[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:36

Degene waar ik de wilgen vandaan had heeft ze tot 15 cm boven de grond geknot zodat het een mooie volle wilgenhaag gaat worden. De stammen die ik weghaalde waren 8cm in doorsnede en dit was binnen een jaar zo gegroeid.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:57

Vandaag zijn de paddock en track winterklaar gemaakt. Het ziet er weer strak uit.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:40

Nice! Mooi geworden!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:32

Absoluut. Je zou de paarden bijna op stal zetten of kluisteren om het zo mooi glad te houden :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:43

Is dit wilg? Ik denk dat het katjeswilg zou moeten zijn…
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:46

Grauwe wilg volgens mij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:48

Ah, sowieso wilg, dus eetbaar voor de paarden :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:46

Yes :j

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:57

Hoi! Ik ben nieuw in dit topic.
Ik heb de paarden al 6 jaar aan huis staan, maar gewoon in 1 grote weide. Ooit stond er gras, maar nu is het alleen nog maar zand ondergrond.

Wij zijn nu bezig met een nieuwe stal bouwen, zodat de oude gesloopt kan worden want die is helaas erg aan zijn einde en staat best in de weg.

Deze komt aan de buitenkant van de weide te staan.

Nu is mijn grote droom om hierna een kleinschalig paddock paradijs te maken, eerst van de weide waar ze nu op staan.

We hebben nog een klein bos van ongeveer dezelfde afmeting als waar ze nu staan dat ik er later eventueel nog bij wil pakken, maar eerst dit maar.

Ik heb zelf even een ontwerp gemaakt, met afmetingen. De rode stippen zijn bomen, de blauwe stippen zijn waar de palen ongeveer zouden komen (om de 2 meter ongeveer) en de bruine lijnen zijn het draad. De rode strepen zijn waar poorten staan.

Ik ben benieuwd of jullie ook tips of opmerkingen hebben etc.

Nog belangrijk misschien, de track is voor een kleine tinker en een mini Shetlander.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:05

Je afmetingen zijn 40 bij 15? Dan zou ik geen "snackweitjes" maken , maar meer een browsing paddock. Dus met eetbare hagen maar voor de rest veel open.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:35

Iets groter volgens mij. 45x20 ofzo?
Als je per sé een wei wil zou ik die in het midden maken en boven en onder 2 borders met eetbare struiken en planten. En een grotere plek waar ze kunnen liggen.
Zoiets.
Afbeelding

Of zoiets, maar dan heb je kleine weitjes of ook borders met in het midden een soort paddock, met doorsnede van 10 meter bijvoorbeeld.
Afbeelding

Of links 2 weitjes met een pad van 3 meter en dan rechts een aantal hagen/borders.
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:01

Maar in rijbak formaat zijn dat toch eigenlijk geen weitjes dan. Daar kunnen ze net een dagje per "weiland" op grazen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:03

Nee dat is echt om te snacken. Omdat het om koudbloeden gaat, kan dat een logische keuze zijn. Half uurtje/uurtje voor het lekker.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:17

Ik wil geen weitjes, want er groeit toch geen gras meer. Maar wil graag nog wel mijn tinker kunnen longeren, en daar is het middelste gedeelte groot genoeg voor. Mijn doel is om ze meer te laten lopen, gewoon wat meer beweging dagelijks zegmaar.

Dus de middelste grotere ‘weide’ met een hekje dat open kan om in te longeren, en de andere 2 doe ik dan niks mee zeg maar.

En dan verschillende voer/snackpunten en waterpunten.. eventueel mineralen en bosjes of bomen oid.. om het bewegen te motiveren.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:13

In dat geval zou ik 1 groenstrook/weitje achterwege laten (of 2, zodat je er nog 1 over houdt om te longeren). Dan krijg je ook een of twee wat grotere stukken waar je fijner kunt voeren en waar ze kunnen liggen. Dat wordt hier veel gebruikt want ze liggen en rollen liever niet op de paden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:16

Afbeelding
Afbeelding

Ik zou zorgen voor een cirkel die je af kan zetten. Dus track dicht zodat je kan longeren en als je klaar bent hebben ze altijd die extra ruimte.
Dan 1 weitje maken en meerdere borders

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:28

Myponyhoward schreef:
Ik wil geen weitjes, want er groeit toch geen gras meer. Maar wil graag nog wel mijn tinker kunnen longeren, en daar is het middelste gedeelte groot genoeg voor. Mijn doel is om ze meer te laten lopen, gewoon wat meer beweging dagelijks zegmaar.

Dus de middelste grotere ‘weide’ met een hekje dat open kan om in te longeren, en de andere 2 doe ik dan niks mee zeg maar.

En dan verschillende voer/snackpunten en waterpunten.. eventueel mineralen en bosjes of bomen oid.. om het bewegen te motiveren.

Dan zou ik het andersom doen. Een soort chill/paddock ruimte maken, waar je ook kunt longeren en dan leuke paden creëren met borders en rotondes als afscheiding.
Een soort voedselbosjes. Zoals de browsingpaddock van Femke Dölle. Misschien kun je daar nog inspiratie uithalen.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:53

Hoe klein is een kleine Tinker? 40x15 is al kleiner dan een rijbak, dat is waar ik op uit kom met jouw maten.

Ik zou een breedte voor longeren niet kleiner willen dan 15 m, ik heb hier zelf een roundpen van 18 m doorsnede met gras en in de winter doe ik soms wat grondwerk in onze paddock die 13 meter breed is en dat vind ik zelfs met (D/C/B) pony's te krap om meer te doen dan wat rustig werk.

Ik zou persoonlijk de paddock goed draineren, zorgen dat ze daar lekker kunnen leven zonder (veel) obstakels die het rennen, liggen en spelen nog meer beperken. En dan je bos gebruiken voor leuke paadjes die beweging aanmoedigen.
Je kan dan kijken of je voor het longeren niet gewoon een draadje kan spannen.

600m2 is gewoon echt vrij krap, zelfs Femke Dolle heeft een groter stuk (1000m2 meer). Daar moet je naar mijn inzien niet nog meer vanaf snoepen, maar juist wat je er nog bij hebt aan vast weten te knutselen, al is het maar om in de droge seizoenen op te kunnen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 03:58

Afgelopen weken bezig geweest met het maken van een groene wal, waardoor de bakrand en de track straks ongeveer 1 geheel wordt, ipv een bakrand die half weggerot is :=
De rand is opgebouwd uit mest, zand en hooi wat de paarden niet meer op aten. De eerste grassprietjes beginnen al te groeien :D Afbeelding
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:10

Het was hier vanochtend flink aan het sneeuwen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:31

sneeuw?? ow ne bah!
Hier alleen heel veel regen. Komt niet vaak voor maar ik heb ze op stal en hun paddock gelaten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:37

Hier ook veel regen en heeeeeel blij met de werkzaamheden die hier zijn uitgevoerd. mijn slootjes en wadi's staan mooi vol en ik kan OP het zand lopen ipv erin _O-

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:55

Ik was te laat om de buurman te vragen of hij de track los wilde trekken.. Ben wel blij dat ik de wadi nog wat verder had uitgegraven... Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:42

Er is echt veel gevallen he? Hier is het ook flink nat. Maar gelukkig ook relatief snel weer droog. Zeker na een middagje kanaaltjes graven naar de sloot. Maar de sloten liggen ook ineens vol, vorige week nog droog!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 07:23

Inmiddels ligt hier ook een paar cm sneeuw. Alsof we de herfst gewoon overslaan :+