Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:46

Misschien kun je de bomen laten inkuilen als de loonwerker geen tijd heeft om meteen alles op de plek te zetten?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:14

Nick lekker genieten op wei.
Bomen natmaken/houden, red dat ze niet?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:25

Pff dat is echt balen Chasey.
Leuk zo'n loonwerker. :roll:

Hier paardjes ook gewoon op de wei.
Weides zijn helemaal niet nat.

Had voor Puck een mooi vliegendekentje gescoord op marktplaats.
Ding ziet er super uit en goede kwaliteit.
Maar meneer verzuipt er in hahah.
Dus op zoek naar een 2 maten kleiner .

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:51

Oké, gister avond heeft Fayah me echt even laten schrikken...
Mevrouw heeft ontdekt hoe ze de stal open krijgt >;)
En was dus op onderzoek uit gegaan. Calice stond lekker van het hooi te eten maar Fayah dacht ik ga even aan de voer tonnen beginnen. Kom ik om 23.30 op stal om ze de laatste keer te voeren had ze best veel van het slobber op gegeten _-:( _-:( inplaats dat ze aan het vele male lekkere biks of luzerne begint gaat ze gewoon op iets anders af hoor :(
Ik meteen Mn best doen om haar water te geven zelfs los ik een klein beetje slobber op en nog wilt ze het niet.. in overleg met Mn zus ben ik om de 2/3 uur Mn bed weer uit gegaan om te kijken hoe het met haar ging, het hooi word hier gelukkig altijd al geweekt en nu maakte ik het nog maar even extra nat..

Om 3.00 weer wezen kijken, Fayah stond gelukkig nog! Wat maakte Mn hart een vreugde sprongetje, mest gecontroleerd dat zag er ook goed uit en weer een klein beetje eten gegeven wat ik extra nat heb gegooid. Nog even een rondje met haar gewandeld en ik kon Mn bed weer in.

Daarna rond 5 uur nog even gekeken en stond ze er Nogsteeds goed bij, weer rondje gelopen en mest bekeken en klein beetje eten gegeven.
Vanmorgen was Mn zus rond 7.45 op stal en heeft Fayah even wat beweging gegeven

Ik mag echt zeggen dat we zo veel geluk hebben gehad want dit had ook heel slecht kunnen gaan.

Nu gaan we het eten in een oude vrieskist met een slot bewaren. Wil nou niet dat het nog eens gebeurt :\

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:55

Jemig dat is schrikken!! Goed dat je ‘s nachts nog bent gaan kijken, gelukkig maakt ze het goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:04

Phoe dat is schrikken ja, heb je de stal ook al extra beveiligd nu?
Ik moet hier ook nog even iets extras verzinnen op de pulp. Het is een schroefdeksel maar het is al eens aangezien voor gewone brok door de oppas en het blijft eng zoiets.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:05

Azmay schreef:
Phoe dat is schrikken ja, heb je de stal ook al extra beveiligd nu?
Ik moet hier ook nog even iets extras verzinnen op de pulp. Het is een schroefdeksel maar het is al eens aangezien voor gewone brok door de oppas en het blijft eng zoiets.

We hebben een ketting die aan de staldeuren vast geklikt word, maar die was vergeten :')

Maar ik was echt geschrokken

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:21

Mag ik hier ook nog mee praten? Mijn paarden staan dan wel niet letterlijk aan huis, maar ik kan ze wel zien vanuit mijn huis en het is zo'n 3 minuten lopen :D

Ik woon in een rijtjeshuis aan het einde van een doodlopende straat, daarna begint de polder. Tussen mijn huis en waar ons land begint ligt alleen een voetbalveldje en een groenstrook met een wandelpaadje. We (mijn vriend en ik hebben de paarden samen) huren zo'n 2,5 ha waarvan -grove gok- zo'n 1 ha niet gebruikt wordt omdat dat alleen gehooid wordt. Maar met 3 sobere d-pony's (1 van een vriendin) en 1 a-pony hebben we alsnog gras zat. We hebben 2 grote weides die we echt alleen in het weideseizoen gebruiken en dus netjes houden en daarnaast 1 kleinere weide die ze best een beetje stuk mogen lopen, die gebruiken we dus in het voor- en naseizoen om nog wat te knabbelen of juist weer te wennen aan het gras.

Ze gaan zodra en zolang de bodem het toe laat overdag op de wei, in de slechtere maanden van ongeveer half 9 tot voor het donker wordt en zodra het langer licht wordt van half 9 tot.. heel wisselend eigenlijk, maar net hoe het uit komt met de rest van de planning 's avonds :+ Soms haal ik ze er al voor het avondeten af, soms pas rond 22:00 uur en alles daar tussenin. Oja, en in het weekend gaan ze ook rustig later de wei op hoor, we willen ook wel eens uitslapen :o In het echte weideseizoen staan ze overigens wel met graasmasker anders worden ze alsnog te dik en de a-pony bevangen. Als ze van de wei afkomen staan ze op een grote paddock met inloopstallen met aansluitend de bak, zal bij elkaar zo'n 1500m2 zijn. Afhankelijk van hoe nat het is staan ze van half november tot half maart 24/7 op de paddock + bak.

We voeren semi-onbeperkt hooi uit slowfeeders en doen verder alles zelf. Het is soms best behelpen want ondanks dat het dicht bij ons huis ligt, is het net te ver om stroom aan te leggen of een waterleiding door te trekken, we hebben dus een aggregaat en vangen regenwater op in IBC-vaten, waarvan er 1 op een aanhanger staat zodat we die thuis kunnen vullen als het lang droog is maar dat is echt maar een paar keer per jaar nodig. Als ik ze eens grondig wil wassen dan wandelen we gewoon even naar huis en zet ik daar de tuinslang er op :D

We huren het land dus zijn daardoor ook wel wat beperkt in hoeveel we er aan kunnen verbeteren, maar we zijn blij met wat we hebben. Deze regio is duur en 24/7 buiten is heel zeldzaam, dus we roeien met liefde met de riemen die we hebben en zijn zelf handig qua klussen en qua Marktplaats :D Zal een paar foto's plaatsen voor de beeldvorming :)

Afbeelding
Stal die dus op/in de paddock ligt, de paddock loopt links nog helemaal door en weer de hoek om naar de bak er achter, zit op de foto een draadje dicht maar staat normaal allemaal open. Rechts is een grote doorloopstal met 2 ingangen en een losse overkapping, aan de linkerkant zie je een losse box, aan de linker-achterkant is nog een losse box. Die boxen staan overigens altijd open maar zijn wel handig om bijvoorbeeld even apart brokjes te voeren. Inmiddels is de paddock volledig met hout omheind en is ook de bestrating verder doorgelegd.

Afbeelding
Rechterkant stal met aansluitend daar achter de bak en ook zie je een stukje van 1 van de 2 grote/zomerweides.

Afbeelding
Gangetje tussen de stallen in, links om de hoek is nog een afsluitbaar stukje waar de zadels hangen.

Afbeelding
Blik in de doorloopstal, in de losse boxen liggen ook van die matrassen, 4 in totaal dus.

Volg dit topic al een hele tijd en zou het leuk vinden om mee te praten en te lezen!

Ze staan hier overigens gewoon op de wei ondanks de vele regen, het hele perceel ligt een sloot omheen en in de wei die we nu gebruiken liggen een stoort greppels waar nu wel water in staat, maar alles daar omheen is daardoor gewoon droog *\o/* Ook de paddock houdt zich goed ondanks de kleigrond hier.
Laatst bijgewerkt door Teteltee op 01-05-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:37

Zo Brittjuh dat is indd schrikken.
Wij hebben ook een pony gehad die kilo's ongeweekte pulp had gegeten.
Ook dit is goed gegaan gelukkig.
Nooit meer de ketting vergeten dus :')

Teteltee welkom en mooi stekje heb je daar :j

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:45

Gelukkig dat goed gegaan is Brittjuh.

Leuk stekje heb je Tetelee!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:53

Teteltee dat ziet er uit als een heerlijk plekje :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:02

Ik gebruik geen vliegen dekens of maskers. Tot nu toe nooit nodig gehad.

Brittjuh dat is schrikken.

Ik kan het schrikdraad om mijn wei wel controleren maar kan dat niet zomaar bij mijn buurman doen natuurlijk. We gaan nu kijken of zijn app meer richting mijn wei kan. Dan kan ik het ook makkelijker contoleren. Ik ben nog bezig alles onkruid vrij te maken. Maar bij de buurman staat ook veel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:19

Poeh schrikken met Fayah!

Welkom Teteltee, mooi plekje!

Hier lopen ze de weide/paddock mooi stuk nu! Het is her echt wel heel nat nog. Best wel balen want mijn rijbak is ook gras en rijden zit er nu dus niet in...

Cheetah lag net lekker te rollen toen ik mijn rondje weide deed. Ik heb nu een bonte palomino :')
Afbeelding

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:26

Dankulliewel allemaal, gezellig dat ik mee mag kletsen!

Onze pony's hebben vliegenmaskers om als er veel vliegen zijn, deze https://hypostore.nl/bucas-buzz-off-vli ... BwE#528=21 voor de Fjord en Haflinger en een simpele kleine voor de a-pony. Vliegendekens zijn hier niet nodig. Als ze van de wei komen 's avonds gaan de maskers af (zowel vlieg als graas :+).

kvulden: Zit de omheining van jouw weide aan die van je buurman vast? Zo ja dan kun je 2 dingen doen.

1. Als het draad van je buurman overal nog goed is (en dus niet om hout gewikkeld zit etc. want daar lekt het weg) en de stroom, los van de begroeiing aan zijn kant, gewoon goed rond kan, is het het makkelijkst om toch te zorgen dat ook aan zijn kant de stroom niet weg kan lekken op de begroeiing. Als de begroeiing overal weg is en hij heeft zelf al een sterk apparaat, is een extra apparaat dan waarschijnlijk niet nodig.

2. Is zijn kant een zooitje qua bedrading zou ik eerder jouw weide 'loskoppelen' en je eigen apparaat gaan gebruiken, dan ben je niet meer afhankelijk van hoe zijn bedrading en begroeiing is. Wel zorgen dat je eigen stroom dan weer goed rond kan gaan :)

Het apparaat dichterbij zetten scheelt niet zo heel veel, al helemaal niet als de stroom ergens op weglekt (dus hout of begroeiing) :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:00

Gelukkig is het met een sisser afgelopen britjuh.

Welkom Teteltee, mooi plekje! En fijn dat het zo dichtbij is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:21

Ja ik huur deze weide. En bij mij ben ik nog niet helemaal klaar met de begroeing we te halen. Voornamelijk veel bramen. En bij hem ook veel begroeing. Ik begreep dat hij 2 app heeft staan. En het app verplaatsen helpt wel, want dan begint hij bij mij. Op een stuk waar zeker geen begroeing zit. En uit ervaring weet ik dat daar dan wel goed stroom komt. Ik denk dat hij de app op de einden van de omheining heeft. Ik ga dat eerst proberen en anders zelf een app.

Hebben jullie ook stroom op de binnenlijnen? En kan dat met 1 lijntje of ook wel 2 of 3.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:29

Overal stroom en binnenlijn ivm de shet 4 lijnen anders 2

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:55

Claudia Haha die vergeet niemand meer

Rover, maar ook echt hoor zou anders niet op vakantie willen

Chasey, mag ook wel, Fayah heeft snel last bronchitis dus dat droge spul helpt niet erg mee

Welkom teteltee

Ben blij dat Mn zus de komende dagen vrij is en dat Mn bijrijdster veel komt. Zou anders vannacht niet met een gerust hart op vakantie gaan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:38

Brittjuh wat schrikken zeg, fijn dat het goed is afgelopen, wij hebben ook van die handige beesten die de deur open kunnen maken.

Leuke foto's Chasey, wat kan hij lekker racen :D, maar balen van de loonwerker, onbeschoft zeg.

Teteltee, wat een lekker stekje, ik lees alleen dat je met een aggregaat werkt, wij hebben zonnepanelen, die je ook voor campers, schepen oid gebruikt dat is ook prima voor verlichting. Wij hebben er een zware accu aanhangen zodat we ook s'avonds verlichting hebben, overdag laadt de accu dan weer op met het paneel. Zo ook met het stroomdraad. Ik heb nu 2 panelen dat is vooralsnog voldoende, maar wij hebben maar 0,6 ha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:46

Oei ja dat is even goed schrikken. Gelukkig is het goed gegaan.

Het ziet eruit als een fijn plekje.

Binnenlint 2 of 3

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:24

Mer1980: Het aggregaat gebruiken we alleen als we echt iets moeten klussen ofzo, stroom op het draad doen we met auto-accu's, we hebben er meerdere en er staat er altijd thuis eentje op te laden. Verlichting hebben we niet echt, op een paar LED-strips bij het hooi en in de stallen na, maar die werken op batterijen :+ Omdat onze paarden in de wintermaanden bijna onbeperkt hooi hebben kunnen we dus ook af met 1 keer per etmaal alle netten vullen en hoeven we er dus ook eigenlijk nooit in het donker te zijn. Een keer een extra check misschien, maar dat kan dan prima met een zaklamp. Maar als er een enigszins te bekostigen optie is om wel gewoon een lamp aan te sluiten voor 's avonds dan hoor ik dat graag!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:25

Ik heb op het binnenlint alleen op de onderste stroom omdat ze anders met het hoofd eronder door gaan eten.
Ze weten dondersgoed dat er stroom op staat dus volgens mij durven ze het bij de bovenste niet eens te proberen.
En mochten ze er wel overheen gaan hangen dan is een extra verbinding zo gemaakt.
Buitenomheining heb ik op de bovenste en onderste stroom. Middelste niet.
Linten zitten vrij dicht op elkaar dus als ze hun hoofd er al door steken krijgen ze van onder of boven wel een klap :P

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:44

We moeten nu echt wat net het draad. Ik had de paarden op een klein stuk. Iedere dag kregen ze er een stuk bij. Dat vonden ze vandaag blijkaar te lang duren. En vond ik ze vandaag in de hele wei. Dus als het vandaag niet geregeld word dan regel ik het zelf.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:03

Wat vervelend kvulden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:44

Ships, vergeten thuis te kijken. Ik had je ook nog getagd op fb bij div. Apparaten die te koop stonden