Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:50

Welkom tinkersjakie! Leuk, een noordelijke Tinkerfan :)

Handvaten van ijzerdraad voorzien doet bij ook zeer :+ ik was van plan de vaste oogjes te verwijderen en dan Handvaten in stro touwtjes te haken. Dat heb ik elders om praktische reden ook al gedaan en gok dat dat lastiger los gaat.

Ongwdiertje uitwerpselen op hooi. Denk niet dat dat het is, daarvoor is het te onregelmatig. Hooi komt gewoon van boerenland. Boer doet eigenlijk akkerbouw.

Fabster, waarom dan niet tijdelijk even ijzertje eronder?

Nog even mn bak showen hoor :o

Afbeelding

Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:02

Dank jullie wel allemaal!

Caily nu wordt ik nieuwsgierig waar je woont, kan kaartje niet zien op mijn telefoon. :D

Die bakken zijn super! Hebben we ook twee van op onze andere stal en ook van die halve 1000 liter bakken. Had ik thuis ook toen ze nog op het zand hooi kregen maar ze krijgen nu alles op straat dus minder ruzie. Shets krijgen dan bijna niks van mijn dikke vreetzakken. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:05

Caily schreef:
Welkom tinkersjakie! Leuk, een noordelijke Tinkerfan :)

Handvaten van ijzerdraad voorzien doet bij ook zeer :+

Niet eromheen wikkelen. als je een boogje maakt zodat jij jouw hand eronder kan steken. Zo heb ik het ook gehad. Moet je allen even zelf opletten bij het vast pakken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:25

Ah, dat is slim!

Ik woon nabij Winschoten nu maar heb ook in de stad gewoond, paard stond toen bij Tinkerplein in Noordlaren. Ben ook wel eens bij jullie geweest. Jullie hadden toch ook die dochter van Tinka5 op stal?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:28

Of de stroom eraf als je er zelf bent, doen wij ook. Kun je ook gewoon je mestschep tegen de draad zetten of, zoals wij, met over de draad het maisland op zwieperen zonder dat je bang hoeft te zijn de draad aan te raken :+

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:26

Caily schreef:
Ah, dat is slim!

Ik woon nabij Winschoten nu maar heb ook in de stad gewoond, paard stond toen bij Tinkerplein in Noordlaren. Ben ook wel eens bij jullie geweest. Jullie hadden toch ook die dochter van Tinka5 op stal?

Nee hebben geen dochter van tinka5 gehad. Denk dat ik weet waar je bent geweest. Hier in froombosch bij een pesionstal of niet?
Ben je wel erg dichtbij mij geweest. Woon er paar 100 meter van af :D en misschien als je door mijn straat bent geweest heb je ze kunnen zien als ze in het land tegenover mijn huis stonden

In kropswolde hebben we onze stal.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:32

Iemand vroeg mij of ik de paarden snachts naar binnen doe, nu het vriest. Nee. Dat doe ik niet.
Maar dat hoeft toch ook niet? Ik heb ze altijd 24/7 buiten en geen bodembedekking in de stal. Want die stal is gewoon open
Dus de temp is daar hetzelfde.
Wie heeft ze nog buiten snachts? En hoe kan ik zien of ze het koud hebben. Bliksem is een teddybeer. Nick ook wel, maar niet als Bliksem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:37

Ik heb ze ook gewoon buiten, hoor. Buiten de schuilstallen heb ik niet eens een stal. Ik heb er wel 1 onder dekens staan. Maar dat is ook echt een koukleum. De Belg staat alleen 's nachts onder een deken. Maar dat is omdat hij 's nachts gaat liggen en met zijn zere knie is hij dan de volgende dag heel stijf. En dat heeft hij met dekens niet. Ook als het overdag vriest, gaan zijn dekens gewoon af.de rest staat gewoon bloot. Kan prima.

Als ze het echt heel koud hebben, gaan ze bibberen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:57

Chasey schreef:
Iemand vroeg mij of ik de paarden snachts naar binnen doe, nu het vriest. Nee. Dat doe ik niet.
Maar dat hoeft toch ook niet? Ik heb ze altijd 24/7 buiten en geen bodembedekking in de stal. Want die stal is gewoon open
Dus de temp is daar hetzelfde.
Wie heeft ze nog buiten snachts? En hoe kan ik zien of ze het koud hebben. Bliksem is een teddybeer. Nick ook wel, maar niet als Bliksem.

Ik. Staan hier ook 24-7 buiten met open stallen waar die 2 van mij aan de mest te zien ook veel instaan Mijn pre heeft wel een deken op ook omdat ik de vacht korter wil houden. Mijn bejaarde is nu al een teddybeer he pensionpaard heeft nu ook deken op een is ook echt geen type voor 24-7 buiten en gaat aan het eind
Van het jaar ook verhuizen op mijn verzoek.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:07

Oke, maar als ze dus gezond zijn en een mooie wintervacht hebben dan kan dat gewoon?
Bliksem is een echte teddy, daar maak ik me geen zorgen over. Maar met Nick is het allemaal nieuw. En voor het eerste dat hij 24/7 buiten staat. Dus beetje aftasten allemaal en uitzoeken. Maar ik denk dat zijn vacht wel dik genoeg is. Hoop ik :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:13

Dat kan prima, hoor. Het is een winterpaard. Als hij het echt koud heeft, merk je het echt wel.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:43

Heb ze ook gewoon buiten. Ze kunnen zelf kiezen de stallen staan gewoon open. 1 stal ligt vlas in en de beide tinkers liggen daar wel elke nacht in. Soms ligt Fizz erbij maar Bram nooit, is sowieso een einzelgänger. Heb de tweede stal voor hem erboven gebouwd maar daar gaat ie ook niet in. Wilde vandaag daar ook vlas ingooien kijken of ie dan misschien wel wil als het kouder wordt.
Maar ze hebben allemaal een enorme vacht en nooit gemerkt dat ze het koud hebben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:15

Ah dat stelt me wel gerust. En klopt ook eigenlijk wel, want een Haflinger is inderdaad een winterpaardje! Maar zo dik is Nicks vacht niet. Die van James was net zo'n teddy als Bliksem. Dit is die van Nick.

Afbeelding

Dit was Bliksem zojuist. :')

Afbeelding

Afbeelding

James had altijd een veel langere vacht. Vandaar dat ik voor Nick wel een beetje m'n vraagtekens heb. Maar ik ga hem gewoon goed in de gaten houden. Zo als hij er vanmorgen bij stond was er niks aan de hand. Deed gewoon zijn ding en zag er vrolijk uit. :)

Dit was James.
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:04

Onze warmbloeden staan oom gewoon zonder deken buiten Caily. We hebben wel dekens achter de hand maar in de afgelopen 3 jaar heeft alleen onze senior hem een week op gehad tijdens een hele natte, gure periode omdat ze kreupel was en daardoor minder bewoog.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:06

Nick heeft echt een dikke vacht om het winterweer aan te kunnen hoor! Indy ook zo en Sjakie iets dikker maar die lopen zolang we ze hebben zonder deken buiten en nooit koud gehad
Je ziet ook mooi dat ie zijn vacht omhoog zet waardoor hij zelf een deken creëert waar warmte in blijft zitten

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:21

Hallo allemaal!

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten. Er staan een andalusier, tinker, tinkerxfries en een quarter. De twee laatstgenoemde hebben een deken op. De andere twee staan ook dik in het vacht. Vooral malibu (tinker). Maar ook bij de andalusier merk ik niet dat hij het koud heeft. Ik voer dan wel onbeperkt dus dan blijft de kachel wel lekker aan denken ik dan.

Wat een heerlijke winterdagen. Ik kan er zo echt van genieten. Lekker zonnetje erbij en droog :) Gisteren met mijn drie knappe kerels op stap geweest.

Met jack
Afbeelding
Bryan en Malibu
Afbeelding
blije oortjes
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:27

Ziet er goed uit! Mooi pad ook! :D Lekker hoor. Dus je hebt 3 keer een rondje gereden? Ben jaloers. :+

Ik was van plan om vanmorgen die wasbult weg te werken. Dus voordat ik David naar school deed zette ik de wasmachine aan. Sprong na een paar minuten op foutcode E5. Nee he, zal toch niet? Ik had me toch een stapel. Doet dat kreng het niet.
Dus ik even zoeken op internet en kwam er op neer dat er problemen waren met de afvoerpomp.
Nou... ik ben even op onderzoek uit gegaan en kon het de pomp ook niet kwalijk nemen :') :')
Kijk dan wat eruit kwam...
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:50

Haha! Goed dat het filter af en toe geleegd wordt.

Ik neem aan dat het 1 rondje was van PaulineH. De derde man (if eigenlijk eerste?) zit bovenop Malibu. Wel lekker als je met je man kan rijden. Dat wordt hier niks.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:52

Oja, oeps! Goede morgen hahaha. Sorry :)
Samen met man rijden lijkt me ook erg leuk!
Heb het al wel een paar keer gedaan. Maar kan dat op 1 hand tellen haha.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:45

Hier wel onder dekens... Dit jaar niet geschoren omdat ik m'n rug gebroken had en niet zeker wist hoe fanatiek ik zou kunnen rijden. Het heeft hier nog niet gevroren maar ze staan alle vier onder deken met hals. Het regent hier wel veel. Ze staan op dit moment in een stal met uitloop dus kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Ze staan lekker met hun hoofd naar buiten te kijken, maar echt niet dat ze de regen in gaan hoor! Ik heb mietjes :Y)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:55

Ik heb Marinka sinds zaterdag voor het eerst ook weer onder de deken. Ze is nu 22 jaar en in de winter merk ik dat ze toch wat meer afvalt. Dus kijk het deze winter aan of het verschil maakt. Ik hou eigenlijk helemaal niet van dekens. Ik heb ze zaterdag ook ontwormd. Gisteren met mesten was de mest schoon. Vandaag vond ik en 5 verschillende hopen 1 spoelworm. ;(

Ik zag mooie foto's voorbij komen van een nieuwe in het forum. Ben de naam al weer kwijt. Maar dat ziet er mooi uit. Ik wil hier een vergelijkbare stal neerzetten. Hoop dat binnenkort de eerste palen in de grond kunnen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:37

Heb tijdje stil mee gelezen
Klein vraagje

Hoeveel ontwormingskuur moet ik geven aan mijn haflinger veulens van 8mnd?

Weet niet precies hoe zwaar ze zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:40

Die wormen zijn ook wel van die nare dingen, bah! :(

Ik heb geen idee wat je een Haflinger veulen moet geven.
Ik verdeel 1 wormen spuit altijd onder mijn shetlander en volwassen Haflinger.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:41

cabochon1 schreef:
Ik heb ook wel eens een partij gehad,met kleine baaltjes waarvan mijn paard sommige echt niet op at.
Ik heb lang gedacht wat zou het kunnen zijn.
Maar wij hebben wel hooi van de uiterwaarden,dus nu verdenk ik de brandganzen ervan dat ze op die stukken veel gemest hebben.

:wave: je bent goed anoniem!

Paarden blijven hier ook gewoon buiten, niet aanstellen! Kliek wel onder heel veel dekens + teddyvacht maar dat is een man dus een mietje. Esra heeft al jaren geen deken op en ongeveer 1,5 cm vacht. Maar die is nogal goed in het uiten van negatieve emoties dus als ze het koud heeft hoor ik het wel. En daar zit ook een flinke dosis haflingerbloed in. Twix haar wintervacht is 2 mm langer dan haar zomervacht. Daar ben ik nu mee aan het testen wat ze wil maar als die het koud heeft wordt ze stikchagrijnig dus zonder dekens wordt hem zeker niet!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:41

Chasey schreef:
Die wormen zijn ook wel van die nare dingen, bah! :(

Ik heb geen idee wat je een Haflinger veulen moet geven.
Ik verdeel 1 wormen spuit altijd onder mijn shetlander en volwassen Haflinger.

Hmm oke lastig!
Ja bij mn shetlanders weet ik het wel altijd maar haflinger veulens goeie vraag ;(