Die van mij is te zwaar nu. Maar die zit door haar bouw echt op de 550kg.
MarjanB
Geplaatst: 29-07-24 14:01
Breedte is idd wat het verschil maakt. Ik ben niet heel smal maar niet groot 168
Ik op een brede tink van 145 Op een smalle kwpn van 175 Haflinger heel breed gebouwd van 149 165 en semi breed
mooney
Geplaatst: 29-07-24 14:03
Sterkte met het verlies joyce.
Met 600 kg gezond gewicht kom je wel uit op een stevig paard denk ik. Op mijn vorige plekje had mijn stalgenootje een trekpaard type (Noord zweed) E pony (1.56) en die woog 594 zo uit mijn hoofd, maar was daarbij wel wat aan de stevige kant. Denk dat die op perfect gewicht zo rond de 585. En dat zijn paarden die bomen uit het bos moeten slepen, dus dat zijn geen lichtgewichtjes.
Hier is de zwaarste (mijn D pony) momenteel 380 kg (weer terug in de bespiering en wanneer ze uit is gegroeid hopelijk tussen de 400 en 450), dus qua referentie kan ik je verder niet echt helpen. Mijn vriend is fanatiek aan het sporten om wat kilo's kwijt te raken, zodat hij er in de toekomst mee kan rijden. Maar hij is niet zo groot, dus als hij fit is dan kan dat prima uit qua gewicht en lengte.
MarloesHJ
Geplaatst: 29-07-24 14:03
Gewicht is lastig om in te schatten. Mijn warmbloed weegt 650kg (en nee tijdens het wegen had hij geen overgewicht) maar de da had hem dat niet gegeven. Die had hem lager ingeschat. Paardlief is 1.68
Succes met de zoektocht naar een nieuw maatje.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 29-07-24 14:05
Breed gebouwde abby van 160 daar is 600 wel een normaal gewicht voor. Ryan 147 is een gezond gewicht 530 ongeveer.
Maar bouw is veel belangrijker. Korte (wel dat een zadel past) niet weke rug kan veel meer dragen als lange wat weke rug. Stevige kortere pootjes kunnen makkelijker gewicht dragen dan sjieke lange benen. En hier hebben ze een brede borst. Die benen staan zo al stevig op de grond.
Marjan zo vanaf de foto wel apart om te zien dat je kleiner lijkt op de haf dan op Hera. En op die langpootmug lijk je gewoon klein. En die 4 cm tussen tinker en haflinger oogt ook weer heel anders.
In mijn profiel staat een mooi stukje over gewicht en draagkracht.
Maar kleinere brede paarden kunnen ook erg breed zitten, bij mij een aanslag op mijn heupen. Boon heeft een mooie ovale A-vorm, dus heel prettig. Totdat ze drachtig is, dan is ze met 3 maanden al een tafeltje . Volgens mij heeft die ribben die uitzetten
Net maar naar binnen gevlucht; mijn schaduw achter was 'op' en binnen is het eigenlijk wel zo lekker.
manzano
Geplaatst: 29-07-24 15:49
Grappig dat het een brede Tink is Marjan. Ik vind die heel iel ogen.
Lastig weer zo'n acute zoektocht Joyce. Hopelijk komt er wat op je pad. Dat was ook deel van mijn afweging toen er jaar geleden een paard onverwacht op m'n pad kwam om die te kopen. Halsoverkop wat moeten in deze rotmarkt is gewoon waardeloos. Hoe lang m'n oudje het volhoudt weet ik ook niet natuurlijk.
Hier opeens weer last van horzels. Paard lief probeert ze af te schudden door te rennen. Niet handig met dit weer en vooral heel sneu. Zo waardeloos dat je er amper/niks tegen kan doen.
boemel
Geplaatst: 29-07-24 17:42
Ehum Mir is net boven de 160cm en weegt 630kg. Echt veel te veel dus.
Ik vind Marjan ook kleiner lijken op de had dan op Hera
Ja echt lastig als je zo op zoek moet naar een ander paard. Ik wilde Tess in eerste instantie vorig jaar al in laten slapen omdat t niet goed met haar ging. Al paar keer budget opgehoogd, maar niets passends te vinden. En anders kwam t de keuring niet door. Dus toen eigenlijk helemaal tegen mijn principes een 3 jarige gekocht. Puur vanwege de tijdsdruk die ik voelde.
Horsier
Geplaatst: 29-07-24 17:50
Heel veel sterkte Joyce. Heftig om zo je paard te moeten laten gaan en meteen de stress te hebben dat er wat bij moet. Gewicht en draagkracht vind ik altijd een moeilijk iets. Ro weegt 440 maar daar ga ik met 80 kilo niet op zitten. Vic weegt 445 maar die rij ik wel. Gewoon een heel ander type en andere leeftijd.
Marjan ik heb wel een brave pony met kans op maanblindheid in bruikleen voor je Want dat afvallen van mij dat gaat dramatisch
Hier ook veel prikbeesten Manzano. Heb een dazenbal die veel weg vangt maar er vliegen er nog steeds veel rond.
manzano
Geplaatst: 29-07-24 17:52
Ja zo naar lijkt me dat om onder tijdsdruk wat te kopen. Ik heb er nu 3 wat me eigenlijk echt veel te veel is. Heb dus vorig jaar niet super actief gezocht, maar wel gekeken als ik wat leuks voorbij zag komen. Met in mn achterhoofd dat het niet moest. Ik reed al 2 jaar niet meer omdat ik geen rijpaard had door pech, maar daarvoor had ik ook geen druk. Zo kwam er dus een op mn pad!
Dais_
Geplaatst: 29-07-24 18:06
Heel veel sterkte Joyce! Zo plots! En nu ook veel sterkte met de zoektocht!
Marjan; grappig dat je op de rijfoto's allemaal dezelfde outfit aan hebt. Alsof je ze achter elkaar gezadeld hebt om ons even het verschil te laten zien
Geen idee, kan het niet goed inschatten vanaf de foto's. Maar ze is 1.44 en dus 440 kilo. Breed gebouwd, half haflinger wat er heel goed aan te zien is op de kleur na.
Hier is mn haf 1,51 en formaatje tank. Ik 1,67 maar niet de lichtste, past goed.
Joyce, hopelijk vind je snel een fijne oplossing. Om die reden heb ik er een veulen bijgekocht, nog niets ermee moeten en een band beginnen wanneer ik er weer voor open stond.
Als er bij mij 1 overlijd komt er denk ik ook een veulentje. En ik vermoed dat dat dan ook mijn laatste paard wordt (in de hoop dat die gezond oud mag worden).
Ja dat had ik met mijn eerste paard. Die was 4 en heb ik na 9 maanden in kunnen laten slapen.
Die daarna bleek niet zo'n match en van deze 4 blijven er 2 sowieso tot hun dood.
joyce83
Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-24 05:57
Nou mag ik zeggen dat ik mijn stressmeisje Guus dapper vind. Ik heb haar gisteravond gewoon op stal gezet en ze is rustig gebleven. Hopelijk blijft ze zo als Monty opgehaald is. Ik wil haar in elk geval binnen laten dat ze het niet ziet. Ze is wel bezig met het zeil, ze is er niet bij geweest. Weet niet of het is omdat hij eronder ligt dat ze nu nog rustig is of niet.