Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:10

Ik zou gek worden van zoveel bakjes :+ veel te druk. :')
Ik was juist alle losse bakjes en dingetjes helemaal zat, ik word daar heel onrustig van.
Dus heb ik in een grote voerton een mix gemaakt van ponybrok en mineraal brokjes. Had ook nog wat sportbrok van Pablo over, dat heb ik er ook door gemixt.
Daarnaast heb ik ook een mix van allerlei poedertjes waaronder magnesium, collageen etc. Zelf samengesteld.
Ik pak een scherp uit de voerton en een schepje van de poeder over de brokjes, beetje besprenkelen met water, zodat het aan de brokken blijft zitten en dan voer ik het.
En als ik wortels heb, dan gaan die er ook nog door in stukjes.

3 groene voertonnen. 1 met de paardenbrokken mix, 1 met hondenbrokken en 1 met kippenvoer.
In de witte bak zitten de gemixte poedertjes. In de paarse met draaideksel zitten medicijnen.
En dan staat er nog een emmertje met paardensnoepjes.

Afbeelding

Heb even geen betere foto bij de had.

Schadows17

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:28

Wat ziet dat er mooi uit Chasey!, gezellig ook zo met die tafel en stoelen!.

Wij hebben gelukkig wel goed hooi op dit moment, van de zomer wel wat stoffiger hooi gehad met veel takjes erin ....

Verschilt per keer en van welk land het komt hier. Nu vinden ze het wel wat te lekker, dus onbeperkt krijgen ze het hier ook niet, dan stopt die van mij niet met eten. Het grovere hooi wat ze van de zomer hadden aten ze wel rustiger, smaakte minder goed blijkbaar haha

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:41

Ik maak wel al het voer voor een week klaar maar ik zet de bakjes vervolgens in een ton bij de stal dus geen losse bakjes. De reden dat ik de bakjes in een ton zet is omdat toen ik een keer vroeg moest beginnen een rat serieus door het dikke plastic aan het knagen was van de voerbakjes en in 1 nacht dus ook best succesvol was geweest want het deksel was al kapot. Helaas niet tot het voer kunnen komen want ik had hem gestoord. :+
Ziet er best netjes uit zo in de tonnen. Voer mengen van tevoren doe ik niet, mijn warmbloed krijgt muesli bij en dat krijgt mijn IJslander niet.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:49

Ik voer ook grote balen hooi. Voer, als ze vol op hooi staan en niet op gras, 1 baal per 2 weken aan 2 paarden... Met 4 paarden doe ik dus 2 balen per 2 weken... Bij de ene 2 paarden wordte echt per keer een baal gebracht en betaal ik 35 voor een baal. Bij mij thuis bezorgen ze er 10 tegelijk en betaal ik 300 totaal.
Volgensmij moet ik in mijn handjes knijpen als ik dit zo lees, want het hooi is ook altijd nog van fijne kwaliteit. Dit keer iets broei in 1 pak, maar als er echt schimmel in zit komt hij het zo weer halen en krijg ik een andere...
Ik haal de baal wel altijd gelijk helemaal uit het plastic als het open gaat.

Voer zet ik wel altijd klaar voor als mijn vader bij hun thuis de paarden binnen of buiten gaat zetten (scheelt mij dan een ritje op en neer) maar verder zo veel mogelijk in de tonnen laten. Hier zowel een hond die zich overal mee bemoeit als inderdaad ook muizen als ze de kans krijgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:14

Hier zelfs een keer een eekhoorn die het plastic deksel van het voer van de cavia's had open geknaagd.

Het blijft maar ongezellig weer hier.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:36

Oh ik vind die losse bakjes juist handig haha!
Ze krijgen lucerne, brok en muesli, grote bakken voor m'n paard en de kleine bakjes voor de pony's.
Mijn paard heeft geen geduld als het om eten gaat dus zo kan ik snel voeren :')

Wat een gezellig plekje heb jij chasey!
DF wat bedoel je met ongezellig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:43

Dat het vies koud en nat is buiten :)
Geen gezellig weer om een wandeltje te doen, laat staan rijden.

Ik heb mijn nieuwste projectje maar binnen gehaald want in de schuur droogt de white-wash verf niet..

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:46

Oh, ik dacht al ongezellig in dit topic, snapte het al niet :')
Maar daar ben ik het met je eens! Al is er wel geen regen meer gevallen deze week vind ik het toch erg nat buiten!

Wordt het een bijzettafel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:52

Ja, de bedoeling is 3 verschillende kleine tafeltjes als 'salontafel'.
De dip-dye poten komen onder een blad wat ik met wat letters gepimpt heb en in de epoxy gezet :D (gezien de non-opvoedkundige waarde niet geschikt voor een huis met kleine kinderen ;) )

Afbeelding

Dit is het originele tafeltje
https://www.kwantum.nl/meubelen/tafels/ ... it-0722002

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:00

Oei al die bakjes zou ik niet eens kwijt kunnen haha.
Hier krijgen ze maar 1x per dag allemaal een handje luzerne en de ruin ook wat brok dus is zo klaargemaakt in de voerbak.

Zitten te dubben welk brok ik aan de ruin moet geven. Ik gaf vitalbix daily complete maar daar moet ik altijd een half uur voor rijden. Meerdere zakken per keer halen/bestellen is niet handig aangezien hij de enige is die brok krijgt dus het gaat langzaam op.
Heb het idee dat hij nu wat extra's moet met 2x per week les en 2x longeren om die spieren op peil te houden (naast hooi en dat handje luzerne).

Wat voeren jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:02

Ik heb voor 3 (van de 4) pensionpaarden bakjes staan die de eigenaren klaar zetten. Die van mij voer ik gewoon uit een ton. Ik voer Marstall Force met een handje lucerne.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:06

Ik voer simpele Ponybrok van Subli met een schepje zout als het warm/zweterig weer is of als ze 'gewerkt' heeft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:26

Ik voer Complete Care Senior luzerne, havens basisbrok en havens green vet muesli en m'n paard krijgt elke dag nog een klein beetje slobber (Hij viel gigantisch af na de verhuizing dus dat was meer tegen het afvallen en daarom nu ook nog maar een beetje :D )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:31

Mijne krijgen een wortel en een beetje pavo vital. Staat voor de stal.

Al zijn de wortelen vervroegd op omdat ik een staldeur was vergeten |o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:37

Ik kon laatste een halve zak wortels weggooien want die waren al helemaal zwart geworden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:38

equilin basic & balancer + 1,5kg lucerne. dure oplossing, maar ze doet het er goed op, heeft ook minder snel opgelopen benen sinds ik het geef, waar dat door komt is me niet helemaal helder, maar lijkt me een goed teken. pony krijgt hetzelfde, maar minder logischerwijs :D
de equilin wordt per post verstuurd, dat is wel makkelijk, en ik heb de mazzel dat er hier een veevoeder handel in de buurt zit die 1x in de 2 weken bezorgd. Daar komt mijn stalbedekking en lucerne vandaan. Helaas zijn zijn voorkeursmerken hartog en pavo, dus mijn lucerne (hartog) vind ik niet van super kwaliteit, maar het is daarentegen wel supermakkelijk dat het thuisbezorgd wordt :o
ik zet geen bakjes klaar, omdat ik vitaminebrok en ruwvoer voer, voer ik maar 1x per dag en gooi ik het in hun bak voordat ik ze binnenhaal.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:50

Mag ik mij hier ook melden ( geloof in het vorige topic ook al een keer gedaan).

De paarden staan bijna een jaar aan huis. Eerst had ik een inloopstal (vorige bewoner had dit gemaakt). Maar dit was geen doen met een dominante pony.

Dus we hebben de inloopstal verbouwd en het dak vervangen en opgehoogd. We zijn nog niet klaar maar het begin is er. Foto’s zijn wel toen de mannen nog druk bezig waren. Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:58

Mijn worstels waren al wel wat schimmelig aan het worden, maar van binnen nog helemaal goed. Dus ik schraap ze af en snij de witte stukjes eraf.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:06

_Mellanie schreef:
Mag ik mij hier ook melden ( geloof in het vorige topic ook al een keer gedaan).

De paarden staan bijna een jaar aan huis. Eerst had ik een inloopstal (vorige bewoner had dit gemaakt). Maar dit was geen doen met een dominante pony.

Dus we hebben de inloopstal verbouwd en het dak vervangen en opgehoogd. We zijn nog niet klaar maar het begin is er. Foto’s zijn wel toen de mannen nog druk bezig waren.

Gaaf! Hoe heb je het dak opgehoogd? Ik heb hier ook nog een schuur met schapenstallen waar we nu niets mee doen en waar ik eigenlijk een mooie inloop óf andere stallen van wil maken... Die is nu alleen echt te laag...

Ik voer Bonpard Colon aan mijn ruin met beschadigde darmen vanwege wormenbesmetting toen ik hem kocht... had eigenlijk alles al geprobeerd en hij bleef maar aan de schijt, nu is dat EINDELIJK over! Hij is nog winderig, maar verder blijven de billetjes schoon... ook als hij gras op gaat of als hij nieuw hooi krijgt... prijzig voer, maar 100% waard en ik hoef er eindelijk geen andere rommel aan suplementen etc doorheen te doen..
Merries staan hier op Van Benthem Multiweide, krijgen ze elke dag een paar handjes van en verder zijn ze met pensioen dus hoeven ze totaal geen krachtvoer. Alleen mineralen en aanvulling.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:55

Ik voer ook Pavo Vital en dat krijgen ze met een flinke schep Daily Plus Ruwvoermix van Pavo.

1 merrie krijgt vlozaad erbij voor afvoeren van zand.

En natuurlijk goed hooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:55

_Mellanie schreef:

Dus we hebben de inloopstal verbouwd en het dak vervangen en opgehoogd. We zijn nog niet klaar maar het begin is er. Foto’s zijn wel toen de mannen nog druk bezig waren. [ [url=m/2ADSsZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oT3kTk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er mooi uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:49

@mellanie: welkom terug :) Jammer dat de inloopstal niet werkte voor je.
Wat voor soort hout heb je in de deuren zitten ??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:01

Mijn paard wil niet meer buiten staan en ik weet gewoon niet meer wat we kunnen doen. -O-

Afbeelding

En daarna weer:

Afbeelding

Ik was de hele dag met hem in de weer. Binnen, buiten, binnen, dekens wisselen, buiten, binnen, wassen, nieuwe deken, buiten, binnen, etc. Vandaag doet mijn moeder het, want ik ben niet thuis. Ze durft hem alleen buiten te hebben als ze zelf ook in de wei is.

Hij rent dwars door de omheining heen. De doorgangen hadden we extra afgesloten en ook nog gebarricadeerd met kruiwagens, tonnen en andere grote spullen, maar hij klettert er dwars doorheen of kiest een andere plek.

Eenmaal op stal is het goed en komt hij snel bij. Weer terug naar buiten blijft hij redelijk in de buurt van de stal, maar staat hij aanvankelijk rustig te grazen en wordt vervolgens weer onrustig.

De drachtige merrie (die nu wat apartig is met de horrormonen) doet helemaal nergens wat op uit. Die staat op haar dooie gemak te grazen.

Wat zou dit kunnen zijn?
- We hebben geen dood beest gevonden
- Er vliegt op paniekmoment geen drone over
- Op paniekmomenten ook geen vuurwerk
- Geen loslopende honden, vossen, wolven, wat dan ook bij ons
- Hij kan geen honger hebben
- Paddock wil ook niet als hij onrustig is, alleen de stal is oké
- De buitenstal houdt geluid of geur niet echt iets tegen, als dat het is zou hij er nog beter/verder bij uit de weg kunnen gaan in de wei
- Het maakt hem geen zak uit waar de merrie is, als hij maar weg kan uit de wei
- Paard is 10 jaar en geboren in de wei waar hij loopt :7

Schiet mij maar lek, hoor.

Hebben jullie toevallig ooit zoiets meegemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:09

Apart.... heb je de mogelijkheid om zijn staldeur open te laten zodat ie wel naar buiten kán als hij wil ??Dus zijn eigen 'buiten' met zicht op de merrie, maar dat ze niet met zijn 2'en zijn stal in duiken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:11

Die mogelijkheid is er, maar hij blijft dan in en uit de stal lopen op het beton en na zijn hoefzweertoestanden durf ik dat niet. We zijn heel druk met het sparen van zijn voeten. Als hij zo wel rust kan vinden, bestel ik morgen nog rubberen matten om de hele stalgang en het pad erheen te bedekken, want dat is het me waard, maar dan moet hij niet alsnog panisch gaan rennen de hele dag.