[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:57

Daihyo schreef:
En een houten ombouw van een zandbak van de weggeefhoek, 4 rubberen tegels er in, vastgemaakt aan het bord er achter (van 2 palen en oud schutting hout, met ook nog 2 ringen erop) en basaltkeien om de boel op zijn plek te houden. Fijne plek om ook los een plak in te doen voor de makkelijke hap.
[ Afbeelding ]

Deze vind ik echt leuk.
Die ondanks had je al toch?
Maar nu een zandbak ervoor.

Hier ook even wat foto's gemaakt.

2 plantenbakken van steigerhout gescoord op de weggeeft hoek.
Daar past precies een langwerpig net in van 1,20.
Aan de zijkanten ook nog 2 haakjes gemaakt en zo met 2 plantenbakken 6 voerplekken er bij.

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik deze nog.
Een schuine plank waar ze met de voorbenen op moeten staan om zo te eten.
Vorig jaar deden ze fig ook altijd, maar nu hebben we azn de linkerkant een extra pad gemaakt en dus meer ruimte en nu eten ze alleen vanaf de zijkanten.

Mocht iemand nog een tip hebben om te zorgen dat ze er wel op gaan staan graag.

Afbeelding

Deze ook vrij simpel gemaakt met 2 touwtjes aan de overkapping gemaakt.

Afbeelding

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer creatieve mensen zijn net leuke en budget voerplekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:47

Oeh die plantenbakken zijn handig!

Kun je bij dat net op die paal niet nog een paal neerzetten waar nu je paard staat? Dan moeten ze het hoekje om en er wel op gaan staan.

De eerste bloemzaden voor mijn mengsels zijn binnen *\o/*
Afbeelding

Verder hard gewerkt vandaag. Auto weer volgeladen.
Afbeelding

Paardjes lekker op de wei.
Afbeelding

We moesten weet wat palen en isolatoren vervangen. Noura vergeet wel eens te remmen bij de ingangen van de wei.
Slidingstops weer geoefend :+ :x :roll:
Dit is niet de eerste keer. Ik had het al tijdelijk houtjetouwtje vastgeknoopt :+
Afbeelding

En omdat er dan zoveel spanning op het draad staat en de vuren paaltjes een beetje op zijn eind zijn, krijg je dus dit.
Inmiddels is meer dan de helft al vervangen. De rest doet het nog voorlopig :+
Afbeelding

Dus bij de ingangen het bruine draad maar vervangen voor wit, zodat ze het hopelijk wat eerder ziet :+
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:28

Ik ben niet zo heel actief, maar vind het wel leuk om dit topic te volgen! Wij hebben de paarden nu bijna twee maanden thuis staan.

Nu de klok verzet is moeten we toch eens bezig met de verlichting. Ik wil sowieso iets van verlichting in de bak, maar ook rondom de paden en de ovaalbaan lijkt het me handig om verlichting te hebben met voeren en mesten. Ik heb liever geen groot stadionverlichting achtig iets oid. Ik dacht aan een soort solar lampjes, maar weet niet of dit in de winter voldoende gaat werken. Ik dacht aan iets op de palen, maar ze moeten er natuurlijk niet aan gaan zitten klooien. Het gaat om zo'n 500 meter omtrek. Heeft iemand daar ervaring mee? En zo ja welke?

Afbeelding

tamary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:32

Paardenogen passen zich langzaam aan aan verschillende hoeveelheden licht, die verblinden met lampen in het donker is niet zo practisch. Simpelste oplossing is een goede hoofdlamp voor jezelf. 500m verlichten is niet leuk voor allerlei dieren ook, zat beestjes die er omheen fladderen ipv ergens voedsel vinden o.a.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:35

We laten het ook niet de hele avond en nacht branden, zo lang ben ik gelukkig ook weer niet bezig met voeren en mesten := Een hoofdlamp gebruiken we al, maar we moeten natuurlijk ook wel iets hebben om de paarden te kunnen trainen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:42

Ik heb bij de Lidl bouwlampen gekocht met magneten aan de achterkant. Die plak ik op metaal. Mijn schuilstal bijvoorbeeld. Of de T-post palen die ik heb staan. Maar een metalen plaatje op een weidepaal schroeven is ook zo gebeurd.
Zijn lampen op accu, dus die kun je er zo opzetten als je start en er weer afhalen als je weg gaat. Geen gedoe met slopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:33

Je zou op meerdere punten solar lampen op een lantaarn paal kunnen maken. Die zijn er met schakelaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:49

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:37

Ik wil ook wel kijken naar de kruidenpagina @Daihyo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:28

Leuk, ik stuur je een pb!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:12

Prefereren jullie langere paden of net niet?

Komend weekend leggen we de tracks aan, beide stukken gaan langere paden hebben, wat fijn is zodat ze eens goed kunnen rennnen, maar uiteraard ook risico's inhoudt omdat er na een lang stuk toch wel een bocht komt. Bouwen jullie de toegang tot de lange stukken op, of moet ik het durven loslaten en het vertrouwen geven dat ze toch een beetje zelfbehoud hebben?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:30

Gewoon zorgen dat je de hoeken mooi afrondt en vertrouwen hebben :knuffel:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:39

Ik vind de lange paden echt geweldig. Zo’n dikke sprint van meer dan 100 meter. Liefst nog langer. Nette bocht er in.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:10

Afbeelding

Wij hebben aan de lange zijdes van het grote weiland een lange track lopen (beide zijdes ±200 meter)
Helemaal achter komen ze uit op een grote uitloop (100x35)
Maar als ze terug rennen zoals je ziet niet. Gaat altijd goed. Ze hebben bij ons in 1x toegang gekregen. Konden daarvoor wel op t stuk om de 2 kleine weitjes.
Idd hoeken zoveel mogelijk afronden en niet te krappe/smalle track maken
Paarden vinden het heerlijk en trekken geregeld een sprintje maar kunnen er ook heerlijk rondscharrelen vanwege meerdere voerpunten langs de track. En de grote uitloop is een favo chill/lig plekje

Dit was de 1e x dat ze erop gingen, inmiddels alweer bijna 2 jaar terug en een hoop veranderd

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:39

Duhelo schreef:
Prefereren jullie langere paden of net niet?

Ik hou van lange paden (ze kunnen hier los op een 100 meter lang pad) maar dan wel met mogelijkheden om uit te stappen onderweg. Dus of nog een pad waarop ze kunnen afslaan of een flinke verbreding/paddock achtig iets langs het pad.

Als er een keer eentje wat gaat jagen dan zal het opgejaagde paard normaal gesproken gelijk afbuigen, en dus niet dom recht voor het jagende paard blijven. Heb je een pad van 100 meter waar het paard niet af kan slaan dan kan de druk behoorlijk oplopen.

Dit is niet aan de orde van de dag maar het kan gebeuren. Ik heb nu een aantal situaties (op verschillende plekken/kuddes) gezien waar dit gebeurde. Heel zonde want we doen zo ons best om het allemaal zo natuurlijk mogelijk te doen en dan creeer je onbewust een situatie waarin onnatuurlijk gedrag kan ontstaan dat kan escaleren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 07:29

Hmm, een afsplitsing heb ik niet voorzien omdat we de buitentrack als wintertrack willen en er komt middenin een pad met een groter punt in het midden die als zomertrack dient en de weides opsplitst. Meer opsplitsingen zorgt voor ministukjes weide. Dit is een optie als er ooit een niet meer op gras kan maar nu eigenlijk niet. Langste pad bij de rijpaarden is een meter of 70. Bij de trekpaarden rond de 100w

Geen enkel van de vier gaat jagen en ze staan per twee, paden van 4 m, dus in theorie zou dat moeten meevallen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:25

ik heb ook 1 lang pad wat overloopt in de rijkbak en ze trekken toch graag een sprintje hierop

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:41

Dit wordt het ontwerp.
Rechtsbovenaan zie je de stallen met de paddocks, de kleine paarden hebben het linkergedeelte plus de kleine wei linksboven, de trekpaarden rechtergedeelte plus de grote weide.
Tussen de paddocks is er een doorgang, als we gras tekort hebben voor de kleintjes kan ik ze relatief makkelijk toegang geven tot een stukje track en weide van de trekpaarden.

Afbeelding
Groene fluo = Gras
Gele fluo = zand . De paddocks aan de stallen zijn klaar, de paddock onderaan, in de hoeken en in de cirkel moeten nog gedaan worden.

Gele tracks = wintertrack
blauwe tracks = zomertrack (dan kunnen ze daar ook kantjes eten, deel van de wintertracks kan ik ev ook afsluiten dan zodat het terug kan groeien. Afhankelijk van welke weide ik openzet kan ik delen van de tracks afsluiten zodat ze grotere rondes moeten maken (doorgangen zetten we zo dat het gemakkelijk is voor ons om uit te mesten, maar we het wel zo kunnen maken dat de paarden het ganse rondje rond moeten lopen.

Idee is wel om de tracks op plekken iets breder te maken zodat we dmv struikjes oid splitsingen maken. Bij de kleintjes hebben we echter niet heel erg veel land, dus moeten we opletten dat er wel wat gras overblijft (tracks zjn niet op schaal, hierop zouden ze 12 m breed zijn ofzo, in de praktijk nemen we 4 m voor de buitentracks als minimum.)

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:40

Lees nog steeds mee met jullie, maar vaak geen tijd om te reageren. Nu wel een vraagje:heeft iemand al bericht van heg en landschap gehad over de bestelling?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:36

Nee dat duurt nog even als t goed is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:53

Duhelo: waarom dat blauwe pad helemaal rechts? Dat loopt dood. Zou ik gewoon weg laten en daar 1 grote wei houden. Ik heb ook kleine weitjes. Maar ik merk dat ze de grote lange wei heerlijk vinden om even te rennen tussen het grazen door.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:21

Het idee is om die blauwe paden wat breder te maken en daar wat obstakels in te maken (bloembakken met eetbare struiken, gevulde autobanden, hindernisje oid). De doorgangen voor hun nr de weides zou ik dan op het einde van dat pad maken. Maar deze is idd eentje die niet perse hoeft. Eerste optie was rondom dat stuk ook een pad, maar dan verliezen we wel heel veel weide. Dus ofwel daar een breder pad ofwel idd gewoon die weide in twee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:28

Ah zo. Dat is ook leuk :j

Ik kreeg vandaag zomaar 40 zaailingen van hisbiscussen. Variërend van 30cm tot rond de meter. Ik heb er 15 geplant, 1 was niet goed en de rest gaat naar Ir111.
Ik heb thuis nog wilgenstekken staan, die komen nog in het laantje en dan ben ik uitgeplant. Overal waar ik struiken en bomen wilde staan ze *\o/*
Ik moet nog een pad verleggen/werkpaddock groter maken en dan vind ik het goed qua indeling.

Dan nog wat voerplekken verstevigen met grindtegels en van het voorjaar bloemenborders maken. En dan alleen nog maar verrijken/verbeteren/mooier maken wat er is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:46

@Duhelo, Wij waren begonnen met een pad rondom en dan was racepad ook 100meter. Aan 3 kanten zandpad laten maken. Achterin is de hoek breder en ook afgeschuind. Daar is ook een hooi bar overdekt.

Ze maakte er eigenlijk te weinig gebruik van naar mijn zin. Wij zijn dus wel gaan aftakken en dan loopt het naar de bak of naar dat pad aan die kant. Ze lopen er nu veel meer.
Heel soms wordt er gas gegeven, maar vooral de 2 jongens willen een paar keer per dag racen. Omdat de shet kleiner is en wendbaarder kiest die voor afslagen en dat vraagt van de quarter wat meer, maar ze kennen de paden en route.

Aan de andere kant is het pad iets korter, maar wel breder en is ook op 3 plekken een hooinet. Daar staan ze ook graag te staan. Hadden we dat eerder geweten, was de indeling wel iets anders geworden. Maar kwamen in de winter, dus hadden al een paar keuzes (te snel) gemaakt.

Ik moet heeeeeeel veel wilgen knotten die nog nooit geknot zijn en wil wat verplaatsen. Bij de poel moeten we echt berken verwijderen, maar we komen er niet makkelijk bij.

Hebben mensen hier weleens van berk een haag gemaakt, dus niet laten uitgroeien tot bomen? We hebben er zoveel.......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:15

ja, ik vind die tracks ook wel moeilijk. De trekpaarden hechten daar minder waarde aan, als die al eens rennen is het van de stal naar het gras of van het gras naar de voerbak.

Vooral de draver gaat wel spontaan eens gaan rennen en dan doet de PRE wel mee, maar ik zie ook mooi dat als die twee gek doen het de draver is die gaat rennen en bokken en snelheid maken, en de PRE rent 100 meter mee en staat dan wat ter plaats te steigeren en bokken en pirouettes te draaien (aanleg voor het hogere werk is er wel).

Een pad rondom is het simpelste, maar neemt natuurlijk meer gras in. Het rondpuntje in het midden vind ik wel leuk, zou daar graag een mooie treurwilg planten waar ze omheen kunnen, en de PRE heeft wel wat aanleg voor dik te worden dus gok dat die mss wel gevoelig zal zijn voor PPID oid. Als er een moment komt dat die niet meer vol op het gras kan is er vanuit dat rondpunt mogelijkheid tot meerdere kleinere tracks af te tappen waardoor er meer variatie komt.