahaha).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:39

Mijn merrie kan ook zo raar doen ineens. Soms is ze getriggerd door iets, is datgene al lang weg, en is ze nog dagen over haar toeren. Ze blijft daar helemaal in hangen.

Van de zomer waren er koeien verweid, gewoon los over straat met een auto er achter... Was wel een grappig zicht vond ik, maar Indy begon met rennen en heeft dat 3 dagen gedaan... ik heb haar meerdere keren tussendoor op stal gezet om haar te sparen... Na een week was ze niet meer aan het rennen, maar keek ze nog vaak panisch die kant uit.

Paarden, rare wezens!

Wat betreft voer klaar zetten... ideaal! Hooinetten vond ik waardeloos, maar brokjes vind ik handig. Mijn meisjes staan op een dieet van Griekse yoghurt :')

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:40

Malenka schreef:
Dat lijkt me heerlijk als je eigen vervoer hebt. En niet alleen voor de paarden. Ook als je eens iets groots moet verplaatsen.

Wat mij vooral tegen houd is dat de trekauto zwaarder moet zijn dan mijn huidige auto en dus veel duurder is. Hogere wegenbelasting, verzekering en meer brandstofverbruik.

Ik heb een focus 2 ltr focus, kost 48 euro pm aan belasting en mag ik 1.5 paard trailer + mijn paard mee trekken
Op werk rij ik met een pick up, merk echt wel verschil en ook de 4 x 4 stand is heel handig maar dat is onbetaalbaar voor mij

oei, dat bezwete paard, lastig als je geen idee hebt waar het vanaf komt.
Ik zou ook eens paar dagen binnen houden en opbouwen

Voer zet ik niet klaar ik voer elke ochtend "vers"de oudere jeukgevoelige merrie een mueslie voor sovere rassen van mijten, pulp, zemelen, mais en de ruin een halve schep van die zelfde mueslie, pulp en magnesium.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:24

_Lorette_ schreef:
Mijn paard wil niet meer buiten staan en ik weet gewoon niet meer wat we kunnen doen. -O-

[ Video ]

[ [url=m/pcSzOj.jpg]Afbeelding[/url] ]

En daarna weer:

[ Afbeelding ]

Ik was de hele dag met hem in de weer. Binnen, buiten, binnen, dekens wisselen, buiten, binnen, wassen, nieuwe deken, buiten, binnen, etc. Vandaag doet mijn moeder het, want ik ben niet thuis. Ze durft hem alleen buiten te hebben als ze zelf ook in de wei is.

Hij rent dwars door de omheining heen. De doorgangen hadden we extra afgesloten en ook nog gebarricadeerd met kruiwagens, tonnen en andere grote spullen, maar hij klettert er dwars doorheen of kiest een andere plek.

Eenmaal op stal is het goed en komt hij snel bij. Weer terug naar buiten blijft hij redelijk in de buurt van de stal, maar staat hij aanvankelijk rustig te grazen en wordt vervolgens weer onrustig.

De drachtige merrie (die nu wat apartig is met de horrormonen) doet helemaal nergens wat op uit. Die staat op haar dooie gemak te grazen.

Wat zou dit kunnen zijn?
- We hebben geen dood beest gevonden
- Er vliegt op paniekmoment geen drone over
- Op paniekmomenten ook geen vuurwerk
- Geen loslopende honden, vossen, wolven, wat dan ook bij ons
- Hij kan geen honger hebben
- Paddock wil ook niet als hij onrustig is, alleen de stal is oké
- De buitenstal houdt geluid of geur niet echt iets tegen, als dat het is zou hij er nog beter/verder bij uit de weg kunnen gaan in de wei
- Het maakt hem geen zak uit waar de merrie is, als hij maar weg kan uit de wei
- Paard is 10 jaar en geboren in de wei waar hij loopt :7

Schiet mij maar lek, hoor.

Hebben jullie toevallig ooit zoiets meegemaakt?

Wat ontzettend vervelend zeg. Kan me voorstellen dat je hier zorgen over hebt.

Waarschijnlijk is hij heel erg van iets geschrokken en het vertrouwen in "buiten " kwijt.
Doordat hij in paniek raakt en er dan geen fijne dingen gebeuren, wordt hij ook nog eens bevestigd in zijn angst.

Rubber matten in je paddock lijkt me een goed idee.
Zou er zelf iemand bijhalen die veel verstand heeft van paarden gedrag. Wellicht iemand die goed is in grondwerk.
Als hij vertrouwen daardoor terugkrijgt en weer ontspanning buiten vindt, is dat heel wat waard.

Verder zou ik kijken naar iets homeopathisch wat rust geeft. Rescue druppels zijn zo gehaald en haalt hopelijk de scherpe randjes er vanaf.

Veel sterkte met je paard.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:07

Dais, yoghurt dieet :')
M'n paard heeft de bakken van horseflex en de pony's die bakjes van de action haha!

Lorette, wat vervelend en zo uit het niks dus?
Ik zou hem ook even een dag of 2-3 op stal houden kijken of hij 'gereset' wordt ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:04

@dais: grappig... ik eet momenteel 's ochtends precies dezelfde (met wat blauwe bessen en muesli).
Waarom voer je yoghurt ??

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:01

Neeee ik voer geen yoghurt. Daar zit hun brok met luzerne en supplementen in. Bij gebrek aan bakjes heb ik mijn yoghurtemmertjes gespaard hahaha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:06

Lol... ik dacht al :)

Vannacht was het niet zó koud en voor komende nacht heeft KNMI ook al de -4/5 bijgesteld naar -2/3. Hangt net op de grens wel of niet water afsluiten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:21

En met kans op regen dus ook kans op sneeuw.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:33

Whut, sneeuw?
Dan 1 keer een fatsoenlijk pak graag en dan ben ik er wel klaar mee :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:44

brrrrr, ik ga zo uitrijden maar heb toch al een extra trui gepakt, jemig het is koud

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:47

Hier nu een mager zonnetje {:} *ontkent het S-woord*....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:50

Ik ga mijn thermo rijbroek aan doen. En een extra trui indeed :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:51

Sneeuw <3

Hier is het ook echt koud ineens :brr:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 10:54

Ja het is koud. Maar anders koud dan gisteren.
Hier ook een zonnetje

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:20

Mijn pluizen zijn er blij mee geloof ik. Die staan echt te stralen nu.
Én ze vreten weer 2x zoveel hooi :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:59

Hier is het echt niet kouder dan wat het de laatste paar dagen is geweest. Zit nu in dunne sportkleding met mijn zomerjasje te wachten tot ik naar binnen kan in het zwembad...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:05

Hier ook de deken van de bonte afgehaald, ze kan overdag best zonder want er zit haar genoeg op. Peps is ook 10 cm dikker en zijn manen groeien ook zo hard. Het is nu echt zo'n 'ontplofte' shetlander :)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:43

Haha, een ontplofte shetlander.... Dat is wel een prima omschrijving!
Die heb ik ook. En dan doe je het zadeltje op, en moet je drie keer aansingelen..
Ik vind het ook heerlijk weer vandaag. De zon schijnt. Het is gewoon warm. Lekker weer om buiten te zijn.