Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:21

Geen idee; Morena de pony is net de auto van een vrouw, die er mee naar de garage gaat omdat die kapot is en het bij de monteur weer keurig doet...

Ze heeft dat met die kniebanden aan beide knieën, maar dat was het enige wat te zien was, ze liep serieus 10x beter dan de dagen ervoor, dus stond een beetje voor banketstaaf eigenlijk...
Gelukkig was ik er niet alleen in en stalhoudster had het ook gezien en geschrokken van het ribben kunnen tellen ineens, anders had ik gedacht dat ik gek was geworden.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:08

Ja dat met die auto heb ik dus ook altijd!! Slaat plotseling af dus ik start opnieuw blijft er een lampje branden! Ik gelijk naar de garage waar vriendlief werkt, doet hij het niet meer. Wilde ik van de week starten, lukte niet. Andere auto gepakt, vriendje weer lastig gevallen, start die stomme auto s avonds gewoon!! :? :o?
Ik heb dat ding 13 jaar en ben er altijd heel lief tegen, je zou toch denken dat dat gewaardeerd wordt?

Verder hier een hele zielige kat. Geen idee wat ze gedaan heeft maar het heeft haar een stukje van een teen gekost. Dus nu moet ze met kap om binnen blijven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:17

Gistermiddag hoorde ik Rosie een paar keer hoesten. Vanmiddag toen ik er was ook. En er kwam ook snot uit haar neus. Ze was verder goed te pas. Ik heb dit bij mijn paarden nog nooit eerder gehad. Waar moet ik op letten? Iemand hier ervaring mee?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:28

Kijk vooral (voor droes) naar de klieren en de strot (keel). Worden deze dik is het vaak minder goed nieuws.

Voor en bij een gewone verkoudheid is het vaak in een paar dagen wel over.

De kleur van het snot kan ook wel het eea vertellen (is het helder of groen/geel bijvoorbeeld).

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon de da bellen. Deze zal naar de longen luisteren en waarschijnlijk wat "kriebel" in de keel stimuleren om het hoesten te horen.
Let alleen wel op wat je dan vervolgens krijgt om het te behandelen. Sommige zaken zijn er alleen om de symptomen tegen te gaan maar doen niets aan de oorzaak.

De eerste zin is trouwens niet om je bang te maken ;) maar is toch iets om rekening mee te houden als je paard in aanraking komt of is geweest met vreemde paarden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:56

Krulden je kan als je dat nog niet doet ook het hooi nat maken voor zolang.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:17

Marinka heeft eens droes gehad. Was nu niet het eerste waaraan ik dacht. Maar zal het in de gaten houden. Ze zag er echt nog vit uit. De snot was gelig. Ik heb geen koorts gemeten. Maar wel bij haar gevoeld en dat had ze na mijn mening niet. Koorts meten eigenlijk nog nooit gedaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 04:57

Hopelijk gaat Morena snel beter, ook als jij het alleen ziet ;)

Auto's zijn maar lastige dingen, neem beter de fiets :D

Veel plezier fabster!

Er is ook een weekendje (met mini trektocht) in de Ardennen. Trektocht is een halve week en slaap je in een B&B, in de Ardennen zelf in een tent. Ben je in totaal 8 dagen weg. Voor de liefhebber... Mij echt te ver.

kvulden. Sputolysin is een slijmoplosser, ventipulmin verwijdt de luchtwegen (kleine bronchieën), dus dat is compleet anders. Je hebt ook nog Fenegriek, dat is een algehele weerstandverhoger die ook het losmaken en afvoeren van slijm bevorderd en de luchtwegen verzacht. Het beste is te kiezen voor een mengsel met knoflook (of zelf mengen), want die twee versterken elkaar.

Hoesten moet je echt niet te lang aankijken, maar een verkoudheid kan altijd, zeker bij jonge dieren in deze tijd van het jaar. Hooi natmaken lijkt me niet nodig aangezien jij verpakt voert en dat bovendien een symptoombestrijding is. Het kan zijn dat door verkoudheid haar klieren achter de kaak en onder de tong wat opzetten, of ze wat verhoging krijgt. Maar idd zeker ook droes in de gaten houden. Hoge koorts is daar wel een symptoom van. Wel een interessante casus. Had jij Marinka al lang toen ze droes kreeg? En was jouw shet er al? Heeft die het ook gehad?

Hier gaat alles zijn gangetje, bij toeval een palletbox kunnen krijgen, ook nog een geperforeerde variant in het grijs. Helemaal blij. Moest wel een frame erover tegen het gooien met hooi door Lola, maar netten had ik nog liggen daarvoor en een potentieel frame vond ik op zolder, handig! Ben ook aan het testen hoe de dames het doen op verpakt hooi, eeh, voordroog dus, maar wel echt droog. Ben benieuwd hoe lang ze met een midi baaltje doen en hoe ze er verder op reageren. Was/ben er eigenlijk op tegen, maar dit verhaal klonk wel goed en ik heb twijfels over mijn hooi dus dan maar eens verder kijken. Mijn hooibaaltjes zijn supermooi en ook altijd zelfde kwaliteit/partij. Dierenarts was ook erg te spreken pas. Echter eten de dames willekeurig de baaltjes niet. Loop al voor tweede jaar met dit punt en denk wel bij 15 verschillende paarden geprobeerd. Er is niks te zien of te ruiken, niks anders gedaan met hooien en persen. Ook niks op de naastgelegen percelen dat ze van de rand zijn ofzo. Schiet mij maar lek, en een hoop mensen met mij. Maar leuk is anders, de baaltjes kosten mij 4,20 per stuk (incl bezorgen) en heb er nu uit een partij van 36 maar liefst 4 die ze niet willen eten en een paar die er mondjesmaat in gaan. Dat is gewoon niet fijn. Als ze het nou goed doen op voorverpakt en het blijkt dat ik niet duurder uit ben, zou ik niet zien waarom ik door blijf gaan met die kleine baaltjes, Lola gebit wel elk half jaar preventief controleren dan, maar dat valt te overzien, zolang het bij controleren blijft ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:34

Caily ik heb exact hetzelfde met kleine baaltjes. Heb er vorig jaar best veel weggegooid omdat ze ze echt niet gingen opeten.

Nu geef ik ook voordroog, allereerst omdat dat ontzettend scheelt in de opslagruimte en ik nu voor een hele winter gewoon voorraad heb en tussendoor niets meer hoef te halen of laten brengen. Het is ontzettend mooi droog spul. Ik ben er wel blij mee want tot nu toe gaat elke baal tot op het laatste plukje op!

kvulden, mijn oude ruin had 2 weken geleden ook ineens een hele dikke gele klodder snot, ontzettend taai, leek wel kauwgom :D . Ook hoestte hij een dag of 2. Geen verhoging, goed eten, verder topfit, maar ik heb de da even laten kijken en luisteren, die hoorde niets bijzonders, behalve een heel klein piepje bij het inademen. Ik heb Ventipulmin gekregen en na een paar dagen was het over. Nu nog steeds prima.

Vandaag heb ik een mijzelf en mijn puppypaard opgegeven voor een grondwerk clinic. Ik ben benieuwd!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:08

kvulden: gistermiddag tijdens een rustig rondje hoestte mijn pony ook twee keer, thuisgekomen zag ik dat ze ook een beetje snotneus had. Nog nooit gebeurd in de ruim 10 jaar dat ik haar heb. Maar afgelopen woensdag is hier de tandarts op het erf geweest en het kan zomaar dat hij een virusje meegenomen heeft. Ik heb m'n les van vandaag afgezegd, maar kijk het verder nog even aan tot na het weekeinde. Ze heeft namelijk geen koorts, voelt zich niet ziek en in rust hoest ze niet.
Er zou dus best een virus kunnen rondwaren!

caily: zou het kunnen dat er dieren op geplast hebben (ratten, katten, muizen oid)?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:30

Marinka had Droes een paar weken na dat we hier kwamen wonen. Devita was er toen nog niet bij.
Ik had de dierenarts uiteindelijk gebeld. Na dat mijn buurman een hengsten houderij mij eigenlijk gezegd had dat ik wel kon wachten tot morgen. Maar ik heb om 22 uur de dierenarts nog laten komen. Koste me heel wat overredenskracht. De dierenarts gaf me een compliment voor mijn standvastigheid. Want hij wilde eigenlijk niet komen. Als hij dat niet gedaan had, was ik de volgende dag Marinka kwijt geweest. Pffff. Wel spannend zo voor het eerst een paard aan huis.

Rosie staat er goed bij. Nog geen snot gezien. Ga zo nog even weer kijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:15

Hoesten en droes heb ik gelukkig geen ervaring mee, hopelijk is ze snel beter.

Dief heeft iets nieuws bedacht. Ze gooide al met haar voeremmer door er tegenaan te schoppen en haar hoofd rond te gooien waardoor brok en pulp door de hele paddock vloog maar daarvoor heb ik nu de emmer in een autoband gezet.
Heeft dat stomme beest uitgevogeld dat ze de emmer met haar tanden kan pakken en vliegles kan geven |o

Dus, iemand ideeen hoe ik mijn voer in de bak kan laten? :Y)
Ik voer buiten zonder afdak dus een dichte vaste bak gaat niet, ik moet het eruit kunnen pakken om water eruit te gooien en ik voer ook nat voedsel.
Leuk hoor een slim paard :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:32

Ik heb aan een wand een handdoeken rekje van de ikea gemaakt en daar zo`n voerbak met haken ingehangen. kan ik wegpakken als ze klaar zijn

Ik wist niet dat ze al voordroog voerde, maar bij hoest is zo min mogelijk stof ook belangrijk, veel frisse lucht, nat hooi of voordroog. Ik heb helaas jarenlang een paard met bronchites gehad en 1 op stal die dampig was. Lekker losstappen kan, maar niet te hard in het zweet werken. Is het na een paar dagen niet over of zetten klieren op en krijgen ze koorts dan bel ik meteen een arts

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:34

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb aan een wand een handdoeken rekje van de ikea gemaakt en daar zo`n voerbak met haken ingehangen. kan ik wegpakken als ze klaar zijn

Ik wist niet dat ze al voordroog voerde, maar bij hoest is zo min mogelijk stof ook belangrijk, veel frisse lucht, nat hooi of voordroog. Ik heb helaas jarenlang een paard met bronchites gehad en 1 op stal die dampig was. Lekker losstappen kan, maar niet te hard in het zweet werken. Is het na een paar dagen niet over of zetten klieren op en krijgen ze koorts dan bel ik meteen een arts

Heb ik aan gedacht maar ik weet vrij zeker dat ze daar ook binnen een week mee gooit want dat hangt ook vrij los natuurlijk.

Voordroog kan ik niet voeren dus ik ben heel blij dat hooi goed gaat hier :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:56

Ik had zoiets ook, maar een paard die graag alles rond laat vliegen, wordt daar ook niet door gestopt. Maar ik ga er nu naast staan met eten. Dan gaat het beter.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:10

Fabster schreef:
Ik had zoiets ook, maar een paard die graag alles rond laat vliegen, wordt daar ook niet door gestopt. Maar ik ga er nu naast staan met eten. Dan gaat het beter.

Met brok doe ik dat ook maar met de pulp is ze gauw 5+ minuten bezig en dan gaat het me vervelen :')

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:46

Touwtje aan de emmer, neus erin en touw achter haar oren hangen totdat ze de emmer leeg heeft? Kan ze er niet mee gooien!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:48

_PatriciaH schreef:
Touwtje aan de emmer, neus erin en touw achter haar oren hangen totdat ze de emmer leeg heeft? Kan ze er niet mee gooien!

Ook overwogen maar vind het risico op paniek wel groot en ik voer vaak 5kg+ en misschien is dat vrij veel om aan haar oren te hangen :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:05

Twee of drie autobanden op elkaar zodat er geen randje te pakken valt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:11

Lola kan dat ook. Inmddels weet dat dat ik dat niet hebben wil en laat ze het redelijk maar de emmer ook wel eens gewoon met hengsel of handvat aan een musketonhaak vast gemaakt.

Ligt de autoband op verharding? Voer erin zonder emmer?

Lola flikt me net voor de tweede keer even handvat van het draad los te maken :wow: mag hopen dat dat niet haar volgende kunstje wordt. Al ben ik wel al redelijk voorbereid qua oplossingen en veiligheid :')

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:16

Dag dames. Mag ik hier mee kwebbelen??

Wie ben ik, Henriette 38 jaar en heb s'winters de paarden thuis staan. Mijn eigen tinker Sjakie en shet bram, tinker van mijn zus Indy, en shet Fizz van ons vieren (zus en twee vriendinnen)
Zomers hebben we een stal die we met ons vieren zijn begonnen en nu met 9 meiden en bijrijders hebben. Mijn zus en ik gaan in de winter weg. Mijn zus neemt haar andere twee paarden zelf mee naar haar huis.
Nu denken jullie vast waarom niet alle drie?!? Sjakie is erg gehecht aan Indy en Indy vind het heerlijk bij mij thuis met Sjaak en de shets.
De paddock 40x20
Afbeelding

Indy en Sjakie in stal
Afbeelding

Fizz
Afbeelding

Bram
Afbeelding

Ruimte voor vlas en kuil achter de stallen
Afbeelding
Afbeelding

En alle paarden incl die van zus
Afbeelding

Heb dus afgelopen winter een extra stal erbij gekregen links (op de groepsfoto's staat due stal er nog niet)
Beide stallen zijn 6x3 en staat altijd open. Met een overkapping ervoor bij de rechter stal. En rechts bij de rechter stal heb ik nog een zadelkamer erbij aan.

Las ook wat hier over hoesten en ik gebruik altijd dit van de paardendrogist
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 546?v=True

Werkt ideaal en kunt het langer gebruiken.
Gebruik het voor mijn paard die altijd een hoestbui krijgt bij aan springen in draf en bij Indy als ie weer klodders slijm ophoest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:46

Caily schreef:
Lola kan dat ook. Inmddels weet dat dat ik dat niet hebben wil en laat ze het redelijk maar de emmer ook wel eens gewoon met hengsel of handvat aan een musketonhaak vast gemaakt.

Ligt de autoband op verharding? Voer erin zonder emmer?

Lola flikt me net voor de tweede keer even handvat van het draad los te maken :wow: mag hopen dat dat niet haar volgende kunstje wordt. Al ben ik wel al redelijk voorbereid qua oplossingen en veiligheid :')

Anders een ijzerdraad als boogje om het handvat heen maken. Hier ook zo'n houdini.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:48

Welkom tinketsjakie

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:58

tinkersjakie, Welkom. Ziet er goed uit, mooie paddock en paardjes :D

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:23

Ik heb ook wel eens een partij gehad,met kleine baaltjes waarvan mijn paard sommige echt niet op at.
Ik heb lang gedacht wat zou het kunnen zijn.
Maar wij hebben wel hooi van de uiterwaarden,dus nu verdenk ik de brandganzen ervan dat ze op die stukken veel gemest hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:38

Weer thuis, niet gereden, helaas. Wel de trektochten van Caily gevonden in de Ardennen. Lijkt me echt tof, maar paarden mieten beslagen zijn of hoefschoenen aan. In de omgeving waar wij waren inderdaad veel kiezel/puinpaden. Dus moet even zien wat haalbaar is, want die van mij is op blote voeten. En die houdt inderdaad niet van dat soort paden.

Ik zag een nueuwe langs komen; welkom!